Gå til innhold

Dattera mi vil ikke legge seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tips til legging av treåring tas imot. 

Vi har de samme rutinene hver kveld. Kveldsmat, kveldstell, lese bok på sengen/prate litt og god natt. 

Likevel, samme hvor konsekvent jeg er, så er det nye påfunn hver bidige kveld , hun vil lese flere bøker, ha flere kosedyr, skifte pysj, skal bare, skal bare. Jeg sier alltid nei, men hun står på sitt, og det ender med at jeg hever stemmen og blir streng og hun blir lei seg. Jeg hater dette.. (hun kan velge så mange kosedyr hun vil, velge pysj og alt før hun legger seg, men likevel..) 

Vi avtaler "gå og velg én bok og et kosedyr, så koser vi oss, også skal vi sove, ok?" 

"ja, jeg er trøtt" 

Men samme reglen hver kveld. 

Hjelper ikke legge senere,.. Da tar det faktisk lengre tid. 

Hva hjelper mot disse "påfunnene"? Hvordan kan jeg få henne til å forstå at alle disse greiene på kvelden ikke nytter, men uten at det ender med at jeg må bli streng i stemmen? Det er jo ingen hyggelig slutt på dagen.. 

Anonymkode: 418ca...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legge tidligere? 
Anbefaler Karin Naphaug sin bok Sov godt. Mange gode og praktiske tips om legge- og soverutiner.

Anonymkode: 999f3...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en hyggelig stund. Blir det noe tull utover det så forklarer jeg at hun selv velger om det blir koslig eller ikke. Forklarer at jeg ikke vil bli streng og irritert, men når hun velger å tulle etter godnatt kysset så er dette noe hun velger selv. Da tenker hun litt, forstår at det er bedre å ha det koselig. Men strekker hun strikken lenger etter praten så får hun beskjed om at jeg vil ta et og et kosedyr frem til hun legger seg rolig ned i senga for å sove. 

Er vel en gang hun endte opp med ingen kosedyr og det har ikke skjedd igjen. 

Ikke hver gang den "alvorspraten" fungerer så da sender jeg inn faren. Han har en annen måte å være streng på som fungerer. Da tar han en prat med henne, sier natta og hun sovner. 

 

 

Anonymkode: 194a2...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unnskyldninger her i gården også. 
jeg sier på forhånd at de to bøkene. I skal lese er de vi skal lese. Så leser vi de og når det blir hyl og skrik sier jeg nei, nå skal du sove også går jeg. 
vann går jeg med på. Blir det noen flere unnskyldninger, sier jeg bare at nå tuller du bare med meg. Det skal vi gjøre i morgen.  Nå er det sovetid, også går jeg. 

jeg høres sikkert kjempesprang ut, men det funker. 
sett grenser! 

Anonymkode: 3ac85...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Hørtes ut som en vanlig treåring det. Så mange tanker i hodet på en gang når noe kjedelig skal skje...  Boken "god natt, Albert Åberg" , hadde vært noe for henne. Beste mulighet er å sørge for at det er minst mulig inntrykk og forstyrrende ting der hun skal sove, så det blir minst mulig ideer. Og ikke la deg avlede av alle spørsmålene. Si rett ut at du ikke vil svare på spørsmål og ordne ting. Kun at hun skal sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, theTitanic skrev:

Hørtes ut som en vanlig treåring det. Så mange tanker i hodet på en gang når noe kjedelig skal skje...  Boken "god natt, Albert Åberg" , hadde vært noe for henne. Beste mulighet er å sørge for at det er minst mulig inntrykk og forstyrrende ting der hun skal sove, så det blir minst mulig ideer. Og ikke la deg avlede av alle spørsmålene. Si rett ut at du ikke vil svare på spørsmål og ordne ting. Kun at hun skal sove. 

Vi pleier å lese enten noen Emma bøker, den lille kaninen som gjerne ville sove (funker fjell hvis hun faktisk gidder å høre på), eller muldvarpen som fikk bæsj på hodet. Albert åberg kan vi prøve 😊 det er kanskje ikke så lang bok heller 😊

Burde kanskje ta en opprydning på rommet, men det er de bøkene som står så fristende til 😂

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange unnskyldninger her i gården også. 
jeg sier på forhånd at de to bøkene. I skal lese er de vi skal lese. Så leser vi de og når det blir hyl og skrik sier jeg nei, nå skal du sove også går jeg. 
vann går jeg med på. Blir det noen flere unnskyldninger, sier jeg bare at nå tuller du bare med meg. Det skal vi gjøre i morgen.  Nå er det sovetid, også går jeg. 

jeg høres sikkert kjempesprang ut, men det funker. 
sett grenser! 

