Gå til innhold

Havregrøt til frokost, sunt eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svimmel, skjelver og føler ubehag. Slik har jeg hatt det i flere år, men dette skjer om det blir for langt mellom måltidene, type 4,5 timer + , Snakker vi om det samme da? Jeg har spist hvagregryn m/melk til frokost i årevis. Har du tips til proteinrik, langtidsmettende frokost? 

Anonymkode: db253...ed6

For min del unngår jeg bevisst mat som er rik på karbo, og erstatter det med proteinrik mat. Da takler jeg sultfølelsen på en helt annen måte og kan bli sulten uten å kjenne at «nåh må jeg spise eller svimer jeg av».

Egg er fantastisk og så undervurdert. Spiser mye frøknekkebrød, cottage cheese og avokado ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.8.2020 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men min erfaring (dette er sikkert individuelt, da), er at havregryn om morgenen gjør at jeg blir skrubbsulten et par timer etterpå. For meg er eggbaserte frokoster mye bedre.

Anonymkode: d00ae...54d

Du må nok legge til mer proteiner som du skriver.

Selv spiser jeg grøt på store gryn, og 3 kokte egg på siden. Da får man både karbo, fett og proteiner. Holder fint 3t for meg.

Så hvertfall 2 kokte egg i tillegg, og bruk store gryn. Kok på 50/50 melk/vann.

Anonymkode: b3826...495

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svimmel, skjelver og føler ubehag. Slik har jeg hatt det i flere år, men dette skjer om det blir for langt mellom måltidene, type 4,5 timer + , Snakker vi om det samme da? Jeg har spist hvagregryn m/melk til frokost i årevis. Har du tips til proteinrik, langtidsmettende frokost? 

Anonymkode: db253...ed6

Du går for lenge mellom måltider, 3-4t er maks for hovedmåltid. Du må også legge til proteinkilde, så du har minst 20g i måltidet. Så letteste er å slenge på 2-3kokte egg. Tarmen jobber mer med næring som ikke er for flytende.

Anonymkode: b3826...495

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du går for lenge mellom måltider, 3-4t er maks for hovedmåltid. Du må også legge til proteinkilde, så du har minst 20g i måltidet. Så letteste er å slenge på 2-3kokte egg. Tarmen jobber mer med næring som ikke er for flytende.

Anonymkode: b3826...495

Nei, det er bra for kroppen å spise sjelden.

For mange (det gjelder blant annet meg) gjør karbohydratrike måltider at jeg blir fort sulten igjen, samme om jeg har spist ganske mye. Om jeg spiser måltider med mest fett og protein derimot, kan jeg gå veldig lenge til neste matinntak. Så ja, å tilsette en proteinkilde er smart, men det er enda smartere å kutte ut havregrøten om den gjør en fort sulten igjen.

Anonymkode: d00ae...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er bra for kroppen å spise sjelden.

For mange (det gjelder blant annet meg) gjør karbohydratrike måltider at jeg blir fort sulten igjen, samme om jeg har spist ganske mye. Om jeg spiser måltider med mest fett og protein derimot, kan jeg gå veldig lenge til neste matinntak. Så ja, å tilsette en proteinkilde er smart, men det er enda smartere å kutte ut havregrøten om den gjør en fort sulten igjen.

Anonymkode: d00ae...54d

Nei, kroppen trenger næring. Du faster over natten.

Det er mange typer karbohydrater, så spørs hva du spiser? Du må sjekke toleransen din for karbo, måle blodsukker etter du har inntatt dette å se. Jeg selv blir trøtt av å spise for mye av det, men fungerer strålende i riktig mengde. Klarer meg ikke uten.

Blir du fort sulten av havregrøt må problemet sjekkes. Bare det å bytte til store gryn kan hjelpe, ikke kjøp lettkokte. De er valset i filler. Tarmen må ha mer å jobbe med.

Bare proteiner alene er ikke nok for de fleste, alt handler om mengder. Som må tilpasses hver enkelt menneske.

Anonymkode: b3826...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kroppen trenger næring. Du faster over natten.

Det er mange typer karbohydrater, så spørs hva du spiser? Du må sjekke toleransen din for karbo, måle blodsukker etter du har inntatt dette å se. Jeg selv blir trøtt av å spise for mye av det, men fungerer strålende i riktig mengde. Klarer meg ikke uten.

Blir du fort sulten av havregrøt må problemet sjekkes. Bare det å bytte til store gryn kan hjelpe, ikke kjøp lettkokte. De er valset i filler. Tarmen må ha mer å jobbe med.

