Gå til innhold

Tusen takk til alle dere som måtte ha ferie og måtte ut på farten - Norges er på vei til nedstening.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Example skrev:

Derfor man bør tenke litt annerledes på det. Istedenfor å stenge ned og få flere hundretusener med friske mennesker permittert, bør man kanskje heller la de med dårligst helse få sykemeldinger fra jobben i en periode, så de kan holde seg hjemme i perioder der det er utbrudd.

Det blir ikke nødvendig å stenge ned om folk følger smittevernrådene som blir gitt, og tenker seg om et par ganger før man samles 40-50 stk på en privatfest, for eksempel. 

Anonymkode: 525cc...f3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke til å funke for alt for mange er i risikogruppene. For å beskytte de svakeste må personalet være frisk, og den eneste måten å gjøre dette er lav smitte i samfunnet. Det vi trenger nå er holdings endringer. Det er ikke ok å stå og prate forrang innganger til butikkene. Det er ikke greit å stå å henge i på kjøpesenter. Vi må nok ha mer vektere i kjøpesenter. Også bedre system for smittesporing. F.eks Var i et basseng og måtte oppgi tlf nr (topp) var i et større anlegg (med mange utlendinger) og de hadde ikke noe system.

Anonymkode: 4e55f...be9

Mange havner innenfor de definerte risikogruppene, men i realiteten er det en liten del av dem som er skikkelig i fare. Noen er i mer risiko enn andre. Så vil sikkert mange hevde at de er i risikogrupper, men det finnes grader av det.

Alt det andre du sier er jeg stort sett enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AineAvive said:

Men ikke alle liker Norgesferie. Og slettes ikke alle har hus, båt eller hytte. Norge er et veldig vakkert land, men kroppen og sjelen min trenger 25-40 varmegrader for å "heles" etter en lang og mørk høst, vinter og vår. Subtropiske omgivelser og en kultur man trives i hjelper også.

Vel og bra, men det er en luksus vi ikke kan ta oss råd til midt i den verste pandemien verden har sett på 100 år. For din egen del bør du gjøre alt for å unngå den hvis du har sykdom fra før. Faren er større enn for andre for at du aldri blir helt god igjen, og det kan forverre plagene du allerede har.

Anonymkode: 3c425...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example skrev:

Mange havner innenfor de definerte risikogruppene, men i realiteten er det en liten del av dem som er skikkelig i fare. Noen er i mer risiko enn andre. Så vil sikkert mange hevde at de er i risikogrupper, men det finnes grader av det.

Alt det andre du sier er jeg stort sett enig i.

Så bra :) Jeg er i risikogruppe og skulle egentlig tatt medisiner som ville gjort slik at jeg får betydelig høyere risiko. Så nå er jeg ganske så syk og kan ikke bruke medisiner fordi risikoen blir for stor. Jeg kommer ikke til å dø av sykdommen, men redusert livskvalitet. Så jeg må bare vente og håpe at smitten blir så lav eller vaksine før jeg kan få tilbake livskvalitet. Vi er forsiktig, men er heldige for det er våre venner og foreldrene til barnas venner også. Dette betyr at vi kan leve ganske normalt. Det er bra. Vi er mange i risikogruppene som er helt vanlige familiemedlemmer :) som må ta vare på barn og holde hjulene i gang med arbeid mm. Vi kan ikke bure oss inne. Vi fikk en fin sommer fordi smitten var lav. Nå ser vi at det går an å få ned smitten til et greit nivå, som alle kan leve godt med. Vi skal nok klare dette igjen.

Anonymkode: 4e55f...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om du fikk med deg at dette handlet om at det ble skrevet at folk i risikogrupper burde isolereres, hvorpå jeg påpekte at det finnes yrkesaktive i risikogruppen, og at isolasjon kan være vanskelig for disse?

Anonymkode: 525cc...f3a

Ja, men det handler fotsatt om ANTALL. Det er umulig at ALLE kan gjennomføre det, men når en svært stor andel gjør det, bidrar det voldsomt.

