Gå til innhold

Makan til faktaresistens og tviholding på gamle ideer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har frekventert dette underforumet i noen dager nå. Og jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan folk her tenker eller fungerer!

Hver gang jeg har hevdet noe som har vært i strid med det en annen bruker har påstått, har jeg underbygd dette med lenker til artikler eller studier som viser hvorfor jeg sier det jeg sier.

Ikke EN ENESTE GANG har jeg fått som respons at de har lest artikkelen/studien, og at de har innvending x, y og z (eventuelt har tatt til seg det som står der og at det er en oppvåkning).

Neida, i stedet driver de og messer om det samme mantraet som de hadde i utgangspunktet. Er de virkelig fullstendig ute av stand til å ta til seg, og/eller prosessere ny informasjon?

For øvrig er dette forumet oversvømmet av folk som har funnet noe som fungerer for dem (og hurra for det!), men samtidig ser de ut til å ha blitt fullstendig hjernevasket og ensporet i prosessen, og mener at dette definitivt er noe som fungerer for absolutt alle andre også. (F.eks. kaloritelling, lavkarbo, eller annet.)

Hva med litt ydmykhet? Eller en anerkjennelse av at ikke alle er like, og at det som fungerer for DEG ikke nødvendigvis fungerer for alle andre?

It's a strange world ...

Anonymkode: 75780...2e8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke ting har du hevdet som andre mener ikke stemmer?

Anonymkode: 50ff2...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nettopp at INGEN har sagt at det jeg skriver ikke stemmer.

Problemet er nemlig det at de ikke har giddet å forholde seg til ny kunnskap, på godt og på vondt.

 

Anonymkode: 75780...2e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke studier er det du refererer til da? Er de seriøse, eller snakker vi nettavisen, YouTube etc?

Anonymkode: 365b7...e0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har frekventert dette underforumet i noen dager nå. Og jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan folk her tenker eller fungerer!

Hver gang jeg har hevdet noe som har vært i strid med det en annen bruker har påstått, har jeg underbygd dette med lenker til artikler eller studier som viser hvorfor jeg sier det jeg sier.

Ikke EN ENESTE GANG har jeg fått som respons at de har lest artikkelen/studien, og at de har innvending x, y og z (eventuelt har tatt til seg det som står der og at det er en oppvåkning).

Neida, i stedet driver de og messer om det samme mantraet som de hadde i utgangspunktet. Er de virkelig fullstendig ute av stand til å ta til seg, og/eller prosessere ny informasjon?

For øvrig er dette forumet oversvømmet av folk som har funnet noe som fungerer for dem (og hurra for det!), men samtidig ser de ut til å ha blitt fullstendig hjernevasket og ensporet i prosessen, og mener at dette definitivt er noe som fungerer for absolutt alle andre også. (F.eks. kaloritelling, lavkarbo, eller annet.)

Hva med litt ydmykhet? Eller en anerkjennelse av at ikke alle er like, og at det som fungerer for DEG ikke nødvendigvis fungerer for alle andre?

It's a strange world ...

Anonymkode: 75780...2e8

Har opplevd det samme mang en gang, ser ikke helt vitsen med å dele relevant forskning når det virker som om folk flest har lyst til at det skal være et "synseforum". 

Anonymkode: 96121...94b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke studier er det du refererer til da? Er de seriøse, eller snakker vi nettavisen, YouTube etc?

Anonymkode: 365b7...e0e

Det er fra Harvard, forskning.no, osv.

Og, som jeg skrev, er ikke problemet at jeg får motargumenter, for jeg får ikke det heller!  Problemet er altså  at det hverken er kritikk av kilden, av innholdet, eller av noe som helst, og at det ser ut til at folk ikke gidder å forholde seg til det.

Anonymkode: 75780...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange stikker innom kg når de har ti minutter fri, eller endelig kan slenge seg nedpå etter en lang dag, da gidder de ikke bruke tid på å lese tørre forskningsartikler. 

Anonymkode: 4be6d...6bd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn folk er her inne.. Ganske slitsomt. 

