Gå til innhold

Hvordan få til vektnedgang på 20 kg


Inzila

Anbefalte innlegg

Jeg også skjønner at jeg må spise mindre enn jeg forbrenner, og at kalorotelling gjør at jeg får en oversikt. Men, greien er at jeg har gjort dette, går ned en 5kg, og så klarer jeg ikke å opprettholde dette, blir lei, sklir ut og vips så er jeg tilbake på start. 

Skal nevnes at jeg har to barn, på 2 og 5 år, hver høst og vinter er det mye sykdom, dårlig nattesøvn og da blir jeg sliten og orker ikke. 

Jeg liker spinning, gå lange turer i høyt tempo, og prøver meg litt på jogging innimellom. Har knær som jeg får vondt i hvis det blir for mye knebøy og belastning. 

Så tips til hvordan få dette til? Bør jeg melde meg på type Grethe roede kurs, kontakte fastlege? Diett som lavkarbo tenker jeg ikke er meg. Må kunne lage middag som hele familien kan spise, og som er lett å følge når jeg er på besøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er grunn til at du veier for mye? Hva spiser du for mye av? Det er jo det du må ta tak i. 

 

 

Anonymkode: 2d655...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte vet man jo selv hva det er i kostholdet som gjør deg overvektig. Godteri på kveldene, baker mye, drikker mye, usunn mat eller bare rett og slett for mye sunn mat. Så da vet man også hva som bør gjøres mtp vektnedgang. Du sier jo selv at du får det til, men sliter med å fortsette på sikt. Så du trenger egentlig ikke råd for å gå ned. Du må finne en strategi for å fortsette med det som allerede fungerer. 

Mtp trening tenker jeg at du bør fortsette dersom det gir deg glede. Dersom det er et ork, styrete med to barn osv, bare fokuser på kostholdet. For min del gjør trening meg mer sulten uansett.

Anonymkode: fe693...ec2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunn til at du veier for mye? Hva spiser du for mye av? Det er jo det du må ta tak i. 

 

 

Anonymkode: 2d655...0be

Det er vel sjokoladen det, og det er jo der jeg sprekker. Og så mister jeg motivasjon og trøstespiser, for jeg får det jo uansett ikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Du må finne en strategi for å fortsette med det som allerede fungerer. 

Anonymkode: fe693...ec2

Hvilken strategi har du? For når jeg sprekker så graver jeg meg ned og tenker at jeg kommer aldri til å få det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker app til å telle. Går jeg over spiser jeg tilsvarende mindre neste dag. Det er såpass kjipt at jeg ikke har lyst til å gå over i det hele tatt. 

Ned 19 kg i år, så fungerer over all forventning 🙂

Anonymkode: c7b99...1c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert tullete svar dette, men fungerer for meg å pusse tennene tidligere på kvelden når jeg veit jeg er fysen. Og så får man lavkarbo og lavkalori kakao, det hjelper åså når man er fysen. Småspising og snacks er mitt største problem. 

Anonymkode: 6bbf8...c8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Inzila skrev:

Hvilken strategi har du? For når jeg sprekker så graver jeg meg ned og tenker at jeg kommer aldri til å få det til. 

Du må hvertfall ikke forvente at motivasjonen skal være på topp hele tiden. Jeg syns det hjelper å bruke Lifesum appen. Du må rett og slett bare bestemme deg, ikke kjøp inn sjokolade eller annen snacks. Handle med handleliste. Og dersom du sprekker en gang, så ikke bruk det som unnskyldning til å fortsette dårlig neste dag osv. 

Anonymkode: fe693...ec2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok grep for 8 år siden, og har holdt meg der. Var riktignok bare snakk om 10-15 kg, men stigende. 

1) jeg telte kalorier. Fikk en del aha opplevelser. I forhold til avokado, laks, olivenolje, nøtter, makrell i tomat, og andre ting. Ikke at det ikke er sunt, men at mengden må begrenses om man ønsker kaloriunderskudd. Nå har jeg ikke telt på årevis, men kunnskapen sitter jo. 

