Gå til innhold

"Vi gjør drittjobben"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva i alle dager menes med det?

Jeg leser stadig denne frasen fra hjelpepleiere. Hva består denne drittjobben av, og hva er dere egentlig utdannet til å gjøre? 

Av en eller annen grunn er det titalls hjelpepleiere som henger på facebooksidene til f.e. Tidsskriftet Sykepleien og Norsk Sykepleierforbund og sprer denne dritten sin. Tror de at NSF forhandler lønnen til fagarbeidere? 

Anonymkode: c1c6d...cb5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trur drittjobben er en betegnelse på dobesøk, stell og mating av pas. Da jeg jobbet som sykepleier på sykehjem ble en del av de neste sure da vi sykepleiere måtte ta legevisitt eller andre oppgaver som førte til at de evt måtte stelle flere de dagene.

Mange hjelpepleiere vil heller ta miljøarbeid eller kaffedrikking m de mer likte og oppgående pas.

Skikkelig slitsomt, når hjelpepleiere ble sure for at du ikke gjorde like mye som dem i stell og avd.spl ble sur for at du ikke rakk alle spl oppgavene.

Gjelder ikke alle hjelpepleiere, men mange er drittlei jobben sin virker det som..

Glad jeg ikke jobber der lenger😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobesøk, stell og mating - men for i helvete, er ikke det dette yrket deres handler om? Å ivareta grunnleggende behov hos pasienter?

Herregud, jeg har medfølelse for alle sykepleiere som må forholde seg til sånt. Snakk om å drepe livsgnisten ens. 

Anonymkode: c1c6d...cb5

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva i alle dager er i tilfellet kremjobben? Sitte på ræva?

Anonymkode: c1c6d...cb5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på følelsen av (da jeg selv gikk på videregående for snart 20år sida)at det var mange jenter som tok helse og omsorg linja som ikke var klar for studiekometanse/ høyere utdanning, akkurat som gutta tok mekken. Valgte ikke linja av no spesielt kall heller noe trur jeg. Bare at det var en lettere og kortere  utdanning. Mange som jobber i helsevesenet er også damer som tok linja i voksen alder da de f.eks blir single og ikke har mannens inntekt å leve på eller nav fikk dem inn i praksis på sykehjem...(folk aner ikke hvor mye rart som får praksisutpøving på sykehjem, eksnarkomane, psykiatri og folk som kan mindre norsk enn barna i barnehagen o.l.)

Mange på sykehjem vil vel egentlig noe annet...men det var dette som var tilgjengelig for dem. Og det er jo bedre betalt enn butikken. Mener ikke å være dømmende, men det er dette jeg har sett litt for mye av, spes de siste 5 åra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva i alle dager er i tilfellet kremjobben? Sitte på ræva?

Anonymkode: c1c6d...cb5

De trur ofte legevisitt, pårørendesamtaler og medisinlegging er det samme som å slappe av m kaffekoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en betegnelse for (det jeg vil anta) - den tunge jobben. Tunge løft, lange stell, tung psykiatri.. osv. Lite «plasterbytte» og «snikksnakk». 

Anonymkode: 8966b...ac4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dobesøk, stell og mating - men for i helvete, er ikke det dette yrket deres handler om? Å ivareta grunnleggende behov hos pasienter?

Herregud, jeg har medfølelse for alle sykepleiere som må forholde seg til sånt. Snakk om å drepe livsgnisten ens. 

Anonymkode: c1c6d...cb5

Ja holdt ut i 10år, med hjelp av sykemelding og egenmelding...er ufør nå og det er luksus i forhold. Savner ikke jobben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager menes med det?

Jeg leser stadig denne frasen fra hjelpepleiere. Hva består denne drittjobben av, og hva er dere egentlig utdannet til å gjøre? 

Av en eller annen grunn er det titalls hjelpepleiere som henger på facebooksidene til f.e. Tidsskriftet Sykepleien og Norsk Sykepleierforbund og sprer denne dritten sin. Tror de at NSF forhandler lønnen til fagarbeidere? 

Anonymkode: c1c6d...cb5

Veldig lite lurt å lire av seg sånt offentlig under fullt navn. Blir neppe populært hvis lederne deres finner ut av det...

Anonymkode: 26611...c32

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnnaW skrev:

De trur ofte legevisitt, pårørendesamtaler og medisinlegging er det samme som å slappe av m kaffekoppen.

Men jeg tenker at du skal være forsiktig med å generalisere, - og henge ut hele yrkesgruppen. Mange er ikke slik! Og Norge er helt avhengig av helsefagarbeidere - det er ventet en stor mangel. Og hva skal man gjøre da? Skal sykepleierne ta «drittjobben» alene? 

Anonymkode: 8966b...ac4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker at du skal være forsiktig med å generalisere, - og henge ut hele yrkesgruppen. Mange er ikke slik! Og Norge er helt avhengig av helsefagarbeidere - det er ventet en stor mangel. Og hva skal man gjøre da? Skal sykepleierne ta «drittjobben» alene? 

Anonymkode: 8966b...ac4

Jeg skrev ofte, ikke alltid...det er spl mangel også...kan hende vi må ta oss av våre gamle selv...da har jeg ihvertfall spl utdanning jeg kan lene meg på og ta i bruk igjen...blir jo kinki for pårørende som ikke har kunnskaper innen helseyrket;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker at du skal være forsiktig med å generalisere, - og henge ut hele yrkesgruppen. Mange er ikke slik! Og Norge er helt avhengig av helsefagarbeidere - det er ventet en stor mangel. Og hva skal man gjøre da? Skal sykepleierne ta «drittjobben» alene? 