Bare proteiner alene er ikke nok for de fleste, alt handler om mengder. Som må tilpasses hver enkelt menneske.

Anonymkode: b3826...495

Kroppen kan fint få all næringen uten å spise hver 2,5 -3 time fra 07.00 til 23.00. 
 

Jeg var en som spiste minst hver 3. time i min våkne tid, fordi jeg ble uvel og svimmel når sulten meldte sin ankomst. Så det ble maaaange (sunne) mellommåltider, som ofte ble et eple, et knekkebrød, en gulrot eller lignende. Så fikk jeg interesse for trening, leste jeg meg opp og satte meg inn i hvordan protein, fett og karbohydrater virker inn på kroppen, og med et nytt syn på det hele så har jeg byttet ut alle typer «vomfyll», som er det jeg kaller mat som metter raskt, men gjør deg like fort sulten igjen. Med en frokost laget av protein, og gjerne med samme kalorimengde som havregryn og melk, holder jeg meg mett i både 4 og 5 timer. 
 

Så, bare en slags tankevekker... Mellommåltid er et menneskeskapt begrep fordi vi gradvis spiser mer og mer karbohydrater og i større og større grad har behov for påfyll mellom måltidene. Nyere forskning (bare søk opp) viser at det å ikke konstant tilføre tarmene mat (= konstant holde tarmene i aktivitet) og det å gi tarmene pause er positivt. Ikke at man skal faste i dagevis altså, men med proteinrik og næringstett mat bør man fint klare seg i 3-5 timer uten å spise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kroppen trenger næring. Du faster over natten.

Ja, kroppen faster over natten, og det er bra å forlenge denne fasteperioden ved enten å spise siste måltid for dagen tidligere, eller hoppe over frokosten. Når kroppen ikke har fått næring på en stund, begynner den å tære på fettreservene, samt at den begynner på en opprydningsprosess.

"But why does simply changing the timing of our meals to allow for fasting make a difference in our body? An in-depth review of the science of IF recently published in New England Journal of Medicine sheds some light. Fasting is evolutionarily embedded within our physiology, triggering several essential cellular functions. Flipping the switch from a fed to fasting state does more than help us burn calories and lose weight. The researchers combed through dozens of animal and human studies to explain how simple fasting improves metabolism, lowering blood sugar; lessens inflammation, which improves a range of health issues from arthritic pain to asthma; and even helps clear out toxins and damaged cells, which lowers risk for cancer and enhances brain function. The article is deep, but worth a read!"

https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-update-2018062914156

Dette er forholdsvis ny forskning, og gamle, vedtatte sannheter vil sikkert henge i lenge ennå, dessverre.

Anonymkode: d00ae...54d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-update-2018062914156

Hvis man vil bruke forskningsresultatene som er formidlet i artikkelen til å endre sitt eget kosthold, er rådene:

 

4 ways to use this information for better health

Avoid sugars and refined grains. Instead, eat fruits, vegetables, beans, lentils, whole grains, lean proteins, and healthy fats (a sensible, plant-based, Mediterranean-style diet).

Let your body burn fat between meals. Don’t snack. Be active throughout your day. Build muscle tone.

Consider a simple form of intermittent fasting. Limit the hours of the day when you eat, and for best effect, make it earlier in the day (between 7 am to 3 pm, or even 10 am to 6 pm, but definitely not in the evening before bed).

Avoid snacking or eating at nighttime, all the time.

Anonymkode: d00ae...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du fort sulten av havregrøt må problemet sjekkes. Bare det å bytte til store gryn kan hjelpe, ikke kjøp lettkokte. De er valset i filler. Tarmen må ha mer å jobbe med.

Anonymkode: b3826...495

Nei. Ettersom kroppen min ikke trives med å få havregrøt om morgenen, spiser jeg heller noe helt annet i stedet, som får meg til å føle meg vel.

Anonymkode: d00ae...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pinkpashion skrev:

Kroppen kan fint få all næringen uten å spise hver 2,5 -3 time fra 07.00 til 23.00. 
 