2) jeg kuttet ut alt av psykisk spising, og absolutt alle tomme kalorier, i lang tid. Ikke noe sjokolade, chips, snacking. Det høres brutalt ut, men var det eneste riktige for meg. Behovet forsvinner faktisk, man tenker aldri på snop, eller mat i det hele tatt, utenom måltidene. Nå kan jeg fint ta en sjokoladebit, eller et glass vin. Uten å føle sug for mer. 

3) jeg begynte å ignorere alle "mat er kilo, trening er gram" kommentarer. Trening er helt avgjørende for å gjøre det enkelt å gå ned, og å bli der. Det øker forbrenningen, man blir strammere, man blir lykkeligere. Så nå svetter jeg godt 3-4 ganger i uka, og går gjerne en tur de dagene jeg ikke trener. 

Gode vaner i fortsettelsen har definitivt vært planlegging av måltider (også frokost og lunsj), samt ukeshandling. Vi spiser sunt og variert, men vet hva som er til hvert måltid i stedet for "se hva jeg har lyst på" tankegangen. 

Anonymkode: c32c6...e34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen streng diett med forbudt mat er ikke noe for meg heller. Har også to barn, å jeg vil ha det enkelt.

Jeg gikk ned 14 kilo på ca. 3 mnd. ved å telle kalorier, men også legge meg lavt på karbohydrater. Fordi kroppen min reagerer dårlig med masse karbohydrater. Har det mye bedre nå. Jeg kuttet ut brød, pasta, ris og poteter, samt sukker. Erstatter det med grønnsaker og bønner. Syns ikke det har vært noe stress med middagen, lager det samme til oss alle, jeg bare dropper det jeg ikke ønsker i mitt kosthold, men erstatter det med annet tilbehør.

Taco blir f. eks. tacosalat, lager egne chips av speltlomper om jeg får lyst på det, eller bruker speltlomper som tacolefser om jeg vil det innimellom.

Bytter ut kjøttet med bønner, spiser masse ren fisk og sjømat, rent kjøtt. Har bare endret på tilbehøret rett og slett.

 

Fordelen syns jeg er jo at jeg nå i ferien har kunne Skeie ut litt med brød og div. uten å ødelegge noe. Merket jo på kroppen at karbo. er noe jeg ikke burde spise for mye av, men det ødela ikke noe.

Men jeg har måtte være streng med sjokolade. Det er ødeleggende for meg.

Anonymkode: df941...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Inzila skrev:

Det er vel sjokoladen det, og det er jo der jeg sprekker. Og så mister jeg motivasjon og trøstespiser, for jeg får det jo uansett ikke til. 

Jeg har selv gått ned 40 kilo snart. For meg har kaloritelling hjulpet. Jeg spiser akkurat det jeg vil. Du får jo til å gå ned i vekt, så du vet jo hva som kreves. Du må egentlig bare bestemme deg. Hadde samme problem selv. Har sprukket utallige ganger i løpet av tida jeg har gått ned i vekt. I stedet for å gi opp pga. at man sprekker, må man bare tenke "Ja, jeg sprakk. Jeg kommer til å sprekke igjen. En dag eller to der jeg sprekker betyr veldig lite så lenge jeg tar meg sammen dagen etter". Sannheten er at det er nesten umulig å ikke sprekke i løpet av livet. Man drar i bursdag, i dåp, i bryllup og man feirer høytider. Hverdagen er slik at man av og til havner i situasjoner der man spiser altfor mye. Du må rett og slett bare snu egen tankegang. Man kan legge seg ned å gi opp, eller man kan prøve på nytt dagen etter.

Du får det til hvis du bare bestemmer deg🙂

Anonymkode: 2d655...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Selv har jeg gått fra 89kg til 65kg i løpet av ett år. Jeg har gått opp igjen 2.5kg etter at jeg sluttet å tenke at jeg skulle ned i vekt, men regner med det er normalt når man blir litt mer løssluppen i matveien. Jeg har klart å holde vekten på 67.5 også i ca ett år nå.

