Gå til innhold

Hva synes dere om å blande treslag/-farger i interiøret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes av og til det skaper liv, og at det kan være mer interessant å se på enn helt like stol- og bordsett, for eksempel.

Her er noen eksempler (jeg synes ikke alle er fine, men tok det jeg fant):

Du bør aldri mikse treslag... Eller bør du? | Boligpluss.no

Retro bokhylle med skap | FINN.no

5 Mistakes People Always Make When Mixing Wood Tones

How to Mix Multiple Wood Finishes | Apartment TherapyTips for Mixing Wood Tones | Town&Style

 

Hva synes du? Stilig, eller skjærer det i øynene?
 

Mixing different kinds of wood finishes : malelivingspace

Anonymkode: 5e643...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at noe det verste jeg vet er matchende interiør der alt er fra samme serie, f.eks. skjenk, spisebord, stoler, stuebord etc...  Jeg skjønner at folk velger sånn, for det er enkelt, men det gjør hele interiøret flatt og kjedelig. Selv blander jeg gjerne, men ikke alt samtidig. Det er viktig at interiøret har en rød tråd som binder alt sammen, så det ikke bare blir en tuttifrutti smørje. Det kan være fargebruk, stil, arvegods etc som samler interiøret. 

Anonymkode: f83a6...742

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det! Har stue- og spisebord i eik, og har flere detaljer i annet interiør i samme stil. Er ikke så fan av mørkt treverk da, men teak synes jeg er superstilig. Har så lyst på en liten teakkommode, men de selges til blodpris på finn, og de populære produktene forsvinner så fort at jeg ikke rekker å få sendt melding engang!

Anonymkode: c7e1e...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Liker det! Har stue- og spisebord i eik, og har flere detaljer i annet interiør i samme stil. Er ikke så fan av mørkt treverk da, men teak synes jeg er superstilig. Har så lyst på en liten teakkommode, men de selges til blodpris på finn, og de populære produktene forsvinner så fort at jeg ikke rekker å få sendt melding engang!

Anonymkode: c7e1e...33c

enig!

Anonymkode: 5e643...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er blanding eneste måten å innrede på. Jeg vil ha det varmt og personlig, misliker virkelig grå vegger og tunge mørke møbler.

Hjemme hos oss har vi blandet eik og furu, også har vi sofa og gulvteppe i ull. Har noen hardere elementer som taklampe i stål og bilder som er i grafisk stil, det bryter opp. Også blander vi nytt og bruktfunn, og bruktfunnene er alltid det folk spør om og blir nysgjerrig på. 

For folk som er interessert kan jeg anbefale å låne interiørbøker på biblioteket, mange tilbake til år 2000 som fremdeles er aktuelle i dag. 

Anonymkode: 82e94...4ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skaper mer liv og luner mye mer. Jeg har både ubehandlet tre, mørkt tre, hvitmalt tre, beiset tre i samme rom. Å få inn ulike naturmaterialer som feks tre gjør veldig mye med et rom. 

Anonymkode: e0dbd...821

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å ha ulike innslag i møbler og interiør. Men grensa går ved å ha ulike spisestoler, det blir bare rotete for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har «blandet» velholdt, minimalistisk teak i form av møbler med hvitoljet ask (altså, helt natur-lyst tre) i gulv, spiler og noen knotter og knagger her og der. 

Ellers har vi kritthvite vegger, tak og trapper,  og bare én og annen sone på en vegg malt i duse farger. Og så har vi mye sort interiør ellers. 
 

Det er mye arvegods og «upcycling», og vi får alltid høre at folk synes det fungerer overraskende godt. 

Anonymkode: f44b3...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har «blandet» velholdt, minimalistisk teak i form av møbler med hvitoljet ask (altså, helt natur-lyst tre) i gulv, spiler og noen knotter og knagger her og der. 

Ellers har vi kritthvite vegger, tak og trapper,  og bare én og annen sone på en vegg malt i duse farger. Og så har vi mye sort interiør ellers. 
 

Det er mye arvegods og «upcycling», og vi får alltid høre at folk synes det fungerer overraskende godt. 

Anonymkode: f44b3...86b

Høres spennende ut! Skulle gjerne sett bilde? 

Anonymkode: 5e643...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det rotete og lite stil over det. Liker det mye mer stilrent. 

Anonymkode: 9f5f3...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan mikse, men ikke FOR mye. 

Jeg har selv altfor mange sorter i mitt hjem, og jeg merker at det blir noe ukonsekvent og rotete over det. Har noen møbler som er nedarvede, tunge, mørke eikebord. Så har jeg kjøpte noe brukt av en udefinert tresort. I tillegg har jeg kjøpt noen billige møbler med sponplater.

Å mikse f.eks. to ulike sorter, eller noen i samme fargetone - greit. Men jeg ville ikke dratt det for langt. 

Anonymkode: 36a0d...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint når det gjøres riktig, type sånn som Slettvoll stilen 

Anonymkode: 2d7de...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min «per peeve» :fnise: Jeg kan ikke fordra rom med møbler i flere forskjellige treslag/farger. Det eneste unntaket er dersom man har et gammelt arvemøbel/bruktfunn (av typen «antikt») Da kan det til nød tolereres. 

Vi byttet nylig gulv, til en lysere type enn vi hadde tidligere, og ergo må alle møbler enten ut/byttes ut eller males/hvitpigmenteres. 🙈

Anonymkode: f2565...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...