Anonymkode: 3c1d9...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette opplever jeg også. "Mettet fett er farlig", "man må spise hver 3. time", "lavkarbo er usunt" osv. 

Anonymkode: ebb34...596

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje det er sånn at diskusjonsfora generelt trekker til seg litt mindre intelligente mennesker, og at det er derfor. Hva vet vel jeg.

Anonymkode: 75780...2e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett artiklene og prøver lese og svare på alle jeg får. Men jeg er enig i det med bastante meninger, det virker som det er det samme uansett om det handler om barneoppdragelse, hundetrening eller vektnedgang. Fryktelig mange låser seg fullstendig til en metode fordi det funker for dem og nekter å tenke i de baner at folk er forskjellige.. 

Anonymkode: 87b91...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere sagt at jeg ikke er noen lavkarbo-elsker, og det er jeg i grunn ikke nå heller. Jeg tenker den beste veien for vektreduksjon for DEG er en livsstil akkurat DU kan leve med. Og det er ikke sikkert lavkarbo er det riktige for det. Jeg lever på lavkarbo, fordi det er nødvendig for min helse å holde blodsukkeret stabilt, samt at jeg trener styrke og trenger proteinrik mat. Jeg spiser ikke lavkarbo fordi det er så himla godt, smaken av en fersk hvetebolle er faktisk undervurdert altså. Men altså, folk tror da at jeg lever på bacon og kremfløte, noe jeg knapt har i mitt kosthold. Hva med å lese dere opp? Lavkarbo blir usunt når man velger å proppe i seg «fettbomber» daglig, men alle med litt kunnskap om kostholdet vet at det ikke er nødvendig eller  anbefalt å drikke kremfløte daglig. Hva med å lese seg opp før man uttaler seg....? Ren uvitenhet er årsaken til at folk tror jeg spiser bacon, pølser og ost i bøtter og kav. 
 

Der som forundrer meg er trenden med mellommåltid. Folk spiser magre frokoster og lunsjer, fulle av karbohydrater som får blodsukkeret brått opp og brått ned, de spiser mellommåltider (også fulle av karbohydrater) gjennom hele dagen for å klare å henge med, i tillegg til at tidligere anbefalninger var å spise hver 3 time. Hva med å ta til seg ny kunnskap, som sier at nettopp det å gi tarmene en pause er bra? Ikke rart folk overskriver sitt kaloriinntak i en vektreduksjonsfase når de spiser måltider som gjør dem avhengige av mellommåltider. Bare i mellommåltider spiser mange 500 kalorier, noen gjerne mer enn det. Å lese seg opp på næringsinnhold og hva det gjør med kroppen mener jeg er essensielt når man skal ned i vekt, ikke bare tenke kalorifattig og magert hele veien.  Men mange synes å tviholde i kalorifattig, fettfattig og magert - og ender gjerne opp med et eple og et Wasa knekkebrød, som er ute va kroppen før man rekker å sukke for seg. 
 

Jeg er helt åpen for andres meninger og erfaringer. For all del! Men kom med gode og ernæringsmessige begrunnelser til hvorfor du er uenig med meg, i så fall. Les nyere forskning, hold deg oppdatert, ikke baser dine motargumenter på antagelser og gamle, utdaterte kostholdsråd fra 70-tallet som mener at det sunneste i verden er en potet. 

Endret av Pinkpashion
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mer at enkelte ønsker at det de selv sier skal være sant og prakker det på andre i alle tråder de kan. De er ikke interessert i å ha den riktige meningen, de er interessert i at deres syn på ting skal bli sett på som riktig. 

Jeg har sett de samme brukerne skrive de samme påstandene, selv om påstandene har blitt saklig avvist i en annen tråd. Tror de som holder på sånn ikke er helt i vater. De har et veldig sterkt følelsesmessig behov for å si det de sier. 

Anonymkode: 1e3ee...593

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg innrømmer at jeg ikke leser forskningsartiklene i tråder som dette. Jeg orker ikke, jeg er her på kg for å slappe av og koble av. 
 

pluss, man finner en forskningsartikkel som støtter alle måter å leve på/kosthold. Så det er liksom ikke noe vits. Jeg kunne funnet en artikkel som sa det motsatte av det din sier, og vi er like langt.  Hvilken skal man tro på da? 

