Gå til innhold

"Vi gjør drittjobben"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det ikke nok leger til å ta stell, medisinering etc., å ikke tror jeg du hadde fått en lege til å gjøre det heller. I tillegg er det en del oppgaver som sykepleiere utfører langt oftere enn leger og dermed er flinkere til.

 

Anonymkode: 76ecf...32a

Det er vel dit vedkommendw vil med eksempelet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og til de som sier at utenlandske kommer til å feilmedisinere pga, syns jeg at det er på tide med et nytt løft i yreksutanningen. Det bør slik som lærere, komme krav om at alle har 4 eller mer i engelsk, og at engelsk er 50% av littereaturen, og norsk 50%, med krav om besvarelse på engelsk. 

  • Da vil man får helsepersonell som kan kommunisere på tvers av nasjoner.
  • Man kan importere inn kompetanse som får ta engelskprøve, og som må oppnå C1/C2 + at de må løse et case, klarer de det, har vi tilgang til betydlig flere dyktige arbeidstakere

 

Anonymkode: 37301...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 23.53, AnonymBruker skrev:

Vel, av sykepleiere ER det mangel. Sykepleiere gjør ingen drittjobb, de gjør det de er utdannet til + altfor mye annet. 

Når sykepleiere jobber sammen, sutres det ikke over jobben som må gjøres - de bretter opp ermene og gjør den. 

Anonymkode: c1c6d...cb5

Tror du skal være forsiktig med å uttale deg på vegne av alle sykepleiere, jeg har møtt endel som klager og er tafatte i mine år som ansatt i helsevesenet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest kommentarer her: Filippinske sykepleiere er vel noen av de flinkeste og mest arbeidsomme vi har, hadde følt meg HELT trygg! Og hva er greia med å vifte utdanninga i fleisen på folk man diskuterer med? 

Anonymkode: 358c9...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man tjener dårligere/bedre i kommunen/staten for den samme jobben, gjelder ikke bare for sykepleiere. Det er nok ganske vanlig, og skyldes kompliserte systemer og ulikheter i lønnsfastsettelsen. På Nav-kontorer, som har både kommunalt og statlige ansatte er det jo til og med slik at ansatte på samme arbeidsplass har ulik lønn. I mitt yrke er det slik at de som jobber private nok tjener gjennomsnittlig dobbelt så mye som offentlig ansatte, for mye av den samme jobben. Greit nok er jobbene i det offentlige sikrere, men er det verdt så stor lønnsforskjell? Jeg mener sykepleiere er en viktig arbeidsgruppe som skal ha konkurransedyktig lønn, men det er ikke slik at lønna er rettferdig i andre yrker heller, så sykepleiere er ikke alene om dette. 

Anonymkode: e5282...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker for meg som at mange sykepleiere ser på helsefagarbeider utdanningen som et « tulle yrke/ wannabe sykepleier yrke». Jeg er utdannet helsefagarbeider, og jeg er stolt av det! Jeg elsker yrket mitt, og å få jobbe med mennesker, både pasienter og kollegaer. Da jeg tok fagprøve, måtte jeg vise stor faglig tyngde og det var ikke en lett prøve. I min jobb i hjemmesykepleien er det heldigvis ingen som ser ned på hverandre, vi drar alle lasset sammen. Som helsefagarbeider tar jeg ulike vitale målinger og har medisin ansvar, det som skiller helsefagarbeidere og sykepleiere her, er at sykepleierene håndterer E- meldinger, går på legemøter, doserer dosetter og setter på smerteplaster , gir fragmin sprøyter osv.. vi helsefagarbeidere setter insulin. 

Anonymkode: ef424...3c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, leger kan ikke det - tro det eller ei. Forbausende at dere vet så lite om det dere uttaler dere om. 

Sykepleiere tror heller ikke at de er lege light - men det er svært mange hjelpepleiere som tror de er sykepleier light. 

 

Anonymkode: c1c6d...cb5

Du har rett i det. Lege og sykepleie er to forskjellige profesjoner. Var i gamle dager man trodde sykepleier var legenes assistent. 

Anonymkode: d1839...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og til de som sier at utenlandske kommer til å feilmedisinere pga, syns jeg at det er på tide med et nytt løft i yreksutanningen. Det bør slik som lærere, komme krav om at alle har 4 eller mer i engelsk, og at engelsk er 50% av littereaturen, og norsk 50%, med krav om besvarelse på engelsk. 

