Gå til innhold

Jeg er bekymret for at vi skal miste kontrollen igjen, sier helseminister Bent Høie.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Utrolig smart å åpne opp for reiser til/fra en drøss med land midt i en pandemi hvor millioner i verden er smittet da.. Det er så latterlig. Snakk om å gamble med den vellykkede corona-dugnaden som vi har hatt i Norge.  Terningkast 1 for den idiotiske beslutningen. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/2GLknx/helseminister-bent-hoeie-lav-smitte-og-ferie-har-faatt-mange-til-aa-sl

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner heller ikke hvorfor grensene ble åpnet. Det handler vel nok om mye misnøye blant bortskjemte folk, og politikk er politikk. En bøyer seg for å få makt og velgere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for meg ubegripelig at de valgte å åpne grensene, enda mer uforståelig at voksne mennesker har valgt å reise ut av landet uten en god grunn. En ting er de som ville treffe familie og slikt men folk som har reist på ferie? Helt unødvendig.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg skjønner heller ikke hvorfor grensene ble åpnet. Det handler vel nok om mye misnøye blant bortskjemte folk, og politikk er politikk. En bøyer seg for å få makt og velgere. 

Det handler om lovverk og økonomi....

Anonymkode: f8190...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om lovverk og økonomi....

Anonymkode: f8190...f9a

Lovverk? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om lovverk og økonomi....

Anonymkode: f8190...f9a

Økonomi???? Blir dyrt med all smitten og smittesporinga også!

Anonymkode: dd1a3...1d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, NorthernLight skrev:

Utrolig smart å åpne opp for reiser til/fra en drøss med land midt i en pandemi hvor millioner i verden er smittet da.. Det er så latterlig. Snakk om å gamble med den vellykkede corona-dugnaden som vi har hatt i Norge.  Terningkast 1 for den idiotiske beslutningen. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/2GLknx/helseminister-bent-hoeie-lav-smitte-og-ferie-har-faatt-mange-til-aa-sl

Det handlet vel om økonomi.

Likefullt beviser det bare at liv ikke går foran økonomi i lengden, selv om det var SÅ viktig i mars..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Lovverk? 

Ja heldigvis. Ville du likt å bo i Nord-Korea?

Anonymkode: f8190...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja heldigvis. Ville du likt å bo i Nord-Korea?

Anonymkode: f8190...f9a

Hvilket lovverk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økonomi???? Blir dyrt med all smitten og smittesporinga også!

Anonymkode: dd1a3...1d0

Det blir langt dyrere hvis hele turistnæringen klapper sammen (Hotellbransjen, Norwegian, SAS, Colorline, DFDS, halve Lofoten, guidede turer og aktivitetspakker i distrikts-Norge, osv)

Anonymkode: f8190...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingen endelige gode løsninger i en pandemi. Uansett hva myndighetene gjør nå vil det ramme noen negativt, tror dere virkelig det finnes gode løsninger i en slik tilstand? 

Åpne opp= smitte sprer seg, økonomien holdes i balanse på et minimum 

Lukke mest mulig:  Færre blir smittet,men flere går konkurs og/eller mister jobben, statskassa tømmes og mange utvikler depressive muligens suicidale lidelser som følge av konkurser.

Hva mener du er riktig? Uansett hva myndighetene gjør lider noen. Det er fordi en pandemi er alvorlig, derfor må vi forsøke en mellomting. Det var dette myndighetene mente, helst ikke reis, helst ikke drikk deg drita og ha nærkontakt på fester,vask hender, hold avstand, slik at du ikke smitter.

Men folk var ikke villig til å kjempe for denne gyldne middelveien. For det er sånn mennesker er, de klarer aldri helt å oppføre seg bra sett utfra gruppeperspektiv. Noen driter seg alltid ut.

Så jeg tror denne pandemien kan rekke å gjøre enorm stor skade før vaksinen kommer. Tror dette er langt mer alvorlig enn folk flest har tatt innover seg.

