Gå til innhold

Havregrøt til frokost, sunt eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man bør unngå for mye karbohydrater? 
 

i såfall, hvor mye er innafor å spise? 1dl før koking, er det Ok?

Er cottage cheese greit å ha i etterpå for litt ekstra protein, eller har dere andre tips?

Anonymkode: 81e00...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men min erfaring (dette er sikkert individuelt, da), er at havregryn om morgenen gjør at jeg blir skrubbsulten et par timer etterpå. For meg er eggbaserte frokoster mye bedre.

Anonymkode: d00ae...54d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men min erfaring (dette er sikkert individuelt, da), er at havregryn om morgenen gjør at jeg blir skrubbsulten et par timer etterpå. For meg er eggbaserte frokoster mye bedre.

Anonymkode: d00ae...54d

Takk for tips!

Anonymkode: 81e00...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del karbohydrater- ja, men om det ikke er noen gitt grunn for at du må avstå fra det er det utrolig sunt :) Med knuste nøtter, proteinpulver, melk og cottage cheese er dette en helt vanvittig sunn frokost sett på næringsinnholdet og hva det gir kroppen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiser havregrøt av steelcut svarthavre, chiafrø og H-melk. Litt mindre karbo, og mye mer mettende. Har sukrin gold og kanel på.

Anonymkode: 23b20...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mettende er det iallefall, synes jeg. Man kan røre i et egg helt til slutt også.

Anonymkode: 29020...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier meg enig i at egg metter langt bedre enn havregryn. Får ingen metthetsfølelse av havregryn, men ett par egg, enten eggerøre eller kokte gjør susen. På knekkebrød (fiber balance for min del) er det snadder 😍

Anonymkode: e6275...3d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn har aldri vart lengre enn en times tid i min mage. Synes det er godt altså, men får en skikkelig nedtur på blodsukkeret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sunt. Altfor stor innvirkning på blodsukkeret, og hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Jeg opplever at det metter mye der og da, og så blir jeg veldig fort sulten igjen. Jeg holder meg mett over dobbelt så lenge med f.eks omelett eller egg og bacon - begge uten brød eller andre store karbohydratkilder.

Anonymkode: e131c...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dl havregryn og vann metter ikke lenge. Jeg koker på halvt melk og har i 1 ss chiafrø (Knust) og 1 ss linfrø (knust). Det er også godt med nøtter! Topper med melk, kanel og eple. Da holder det lett til lunsj 😊

Havregryn er supersunt! Men du bør nok få i deg litt protein også om du vil være mett litt lengre. Cottage cheese er helt supert om du liker det 😊

Ellers er jeg enig i at egg metter mer en havregrynsgrøt. Evt kan du søke opp oppskrift på proteinrundsrykker og spise et par sånne med kokt skinke, ost og grønnsaker - det er masse egg i de sammen med havregryn og cottage cheese, så du blir mett lenge!

Anonymkode: 77051...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig, jeg er mett av havregrøt kjempelenge! Mellom 30 og 40g tørr, og med skummet melk, kanel og en kiwi eller noe oppi:) Men sånt er jo individuelt. Men næringsmessig er det jo kjempesunt:) Og når jeg bruker en litt moden kiwi så trenger jeg ikke ytterligere søtning heller som honning eller sukker.

Anonymkode: ba6f9...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rører gjerne inn et egg eller to i havregrøten de dagene jeg vet det blir litt lenge mellom måltidene.  Tar kjelen av platen og rører inn egg og spiser, har banan og kanel på og muligens litt lønnesirup/kalorifri sirup vis jeg har, kjenner ikke smak av egg i det hele tatt.

 

Endret av Thjelp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn er supermat. Rører inn ett egg for proteinene del og topper med cashewnøtter, sukrin og kanel. Da blir det ett fullverdig måltid som holder en mett lenge. 

Anonymkode: 896b7...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser havregrøt til frokost hver dag, takler ikke brødskiver til frokost. Bruker 1,5 dl havregryn og vann. Serveres med kanel og hjemmelaget eplesyltetøy. Spiser frokost 06.30 og holder meg mett til lunsj rundt 11.30.

Har forsøkt andre frokoster, f.eks smoothie (takler ikke konsistensen), frokostblanding med melk (melk kommer rett i retur om morgenen), omelett/egg (blir dårlig i magen av egg) og bacon (liker ikke røykt/saltet kjøtt). Ender alltid opp med havregrøt igjen.

Anonymkode: 5aefb...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men min erfaring (dette er sikkert individuelt, da), er at havregryn om morgenen gjør at jeg blir skrubbsulten et par timer etterpå. For meg er eggbaserte frokoster mye bedre.

Anonymkode: d00ae...54d

Det blir lett for lite kalorier, fett og proteiner i havregrøt.

Grøten kan gjøres mer mettende ved å ha i frø og nøtter. Jeg bruker ofte gresskarkjerner og valnøtter i. Det hjelper.

Anonymkode: 56853...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn/grøt gjør at blodsukkeret stiger raskt og man blir veldig trøtt og fort sulten igjen.

Jeg ville heller spist en proteinrik frokost, egg og knekkebrød f.eks

Anonymkode: 6d4e9...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sunt. Altfor stor innvirkning på blodsukkeret, og hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Anonymkode: e131c...658

Så 4 velutdannede ernæringsfysiologer som jeg har snakket med i løpet av mitt liv tar feil ...og de vet det ikke selv? 

