Gå til innhold

Tusen takk til alle dere som måtte ha ferie og måtte ut på farten - Norges er på vei til nedstening.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk må ikke tåle noen ting. Hvilken rett har du til å kjefte på fremmede folk som ikke har gjort noe ulovlig? Ingen. Og ingen gidder å høre på denne kjeftingen din. 

Anonymkode: ee406...685

ok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

UDs reiseråd er ikke endret, de har bare blitt litt tydeligere på at de ikke anbefaler annet enn nødvendige reiser. Men ser at mange her sliter med å se forskjellen. 

Anonymkode: 488a5...5d7

Sitat

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 20. august. Det er gjort unntak for land og regioner i Norden og land i EØS/Schengen-området som oppfyller Folkehelseinstituttets kriterier for lav smittespredning. Endringer i både smitteutbredelse og lokale restriksjoner kan endre seg raskt og gjør situasjonen uforutsigbar. Alle må tenke nøye igjennom nødvendigheten av å reise.

Kilde: regjeringen.no

Jeg leser dette på en annen måte enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er de som har vært på utenlands-reise som driter i karantene og smittevern.

Noen idioter vil det alltid være, dessverre..

Anonymkode: f2ae1...937

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AineAvive skrev:

Er man flink på smittevern og reiser utenlands, kunne også mye vært bedre i Norge. Hadde myndighetene slått hardere ned på karantenbrudd osv., kunne mye vært bedre. Noe importsmitte er ikke til å unngå, men vi orker da ikke alle å leve i en lukket hermetikkboks. Gjelder nok for ca. 50% av oss som har levd et liv på reise, har venner, noen ganger familie, noen har en business, og faktisk også en "hjemfølelse" andre steder enn i Norge. Slik har verden fungert nå i all moderne tid. Det er tøft å bare klippe av denne tråden, selve livet for mange. Ikke alle nordmenn lever livet i en boble i fedrelandet. Forgreningene går på tvers av landegrenser.

Man kan ofre mye av dette i en avgrenset periode. Men denne pandemien skal jo vare, ifølge flere eksperter, i flere år (hvordan de vet dette, er meg en gåte). Alt dette kan ikke ofres på ubestemt tid...  

Man trenger da ikke klippe av tråden. Det var da voldsomt. En ørliten knute , gjør jobben. Den løses greit opp om en stund. Nei, vi vet ikke hvor lenge dette varer, derfor er det alt for tidlig å begynne å bli hysteriske fordi vi ikke får reise som vi vil, eller slurve med hygiene og 1 meteren, allerede nå. Det er 4-5 mnd siden dette rammet Norge. Alvorlig talt. Og jo mer folk surrer og reiser når det ikke er nødvendig, jo lenger varer dette. Da blir det virkelig ubestemt tid.

Anonymkode: df892...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg til de turistene som gir faen og klynge-folk.

Anonymkode: f2ae1...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er trist at noen er så bitre. 

Anonymkode: ee406...685

Men hallo.....smitten kommer jo fra utlandet da.... fulgte du ikke pressemøte i dag?

Anonymkode: e8b16...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av de jeg kjenner som har reist har brukt kollektivtransport, eller vært på overfylte steder, eller vært på fest. Hoteller og fly har bedre hygienetiltak enn min lokale Rema butikk. 

Ingen har heller blitt smittet. 

Det er de som reiser uansvarlig, og er uansvarlige etter hjemkomst, som er problemet. Og nå går det utover alle. 