På samme måte kan man si at om 4 av 5 følger smittevernsreglene, så er i praksis jobben gjort. Så får den ene andelen bare være gratispassasjerer, det er bare noe man må leve med i samfunnet....

Vi KAN rett og slett ikke stenge ned samfunnet som vi gjorde i mars. Var det skadelig da, kan man bare forestille seg hvordan det blir med en ny runde.

Anonymkode: 15ab1...448

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det handler fotsatt om ANTALL. Det er umulig at ALLE kan gjennomføre det, men når en svært stor andel gjør det, bidrar det voldsomt.

På samme måte kan man si at om 4 av 5 følger smittevernsreglene, så er i praksis jobben gjort. Så får den ene andelen bare være gratispassasjerer, det er bare noe man må leve med i samfunnet....

Vi KAN rett og slett ikke stenge ned samfunnet som vi gjorde i mars. Var det skadelig da, kan man bare forestille seg hvordan det blir med en ny runde.

Anonymkode: 15ab1...448

Jeg er helt enig i at man må unngå å stenge ned på nytt, men registrerer at mange har inntatt en laissez-faire-holdning til det hele igjen, noe som øker smitten i samfunnet. Jeg snakker om mennesker som drar på arbeid med feber og luftveissymptomer, fordi de tenker det ikke er så nøye. De tenker ikke over at dette har konsekvenser for andre, og potensielt også store økonomiske konsekvenser for bedriften de arbeider i.

Anonymkode: 525cc...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så langt så er det vel noen private fester/arrangementet og en superteit tankegang hos hurtigruten som skal ha skylden for smittespredning. 

Har selv kun feriert i eget fylke, men skjønner godt at de med feriehus og familie i utlandet gjerne reiser, og de med psoriasis og andre helseplager som blir langt bedre med annet enn kjølig norskt klima.

Det viktigste er at vi alle prøver å forhindre smittespredning. At vi holder avstand og vasker hender.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mt3 skrev:

Så langt så er det vel noen private fester/arrangementet og en superteit tankegang hos hurtigruten som skal ha skylden for smittespredning. 

Har selv kun feriert i eget fylke, men skjønner godt at de med feriehus og familie i utlandet gjerne reiser, og de med psoriasis og andre helseplager som blir langt bedre med annet enn kjølig norskt klima.

Det viktigste er at vi alle prøver å forhindre smittespredning. At vi holder avstand og vasker hender.

Akkurat. Det er dette som har vært mitt poeng hele veien. 

Litt smitte her og der må man regne med, det er varslet at vi må leve med dette i mange år. Det er smittespredning som må unngås. 

Problemet er de som ikke bryr seg om smittevernreglene. Som bryter karantene, som er snufsete og drar på jobb, som klemmer og danser på fest. Det er de som gjør at en smittet blir til mange. 

Hadde folk oppført seg så kunne vi alle levd tilnærmet som normalt. Med utenlandsturer. Med byturer. Med sverige-handling. Med bryllup og konfirmasjoner. 

For egen del kan jeg lett si at tre av disse tingene kan du godt eliminere fra mitt liv, men det betyr ikke at jeg ikke har forståelse for at mange ikke ønsker å leve uten det i 1-2-10 år. Og jeg hadde håpet at vi kunne leve på en måte som gjør at alle kan gjøre det som gir dem mening og innhold i livet. 

Anonymkode: 8af07...489

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AineAvive skrev:

Men da synes jeg det er litt uansvarlig av WHO og andre å gå ut med slike nedslående spådommer. Det er ikke godt for folkets psyke.

WHO kan jo ikke lyve for å beskytte folks psykiske helse.

Anonymkode: 037b2...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja takk skal dere faen meg ha. Nå risikerer jeg og mange andre å føde under enda strengere tiltak. Kanskje tilogmed alene uten barnefar til stede. Nå som alt endelig begynte å bli bedre klarte dere ikke å tenke på noe annet enn dere selv. Så jævla typisk egoistiske mennesker som driter i resten. 

