Gå til innhold

Er dette en ok pc til en student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mindre du skal spille spill er den ok

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/lenovo-ideapad-3-14iil05-14-baerbar-pc/p-1084668/

Skal bruke til å skrive, og helt hverdagslig bruk. Streaming også, når jeg er bortreist. 

Prøvde p se på spesifikasjonene, og de virket ok, eller?

håper noen datakyndige kan hjelpe meg :)

Anonymkode: 73102...9b9

Hva med denne Ts https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/windows-barbar-pc/179353/hp-14-dq1834-14-barbar-pc-solv

større ssd og mer minne

Anonymkode: 1a9b9...980

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, trøndermann38 skrev:

Med mindre du skal spille spill er den ok

Takk for svar:)

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med denne Ts https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/windows-barbar-pc/179353/hp-14-dq1834-14-barbar-pc-solv

større ssd og mer minne

Har du erfaring med hp? Har hatt lenovo før og den var knall. Vart i syv år, selv om den er lite brukt de to siste årene.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ssd forresten? Trodde det var det samme som minne?

og takk for svar:)

Har ikke noe og utsette på hp. Ssd er hardisk 😊

har selv en lenovo, kvalitets messig syntes jeg ikke den kan måle seg med hp

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/lenovo-ideapad-3-14iil05-14-baerbar-pc/p-1084668/

Skal bruke til å skrive, og helt hverdagslig bruk. Streaming også, når jeg er bortreist. 

Prøvde p se på spesifikasjonene, og de virket ok, eller?

håper noen datakyndige kan hjelpe meg :)

PCer i lavprissegmentet er litt bingo. Lenovo, HP, Acer, Asus, min erfaring er at det ikke betyr stort i denne prisklassen. 

Den du har linket til ser helt ok ut til prisen og bruksområdet. Du kan dog ikke forvente å spille noe mer avansert enn kabal på den, og hvis du driver med foto- eller videoredigering vil det heller ikke være noen god opplevelse. 

Men til skriving og surfing, helt greit. 

Selv ville jeg sett etter mer RAM enn 4 GB. Det er ganske vanlig med 8 nå. 

Disken har 128 GB lagringsplass, det er kanskje også litt lite. Kommer an på hva du skal ha på maskinen. Hvis du stort sett bare skal bruke nett så funker det. 

Angående disk: pass på at maskinen du kjøper har SSD. Det er en MYE raskere disk enn det som var vanlig før, "harddisk" (forkortet HDD). Med en sånn starter PCen på femten sekunder, og programmer starter på tre. 

Det er noen som selger billige maskiner med HDD som eneste lagring fortsatt. Det burde ikke vært lov. Maskinen kan godt ha en gammeldags "snurredisk" (HDD) i tillegg til en SSD (da får du mer plass), men hvis maskinen bare har HDD skal du ikke ha den!

Skjermoppløsning på 1920 * 1080 bør også være minstekrav. Noen få billigmaskiner har 1366 * 768. Ikke kjøp en av dem. 

Se om du finner noen tester (Google modell + review) av den du linket til før du bestemmer deg. Men den så ikke så verst ut altså, ikke til den prisen. 🙂

Anonymkode: 9910f...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe og utsette på hp. Ssd er hardisk 😊

har selv en lenovo, kvalitets messig syntes jeg ikke den kan måle seg med hp

Takk for svar :) må kanskje vurdere HP.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

PCer i lavprissegmentet er litt bingo. Lenovo, HP, Acer, Asus, min erfaring er at det ikke betyr stort i denne prisklassen. 

Den du har linket til ser helt ok ut til prisen og bruksområdet. Du kan dog ikke forvente å spille noe mer avansert enn kabal på den, og hvis du driver med foto- eller videoredigering vil det heller ikke være noen god opplevelse. 

Men til skriving og surfing, helt greit. 

Selv ville jeg sett etter mer RAM enn 4 GB. Det er ganske vanlig med 8 nå. 

Disken har 128 GB lagringsplass, det er kanskje også litt lite. Kommer an på hva du skal ha på maskinen. Hvis du stort sett bare skal bruke nett så funker det. 

Angående disk: pass på at maskinen du kjøper har SSD. Det er en MYE raskere disk enn det som var vanlig før, "harddisk" (forkortet HDD). Med en sånn starter PCen på femten sekunder, og programmer starter på tre. 

