Gå til innhold

Havregrøt til frokost, sunt eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, kaffegirl skrev:

Det er jo ikke rart at folk blir fort sultne igjen dersom de kun spiser grøt med 40-60g gryn kokt på vann! Det tilsvarer ca 150-200 kcal og lite protein. Anbefalt kalorimengde til frokost er jo 25% av dagsbehovet, og vil si over 500+ for de fleste. Det er lurt å koke grøt på melk, tilsette nøtter, ha et egg ved siden av eller liknende. Havre er supersunt og rikt på næringsstoffer, og rikere på protein enn mange andre kornsorter!

Altså, jeg kan forstå det i helgene om man har en sen frokost, og det blir en slags brunsj. Men hvem orker et sånt måltid halv7 om morgenen? Personlig spiser jeg som regel første måltid i lunsjen på jobb, da jeg opplever at dersom jeg spiser frokost før jobb, er jeg ihjelsulten når lunsjpausen kommer. Mens dropper jeg frokost, tenker jeg ikke på mat, og føler ingen sult før lunsj. Det er litt merkelig. Men å få i seg 500kcal før 8.00, vil ødelegge veldig for meg, og jeg vil overstige mitt kaloribudsjett garantert!

Anonymkode: 27f4c...f5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om det er sunt eller ikke, men jeg blander ofte ei stor teskje peanøttsmør inn! Lett måte å få inn litt mer fett, og jeg holder meg mett lengre.

Anonymkode: 4e53e...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg kan forstå det i helgene om man har en sen frokost, og det blir en slags brunsj. Men hvem orker et sånt måltid halv7 om morgenen? Personlig spiser jeg som regel første måltid i lunsjen på jobb, da jeg opplever at dersom jeg spiser frokost før jobb, er jeg ihjelsulten når lunsjpausen kommer. Mens dropper jeg frokost, tenker jeg ikke på mat, og føler ingen sult før lunsj. Det er litt merkelig. Men å få i seg 500kcal før 8.00, vil ødelegge veldig for meg, og jeg vil overstige mitt kaloribudsjett garantert!

Anonymkode: 27f4c...f5c

Det er sunt å forlenge nattfasten, slik du tydeligvis gjør. Så det er det dermed viktig å fortsette med! https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-update-2018062914156

(Såfremt du passer på å ikke har melk i kaffen i denne perioden, eller spiser en liten eplebit, eller noe som helst annet som  inneholder energi, for da bryter du fasten)

Men du skriver: "Men hvem orker et sånt måltid halv7 om morgenen?"

Faktum er at det er veldig mange. (Jeg er ikke en av dem.) Og faktum er også at for mange av dem som orker det, så er det også bra for dem. Vi er alle forskjellige. Og for noen funker det superbra å spise om morgenen og heller slutte å spise tidligere på ettermiddagen/kvelden. 

For, om man liker å spise om morgenen eller ei, så er det sunt å begrense spisevinduet. Om det betyr at man begynner å spise klokka sju eller klokka 12, og slutter å spise etter klokka fem eller klokka åtte, er av my mindre betydning.
 

Anonymkode: d00ae...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sunt å forlenge nattfasten, slik du tydeligvis gjør. Så det er det dermed viktig å fortsette med! https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-update-2018062914156

(Såfremt du passer på å ikke har melk i kaffen i denne perioden, eller spiser en liten eplebit, eller noe som helst annet som  inneholder energi, for da bryter du fasten)

Men du skriver: "Men hvem orker et sånt måltid halv7 om morgenen?"

Faktum er at det er veldig mange. (Jeg er ikke en av dem.) Og faktum er også at for mange av dem som orker det, så er det også bra for dem. Vi er alle forskjellige. Og for noen funker det superbra å spise om morgenen og heller slutte å spise tidligere på ettermiddagen/kvelden. 

For, om man liker å spise om morgenen eller ei, så er det sunt å begrense spisevinduet. Om det betyr at man begynner å spise klokka sju eller klokka 12, og slutter å spise etter klokka fem eller klokka åtte, er av my mindre betydning.
 

Anonymkode: d00ae...54d

Ja det er sant. Men jeg tror det er svær få som ikke spiser etter klokka fem, selv om de spiser frokost. Så for meg er det mye enklere å droppe frokost enn å faste hele ettermiddagen og kveld. Men ja, alle er tydeligvis forskjellige!

Anonymkode: 27f4c...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

koker 1 dl havregryn med 2 dl vann og frossne blåbær og bringebær, iblant også banan :) topper med mandler tilslutt

Anonymkode: b7a18...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om det er sunt eller ikke, men jeg blander ofte ei stor teskje peanøttsmør inn! Lett måte å få inn litt mer fett, og jeg holder meg mett lengre.

Anonymkode: 4e53e...742

For meg handler metthet mer om volum på maten. Hadde aldri i verden vært merkbart mye lengre mett, fordi jeg tilsatte en teskje med noe som helst, omså ren olje.

Anonymkode: 27f4c...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For meg handler metthet mer om volum på maten. Hadde aldri i verden vært merkbart mye lengre mett, fordi jeg tilsatte en teskje med noe som helst, omså ren olje.

Anonymkode: 27f4c...f5c

Folk er forskjellige. For meg handler det om å få nok fett i form av ost, oliven, smør, osv. Jeg hadde HATET å leve på en fettredusert diett. (Og heldigvis så er jeg slank, så jeg slipper å leve på noen som helst diett.)

Anonymkode: d00ae...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som tidligere slet med å spise tidlig om morgenen. Men må jo ha mat. Havregrøt med en banan funker for meg, så det har vært frokosten min på hverdager i masse år 🙂. Så jeg spiser det rett og slett fordi det glir lett ned 😀

Anonymkode: b323a...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sånn som tidligere slet med å spise tidlig om morgenen. Men må jo ha mat. Havregrøt med en banan funker for meg, så det har vært frokosten min på hverdager i masse år 🙂. Så jeg spiser det rett og slett fordi det glir lett ned 😀

Anonymkode: b323a...529

Nei, man må ikke ha mat når kroppen sier nei :)

https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-update-2018062914156

Anonymkode: d00ae...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...