Det er ingen vanlig influensa. Det er en utryddelsespandemi. Kanskje naturens måte å kvitte seg med en god porsjon av menneskeheten, vi er jo blitt for mange her. Ødelegger og oppfører oss som parasitter. Tror naturen er veldig dynamisk, finner løsninger. Dette er nok ikke første viruset vi opplever, neste gang er det kanskje livsfarlig for alle sammen.

Anonymkode: 4e3aa...48e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvilket lovverk? 

Tja, Grunnloven..  Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. 😉 

Anonymkode: f8190...f9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, Grunnloven..  Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. 😉 

Anonymkode: f8190...f9a

Øh  Vi har vel sett at grenser kan stenges nå eller?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, Grunnloven..  Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. 😉 

Anonymkode: f8190...f9a

Vi kan ikke nekte noen å forlate riket, greit nok, men vi kan nekte folk å komme tilbake uten karantene og vi har smittevernslover....

Det har vel aldri vært noe utreiseforbud?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg skjønner heller ikke hvorfor grensene ble åpnet. Det handler vel nok om mye misnøye blant bortskjemte folk, og politikk er politikk. En bøyer seg for å få makt og velgere. 

Helt ærlig tror jeg det skyldtes press fra EU og turistindustrien i Norge. Det var en grunn til at de først sa 20. august...

Det har aldri vært forbudt å krysse grensen for nordmenn, man har bare blitt ilagt karantene etterpå. Det å trekke inn Grunnloven blir dermed helt unødvendig. (Å nekte innreise for utlendinger uten visum gjør man jo hele tiden ellers også.)

Anonymkode: 93b5a...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig! Grensene skulle aldri vert åpna! Bedre at vi åpner vårt samfunn etter vi hadde vert så flinke enn at vi begynner å mingle med folk som helt tydeligvis ikke har det. 

Anonymkode: 50b37...eb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig tror jeg det skyldtes press fra EU og turistindustrien i Norge. Det var en grunn til at de først sa 20. august...

Det har aldri vært forbudt å krysse grensen for nordmenn, man har bare blitt ilagt karantene etterpå. Det å trekke inn Grunnloven blir dermed helt unødvendig. (Å nekte innreise for utlendinger uten visum gjør man jo hele tiden ellers også.)

Anonymkode: 93b5a...b48

Du har kanskje rett. Jeg trodde grensa var stengt til Sverige en periode, men da tok jeg feil. Vet at noen ble nektet innreise da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir langt dyrere hvis hele turistnæringen klapper sammen (Hotellbransjen, Norwegian, SAS, Colorline, DFDS, halve Lofoten, guidede turer og aktivitetspakker i distrikts-Norge, osv)

Anonymkode: f8190...f9a

Har vært stappende fullt alle steder her jeg bor, av nordmenn på ferie i Norge. Småbutikkene , hotellene, campingene osv har aldri gått så godt som nå. Så da utlendingene kom veltende var det egentlig ikke plass til dem. Ikke bruker de særlig med penger i Norge heller. Mens nordmenn faktisk har vært kjøpelysten i år. De som ferierer hjemme , unner seg noe annet i stedet for reising. 

Anonymkode: d4b78...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver: Grensene har jo ikke vært stengt, man ilegges bare karantene om man reiser i strid med myndighetenes reiseråd.

Helsedirektoratet har også fra starten vært klare på at man ikke kan stenge ned landet i uoverskuelig tid. Åpningen som har skjedd i sommer er vel også i tråd med anbefalingene fra WHO så langt jeg har fått med meg, dvs land med færre enn 20 smittede pr 100 000 innbyggere blir grønne.

Hvis grensene lukkes for lenge kollapser økonomien. Og hvis økonomien virkelig kollapser kan vi ikke opprettholde et forsvarlig helsevesen til å ta seg av de som blir alvorlig syke av covid-19. Derfor må hjulene holdes i gang, også i i siste instans for å håndtere pandemien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...