Anonymkode: 3ac85...c94

Gjør det samme her og, men her holder vi gjerne på en halvtimes tid med at jeg sier nei. Går ut og hører at hun holder på med ting..hun får vann, kos og gå på do. Hun vil noen ganger jeg skal ligge ved siden av, og da sier jeg at vi da skal prøve å sove sammen fordi jeg er trøtt, blir det noe greier da, så legger jeg meg på sofaen 😅

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en hyggelig stund. Blir det noe tull utover det så forklarer jeg at hun selv velger om det blir koslig eller ikke. Forklarer at jeg ikke vil bli streng og irritert, men når hun velger å tulle etter godnatt kysset så er dette noe hun velger selv. Da tenker hun litt, forstår at det er bedre å ha det koselig. Men strekker hun strikken lenger etter praten så får hun beskjed om at jeg vil ta et og et kosedyr frem til hun legger seg rolig ned i senga for å sove. 

Er vel en gang hun endte opp med ingen kosedyr og det har ikke skjedd igjen. 

Ikke hver gang den "alvorspraten" fungerer så da sender jeg inn faren. Han har en annen måte å være streng på som fungerer. Da tar han en prat med henne, sier natta og hun sovner. 

 

 

Anonymkode: 194a2...2b4

Hvor gammel er barnet ditt? Jeg er så redd for at hun skal føle skyld i at det ikke blir noe koselig. Jeg forteller henne hva som skjer (som alle andre netter), og hun skal legge seg til å sove. 

Jeg har også sagt til henne at jeg kommer til å fjerne ting som hun leker med for hun holder seg selv våken.. Det hører hun heldigvis på, men jeg kjenner på det at det blir så mye trusler.. 

Høres egentlig ut som en fin ide det du nevner her, for det fokuserer jo på noe positivt. Det var derfor jeg lurte på hvor gammel barnet ditt er for jeg kan kanskje prøve det her også 😊

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legge tidligere? 
Anbefaler Karin Naphaug sin bok Sov godt. Mange gode og praktiske tips om legge- og soverutiner.

Anonymkode: 999f3...973

Vurderer det, men det er ikke lett nå som det er så lyst 😅 får prøve litt på søndag kveld, takk for tips 😄

Anonymkode: 418ca...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tips til legging av treåring tas imot. 

Vi har de samme rutinene hver kveld. Kveldsmat, kveldstell, lese bok på sengen/prate litt og god natt. 

Likevel, samme hvor konsekvent jeg er, så er det nye påfunn hver bidige kveld , hun vil lese flere bøker, ha flere kosedyr, skifte pysj, skal bare, skal bare. Jeg sier alltid nei, men hun står på sitt, og det ender med at jeg hever stemmen og blir streng og hun blir lei seg. Jeg hater dette.. (hun kan velge så mange kosedyr hun vil, velge pysj og alt før hun legger seg, men likevel..) 

Vi avtaler "gå og velg én bok og et kosedyr, så koser vi oss, også skal vi sove, ok?" 

"ja, jeg er trøtt" 

Men samme reglen hver kveld. 

Hjelper ikke legge senere,.. Da tar det faktisk lengre tid. 

Hva hjelper mot disse "påfunnene"? Hvordan kan jeg få henne til å forstå at alle disse greiene på kvelden ikke nytter, men uten at det ender med at jeg må bli streng i stemmen? Det er jo ingen hyggelig slutt på dagen.. 

Anonymkode: 418ca...635

Hun tester grensene, min datter gjør det fortsatt.(6år).  Ha klare regler, hvis du er flink å pusse tenner,skal jeg lese for deg,så er det natta. Blir det tull og tøys,da blir det heller ingen lesing. Du bestemmer, og hver klar på det du sier. Etter nattasang/bok er det natta. Står hun opp igjen å maser om ting,sier jeg bare nå er det natta,  gir ingen annen positiv tilbakemelding, gjør det rett og slett kjedelig, sånn at hun sovner. 

Anonymkode: 692e8...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror dette er veldig normalt :) Mye rart mi på 4,5 år fortsatt skal gjøre før hun endelig finner senga. Uansett hvor trøtt omtrent. Men det går tålelig greit fordi vi alltid sitte med henne til hun sover, hun trenger ikke mase om oppmerksomheten, den har hun hele leggetiden. Men skulle nok gjerne hatt enda mer visse dager ja... tror trenering ofte er for mer tid med en voksen rett og slett...

Anonymkode: 461a2...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...