  • Da vil man får helsepersonell som kan kommunisere på tvers av nasjoner.
  • Man kan importere inn kompetanse som får ta engelskprøve, og som må oppnå C1/C2 + at de må løse et case, klarer de det, har vi tilgang til betydlig flere dyktige arbeidstakere

 

Anonymkode: 37301...89a

Veldig nysgjerrig på hva dette skal gjøre? Hvordan forventer du at Olga på 93 skal kommunisere på engelsk? Når ikke engang Roger på 65 kan holde en engelsk setning? Vi har hatt en del dansk personell hos oss som sommervikarer, og det har jammen blitt mye misforståelser og feil på den lille tiden de er der. I tillegg til misnøye blant en del brukere fordi de ikke forstår hva danskene sier. 

Jeg som er i midten av tjueårene og over middels god i engelsk hadde faktisk også syntes det var ubehagelig om jeg hadde måtte forklare min helsetilstand på engelsk mens jeg var dårlig. 

Anonymkode: 9b409...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er meg du siterer. Når du viser til hva man får UTBETALT viser du bare igjen at du ikke har anelse hva du snakker om. Hva man har utbetalt avhenger av hva man betaler i skatt evt med andre trekk. Som igjen viser til bl.a. gjeld. Hva man har utbetalt sier derfor lite hva man tjener brutto, ordinært i 100% stilling uten tillegg. 

Anonymkode: 435d1...126

Jeg viser til timelønn og morer meg med at det er så tungt for deg å svelge at en assistent kan tjene mer enn en sykepleier i timen! Forresten så tviler jeg på at du er avdelingsleder med master, idet du tar deg tid til å forklare de simpleste ting, istedet for å svare på spørsmål (Takk, jeg har både høyere utdanning studielån selv). I verste fall er du en leder med en tydelig ovenfra og ned holdning, noe de ansatte garantert merker. Kanskje du jobber på et visst helsehus jeg kjenner til? Jeg kan takke mine tidligere ledere og tillitsvalgte for lønna jeg har i dag. Jeg adresserer kun et problem: At sykepleiere faktisk tjener for dårlig! Forresten anbefaler jeg deg å sette deg inn i lønnsforskjeller mellom stat og kommune, lønnsforkjeller mellom ulike helseforetak og lønnsforskjeller mellom "like" ansatte. Kanskje kan du starte med å se på din egen avdeling? 

Anonymkode: 358c9...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig nysgjerrig på hva dette skal gjøre? Hvordan forventer du at Olga på 93 skal kommunisere på engelsk? Når ikke engang Roger på 65 kan holde en engelsk setning? Vi har hatt en del dansk personell hos oss som sommervikarer, og det har jammen blitt mye misforståelser og feil på den lille tiden de er der. I tillegg til misnøye blant en del brukere fordi de ikke forstår hva danskene sier. 

Jeg som er i midten av tjueårene og over middels god i engelsk hadde faktisk også syntes det var ubehagelig om jeg hadde måtte forklare min helsetilstand på engelsk mens jeg var dårlig. 

Anonymkode: 9b409...c89

Du forstår vel at reformer ikke har tilbakevirkende kraft? ....Og dette er ny standard til nye studenter?......Helsepersonell er ikke familie!

  • De er på jobb, ikke på familietur!

Anonymkode: 37301...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår vel at reformer ikke har tilbakevirkende kraft? ....Og dette er ny standard til nye studenter?......Helsepersonell er ikke familie!

  • De er på jobb, ikke på familietur!

Anonymkode: 37301...89a

Kanskje det burde være terapihunder der? De snakker ikke dansk.

"Terapihund er en betegnelse på en hund som er trent for sosialterapeutiske oppgaver. Disse hundene benyttes til terapeutiske besøk hos mennesker som er innlagt ved f. eks. sykehus, sykehjem, fengsler og psykiatriske institusjoner, for å bedre livskvaliteten deres."

Anonymkode: 37301...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.8.2020 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Tror du bør lese hovedinnlegget en gang til. Statsansatt? Hva i all verden har det med saken å gjøre? Alle helseforetak er statlige.

Anonymkode: c1c6d...cb5

Etter å ha lest litt i denne tråden ser jeg behov for å rydde en utbredt misforståelse av veien: helseforetakene er ikke en del av staten. De ansatte er ikke statsansatte. Statsansatteloven, Statens pensjonskasse, Hovedtariffavtalen i staten osv gjelder ikke for ansatte i helseforetakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...