Gå til innhold

"Håpløs" ansiktshud - trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på å bli gal av huden min som aldri blir "bra". Må bare si med en gang at jeg ikke er plaget med akne eller noe som synes godt og er skjemmende, men det KLØR og SVIR noe så j***. Skal prøve å liste opp "symptomene" og det jeg mer eller mindre vet. Kanskje noen har liknende erfaringer og tips eller råd?

* Hovedproblemet akkurat nå er tørr og veldig flassende hud langs kjevebeinet ved haken. Strekker seg også opp mot ørene noen ganger. Først trodde jeg dette var kontakteksem pga ullgensere om vinteren, men har det nå også om sommeren. Området blir ikke rødt og irritert men på en måte litt mørkere og skjellete. Klør veldig i perioder. Har fått salve (protopic) av hudlege for dette, og det hjelper litt i en periode, men klør infernalsk mens jeg har den på. Det er visst en vanlig bivirkning.

* Der det klør som verst på siden av kinnene/under ørene får jeg innimellom kviser (1-2 om gangen).

* Tørre, flassende og kløende flekker også ved øynene, under øyenbrynet nærmest nesen (begge sider). Også en tørr, kløende og flassende flekk på kinnet. Denne blir ofte rød og synes godt. Også slike kløende og flassende flekker i tinningene, som blir svakt røde.

* Sprukken, flassende (men mer fet enn tørr) hud rett under underleppa. Sprekker opp og svir. 

* Muligens perioral dermatitt nedenfor munnen og på haka. Rødhet og bittesmå "kviser" med blank væske.

* Hadde eksem som barn og har enda seborreisk eksem i hodebunn. Den holdes fint i sjakk med sjampo, men klør litt i hodebunn innimellom.

* Generelt stram og tørr (eller er den dehydrert?) hud i ansiktet. Nesten alle ansiktskremer svir noe voldsomt når jeg tar dem på. Det jeg tåler best er avokado-fuktmasken fra Origins, men nå føler jeg at den har sluttet å virke.

Noen som har tips til hvordan jeg kan roe ned huden og få mer fukt og balanse tilbake? Tips til produkter? Bruker som sagt protopic men den er sterk og vil ikke bruke den i hele ansiktet over lengre tid. Har vært hos hudlege som gav meg den + en eller annen syrebasert salve til kvisene (som det er ytterst få av). Den hjelper for så vidt bra de få gangene jeg trenger den, men tørrheten/kløen er det som plager meg aller mest. Føler hele ansiktet strammer og at alle fine linjer synes innmari godt... Er 31 år forresten, om det skulle ha noe å si.

Anonymkode: a0ea8...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er dårlig at ikke hudlege har gitt deg bedre svar på hva du lider av og bedre hjelp. 

Anonymkode: e0f60...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...