Anonymkode: 3aaa4...bb6

Det er ganske egoistisk åntenke på DIN fødsel også.

Anonymkode: fad7e...377

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror ikke det? Er vi ikke enige om at reiserådet ikke er endret? 

Anonymkode: 488a5...5d7

Jeg leser dette som at man fraråder annet enn helt nødvendige reiser unntatt grønne land som oppfyller FHIs krav til smittesporing. Hvordan leser du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal fremskrittspartiet få bort særnorske avgifter for å drepe svenskehandel 😉. Bra for næringslivet og bra for lommeboken til oss på andre siden av landet. Denne koronatiden kan snu opp ned på mye. Så nå snur jeg om, harry-handlere nå må dere intensivere, slik vi får billigere varer i resten av landet. 

Anonymkode: 4e55f...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som takker de som har vært på ferie

Anonymkode: f3ee1...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare et tips, apotek1 har hånddesinfeksjon som er basert på klorhexidin. Flere tåler denne. Man kan jo ikke ta med seg såpe og vann, så spritallergi må være slitsomt i disse dager. Denne hånddesinfeksjonen, kom i ulike størrelser.

Anonymkode: df892...ac3

De fleste dagligvarebutikker har en panteautomat. De fleste butikker som har en panteautomat har en håndvask ved denne. Der vasker jeg hendene med sepe og i hht 20 sekunders regelen.

Likevel - muligens ikke du - tillater en del KG'ere seg å skule mistenksomt på alle som går forbi spritautomaten og tenker at disse er hensynsløse egoister - på tross av at de muligens nettopp har vasket hendene sine med klorhexidin i bilen før de gikk inn, eller vasket hendene ved panteatuomaten. De gikk jo forbi spritautmaten - ergo er de hensynsløse svin.

Samme argumentasjon brukes om de som reiser på ferie til utlandet. De er jo egoistiske svin, selv om de har gjort alt som stod i deres makt for å overholde smittevernregler, de var kanskje nødt å reise og landet de dro til var til og med grønt. De skal også skamme seg dersom de, etter å ha vært i det grønne landet frivillig var i karantene - for det er jo ikke synlig fra synse- og lytteposten bak persiennen. 

Slik er det når verden er svart / hvitt der en demper sin egen fortvilelse ved å jakte på syndebukker.

At dustene som fester langt utover smittevernregler, bryllupsarrangører som mister kontrollen, svenskehandlere som gir faen i smittevernregler og syden turister som bare måtte til Spania er unntakene - selv om unntakene dessverre medfører smittespredning - nei se det må man selvsagt blankt overse og skjelle ut enhver som ikke har barrikadert ytterdøren sin og får varer levert på døren med "gjensetting" hvor de først spriter ned hele ytteremballasjen for deretter å dynke alt som skal i skap og skuffer i sprit. At ikke enhver har en sluse i gangen som skiller mellom ren og skitten sone og der bevegelse mellom sonene fører til luftforurensning av spritdunst i timesvis anses som uforsvarlige egoister.

Og i følge de samme, er enhver som beveger seg utendørs - om det aldri så mye er enten langt oppe i fjellheimen uten at man ser andre folk eller i tettbygd strøk med minst en meters margin til de få en møter når en er ute - egoister som driter i smittevern.

Dette er den svart-hvite verdenen som de som foretrekker å kalle alle andre for stygge navn lever i. Det er en verden jeg tar avstand fra.