Anonymkode: c30ae...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har frekventert dette underforumet i noen dager nå. Og jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan folk her tenker eller fungerer!

Hver gang jeg har hevdet noe som har vært i strid med det en annen bruker har påstått, har jeg underbygd dette med lenker til artikler eller studier som viser hvorfor jeg sier det jeg sier.

Ikke EN ENESTE GANG har jeg fått som respons at de har lest artikkelen/studien, og at de har innvending x, y og z (eventuelt har tatt til seg det som står der og at det er en oppvåkning).

Neida, i stedet driver de og messer om det samme mantraet som de hadde i utgangspunktet. Er de virkelig fullstendig ute av stand til å ta til seg, og/eller prosessere ny informasjon?

For øvrig er dette forumet oversvømmet av folk som har funnet noe som fungerer for dem (og hurra for det!), men samtidig ser de ut til å ha blitt fullstendig hjernevasket og ensporet i prosessen, og mener at dette definitivt er noe som fungerer for absolutt alle andre også. (F.eks. kaloritelling, lavkarbo, eller annet.)

Hva med litt ydmykhet? Eller en anerkjennelse av at ikke alle er like, og at det som fungerer for DEG ikke nødvendigvis fungerer for alle andre?

It's a strange world ...

Anonymkode: 75780...2e8

Jeg syns egentlig det er motsatt her inne. At det er de som har funnet EN forskningsartikkel som mener de har fasiten for alle. Så dersom det er en som feks legger ut en artikkel om at lavkarbo er det som er best for vektnedgang, og legger det fram som om «det er ikke rart folk ikke går ned i vekt når de spiser karbo og sukker», kan jeg svare at jeg selv har gått ned masse og blitt normalvektig av et lavkalorikosthold som inneholder mest karbohydrater. Nettopp for å vise at det ikke er en fasit for alle.

Anonymkode: 22913...d22

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns egentlig det er motsatt her inne. At det er de som har funnet EN forskningsartikkel som mener de har fasiten for alle. Så dersom det er en som feks legger ut en artikkel om at lavkarbo er det som er best for vektnedgang, og legger det fram som om «det er ikke rart folk ikke går ned i vekt når de spiser karbo og sukker», kan jeg svare at jeg selv har gått ned masse og blitt normalvektig av et lavkalorikosthold som inneholder mest karbohydrater. Nettopp for å vise at det ikke er en fasit for alle.

Anonymkode: 22913...d22

Det finnes ikke en fasit for alle, nei. Men jeg gremmes over at mange her kaster seg inn i enorme vekttap i den tro at man bare skal se på kalorier, ikke faktisk næringsinnhold i maten. En kalori er en kalori, om man vil ned i vekt. Men hva den kalorien tilfører kroppen og hva den gjør med blodsukkeret er det mange glemmer å tenke på. Det jeg tror ts mener her, er at folk nekter å ta inn over seg og lese seg opp, før de begynner å gi råd til andre. Får folk motargumenter som kan underbygges med teori og forskning, viser folk en arrogant holdning «dette fungerte i alle fall for meg OG 3 av mine venninner», før de fortsetter å anbefale sine tvilsomme kostholdsråd. 

Det er ingen som sier at alle må spise lavkarbo for å gå ned i vekt, MEN skal du bevare muskelmasse må du få i deg mer enn yoghurt, knekkebrød og epler, åpenbart. 

Endret av Pinkpashion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får egentlig mest inntrykk av at du blir sur fordi du vil ha rett. At du linker til en artikkel betyr ikke at det er den eneste vegen til Rom, og du motsier jo deg selv 100% med dette innlegget når du først surker over at ingen vil lese artiklene du refererer til og ikke ønsker å ta til seg ny kunnskap, for så å si at det som fungerer for noen fungerer ikke for alle andre. Det er jo nettopp det som er poenget.

