Gå til innhold

Slitsomt med familieferie - skal det være sånn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er nå på vår første ferie med barn som er over baby-stadiet (2 1/2 år). Jeg er nesten litt i «sjokktilstand» over hvor slitsomt det er! Noen andre som føler det sånn?
 

Har forsøkt å opprettholde rutiner med måltider og andre ting men det lar seg ikke gjøre. Også leggetid er blitt forskjøvet med opptil 1 1/2 time. Og selv om formiddagshvil har uteblitt nesten daglig er det full fart hele dagen, med oppvåkning om morgenen gjerne kl.05:30-06:00, til vanlig er det kl.07:15 -07:30 når vi er hjemme. Det har også blitt flere «kamper» med tanke på grensesetting. Hyl og skrik for den minste ting og totalt meltdown.
 

Er dette normalt? Nå er jeg veldig spent på om alle de gode rutinene vi hadde i hverdagen før vi tok ferie blir umulig å reinnføre. 

Anonymkode: 6aba9...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har dere ikke klart å holde på rutinene? 

Vi har også en på 2,5, og vi har holdt på alle rutiner, både med måltider, hviler, og leggetid. Vi tilpasser oss etter rutinen, ikke omvendt. Nettopp fordi alt bare blir kaos om vi lar rutinene skli ut. Ikke gøy med en unge som ikke sover om kvelden, så det blir null egnetid på oss voksne. 

Men ja, vi synes også det var forferdelig slitsomt denne ferien, og det var ærlig talt omtrent så jeg sang og danset etter å ha hevet ham inn porten i bhg da ferien endelig var over.. Så. Mye. Trass.... 

Anonymkode: f0f56...413

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart det blir slitsomt med en liten som sover for lite,spiser mer uregelmessig og det går i hundre hele tiden? Ungen er vel overtrøtt og får aldri henta seg inn,når den står opp to timer tidligere enn vanlig og formiddagshvilen utgår.

 

Anonymkode: 3358f...0d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å sette ambisiøse ferier på hold noen år. Vår toåring har lite glede av at vi styrer rundt og trives med rutiner og ekskursjoner i nærmiljøet. Ferier føles ikke som ferie når man må styre med lurer, kontinuerlige måltider og leggetid. Så jeg tror det er en helt vanlig følelse! 

Eneste måten jeg hadde giddet å dra på ferie akkurat nå er hvis jeg skulle hjem til familie i et stort hus eller på hyttetur man hadde en base og et "hjem". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet deres plutselig ikke får lur og i tillegg sover mindre på natten, så er vel dette en naturlig konsekvens? Vi ser ikke for oss å dra på ordentlig ferie før minstemann er 3-4 år.

Anonymkode: 5810d...cf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn tar fra deg alt du før kjente til. De første årene er du slaven til ungen, og må tørke dritten og gulpet dems, mate dem, underholde dem, være non stop tilgjengelig og utslette ditt eget liv 95% av tiden..

Visste du ikke dette før du ble mor? Det er drittkjedelig å være foreldre.

Vet ikke hvorfor noen synes det er verdt det...

Anonymkode: caf27...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor greier dere ikke å holde på rutinene? Vi var nylig på en ukes familieferie med 2,5-åring og baby på 7 måneder. Vi var nøye på å holde på rutiner og det gikk strålende. Slitsomt ja, men det er det jo hjemme også. 

Anonymkode: 3a20d...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn tar fra deg alt du før kjente til. De første årene er du slaven til ungen, og må tørke dritten og gulpet dems, mate dem, underholde dem, være non stop tilgjengelig og utslette ditt eget liv 95% av tiden..

Visste du ikke dette før du ble mor? Det er drittkjedelig å være foreldre.

Vet ikke hvorfor noen synes det er verdt det...

Anonymkode: caf27...0d1

Kanskje fordi noen ikke opplever det å være forelder slik du beskriver. Høres ut som du bør gjøre noen endringer 😅

Anonymkode: a3dad...183

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at døgnrytmen sklir ut i ferier, men uka før skole/BHG begynner så må man begynne å komme gradvis tilbake til vanlig rytme igjen. Sånn ellers vil jeg anbefale deg å ta en tur til nærmeste bibliotek for å låne bøker om barn og grensesetting, samt bøker med tittelen «forstå din 2-5-åring». ;) 

Anonymkode: b48da...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk at de våkner enda tidligere om morgenen når de er overtrøtte, og det er helt sikkert barnet når h*n legger seg senere og ikke får luren sin på formiddagen. Vi har en på 2, og vi holder på alle rutiner når vi er på ferie, hvis ikke skjærer det seg helt. Før barnet er 3 så er søvnen sårbar for endringer i vanlig rutine, så dere må regne med at det tar noe tid før rutinene og søvn går tilbake til vanlig etter ferien. 

