Gå til innhold

Hvordan velge bosted som går på bekostning av enten de minste eller tenåringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to «kull» barn, eldste har siste året på ungdomsskolen nå. Vært utsatt for flytting tidligere (barneskolen), og mangler nok litt røtter. 
 

Huset vi bor i nå er sentralt, rett ved buss, kort vei til sentrum. Samtidig gammelt, masse nødvendig vedlikehold, krevende hage og alltid noe som må fikses. Trangt og lite funksjonelt (70-tallshus). Det er barnehage halvannen km unna, dvs gangavstand, men ender ofte med bil. Barneskole samme avstand, motsatt retning. 
 

For samme pris kan vi få et helt nytt hus en halvtime unna. 50 meter fra barnehage og barneskole. Velge hvordan hagen skal være selv. Utsikt, luft og roligere. Aktivs nabolag, men lite som skjer. Dvs masse muligheter for tur, utelek osv. Altså drømmen for en småbarnsfamilie! Men ikke for en tenåring... 

Jo, man kan jo vente noen år til tenåringen ikke bor her lenger, men herregud så godt det hadde vært med helt nytt hus, ikke noe oppussing på mange år, barnehagen og barneskole som nærmeste nabo osv. Drømmer om å bruke tiden på det som betyr noe, ikke masse stress med hage og jobb hjemme. 
 

Aner jo ikke om sjansen byr seg igjen heller, det er et helt nytt boligfelt der dette er siste bolig som selges av utbygger.
 

Og prisen er akkurat det samme vi gav for dette huset for tre år siden! Huset vi bor i nå hastet det litt med å kjøpe, siden jeg var gravid og vi leide, og ønskt å kjøpe så eldste fikk beholde skolekretsen sin. Forsåvidt eneste vi hadde råd til i dette området også. 
 

tanker? 

Anonymkode: 51de0...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanken min er at du er en dårlig mor om du flytter en tenåring som du allerede beskriver som rotløs.

 

Flyttingen kan jaggu vente!

 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WhisperingWind skrev:

Kan fint flytte til neste år. Når ungdommen begynner på VGS. 

Det er ingen forskjell på i år eller neste år. Tenåringen må uansett ikke bytte skole, jeg burde nevnt det

Anonymkode: 51de0...494

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sirenas skrev:

Tanken min er at du er en dårlig mor om du flytter en tenåring som du allerede beskriver som rotløs.

 

Flyttingen kan jaggu vente!

 

 

Å vente fire år betyr at vi ikke flytter, da er vi nesten ferdige med barnehage uansett, og ønsker at de minste skal gå i barnehage der de skal gå skole. Eldste må ikke bytte skole ved flytting.

Anonymkode: 51de0...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge inn dette, vesentlig info: 

Tenåringen må uansett ikke bytte skole! Kun lengre reisevei, altså en halvtime. Tar allerede buss til skolen. 

Anonymkode: 51de0...494

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å vente fire år betyr at vi ikke flytter, da er vi nesten ferdige med barnehage uansett, og ønsker at de minste skal gå i barnehage der de skal gå skole. Eldste må ikke bytte skole ved flytting.

Anonymkode: 51de0...494

Hvis eldste ikke behøver å bytte sole, hva er det da som stopper dere? Avstand til venner? Mindre mulighet for kollektivtrafikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ulven skrev:

Hvis eldste ikke behøver å bytte sole, hva er det da som stopper dere? Avstand til venner? Mindre mulighet for kollektivtrafikk?

Ja, begge de tingene, pluss at det er kjedelig å ikke bo så sentralt. Det er allerede lite venner som treffes, mye utestenging og er kanskje med venner 2-3 ganger i måneden. Oftere henge med venner rett etter skoletid, og det vil jo ikke endres. 
En halvtime reisevei føles nok som en evighet for en tenåring. Jeg hadde det selv, men jeg bodde aldri i by, så jeg visste ikke om annet.

Anonymkode: 51de0...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, begge de tingene, pluss at det er kjedelig å ikke bo så sentralt. Det er allerede lite venner som treffes, mye utestenging og er kanskje med venner 2-3 ganger i måneden. Oftere henge med venner rett etter skoletid, og det vil jo ikke endres. 
En halvtime reisevei føles nok som en evighet for en tenåring. Jeg hadde det selv, men jeg bodde aldri i by, så jeg visste ikke om annet.

Anonymkode: 51de0...494

Hvis han fra før har så lite omgang med venner, vil trolig ikke det forandres av at dere flytter. Da er det et etablert mønster som det skal noe annet til for å bryte. 