Anonymkode: 8af07...489

Helt enig. Vi har reist. Kjørt bil til familie i utlandet. 30 timer tur- retur for å slippe å ta fly. Mange glemmer at sikkert mange av de som har reist, ikke har sett familie på mange måneder, eller et helt år (som i vårt tilfelle). Vi holdt oss kun til svigerfamilien. Turer i skog og mark. Ingen turistmagneter, for å holde avstand og ikke få korona. Vi har hatt antibakteriell innen rekkevidde og hver gang barna eller oss har tatt på en handlevogn eller heisknapp osv har vi smurt oss inn med antibakteriell. Vi har tatt våre forholdsregler, holdt god avstand til folk og ja, vi har kost oss. Besteforeldre som endelig fikk møte barnebarnet sitt for aller første gang blant annet. Og vi kjørte hjem uten å stoppe et eneste sted i Sverige. Så det er provoserende at folk som Ts med andre skal gi alle som har reist skylda for at viruset har blusset opp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger da ikke klippe av tråden. Det var da voldsomt. En ørliten knute , gjør jobben. Den løses greit opp om en stund. Nei, vi vet ikke hvor lenge dette varer, derfor er det alt for tidlig å begynne å bli hysteriske fordi vi ikke får reise som vi vil, eller slurve med hygiene og 1 meteren, allerede nå. Det er 4-5 mnd siden dette rammet Norge. Alvorlig talt. Og jo mer folk surrer og reiser når det ikke er nødvendig, jo lenger varer dette. Da blir det virkelig ubestemt tid.

Anonymkode: df892...ac3

Det er voldsomt når det begynner å bli bred enighet om 2-3 år, og nå går også enkelte ut med 10 år! Det er voldsomt, selv om jeg ikke klarer å tro på det. Men når man ser på utviklingen i verden virker det helt urealistisk å tro, slik jeg trodde før, at dette er over innen ett år. 

Hadde jeg hatt barn i utlandet, hadde 2 måneder vært for mye. Nå er ikke jeg i den situasjonen, men alle har sine ulike situasjoner som ikke kan måles opp imot hverandre. Det kan hende det er tryggere å reise nå enn om 6 måneder. Det er en vanskelig vurdering, uten klare svar.

Si at Norge blir smittefritt (i en lukket boble), mens smitten raser videre rundt omkring i verden. Supert for de som vil/kan være bare her hjemme, hjelper lite for sånne som meg. Men ok. Når skal landet så åpnes igjen? Ny smitte vil komme inn på nytt, det er uunngåelig. Og så er vi igang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ane_luise87 skrev:

Helt enig. Vi har reist. Kjørt bil til familie i utlandet. 30 timer tur- retur for å slippe å ta fly. Mange glemmer at sikkert mange av de som har reist, ikke har sett familie på mange måneder, eller et helt år (som i vårt tilfelle). Vi holdt oss kun til svigerfamilien. Turer i skog og mark. Ingen turistmagneter, for å holde avstand og ikke få korona. Vi har hatt antibakteriell innen rekkevidde og hver gang barna eller oss har tatt på en handlevogn eller heisknapp osv har vi smurt oss inn med antibakteriell. Vi har tatt våre forholdsregler, holdt god avstand til folk og ja, vi har kost oss. Besteforeldre som endelig fikk møte barnebarnet sitt for aller første gang blant annet. Og vi kjørte hjem uten å stoppe et eneste sted i Sverige. Så det er provoserende at folk som Ts med andre skal gi alle som har reist skylda for at viruset har blusset opp.

Dermed økt antall kontaktpunkter og risiko

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke respekterer 1-meters anbefalingen trenger å få høre det.

Anonymkode: 43555...0e7

Hvorfor skriver du "dere"? Hvor skrev jeg at jeg ikke holder avstand? 

Anonymkode: ee406...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis skrev:

Dermed økt antall kontaktpunkter og risiko

We can never win. Uansett hva man gjør så er det galt. Må være nydelig å være så perfekt gitt. 

Anonymkode: ee406...685

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer helt fint å holde anbefalinger fra fagfolk. Har gjort det hele veien. Er hjemme eller på hytta. Omgås nesten bare familie,  ukeshandler osv. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig! Pakket varer i kassa i går, og fulgte litt med på de som kom inn. Ca halvparten spritet hendene. Folk gir visst blaffen. 

Anonymkode: 18e74...bdc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av folkens, snart kommer en ny gruppe vi kan skylde på - jobbfolket. Virker som de fleste bedrifter inndrar hjemmekontor nå. Så sent som sist uke ble det sagt at det fortsatt anbefales hjemmekontor, nå er det plutselig 50%. Så snart kan vi grine over alle som ikke holder avstand på bussen, (fordi det ikke er plass). En merkelig inkonsekvens når det strammes inn på andre ting og smitten øker.