Kort og godt må du må finne løsninger som fungerer for deg, passer i ditt liv og som viktigst av alt er gjennomførbare i det lange løp. Det som fungerte for meg, kan være nesten umulig for deg. Mennesker er forskjellig psykisk, hva som motiverer oss, vi har forskjellige kropper, forskjellige muligheter i livet osv. Du må rett og slett gjennom en prosess hvor du prøver og feiler litt. Blir kjent med deg selv og hvilke forandringer du faktisk er villig til å gjøre og kan gjøre for å nå målet ditt. Og det virker jo som du har begynt på dette? 

For å si det sånn, så skjedde det mer enn en gang at jeg ga opp. Da dro jeg på nærmeste dagligvarebutikk og kjøpte 2kg smågodt og syntes synd på meg selv. Men greia er jo litt hva du gjør etter at du har driti deg ut. For det kommer til å skje. Klarer du å ta 20 gode valg, for hver gang du driter deg ut, så er det faktisk veldig bra. Og det må man huske på. Det er kanskje det beste rådet jeg kan gi. 

Lykke til!

 

 

Anonymkode: 862e9...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å identifisere hva som forårsaket at jeg hadde for høy vekt sånn til å begynne med. Og jeg fant ut at de dreide seg om en kombinasjon av litt for store porsjoner, litt for mye snop og litt for lite aktivitet. Og når jeg hadde gjort det måtte jeg jo gjøre en permanent endring på minst en av dem. Dette er nok individuelt, men personlig så begynte jeg rett og slett å veie maten min og logge kaloriene i en app, både mat generelt men også snop. Nå er det blitt en vane og tenker ikke over at jeg gjør det:P Logger ikke når jeg er ute å spiser, på middagsbesøk osv. da, gjør jeg ikke ofte nok til at det er det som gjør meg feit liksom:P. Så har jeg blitt mer aktiv; jeg unner meg turer i bassenget, jeg går mer tur i marka og begynt å bestige fjelltopper, har også planer om å kjøpe en sykkel. Evt en sånn stasjonær en for å ha i stua som jeg kan tåkke på mens jeg ser på div. slankeshow :fnise: 

Anonymkode: cc7e1...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned rundt 10kg uten å telle kalorier. Jeg visste selvsagt hva jeg spiste som jeg ikke burde spise. Dette ble utgangspunktet for å legge om kostholdet.

Droppet småspising (dere vet når man sjekker kjøleskapet for å tro at man finner noe godt, det er ikke noe godt der, men likevel tar man et par osteskiver e.l isteden). Småspising utgjør ofte mange unødige kalorier. 
Sluttet også å spise snacks og snop i ukedager.
Lagde litt mindre porsjoner til alle måltider enn jeg vanligvis ville gjort. Ventet heller en halvtime etter måltid for å kjenne om jeg faktisk fortsatt var sulten. Noe jeg sjeldent var. 
Brukte lite smør og olje i matlaging. Inneholder mange kalorier.
Unnet meg litt snop og snacks i helger. Men i begrenset mengde. Skulle jeg i besøk droppet jeg kosen hjemme slik jeg heller kunne unne meg noe i besøket. 
Kuttet ut kaffedrikker ute. Holdt meg unna juice, brus med sukker og andre kaloriholdige drikker. Drakk litt alkohol i helger. Men ikke mye. Aldri drukket særlig mye uansett. 
 

Det viktigste er selvsagt kalorier inn og ut...Men det er viktig å holde på kostholdsendringen. Fokusere på å bevare den bedre livsstilen. Ikke falle tilbake på gamle vaner fordi man feks tenker å unne seg noe mer kaloririkt fordi man endelig har gått ned i vekt. Det er ikke slik at vekten står stille fordi man har gått ned noen kilo. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 14.46, Inzila skrev:

Det er vel sjokoladen det, og det er jo der jeg sprekker. Og så mister jeg motivasjon og trøstespiser, for jeg får det jo uansett ikke til. 