 

Kan ikke folk bare få lov til å prøve og feile eller lykkes hvis de vil det da, bryr det deg så mye at du må lage et eget innlegg uten mål og mening hvor du klager over 2 motsetninger samtidig? Spiller det virkelig en så stor rolle for deg om noen velger lavkarvo eller lavkalori eller paleo eller vegetardiett? Hvorfor..? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, addict skrev:

Får egentlig mest inntrykk av at du blir sur fordi du vil ha rett. At du linker til en artikkel betyr ikke at det er den eneste vegen til Rom, og du motsier jo deg selv 100% med dette innlegget når du først surker over at ingen vil lese artiklene du refererer til og ikke ønsker å ta til seg ny kunnskap, for så å si at det som fungerer for noen fungerer ikke for alle andre. Det er jo nettopp det som er poenget.

 

Kan ikke folk bare få lov til å prøve og feile eller lykkes hvis de vil det da, bryr det deg så mye at du må lage et eget innlegg uten mål og mening hvor du klager over 2 motsetninger samtidig? Spiller det virkelig en så stor rolle for deg om noen velger lavkarvo eller lavkalori eller paleo eller vegetardiett? Hvorfor..? 

Velger å svare det jeg, selv om jeg ikke er ts. 
 

Mye mulig vi tolker ts sitt innlegg veldig ulikt. Men jeg tolker det i den retning at mange folk er ukritisk og har mangel på kunnskaper, før de kommer med råd om kosthold og diett. Å slanke seg på yoghurt og druer i et kaloriunderskudd fungerer selvsagt, men det er ikke dermed sagt at det er bra. Og når det da påpekes at kroppen trenger både det ene og det andre og at et kosthold på druer og yoghurt blir for ensidig, så svarer gjerne vedkommende «dette fungerte i alle fall for meg», før vedkommende gang på gang anbefaler «dietten» sin videre. For disse eksemplene ser jeg skremmende mange av her inne; folk som varmt anbefaler dietter som ikke gir kroppen den næringen den trenger, men som nekter å ta til seg ny kunnskap. 
 

Jeg har aldri tolket at dette handlet om lavkarbo eller lavkalori, og at alle må gå på samme diett. Men snarere at enkelte her kommer med bastante påstander som for en desperat, overvektig person på slankern virker som redningen, som dessverre ikke nødvendigvis er sunne eller helsefremmende. Ingen sier alle må spise lavkarbo for å gå ned i vekt, det passer ikke for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lagt merke til her er at folk er så bastante i sin tankegang om hvilken type vektreduksjon som er best og jeg syntes noen ofte kommer med skremmende råd i forhold til slanking. Jeg føler ikke for å blande meg i diskusjoner fordi jeg ikke føler jeg kan nok, også fordi jeg er svært overvektig selv. Men jeg har lest masse, jeg ser mye forskningsbasert vitenskap på YouTube som også henviser og linker til stedene som er blitt nevnt, så jeg tror likevel jeg sitter på mye kunnskap om emnet. Mye rare tips som er på dette underforumet til tider, men som jeg heller ikke velger å legge meg oppi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til de konkrete diskusjonene du refererer til, men generelt har jeg følelsen av at mange som linker til forskning her, har et behov for å ha rett, og diskusjonen stopper gjerne med det uansett. Eventuelt blir det ordkrig med linking til ulike studier, og det gidder de færreste å delta i. 

Forskning kan selvsagt fungere fint som grunnlag, men husk at også forskere er avhengig av å publisere studier jevnlig, gjerne med nye resultater. Det er jo en grunn til at man ser alle disse overskriftene hos VG og Dagbladet om mat og vekt. Alle har bakgrunn i en eller annen studie, så det er derav "forskningsbasert", men det er ulike studier med ulike kvalitative og kvantitative metoder, med ulikt utvalg og mengde mennesker. Du kan stort sett finne en annen studie som motbeviser den i hvert fall delvis. 

Dette gjelder spesielt alt som har med helse og kosthold å gjøre, fordi det er mye publisitet å hente (folk leser det ivrig) og det er alltid noen som er på jakt etter svaret du kommer frem til, fordi det passer overens med deres egen tankegang og/eller livsstil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...