Gå til innhold

Hvordan får dere tid til å registrere mat dere som har små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg prøvd 3-4 ganger, fungerer i få uker før jeg ser jeg blir sliten av alt ekstra med å veie og registrere. 
 

Har dere tips til hvordan dette gjøres mer effektivt?

Anonymkode: 46ab0...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg prøvd 3-4 ganger, fungerer i få uker før jeg ser jeg blir sliten av alt ekstra med å veie og registrere. 
 

Har dere tips til hvordan dette gjøres mer effektivt?

Anonymkode: 46ab0...50c

Faste like måltider. Frokost lunsj og kvelds ihvertfall 

Anonymkode: 26b9d...d77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faste like måltider. Frokost lunsj og kvelds ihvertfall 

Anonymkode: 26b9d...d77

Samme her. Første gangen jeg lager noe, f.eks. smoothie, så registrerer jeg, veier og regner ut så det blir en passende mengde kcal. Skriver ned/husker hva jeg puttet i, og så bruker jeg samme «oppskrift» neste gang. Den blir så lagret i appen, og så kan jeg jo enkelt registrere «1 hjemmelaget smoothie» neste gang. Og så registrerer jeg ikke nødvendigvis alle grønnsaker og frukt jeg spiser. Spiser ikke banan, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller laget meg faste måltider som de over. Jeg vet akkurat hvor mye en brødskive med sånn og sånn er, har laget en liten bok og den boken ligger alltid tilgjengelig. Så da vet jeg hva det meste jeg spiser inneholder og trenger bare veie i blant (og kontrollveier i blant det jeg har laget oppskrift på). 

Skriver forøvrig ikke ned underveis, jeg husker hva jeg har spist ila dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som de andre, fast frokost og lunsj. Evt 3-4 alternativer dom er regnet ut på forhånd. Når det kommer til middag har jeg en notatblokk som jeg skriver ned ingredienser som vei veier. Etter at barna har lagt seg logger jeg det.

Anonymkode: bd0f3...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Veier og noterer meg det i bakhodet, registrerer på bussen eller i lunsjpause på jobb, og på kveldstid. 

Planlegger i forkant at jeg skal ha 100 gram kokt spagetti, 100 gram kjøttdeig osv. Forsyner meg ved komfyren. 

Betaler for Lifesum slik at jeg kan lagre faste måltider og oppskrifter. 

Med litt erfaring vet jeg også hvor mye kalorier det er i diverse, så jeg slipper å veie alt. Jeg vet hvor mye sukker 5 gram er, eller hvor mye smør jeg bruker på skiva. 

Registrerer ikke grønnsaker, dette er ikke mat jeg skal redusere uansett. Går jeg ikke ned i vekt reduserer jeg kalorimålet mitt i stedetfor å nitelle på alt. 

Går mye enklere med litt øvelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til frokost, lunsj og mellommåltid rullerer jeg mellom faste måltid som jeg har lagret i appen. Noterer meg mengdene på det som vanligvis veies sånn at jeg slipper å veie flere ganger (en spiseskje tilsvarer X gram og Y kalorier liksom). Dette sparer meg for masse tid. 

Middag prøver vi å variere så godt vi kan for ungenes del, så der er det litt å registrere, men har notert ned de middagene vi spiser oftest og «banken» med ferdigregistrerte måltider vokser. 

Middagsretter som jeg ikke har registrert fra før av veier jeg før vi spiser, noterer det og regner ut etter at ungene har lagt seg. :) 

Har vært mye prøv og feil tidligere, men dette har funket kjempebra for meg ganske lenge. 

Det vanskeligste er jo de situasjonene der andre serverer eller man er ute og spiser. Der tar jeg ca-mål. Prøver å anslå ca. hvor mange gram eller dl noe er (finner ofte kcals pr dl på en del varer hvis jeg googler det etterpå) også regner jeg ut i etterkant. Bruker notatboken på mobilen hvis det blir mye å holde oversikt over.

Anonymkode: 8ae65...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...