Gå til innhold

Tusen takk til alle dere som måtte ha ferie og måtte ut på farten - Norges er på vei til nedstening.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Det er dette som har vært mitt poeng hele veien. 

Litt smitte her og der må man regne med, det er varslet at vi må leve med dette i mange år. Det er smittespredning som må unngås. 

Problemet er de som ikke bryr seg om smittevernreglene. Som bryter karantene, som er snufsete og drar på jobb, som klemmer og danser på fest. Det er de som gjør at en smittet blir til mange. 

Hadde folk oppført seg så kunne vi alle levd tilnærmet som normalt. Med utenlandsturer. Med byturer. Med sverige-handling. Med bryllup og konfirmasjoner. 

For egen del kan jeg lett si at tre av disse tingene kan du godt eliminere fra mitt liv, men det betyr ikke at jeg ikke har forståelse for at mange ikke ønsker å leve uten det i 1-2-10 år. Og jeg hadde håpet at vi kunne leve på en måte som gjør at alle kan gjøre det som gir dem mening og innhold i livet. 

Anonymkode: 8af07...489

Enig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om særavgifter har blitt fjernet har man mer penger (de sier de sparer 5000 kr på svenskehandel i måneden de som forsvarer shopping nå). Så da kan det forsvares med litt høyere skatt. Evt kan de jo ta å beskytte elbiler 😉

Anonymkode: 4e55f...be9

Hvorfor skal JEG betale mer skatt fordi det blir slutt på delvis ulovlig svenskehandel som jeg ALDRI har hatt glede av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Hvorfor skal JEG betale mer skatt fordi det blir slutt på delvis ulovlig svenskehandel som jeg ALDRI har hatt glede av?

Fordi du endelig skal få handle billig (og kanskje spare mye mer enn du betaler ekstra i skatt...)

Anonymkode: 4e55f...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Loff77 said:

Hysterikerne må jo ha noe å gjøre hjemme bak låste dører😀

Akkurat som anti-hysterikere, med andre ord, som ikke er det spor bedre selv. Dere befinner dere bare på hver sin ende av skalaen

Anonymkode: 2f2dc...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du endelig skal få handle billig (og kanskje spare mye mer enn du betaler ekstra i skatt...)

Anonymkode: 4e55f...be9

De varene du nevner avgiftskutt på handler jeg i så små kvanta at det ikke vil merkes i forhold til en skatteøkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som anti-hysterikere, med andre ord, som ikke er det spor bedre selv. Dere befinner dere bare på hver sin ende av skalaen

Anonymkode: 2f2dc...0b9

Tror ikke jeg er antihysteriker, prøver å diskutere saklig men man kan jo bli revet med av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer helt fint å holde anbefalinger fra fagfolk. Har gjort det hele veien. Er hjemme eller på hytta. Omgås nesten bare familie,  ukeshandler osv. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig! Pakket varer i kassa i går, og fulgte litt med på de som kom inn. Ca halvparten spritet hendene. Folk gir visst blaffen. 

Anonymkode: 18e74...bdc

Kanskje de NETTOPP har spritet hendene et annet sted? Det er håndsprit i alle butikker, og jeg har en Antibac i vesken, i tillegg til at jeg vasker hendene så ofte jeg kan. 

Da trenger jeg ikke ta ekstra når jeg går inn i butikken. Du skal ha nok Antibac på hendene til at det dekker skikkelig, en ytterligere dose gjør det ikke bedre.

Jeg blir helt matt av folk som følger med og kontrollerer på denne måten. Det virker som et slags maktbehov de ikke får utløp for.

Anonymkode: 829af...ce6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra :) Jeg er i risikogruppe og skulle egentlig tatt medisiner som ville gjort slik at jeg får betydelig høyere risiko. Så nå er jeg ganske så syk og kan ikke bruke medisiner fordi risikoen blir for stor. Jeg kommer ikke til å dø av sykdommen, men redusert livskvalitet. Så jeg må bare vente og håpe at smitten blir så lav eller vaksine før jeg kan få tilbake livskvalitet. Vi er forsiktig, men er heldige for det er våre venner og foreldrene til barnas venner også. Dette betyr at vi kan leve ganske normalt. Det er bra. Vi er mange i risikogruppene som er helt vanlige familiemedlemmer :) som må ta vare på barn og holde hjulene i gang med arbeid mm. Vi kan ikke bure oss inne. Vi fikk en fin sommer fordi smitten var lav. Nå ser vi at det går an å få ned smitten til et greit nivå, som alle kan leve godt med. Vi skal nok klare dette igjen.