Slik jeg forstår det vil det være positivt for de minste at dere flytter nå. Det som stopper dere er den halvtimen ungdommen må pendle til skolen med buss. Da er min mening at dere flytter. En times skolevei pr dag er virkelig ingen krise når han allikevel tar bussen fra før. Som familie vil dere få bedre tid og mer å rutte med, og det vil komme også ungdommen til gode. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ulven skrev:

Hvis han fra før har så lite omgang med venner, vil trolig ikke det forandres av at dere flytter. Da er det et etablert mønster som det skal noe annet til for å bryte. 

Slik jeg forstår det vil det være positivt for de minste at dere flytter nå. Det som stopper dere er den halvtimen ungdommen må pendle til skolen med buss. Da er min mening at dere flytter. En times skolevei pr dag er virkelig ingen krise når han allikevel tar bussen fra før. Som familie vil dere få bedre tid og mer å rutte med, og det vil komme også ungdommen til gode. 

Vil også tro vi vil kjenne på mer energi, som dermed fører til at vi fint kan kjøre tenåringen om det er noe på ettermiddag/kveld. Selv om vi har dager der vi ikke gjør noen oppgaver hjemme her, så tenker vi fortsatt på alt vi burde gjort. Føler aldri man får slappe av 😕 

For de minste ville det vært veldig positivt, med barnehage og barneskole så nærme hjemmet. Lite miljø, trygt og godt (forhåpentligvis). Blir vi boende det så medfører det en god busstur når de skal over på ungdomsskolen, men det går jo også fint. 

Anonymkode: 51de0...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt hva tenåringen tenker om det,  være klar på at det er dere som tar avgjørelsen men at dere vil vite hva tenåringen vil ☺️

Anonymkode: 77429...ba7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det 30 min med bil?

Anonymkode: dd068...753

Både buss og bil. 

12 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Det er jo tydelig at du vil flytte. Hva tenker tenåringen? 

Haha, ja selvsagt vil jeg flytte, ellers hadde det jo ikke vært noe å lure på? 😅 Tenåringen sier det er for langt unna byen. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville spurt hva tenåringen tenker om det,  være klar på at det er dere som tar avgjørelsen men at dere vil vite hva tenåringen vil ☺️

Anonymkode: 77429...ba7

Tenåringen vil ikke! Så det er avklart 😕 

Anonymkode: 51de0...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
21 timer siden, Ulven skrev:

Hvis han fra før har så lite omgang med venner, vil trolig ikke det forandres av at dere flytter. Da er det et etablert mønster som det skal noe annet til for å bryte. 

Slik jeg forstår det vil det være positivt for de minste at dere flytter nå. Det som stopper dere er den halvtimen ungdommen må pendle til skolen med buss. Da er min mening at dere flytter. En times skolevei pr dag er virkelig ingen krise når han allikevel tar bussen fra før. Som familie vil dere få bedre tid og mer å rutte med, og det vil komme også ungdommen til gode. 

Og så er det sikkert andre ungdommer og kanskje et bedre miljø der dere ønsker å flytte. 

30 min er uansett ikke langt. Kan fint henge med venner etter skolen og være hjemme til normal tid. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tenåring skal ikkje bestemme over voksne. 
Tenåringen får fortsette på samme skole og har de samme vennene, ingen grunn til å høre på tenåringen. 
 

Vil di flytte så flytt :) 

Anonymkode: 0c84b...680

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En halvtime unna er da ingenting. Trenger verken bytte skole eller vennekrets. En halvtime på bussen er såpass lite at han kan fint henge med venner på ettermiddagen likevel. Det er ingen KJEMPEulemper for tenåringen her som trumfer alle deres gode grunner til å flytte.

Anonymkode: 9e2bd...a48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du friste tenåringen med mopedlappen (og moped) også, kanskje? Da blir det jo enda enklere å reise. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En halvtime unna er da ingenting. Trenger verken bytte skole eller vennekrets. En halvtime på bussen er såpass lite at han kan fint henge med venner på ettermiddagen likevel. Det er ingen KJEMPEulemper for tenåringen her som trumfer alle deres gode grunner til å flytte.

Anonymkode: 9e2bd...a48

spør hvor de flytter da. en halvtime inn i ødemarka uten naboer er langt unna med bil. tenåringen kommer seg jo i så fall ikke frem selv, og blir da enda mer avkuttet fra omverdenen. bor de i en by og flytter fra ene siden til den andre blir det noe annet, da vil det jo være fritidstilbud der uansett hvor tenåringen kan bli kjent med andre.

 

Anonymkode: 5cc13...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 16.43, sirenas skrev:

Tanken min er at du er en dårlig mor om du flytter en tenåring som du allerede beskriver som rotløs.

 

Flyttingen kan jaggu vente!

 

 

Fy f.. hva folk får seg til å skrive😡 Ts er slett ingen dårlig mor, og tenåringer skal ikke få bestemme sånt. De er negative nesten uansett. På grunn av lengre reisevei så skal resten av familien mistrives? 
Flytt.

Anonymkode: 3b2bd...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...