Anonymkode: 0d490...160

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold på rutinene! Men ja, det er drit slitsomt. Mine er nå 8 og 5 år og ferie er avslappende og morsomt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at det er slitsomt å ha små barn, også når man holder på rutinene. Sånn er livet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på en veldig uambisiøs bilferie med en ettåring i sommer. Jeg var så sliten etterpå, og konkluderte med at det ikke blir noe ferie på mange år! 

Anonymkode: bb0de...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor greier dere ikke å holde på rutinene? Vi var nylig på en ukes familieferie med 2,5-åring og baby på 7 måneder. Vi var nøye på å holde på rutiner og det gikk strålende. Slitsomt ja, men det er det jo hjemme også. 

Anonymkode: 3a20d...523

Kan ikke svare for TS, men min erfaring fra da ungene var i den alderen, var at rutinene ikke "bet på dem" om vi var bortreist. Og det var ikke ambisiøse ferier, men besøk hos besteforeldre en dagsreise unna, med rolige dager lagt helt opp etter hva ungene var vant til hjemmefra.

Men sove, det klarte de ikke. Vetta søren hva som var problemet. Var vel gjerne feil farge på veggen. Eller en ert under madrassen, kanskje... 

Endret av Hactar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hvettfall helt normalt med min sønn når vi var på ferie,men han var ikke sånn hjemme.

Anonymkode: d0e1f...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har et barn som tåler at rutinene sklir ut i helger og ferier så lenge hun får nok søvn og mat. Det funker f.eks. å legge tidligere hvis hun har sovet lite og virker trøtt, eller å spise middag senere enn vanlig og et mellommåltid i typisk middagstid. Med henne reiste vi på flere turer fra hun var 3 mnd. og opplevde det aldri som utfordrende.

Og nå har vi fått et barn som reagerer på alt som er annerledes. For henne kan det vanskelig å sove i en uvant seng selv om vi har tatt med dyne og kosedyr og holdt på alt av rutiner. Så fra å tenke at rutiner ikke er så viktig, ser vi at vi må være nøye med det framover for yngstemanns skyld. Det har egentlig passet bra for henne at vi holdt oss mest hjemme denne sommeren. 

Anonymkode: 9d165...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det som vanlig mest kjioe svar fra de som tviholder på rutinebe. Vi har aldri holdt på rutiner i feeier, det har heller ikke bydd på problener

Anonymkode: 50c87...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 8 og en på 3,5. Dette er første året hvor jeg ikke har vært mer sliten etter ferien enn før, til tross for at vi alltid har dratt på uambisiøe ferier og vært mye hjemme i feriene. Så du har noen år forran deg, særlig om det skal komme flere søsken. 

Søvn er alfa omega, og selv åtteåringen min tåler dårlig at legging forskyves. Overtrøtte barn er pyton!! Så til neste år må dere planlegge bedre. Vi har alle gjort feil som det der. Tips: Jeg har for eksempel med med en type lystett gardin med sugekopper for å sikre at det er mørkt, og tok med sengetøyet til dem når de var små for å ha kjennte lukter. I år nøyde jeg meg med å ta med puta til minsten. Frem til skolestart kan mange ha behov for en hvilestund på dagtid, så vogn selv til fireåring en kan være nødvendig på ferie med gåtur midt på dagen så barnet får slappet av litt selv om de ikke sover. 

Anonymkode: d94ba...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn trenger rutiner mer enn andre, og de barna blir jo noe mer krevende å ha med på ferie, for da ønsker man gjerne en litt annen hverdag. Vi har fått 2 barn hvor vi ikke bør forskyve mye på rutinene, de blir ikke typisk overtrøtte så kan godt være oppe litt lenger, men de sover ikke noe lenger om morgenen, så det er ikke noe vi kan gjøre ofte, har vi gjort det en dag så må vi ha noen dager med vanlig leggetid igjen. Så er det det med mat, blir fort mange enkle løsninger på ferie, syntes det er vanskelig å få tak i stort annet enn pølse, pomfritt og pizza når vi er på tur, det er jo ikke skadelig, men det tilfører jo ikke viktig næringsstoffer og bidrar heller ikke til å opprettholde blodsukkeret spesielt lenge. Men personlig da vi hadde 1 barn, sommeren han var 2,5 har nok til nå vært vår beste ferie, han var jo så mye enklere å ha med å gjøre, håper minstemann også blir det ☺️

Anonymkode: d132c...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...