Anonymkode: 4e55f...be9

Kan jeg spørre om hvilken type medisin?

Tenker at kreftpasienter får jo cellegift tross pandemi. Reduserer jo immunforsvaret ganske mye.

Anonymkode: 06cdb...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de NETTOPP har spritet hendene et annet sted? Det er håndsprit i alle butikker, og jeg har en Antibac i vesken, i tillegg til at jeg vasker hendene så ofte jeg kan. 

 

Anonymkode: 829af...ce6

Du må da skjønne at du ikke kan sprite hendene et annet sted? Hvis du har gjort det må du i det minste late som du spriter hendene slik at "mannen bak persiennen" blir fornøyd.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvilken type medisin?

Tenker at kreftpasienter får jo cellegift tross pandemi. Reduserer jo immunforsvaret ganske mye.

Anonymkode: 06cdb...a0e

Det er en type immundempene medisin mot kronisk autoimun/inflamatorisk sykdom som jeg må leve med resten av livet (men som ikke tar liv). Det er dessverre ikke medisiner som kurerer slik man må gå på dette for å være frisk. Cellegift mot kreft er jo livsforlengende og som regel noe man ikke tar veldig lenge.... 

Anonymkode: 4e55f...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Blondie65 said:

Jeg leser dette som at man fraråder annet enn helt nødvendige reiser unntatt grønne land som oppfyller FHIs krav til smittesporing. Hvordan leser du det?

Ikke meg du siterer, men den lenken er utdatert. Den er oppdatert 06/08. På pressekonferansen i går sa Bent Høie at alle unødvendige utenlandsreiser frarådes, uansett om landet er grønt eller rødt.

Anonymkode: cd12d...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle dere som måtte ha ferie og måtte ut på farten - Norges er på vei til nedstening.

Ja, da fikk alle som skulle ha ferie FERIE!!!!!

Jeg har ikke bedt om å at samfunnet skal stenges ned,  jeg har heller ikke bedt om at grensene skal åpnes for at andre land med smitte skal komme hit, og til slutt jeg har heller ikke bedt om at jeg skal bli smitta pga noen idioter ikke klarer å passe seg....

Jaja, vi får det som vi vil ha det i dette Norge.... 
God helg!!!!

Anonymkode: d2dad...aea

Er så glad for at jeg har holdt meg hjemme og ikke reist noe sted, hverken i Norge eller utlandet. Men så er jeg ikke en reiselysten person heller. Hvorfor er folk så egoistiske og må absolutt reise når vi har en slik alvorlig situasjon i hele verden? Jeg forstår ikke tankegangen til slike folk. Dem er bortskjemte og egoistiske. Å holde seg hjemme en sommer er ikke vanskelig når vi har en pandemi som stadig er utfordrende. Men tenker kun på seg selv og skal bare gjøre det en selv har lyst til mentalitet. 

Anonymkode: 453e9...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men den lenken er utdatert. Den er oppdatert 06/08. På pressekonferansen i går sa Bent Høie at alle unødvendige utenlandsreiser frarådes, uansett om landet er grønt eller rødt.

Anonymkode: cd12d...982

Nei dette er fortsatt gjeldende reiseråd:Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 20. august. Et unntak ble gjort 15. juni for nordiske land som tilfredsstiller visse smittekrav. Fra og med 15. juli er det unntak for reiser til land i EØS/Schengen-området som tilfredsstiller disse smittekravene. Se hvert enkelt land for blant annet sikkerhetsinformasjon, innreisebestemmelser og relevant informasjon om landets helsetilbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er så glad for at jeg har holdt meg hjemme og ikke reist noe sted, hverken i Norge eller utlandet. Men så er jeg ikke en reiselysten person heller. Hvorfor er folk så egoistiske og må absolutt reise når vi har en slik alvorlig situasjon i hele verden? Jeg forstår ikke tankegangen til slike folk. Dem er bortskjemte og egoistiske. Å holde seg hjemme en sommer er ikke vanskelig når vi har en pandemi som stadig er utfordrende. Men tenker kun på seg selv og skal bare gjøre det en selv har lyst til mentalitet. 