Jeg tror fullt og fast på at det er sunt. Spiser selv regelmessig havregrøt laget på 1dl gryn og 2 dl vann + rosiner/eplebiter/svisker/banan alt etter hva jeg har lyst på og finner det ok. Kunstig eller vanlig sukker, kanel
og litt smør. Blir ikke veldig mett lenge på den porsjonen, men øker en mengden, holder vel mettheten seg
lengre også skulle jeg tro. Bruker en melk, så blir det fyldigere. 

Personlig er jeg fan av å lage en god og mettende smoothie som inneholder både frossen/vanlig frukt
og grønnsaker, pluss et rått egg og en halv til en dl store havregryn, hytteost, yoghurt, linfrø, kokos + div. nøtter
og melk. Ikke alt på en gang, men variere litt av hvert ettersom en har lyst på av fargesammensetning.
6 dl smoothie holder en god stund og fyller opp på en bra måte. Syns jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Så 4 velutdannede ernæringsfysiologer som jeg har snakket med i løpet av mitt liv tar feil ...og de vet det ikke selv? 

Jeg tror fullt og fast på at det er sunt. Spiser selv regelmessig havregrøt laget på 1dl gryn og 2 dl vann + rosiner/eplebiter/svisker/banan alt etter hva jeg har lyst på og finner det ok. Kunstig eller vanlig sukker, kanel
og litt smør. Blir ikke veldig mett lenge på den porsjonen, men øker en mengden, holder vel mettheten seg
lengre også skulle jeg tro. Bruker en melk, så blir det fyldigere. 

Personlig er jeg fan av å lage en god og mettende smoothie som inneholder både frossen/vanlig frukt
og grønnsaker, pluss et rått egg og en halv til en dl store havregryn, hytteost, yoghurt, linfrø, kokos + div. nøtter
og melk. Ikke alt på en gang, men variere litt av hvert ettersom en har lyst på av fargesammensetning.
6 dl smoothie holder en god stund og fyller opp på en bra måte. Syns jeg. :) 

Ikke meg du siterer da, men svarer likevel. 
 

For noen, sånn som meg, fungerer karbohydrater veldig dårlig som drivstoff i kroppen. Hos meg blir jeg mett og god av havregryn, men havregryn inneholder 60% karb og 12% protein. Metthetsfølelsen varer lengre med mer proteinrik mat, det er en kjent sak. Samtidig vil mat som baseres på karbohydrater i større grad få blodsukkeret til å stige, og når blodsukkeret da er på tur ned etter en slik opptur, er det mange som får følelsen av ulvehunger og noen (som meg) blir svimmel, skjelver og føler ubehag. Jeg takler rett og slett ikke nedturen. 
 

Havregryn er sunt og inneholder mange gode næringsstoffer, men som et måltid som skal mette over tid, gjerne toppet med frukt, sukker eller bær (som inneholder fruktsukker) synes jeg ikke det i seg selv holder mål. 
 

Mine barn elsker havregryn og spiser mye av det, det er jo veldig godt, men pleier å gi dem noe mer langtidsmettende hvis jeg vet det er lenge til neste gang det er mulig å spise. 
 

Vedrørende opptak av vitaminer og mineraler har jeg ingen anelse, så der skal jeg ikke si noe. 

Endret av Pinkpashion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager havregrøten på ekstra lett melk. 1dl gryn og 2,5 dl melk. Fordel med melk siden mange kvinner får i seg for lite jod. Synes det er godt med eplebiter/raspet eple i, kanel og noen valnøtter. Holder meg fint mett til lunsj av det. Men jeg har aldri kjent på denne skikkelige sulten-følelsen. Så kan godt hende det er normalt for de fleste å egentlig bli fort sulten etter havregryn 🤷🏻‍♀️ Isåfall kan du jo supplere med et egg, nøtter, cottage cheese som flere nevner her. Enten i forbindelse med frokost eller som mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pinkpashion said:

Ikke meg du siterer da, men svarer likevel. 
 

For noen, sånn som meg, fungerer karbohydrater veldig dårlig som drivstoff i kroppen. Hos meg blir jeg mett og god av havregryn, men havregryn inneholder 60% karb og 12% protein. Metthetsfølelsen varer lengre med mer proteinrik mat, det er en kjent sak. Samtidig vil mat som baseres på karbohydrater i større grad få blodsukkeret til å stige, og når blodsukkeret da er på tur ned etter en slik opptur, er det mange som får følelsen av ulvehunger og noen (som meg) blir svimmel, skjelver og føler ubehag. Jeg takler rett og slett ikke nedturen. 
 

Havregryn er sunt og inneholder mange gode næringsstoffer, men som et måltid som skal mette over tid, gjerne toppet med frukt, sukker eller bær (som inneholder fruktsukker) synes jeg ikke det i seg selv holder mål. 
 

Mine barn elsker havregryn og spiser mye av det, det er jo veldig godt, men pleier å gi dem noe mer langtidsmettende hvis jeg vet det er lenge til neste gang det er mulig å spise. 

Svimmel, skjelver og føler ubehag. Slik har jeg hatt det i flere år, men dette skjer om det blir for langt mellom måltidene, type 4,5 timer + , Snakker vi om det samme da? Jeg har spist hvagregryn m/melk til frokost i årevis. Har du tips til proteinrik, langtidsmettende frokost? 

Anonymkode: db253...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...