Anonymkode: 488a5...5d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Apis skrev:

Dermed økt antall kontaktpunkter og risiko

Nei. Vi holdt oss til færre mennesker der enn hva vi hadde gjort her hjemme. Og de er fortsatt friske og det samme er vi. Så det var vellykket. Ingen skade skjedd - fordi vi var svært forsiktige. Dessuten var det et «grønt« land med ingen nye smitteutbrudd i den landsdelen vi var i. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av folkens, snart kommer en ny gruppe vi kan skylde på - jobbfolket. Virker som de fleste bedrifter inndrar hjemmekontor nå. Så sent som sist uke ble det sagt at det fortsatt anbefales hjemmekontor, nå er det plutselig 50%. Så snart kan vi grine over alle som ikke holder avstand på bussen, (fordi det ikke er plass). En merkelig inkonsekvens når det strammes inn på andre ting og smitten øker.

Anonymkode: 488a5...5d7

Kanskje skoleelever? Eventuelt disse eldre som koser litt på kafe. Begge gruppene får nok også gjennomgå av angstbombene her inne.

Anonymkode: 6ed6b...79f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AineAvive said:

Istedenfor å gjøre noe med dette, er det kun reiser som "skal tas".

Neei, det er vel sånn som er vanlig er det ikke? :sleep: Legge skylden på det som er mest lettvint og kalle folk for det ene og det andre så de skal få dårlig samvittighet. Personlig synes jeg at folk som kaller andre for det ene og det andre kan ta seg en bolle. Zip it. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer helt fint å holde anbefalinger fra fagfolk. Har gjort det hele veien. Er hjemme eller på hytta. Omgås nesten bare familie,  ukeshandler osv. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig! Pakket varer i kassa i går, og fulgte litt med på de som kom inn. Ca halvparten spritet hendene. Folk gir visst blaffen. 

Anonymkode: 18e74...bdc

Jeg gir ikke blaffen. Jeg bruker såpe og vann fordi jeg ikke tåler håndsprit. 

Anonymkode: ee406...685

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AineAvive skrev:

Det er voldsomt når det begynner å bli bred enighet om 2-3 år, og nå går også enkelte ut med 10 år! Det er voldsomt, selv om jeg ikke klarer å tro på det. Men når man ser på utviklingen i verden virker det helt urealistisk å tro, slik jeg trodde før, at dette er over innen ett år. 

Hadde jeg hatt barn i utlandet, hadde 2 måneder vært for mye. Nå er ikke jeg i den situasjonen, men alle har sine ulike situasjoner som ikke kan måles opp imot hverandre. Det kan hende det er tryggere å reise nå enn om 6 måneder. Det er en vanskelig vurdering, uten klare svar.

Si at Norge blir smittefritt (i en lukket boble), mens smitten raser videre rundt omkring i verden. Supert for de som vil/kan være bare her hjemme, hjelper lite for sånne som meg. Men ok. Når skal landet så åpnes igjen? Ny smitte vil komme inn på nytt, det er uunngåelig. Og så er vi igang igjen.

Det var den vaksinen da. Eller annen behandling.

Anonymkode: df892...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var den vaksinen da. Eller annen behandling.

Anonymkode: df892...ac3

Har mistet litt troen, i og med at FHI og WHO også har gjort det. Blir veldig forvirret når de i ene øyeblikket hyper vaksine, men i neste sier, med tårer i øynene (WHO) at dette må vi kanskje leve med i mange, lange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir ikke blaffen. Jeg bruker såpe og vann fordi jeg ikke tåler håndsprit. 

Anonymkode: ee406...685

Bare et tips, apotek1 har hånddesinfeksjon som er basert på klorhexidin. Flere tåler denne. Man kan jo ikke ta med seg såpe og vann, så spritallergi må være slitsomt i disse dager. Denne hånddesinfeksjonen, kom i ulike størrelser.

Anonymkode: df892...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...