Gå til innhold

Bruke ekte roser (ikke-økologiske) som kakepynt

lady90

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ha noen ekte roser på en kake imorgen. Kun til pynt, ikke til å spise. Har lest at man bør bruke økologiske, dvs. ikke-sprøytede roser, men det får jeg ikke tak i. Hva skjer om man bruker vanlige roser fra butikk som muligens er sprøytet? Blir jo evt. stilken som kommer i direkte kontakt med kremen, siden denne skal dyttes nedi, muligens noe av de nederste bladene. Er det farlig? Kan man evt. surre et eller annet rundt stilken? Noen som har erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er det at sprøytemidlene kan komme i kontakt med det folk kan spise, ja. 

Jeg ville latt være, selv om de var økologiske. Jeg synes det høres uappetittelig ut. Mye heller bruke vanlig kakepynt, ment for å pyntes med, og helst også spises. 

Anonymkode: 68eb9...8f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuka skrev:

Plast eller søvfølie rundt stilk og helt nederste del av rosen løser problemet 🙂

Takk men er ikke så enkelt å få folie eller plast rundt kronbladene på rosen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor MÅ det være ekte roser? Å spise en kake som er pyntet med en plante som har blitt tatt på av x antall mennesker, dritt og lort fra insekter osv. Nei usj, jeg hadde takket nei til det kakestykket.

Anonymkode: 2fc4d...db1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor MÅ det være ekte roser? Å spise en kake som er pyntet med en plante som har blitt tatt på av x antall mennesker, dritt og lort fra insekter osv. Nei usj, jeg hadde takket nei til det kakestykket.

Anonymkode: 2fc4d...db1

Fordi det er utrolig fint sammen med resten av pynten jeg skal ha på. Dessuten er jo ikke roser i seg selv giftige og kan fint spises. (med mindre de er sprøyta): Pascal bl.a. bruker friske roser på bryllupskakene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spray med Zalo-vann og skyll. Dette fjerner eventuelle rester av sprøytemidler fra overflaten. Si til gjestene at det er økologiske roser.

Anonymkode: fa94f...a70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, lady90 skrev:

Takk men er ikke så enkelt å få folie eller plast rundt kronbladene på rosen

Det trengs ikke å pakke rundt blader. Rundt stilk og helt nederst som en barriære mellom nederst og kake holder faktisk lenge. Eller du kan som kommentaren over her bruke zalospray 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nuka skrev:

Det trengs ikke å pakke rundt blader. Rundt stilk og helt nederst som en barriære mellom nederst og kake holder faktisk lenge. Eller du kan som kommentaren over her bruke zalospray 🙂

Men hvordan lage denne barrieren? Legge plastfolie under rosen? Det er jo ikke så pent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lady90 skrev:

Men hvordan lage denne barrieren? Legge plastfolie under rosen? Det er jo ikke så pent 

Ja, og klippe til slik at den er tilnærmet usynlig 🙂 nei, men bedre enn ettervirkningene etter sprøytemiddel og ekkel ettersmak av blomsterstilk o.l? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spray med Zalo-vann og skyll. Dette fjerner eventuelle rester av sprøytemidler fra overflaten. Si til gjestene at det er økologiske roser.

Anonymkode: fa94f...a70

Det er IKKE greit å lyge om ting som er på maten!

Anonymkode: 044e6...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...