Det er noen som selger billige maskiner med HDD som eneste lagring fortsatt. Det burde ikke vært lov. Maskinen kan godt ha en gammeldags "snurredisk" (HDD) i tillegg til en SSD (da får du mer plass), men hvis maskinen bare har HDD skal du ikke ha den!

Skjermoppløsning på 1920 * 1080 bør også være minstekrav. Noen få billigmaskiner har 1366 * 768. Ikke kjøp en av dem. 

Se om du finner noen tester (Google modell + review) av den du linket til før du bestemmer deg. Men den så ikke så verst ut altså, ikke til den prisen. 🙂

Driver ikke med noe redigering. :) skal brukes til mest skriving, og ting som å betale regninger.

sjekket spesifikasjoner nå.

så ikke noe om SSD på den jeg linket til, tror ikke den har det?

i så måte virket HP som ab linket til bedre. 

har aldri forøvrig kjøpt en pc som kostet mer enn 5000, så vet ikke hva forskjellen er. Har jobbmac da, men er ikke spesielt imponert 😛

takk for utfyllende svar! 💞

AnonymBruker
Skrevet

Den du linket til har 128 GB SSD. HPen hadde 256, dobbelt så mye lagringskapasitet der altså. HPen har mer arbeidsminne også (RAM - 8 GB på HPen mot 4 GB på den du linket). Rent teknisk ser HPen ut til å være en bedre maskin. Men også litt dyrere. 

Byggekvaliteten... Det er lotteri. Stort sett er det plast over hele på disse billigmaskinene. 

Dyrere maskiner er ofte mer solid bygget, og har bedre kvalitet på f.eks skjermen. Og naturligvis sterkere maskinvare (raskere, kan håndtere spill og grafisk arbeid osv). 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den du linket til har 128 GB SSD. HPen hadde 256, dobbelt så mye lagringskapasitet der altså. HPen har mer arbeidsminne også (RAM - 8 GB på HPen mot 4 GB på den du linket). Rent teknisk ser HPen ut til å være en bedre maskin. Men også litt dyrere. 

Byggekvaliteten... Det er lotteri. Stort sett er det plast over hele på disse billigmaskinene. 

Dyrere maskiner er ofte mer solid bygget, og har bedre kvalitet på f.eks skjermen. Og naturligvis sterkere maskinvare (raskere, kan håndtere spill og grafisk arbeid osv). 

Det er jo sant.. tror jeg går for den. Prisforskjellen er minimal, så det skal gå an :)

tuuden takk for all hjelp!

Skrevet

Ville brukt hvertfall 5-6tusen skal du ha en ok pc som er brukende bortsett fra å skrive på word

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, random12345667775 skrev:

Ville brukt hvertfall 5-6tusen skal du ha en ok pc som er brukende bortsett fra å skrive på word

Hva skal jeg bruke den til?

• 3 uker senere...
Skrevet

ikke forvent at pcen er brukende etter 1 år ihvertfall

Skrevet
On 8/4/2020 at 10:54 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar:)

Har du erfaring med hp? Har hatt lenovo før og den var knall. Vart i syv år, selv om den er lite brukt de to siste årene.

Skjermen er bedre på lenovoen. Har ikke sjekket, men det er også antakelig mulig å oppgradere minnet selv til 8 gb ved å sette inn en ny minnebrikke selv. Noe som er veldig enkelt å gjøre selv, men sjekk om det er mulig å oppgradere fra 4 til 8 gb.

Vær også oppmerksom på at lenovoen har windows 10 S som gjør at du bare kan installere programmer via windows store, men dette kan enkelt deaktiveres. Sjekk her. https://support.microsoft.com/en-ph/help/4456067/windows-10-switch-out-of-s-mode

Har en 8 generasjons lenovo yoga med i3 prosessor og 4 gb ram. Den funker suverent og er fornøyd med den. Har kjørt både windows og Ubuntu linux på den. Ubuntu er et operativ system som har alt man trenger med gratis kontorpakke m.m krever litt tilvending, men det finnes tusenvis av videoer og mye informasjon på nett om hvordan man gjør ting. Maskinen er merkbart raskere med linux på den.

Anonymkode: 6ad94...258

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...