Anonymkode: 453e9...694

Så er det vel ikke alle som er i samme situasjon heller? Kanskje noen trenger å besøke en døende mor, syk far, mindreårig barn osv osv. Å ha evne til å se att folk reiser av forskjellige grunner er visst ikke bare bare

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Loff77 said:

Nei dette er fortsatt gjeldende reiseråd:Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 20. august. Et unntak ble gjort 15. juni for nordiske land som tilfredsstiller visse smittekrav. Fra og med 15. juli er det unntak for reiser til land i EØS/Schengen-området som tilfredsstiller disse smittekravene. Se hvert enkelt land for blant annet sikkerhetsinformasjon, innreisebestemmelser og relevant informasjon om landets helsetilbud.

Hvorfor stod Bent Høie på TV i går og sa noe annet da?

Anonymkode: cd12d...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stod Bent Høie på TV i går og sa noe annet da?

Anonymkode: cd12d...982

Han sa bør, tenk deg godt om, anbefaler ikke, tryggere i Norge osv osv. Hvorfor tror du det fortsatt er grønne land?

Endret av Loff77
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
6 minutter siden, Loff77 skrev:

Han sa bør, tenk deg godt om, anbefaler ikke, tryggere i Norge osv osv. Hvorfor tror du det fortsatt er grønne land?

Takk for at det finnes noen som leser hva som faktisk står og ikke hva som man håper og tror kan være saken slik at man fortsatt kan se ned på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle dere utlendinger som måtte ha Norge som feriedestinasjon! 

Anonymkode: 6a20a...d47

Ja, tusen takk ❤️ Takket være både utenlandske turister og nordmenn fra andre kanter av landet, så kan det hende at mange av arbeidsplassene her på hjemstedet mitt opprettholdes og at ikke alt for mange bedrifter går konkurs 😊

Anonymkode: 82d1e...7b8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Example said:

Derfor bør den neste "dugnaden" utformes annerledes. Folk i risikogrupper bør isoleres, mens samfunnet ellers bør går tilnærmet som normalt.

Dette har man nok vurdert og forkastet.

Problemet er at mange som har høy risiko er hjelpetrengende. Eldre, funksjonshemmede, syke. De kan ikke greie seg ikke i total isolasjon. De behøver hjelp til daglig stell, transport, helsehjelp. Ofte er det mange mennesker involvert i denne hjelpen.

Selv de som ikke er hjelpetrengende kan ikke greie å isolere seg fullstendig. De bor kanskje sammen med familien sin. Da blir det veldig mange mennesker som må isoleres.

Så er det også en del som er i risikogruppe uten at de vet om det og således ville blitt ofret.

Vi vet også for lite om langtidsvirkningene av å gå gjennom sykdommen, selv for friske mennesker, til at vi kan slippe viruset fri i befolkningen.

Anonymkode: cd12d...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men den lenken er utdatert. Den er oppdatert 06/08. På pressekonferansen i går sa Bent Høie at alle unødvendige utenlandsreiser frarådes, uansett om landet er grønt eller rødt.

Anonymkode: cd12d...982

Her er PRINTSCREEN av UDs reiseråd - legg merke til det som står i rød ramme (lagt til av meg):

image.png.5af41bd29bc07d6673dc1c766c136cd1.png

Her er lenke til denne siden.

Hvorfor terper jeg på dette? Jo fordi jeg synes rådene som blir gjengitt i presse og av politikere slår hverandre ihjel. Derfor forholder jeg meg til kilder. Du hevder at denne siden er utdatert - det er den ikke da den, når jeg nå nettopp kopierte den - står som "FORTSATT GYLDIG".

 

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...