Anonymkode: 8966b...ac4

Ofte,,, ikke alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker at du skal være forsiktig med å generalisere, - og henge ut hele yrkesgruppen. Mange er ikke slik! Og Norge er helt avhengig av helsefagarbeidere - det er ventet en stor mangel. Og hva skal man gjøre da? Skal sykepleierne ta «drittjobben» alene? 

Anonymkode: 8966b...ac4

Vel, av sykepleiere ER det mangel. Sykepleiere gjør ingen drittjobb, de gjør det de er utdannet til + altfor mye annet. 

Når sykepleiere jobber sammen, sutres det ikke over jobben som må gjøres - de bretter opp ermene og gjør den. 

Anonymkode: c1c6d...cb5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, av sykepleiere ER det mangel. Sykepleiere gjør ingen drittjobb, de gjør det de er utdannet til + altfor mye annet. 

Når sykepleiere jobber sammen, sutres det ikke over jobben som må gjøres - de bretter opp ermene og gjør den. 

Anonymkode: c1c6d...cb5

Vet du, jeg kjenner jeg er SÅ glad jeg er statsansatt, og slipper å forholde meg til dette «drittsnakket» mellom deres yrkesgrupper! Herregud! Blir dere ikke sliten av alt dette hatet?? Jeg fatter det ikke. Hva vil dere oppnå, - hva er vitsen?? År etter år! Bitre sykepleiere. 
 

Sett pris på hverandre, sett pris på tverrfagligheten, - hjelpen og lærdommen dere får av hverandre! Så skal du se du får noe tilbake av disse «grusomme, late hjelpepleierne som helst sitter med kaffekoppen». Man får som man sår vet du.

Anonymkode: 8966b...ac4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?
Høres ikke ut som du er helt i vater selv.

Anonymkode: 8966b...ac4

Nei, er nok ikke det, men er glad jeg slipper å forholde meg til den problemstillingen lenger...men selv håper jeg alle yrkene får lønnsøkning i helsevenset nå snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnnaW skrev:

Jeg har på følelsen av (da jeg selv gikk på videregående for snart 20år sida)at det var mange jenter som tok helse og omsorg linja som ikke var klar for studiekometanse/ høyere utdanning, akkurat som gutta tok mekken. Valgte ikke linja av no spesielt kall heller noe trur jeg. Bare at det var en lettere og kortere  utdanning. Mange som jobber i helsevesenet er også damer som tok linja i voksen alder da de f.eks blir single og ikke har mannens inntekt å leve på eller nav fikk dem inn i praksis på sykehjem...(folk aner ikke hvor mye rart som får praksisutpøving på sykehjem, eksnarkomane, psykiatri og folk som kan mindre norsk enn barna i barnehagen o.l.)

Mange på sykehjem vil vel egentlig noe annet...men det var dette som var tilgjengelig for dem. Og det er jo bedre betalt enn butikken. Mener ikke å være dømmende, men det er dette jeg har sett litt for mye av, spes de siste 5 åra...

Kunne ikke sagt det bedre selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg kjenner jeg er SÅ glad jeg er statsansatt, og slipper å forholde meg til dette «drittsnakket» mellom deres yrkesgrupper! Herregud! Blir dere ikke sliten av alt dette hatet?? Jeg fatter det ikke. Hva vil dere oppnå, - hva er vitsen?? År etter år! Bitre sykepleiere. 
 

Sett pris på hverandre, sett pris på tverrfagligheten, - hjelpen og lærdommen dere får av hverandre! Så skal du se du får noe tilbake av disse «grusomme, late hjelpepleierne som helst sitter med kaffekoppen». Man får som man sår vet du.

Anonymkode: 8966b...ac4

Tror du bør lese hovedinnlegget en gang til. Statsansatt? Hva i all verden har det med saken å gjøre? Alle helseforetak er statlige.

Anonymkode: c1c6d...cb5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror du bør lese hovedinnlegget en gang til. Statsansatt? Hva i all verden har det med saken å gjøre? Alle helseforetak er statlige.

Anonymkode: c1c6d...cb5

Jeg har lest HI, takk. Dette var et tilsvar til AnnaW.

Forøvrig, jeg jobber ikke innen helse. Takk gud.

Anonymkode: 8966b...ac4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest HI, takk. Dette var et tilsvar til AnnaW.

Forøvrig, jeg jobber ikke innen helse. Takk gud.

Anonymkode: 8966b...ac4

Vel, hun har rett. Dette er hverdagen for brorparten av sykepleiere på sykehjem. Det er helt utrolig at ledere ikke tar tak i denne ukulturen for å beholde de få sykepleierene som gidder å jobbe i kommunen. Grøss!

Anonymkode: c1c6d...cb5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at helsefagarbeidere ikke trenger å slenge sure kommentarer på nsf, de får kommentere på sin egen forening sin side. 

Tror at de er litt sjalu for at nsf er så tydelige. Og forde nfs er tydelige, så mener folk at sykepleiere sutrer. De jobber bare for sine medlemmer. 

Anonymkode: 1375e...6b0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...