Jeg var en som spiste minst hver 3. time i min våkne tid, fordi jeg ble uvel og svimmel når sulten meldte sin ankomst. Så det ble maaaange (sunne) mellommåltider, som ofte ble et eple, et knekkebrød, en gulrot eller lignende. Så fikk jeg interesse for trening, leste jeg meg opp og satte meg inn i hvordan protein, fett og karbohydrater virker inn på kroppen, og med et nytt syn på det hele så har jeg byttet ut alle typer «vomfyll», som er det jeg kaller mat som metter raskt, men gjør deg like fort sulten igjen. Med en frokost laget av protein, og gjerne med samme kalorimengde som havregryn og melk, holder jeg meg mett i både 4 og 5 timer. 
 

Så, bare en slags tankevekker... Mellommåltid er et menneskeskapt begrep fordi vi gradvis spiser mer og mer karbohydrater og i større og større grad har behov for påfyll mellom måltidene. Nyere forskning (bare søk opp) viser at det å ikke konstant tilføre tarmene mat (= konstant holde tarmene i aktivitet) og det å gi tarmene pause er positivt. Ikke at man skal faste i dagevis altså, men med proteinrik og næringstett mat bør man fint klare seg i 3-5 timer uten å spise. 

Jeg er som deg, så havregryn funker ikke for meg. Brødskiver derimot holder jeg meg mett kjempelenge av. Hva spiser du til frokost/lunsj som er proteinrikt? 

Anonymkode: d7907...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Det blir lett for lite kalorier, fett og proteiner i havregrøt.

Grøten kan gjøres mer mettende ved å ha i frø og nøtter. Jeg bruker ofte gresskarkjerner og valnøtter i. Det hjelper.

Anonymkode: 56853...f1c

Det kommer jo an på hva personen ønsker. Ønsker man å gå ned i vekt er det ikke lurt å spise havregrøt, og hvertfall ikke med masse nøtter!

Anonymkode: 27f4c...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Hvis man bør unngå for mye karbohydrater? 
 

i såfall, hvor mye er innafor å spise? 1dl før koking, er det Ok?

Er cottage cheese greit å ha i etterpå for litt ekstra protein, eller har dere andre tips?

Anonymkode: 81e00...198

Lag deg heller et par egg av ulik variant avhengig av dag og litt tomat/agurk/avocado el no. Havregryn og andre korntyper bør du egentlig spise mer før trening så du kan brenne de av raskt og for glukose til musklene. 

Anonymkode: 193e0...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hva personen ønsker. Ønsker man å gå ned i vekt er det ikke lurt å spise havregrøt, og hvertfall ikke med masse nøtter!

Anonymkode: 27f4c...f5c

Jo, nøtter er sunt og bra, også for de som ønsker å gå ned i vekt.

https://www.sciencealert.com/will-eating-nuts-make-you-gain-weight

"There are several possible explanations for why eating nuts doesn't seem to lead to weight gain.

We don't absorb all of the fat in nuts: The fat in nuts is stored in the nut's cell walls, which don't easily break down during digestion. As a result, when we eat nuts, we don't absorb all of the fat. Some of the fat instead is passed out in our faeces. The amount of calories we absorb from eating nuts might be between 5 percent and 30 percent less that what we had previously thought.

Nuts increase the amount of calories we burn: Not only do we not absorb all the calories in nuts, but eating nuts may also increase the amount of energy and fat we burn. It's thought this may partially be explained by the protein and unsaturated fats in nuts, although we don't yet know exactly how this occurs. Increases in the number of calories burnt can help us maintain or lose weight.

Nuts help us feel full for longer: As well as fat, nuts are rich in protein and fibre. So, nuts help to keep us feeling full after we eat them, meaning we're likely to eat less at later meals. Recent studies have also suggested providing people with nuts helps improve the overall quality of the types of foods they eat. This may be because nuts replace "junk foods" as snacks.

People who eat nuts have healthier lifestyles in general: We can't rule out the idea that eating nuts is just a sign of a healthier lifestyle. However, randomised controlled trials, which can control for lifestyle factors like eating habits, still find no negative effect on body weight when people eat nuts. This means the favourable effects of nuts are not just the result of nut eaters having healthier lifestyles – the nuts themselves play a role."

Anonymkode: d00ae...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egg funker kjempebra som frokost for veldig mange. Om du har dårlig tid om morgenen, kan du f.eks. ha kokte, ferdig skrelte egg i en boks med vann i kjøleskapet - de holder seg en uke. Eller du kan lage omelett om kvelden, ev. med grønnsaker og/eller kjøtt/fisk (fin måte å bruke opp middagsrester på) og legge i kjøleskapet. Den holder seg i 3-4 dager.

Prøv deg frem og finn ut hva din kropp trives med og hva som gjør at du holder deg mett lenge. Det som passer for én person, passer ikke nødvendigvis for andre.