Det er ikke det at jeg ikke irriterer meg over at noen ikke bryr seg om smittevernregler. Jeg tror bare ikke at jeg har noen myndighet til å tro og mene om tilfeldig valgte personer jeg treffer som tilsynelatende ser ut til å ikke bry seg. Som f.eks. familien jeg nylig observerte i butikken: Hr og Fru samt tre barn (alle tenåringer) som var på handletur i lokalbutikken. Jeg vet ikke hva som er grunnen til at ikke resten av familien kunne sittet i bilen mens en av dem gikk inn for å handle. Jeg reagerte på det - akkurat som jeg har gjort tidligere når jeg ser tilsvarende adferd der man er unødvendig mange i butikken. De har tatt en risikovurdering som jeg ikke kjenner til - det blir deres ansvar. Jeg unngikk dem så godt jeg kunne - og gjorde mitt for å holde avstand. Er det ikke dette siste som er min oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal fremskrittspartiet få bort særnorske avgifter for å drepe svenskehandel 😉. Bra for næringslivet og bra for lommeboken til oss på andre siden av landet. Denne koronatiden kan snu opp ned på mye. Så nå snur jeg om, harry-handlere nå må dere intensivere, slik vi får billigere varer i resten av landet. 

Anonymkode: 4e55f...be9

Det var på tide. Så er det jo spennende å se om vi etter dette har et landbruk det går an å leve av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det var på tide. Så er det jo spennende å se om vi etter dette har et landbruk det går an å leve av. 

Ja, det blir spennende. Jeg er optimistisk. Om de gjør slik at røyk, snus, alkohol og sukkervarer får samme pris, tror jeg mye av svenskehandelen forsvinner. Da vil jo salget av vanlige matvarer gå opp i Norge som konsekvens og det er bra for bøndene. Da er det ikke sikkert vi trenger ostetoll og slikt. 

Anonymkode: 4e55f...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det blir spennende. Jeg er optimistisk. Om de gjør slik at røyk, snus, alkohol og sukkervarer får samme pris, tror jeg mye av svenskehandelen forsvinner. Da vil jo salget av vanlige matvarer gå opp i Norge som konsekvens og det er bra for bøndene. Da er det ikke sikkert vi trenger ostetoll og slikt. 

Anonymkode: 4e55f...be9

Det slappe her er jo at man faktisk får lov å kjøre over svenskegrensen og hjem igjen samme dag uten å betale avgifter. Mye hadde vært løst med grensekontroll. 

Men ellers er jo akkurat disse avgiftene kunstige - men hvor skal staten hente inntektene de tar bort ved å fjerne disse avgiftene? Er du villig til å betale enda mer skatt fordi at noen priviligerte nordmenn skal slutte med svenskehandel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det slappe her er jo at man faktisk får lov å kjøre over svenskegrensen og hjem igjen samme dag uten å betale avgifter. Mye hadde vært løst med grensekontroll. 

Men ellers er jo akkurat disse avgiftene kunstige - men hvor skal staten hente inntektene de tar bort ved å fjerne disse avgiftene? Er du villig til å betale enda mer skatt fordi at noen priviligerte nordmenn skal slutte med svenskehandel?

Om særavgifter har blitt fjernet har man mer penger (de sier de sparer 5000 kr på svenskehandel i måneden de som forsvarer shopping nå). Så da kan det forsvares med litt høyere skatt. Evt kan de jo ta å beskytte elbiler 😉

Anonymkode: 4e55f...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om særavgifter har blitt fjernet har man mer penger (de sier de sparer 5000 kr på svenskehandel i måneden de som forsvarer shopping nå). Så da kan det forsvares med litt høyere skatt. Evt kan de jo ta å beskytte elbiler 😉

Anonymkode: 4e55f...be9

Beskatte elbilene

Anonymkode: 4e55f...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mt3 skrev:

Så langt så er det vel noen private fester/arrangementet og en superteit tankegang hos hurtigruten som skal ha skylden for smittespredning. 

Har selv kun feriert i eget fylke, men skjønner godt at de med feriehus og familie i utlandet gjerne reiser, og de med psoriasis og andre helseplager som blir langt bedre med annet enn kjølig norskt klima.

Det viktigste er at vi alle prøver å forhindre smittespredning. At vi holder avstand og vasker hender.

Helt enig, fornuftig innlegg synes jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...