Kan du bytte ut sjokoladen med noe?  Jeg slet med det samme, måtte ha en Chrispo og en Krokantrøffel til kveldskos hver dag...  Nå har jeg klart å droppe lys sjokolade helt ved å bytte den ut med mørk 😊  Har alltid mørk sjokolade (70-80%) i hus, i tilfelle jeg blir "fysen". Den må nytes med en god kopp kaffe, og to-tre ruter er nok siden den er så mektig. Hvis ikke denne varianten er noe for deg så finnes det kanskje andre ting du kan bytte til, og som du ikke overspiser av.

 

 

Anonymkode: bca9a...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det en helt banal ting som måtte endres, jeg måtte spise mye mer tidlig på dagen enn jeg gjorde.

Før: Minimal eller ingen frokost, mager lunsj, helt vanlig middag = ulvehunger på kvelden, stappet i meg alt jeg fant eller dro ut å kjøpte mat.

Nå: Frokost, skikkelig lunsj med proteiner, et lite mellommåltid, vanlig middag, en liten kveldsmat. Jeg spiser altså mer enn før, men jeg spiser mere ordentlig mat og har ikke det desperate behovet for søtt og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått ned 17 kg siden slutten av april, og det har egentlig ikke krevd så store offer. Det har mest gått på å være bevist på hva jeg spiser. For meg har det fungert fint å spise 2 faste måltider om dagen, lunsj og middag. I tillegg har jeg spist bær på kvelden hvis jeg har vært fysen. 

Noe av det viktigste for meg har vært å skjerme resten av familien dra at jeg er på slanker’n. Har 2 døtre i en alder som ikke trenger ekstra fokus på kropp. Så lunsj har vært en eller annen salat med mye proteiner. Med egg, laks, kylling osv. Til middag spiser jeg akkurat det samme som resten av familien, men uten saus/ dressing osv. Jeg registrerer også alt jeg spiser i Lifesum, så jeg har kontroll på det.

Også klarer jeg å tenke at en dag med en liten utskeielse ikke betyr så mye. Verden går ikke under om jeg spiser kjeks når vi er på stranda, eller om jeg spiser for mye pizza en lørdag. Dette er et langtidsprosjekt, og ender jeg på 2500 kcal en dag så er det ikke krise, det er bare å starte på nytt dagen etter.

Anonymkode: 687b7...40e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Nå ligger jeg strak med forkjølelse, og matlysten er relativt laber. Så tenker jeg at jeg starter friskt opp på mandag! Vi er enige her hjemme om å lage ukeplan for middag, slik at det blir handling en gang i uken. Det er jo både økonomisk og bedre for matinntak. Jeg spiser ikke spesielt mye, og raider sjeldent kjøleskapet, godteskapet derimot - det tror jeg ryker. Er der jeg går når jeg er fysen. 

Så må jeg jobbe med meg selv når jeg går på en sprekk, er jo der det stopper. Kanskje jeg kommer innom her igjen for litt motivasjon og dytt bak. 

Igjen, tusen takk for fine svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese boken «spis deg fri». Så den på tilbud på Ark forrige uke. Forfatteren har doktorgrad i psykologi vs mat (-ish, husker ikke eksakt), og tar et slags matavhengighetsblikk på spising. Mye nyttig vitenskap der (med kilder), og et av prinsippene er å kvitte seg med søtsug/sukkeravhengighet. Noen trigges også av mel når det gjelder dopaminreseptor(belønningssenteret i hjernen, som i stor grad skaper avhengigheten), så dersom man skal følge opplegget krever det en del innsats. Men for meg er det essensielt å ta psyken/det emosjonelle aspektet med i bildet. 
kjenner flere som har fått et nytt liv med den metoden. Selv er jeg bare på dag 2 så kan ikke stå inne for kostholdet selv, men bare det å lese boken var motiverende for meg 😊 Så får jeg se hvordan jeg klarer det i praksis, hehe. 

Anonymkode: 95f60...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...