Anonymkode: d00ae...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som deg, så havregryn funker ikke for meg. Brødskiver derimot holder jeg meg mett kjempelenge av. Hva spiser du til frokost/lunsj som er proteinrikt? 

Anonymkode: d7907...592

Jeg spiser gjerne frøknekkebrød uten noe særlig karbohydrater med cottage cheese, egg, avokado, annet godt pålegg. Lager gjerne en salat dagen i forveien, har i både egg og avokado, så er den langtidsmettende. Cottage Cheese toppet med litt blåbær. Ofte tar jeg middagsrestene. Jeg spiser under 30 karbohydrater daglig, og lever i så måte på lavkarbo, rett og slett fordi karbohydrater ikke fungerer. Mens lavkarbo fungerer godt ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart at folk blir fort sultne igjen dersom de kun spiser grøt med 40-60g gryn kokt på vann! Det tilsvarer ca 150-200 kcal og lite protein. Anbefalt kalorimengde til frokost er jo 25% av dagsbehovet, og vil si over 500+ for de fleste. Det er lurt å koke grøt på melk, tilsette nøtter, ha et egg ved siden av eller liknende. Havre er supersunt og rikt på næringsstoffer, og rikere på protein enn mange andre kornsorter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir veldig forvirret av å lese det dere skriver.  :sukk: Spise to tre egg hver dag? Det er da ikke anbefalt? Mye fett i nøtter harmonerer ikke med diettmat og et visst antall kalorier som ikke skal overstiges pr. dag om en vil redusere vekten. Ja, det er sunt, men veldig fullt av kalorier også, så hva gjør man? 

Anonymkode: 3a74b...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir veldig forvirret av å lese det dere skriver.  :sukk: Spise to tre egg hver dag? Det er da ikke anbefalt? Mye fett i nøtter harmonerer ikke med diettmat og et visst antall kalorier som ikke skal overstiges pr. dag om en vil redusere vekten. Ja, det er sunt, men veldig fullt av kalorier også, så hva gjør man? 

Anonymkode: 3a74b...bd3

Man trenger ikke spise 2-3 egg hver dag. Om man spiser 2-3 egg annenhver dag, tilsvarer det f.eks. 1-1,5 per dag.

Egg er en matvare som kommer fra naturen, og det er jo sånt vi er evolusjonært tilpasset å spise. (I motsetning til f.eks. mye av ferdigmaten fra fabrikken, som er et helt nytt innslag i kostholdet.)

Uansett ser 12 egg i uka (altså i underkant av 2 egg per dag) ikke ut til å være skadelig.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/a-spise-mye-egg-oker-ikke-risikoen-for-hjertesykdom/

 

Og når det gjelder nøtter, anbefaler jeg å lese denne: :)

https://www.sciencealert.com/will-eating-nuts-make-you-gain-weight

Anonymkode: d00ae...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir veldig forvirret av å lese det dere skriver.  :sukk: Spise to tre egg hver dag? Det er da ikke anbefalt? Mye fett i nøtter harmonerer ikke med diettmat og et visst antall kalorier som ikke skal overstiges pr. dag om en vil redusere vekten. Ja, det er sunt, men veldig fullt av kalorier også, så hva gjør man? 

Anonymkode: 3a74b...bd3

Jeg kan fint spise en neve nøtter til frokosten uten å tenke på at kaloribudsjettet sprekker. Jeg spiser ikke mellommåltider med 70 kalorier her, 120 kalorier der og drikker 150 kalorier der. Jeg spiser frokost, lunsj og middag basert på gode proteinkilder som metter leeeenge, uten noe mellommåltid, og sparer mange kalorier på å ikke vær avhengig av mellommåltider hele tiden. Å fordele 1800 kalorier på 3 måltider gir ganske mettende måltider. Dette har liksom vært litt av poenget mitt her; proteinrik mat metter lengre, og disse små mellommåltidene med noen kalorier her og der (som gjerne ender opp i 500 kalorier totalt) blir helt unødvendig. 

Her er er eksempel;

En frokost med litt avokado, cottage cheese og en liten neve nøtter kommer på 350-400 kalorier. Dette lever jeg på frem til lunsj. 

Kari spiser brødskive med ost og drikker et glass appelsinjuice til frokost fyller på med en banan rundt 9, og 10.30 spiser hun en muslibar. Totalt 450 kalorier. 
 

 

Endret av Pinkpashion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...