Blåtime Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 (endret) Har resept på B12 i glassampuller/ hetteglass og kjenner en sykepleier som har sagt hun kan sette det på meg. Hun ba meg kjøpe filter så det ikke kommer med noen galasspartikler når hun injiserer. Lurer derfor på om noen vet hvor man får tak i utstyr til å sette B12 intramuskulært. Har spurt på et par apotek, men de selger visst ikke noe filter, bare kanyler. Og hvilken størrelse/farge bør man kjøpe til dette? Håper noen kan svare Endret 10. august 2020 av Blåtime
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #2 Skrevet 7. august 2020 Dersom sykepleieren du kjenner ikke kan svare deg på disse spørsmålene, ville jeg vært mektig skeptisk til å la henne stikke nåler i meg. Anonymkode: 38d6c...8d5 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 Jeg er sykepleier og tar b12 selv. Aldri brukt noe filter. Har ikke hørt om det engang. Kjøp sprøyter og kanyler, gjerne en litt tykk til å trekke opp med og en tynnere til å injisere med. Den tykke er ikke et must, men litt kjekk å ha uansett Ikke dyrt. Bare spør på apoteket, de vet hva du trenger. Anonymkode: 78f5f...6e1 4
GammelKaktus Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Høres merkelig ut... Er det en spesiell grunn for at du ikke går på legekontoret og får det gjort der? 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 Vi hadde sånne filtere på jobb, men vi brukte de aldri. Har alltid bare brukt opptrekkskanyle, men vært forsiktig når jeg åpner flasken. Anonymkode: 52e41...0fa 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 37 minutter siden, Blåtime skrev: Har resept på B12 i glassampuller/ hetteglass og kjenner en sykepleier som har sagt hun kan sette det på meg. Hun ba meg kjøpe filter så det ikke kommer med noen galasspartikler når hun injiserer. Lurer derfor på om noen vet hvor man får tak i utstyr til å sette B12 intramuskulært. Har spurt på et par apotek, men de selger visst ikke noe filter, bare kanyler. Og hvilken størrelse/farge bør man kjøpe til dette? Håper noen kan svare Vet du at hun er sykepleier, og at hun ikke har noen alvorlige skraper i lakken? For hvorfor, Ts, har verken hun eller din behandlende lege påpekt at normal praksis i Norge etter 2017 er behandling med tabletter, ikke sprøyter? Dette er noen enhver i helsevesenet burde vite. Og hvorfor har du fått resept på noe du ikke kan gi deg selv? Og hvor er den tette oppfølgingen slik behandling med b12 krever? Dersom du har blitt gitt resept på sprøyter så har du begynnende nerveskader og det er brennhast. Da er ikke «hjemmebehandling» noe en driver med. Anonymkode: f6270...39b 1
GammelKaktus Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet du at hun er sykepleier, og at hun ikke har noen alvorlige skraper i lakken? For hvorfor, Ts, har verken hun eller din behandlende lege påpekt at normal praksis i Norge etter 2017 er behandling med tabletter, ikke sprøyter? Dette er noen enhver i helsevesenet burde vite. Og hvorfor har du fått resept på noe du ikke kan gi deg selv? Og hvor er den tette oppfølgingen slik behandling med b12 krever? Dersom du har blitt gitt resept på sprøyter så har du begynnende nerveskader og det er brennhast. Da er ikke «hjemmebehandling» noe en driver med. Anonymkode: f6270...39b Mange av oss som fortsatt får sprøyter. Vi får resept for å hente det ut og går normalt på legekontoret og så setter de den der. Er ikke verre enn det. 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 Det er sånne opptrekkskanyler med filter vi har de på sykehuset men det er mange som ikke bruker dem, har ikke hørt om noen som har tatt skade av det så man skal vel ha maks uflaks. Men når jeg søker på opptrekkskanyle med filter så kommer det opp på apotek1 i alle fall. Anonymkode: 95b2d...121 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 Jeg er barnesykepleier og jobber på sykehuset. Vi bruker filter hver gang, kanskje fordi det er barn jeg jobber med. Vi er autoriserte sykepleiere, det betyr vi kan sette B12 sprøyter også i private. Jeg pleier IKKE å sette andre former for injeksjoner pga at vi ikke har adrenalin i tilfelle reaksjon på medisinen. Men setter B12 inj. Anonymkode: c2571...8b6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 Vi har og opptrekk med filter på jobb, men de fleste bruker det ikke. Tror ikke de selger det enkeltvis på apoteket. Anonymkode: 5a3a0...23b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #11 Skrevet 7. august 2020 Jeg har bare bedt om utstyr til å sette de på apoteket, og så har jeg fått det. Sprøyter og kanyler. Har fått sykelpleier til å sette, dersom det ikke passer å ta det med til legen. Anonymkode: 0a926...faf
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er barnesykepleier og jobber på sykehuset. Vi bruker filter hver gang, kanskje fordi det er barn jeg jobber med. Vi er autoriserte sykepleiere, det betyr vi kan sette B12 sprøyter også i private. Jeg pleier IKKE å sette andre former for injeksjoner pga at vi ikke har adrenalin i tilfelle reaksjon på medisinen. Men setter B12 inj. Anonymkode: c2571...8b6 Nei, alle skal bruke filterstrå uansett om det er barn eller voksne. TS kan kjøpe det på sykehusapotek. Man kan kjøpe de enkeltvis. Sykepleieren som setter det på TS må selvsagt ha adrenalin tilgjengelig, noe jeg tviler vedkommende har. Anonymkode: 46583...1d0
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier og tar b12 selv. Aldri brukt noe filter. Har ikke hørt om det engang. Kjøp sprøyter og kanyler, gjerne en litt tykk til å trekke opp med og en tynnere til å injisere med. Den tykke er ikke et must, men litt kjekk å ha uansett Ikke dyrt. Bare spør på apoteket, de vet hva du trenger. Anonymkode: 78f5f...6e1 Det er sykt at du er sykepleier isåfall.. Anonymkode: 46583...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 15 timer siden, Blåtime skrev: Har resept på B12 i glassampuller/ hetteglass og kjenner en sykepleier som har sagt hun kan sette det på meg. Hun ba meg kjøpe filter så det ikke kommer med noen galasspartikler når hun injiserer. Lurer derfor på om noen vet hvor man får tak i utstyr til å sette B12 intramuskulært. Har spurt på et par apotek, men de selger visst ikke noe filter, bare kanyler. Og hvilken størrelse/farge bør man kjøpe til dette? Håper noen kan svare Du går på apoteket og kjøper: - opptrekkskanyler med filter- de er lilla og har rød beskyttelseshette - kanyler til å stikke med, de er grønne - 2 ml-sprøyter Anonymkode: 801fc...c77
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du at hun er sykepleier, og at hun ikke har noen alvorlige skraper i lakken? For hvorfor, Ts, har verken hun eller din behandlende lege påpekt at normal praksis i Norge etter 2017 er behandling med tabletter, ikke sprøyter? Dette er noen enhver i helsevesenet burde vite. Og hvorfor har du fått resept på noe du ikke kan gi deg selv? Og hvor er den tette oppfølgingen slik behandling med b12 krever? Dersom du har blitt gitt resept på sprøyter så har du begynnende nerveskader og det er brennhast. Da er ikke «hjemmebehandling» noe en driver med. Anonymkode: f6270...39b Så bastant som du er bør du kanskje også vite at det finnes tilfeller hvor tabletter ikke fungerer? Jeg har blant annet en tarm som ikke tar opp virkestoff fra tabletten, og må derfor ha sprøyte. Anonymkode: 9880f...c37 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå