Gå til innhold

Hva slags mat lager barna deres (8-10år)?


thinkywinky

Anbefalte innlegg

Snart er hverdagen her igjen, og dette året skal barnet mitt gå mindre på AKS. 

Det er på tide å introdusere litt enkel matlaging, og lurer derfor på hva man kan forvente at en normal 8-10åring kan lage selv etter litt veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pølser og potetstappe, tomatsuppe (Toro) og brennende kjærlighet (pølse og potetstappe med ost og diverse i ildfast form).

Også smører de egne brødskiver til frokost og lunsj hvis det teller som matlaging haha.

Anonymkode: 32d9c...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig oppskjært brød eller polarbrød som de smører på selv. Evt wraps med rester av salat og grillet kylling eller ost/skinke. Det holder jo fra de kommer fra skolen og fram til middag. 

Mine på 9 og 11, lager seg enkel mat som trenger varmebehandling, men jeg vil helst være hjemme når de driver med det. de blir så lett distrahert og glemmer å ta ut av ovnen/av plata eller glemmer å slå av toastjern eller kokeplate

Det de lager selv er minipizza(ferdige bunner i fryseren eller pitabrød, ostesmørbrød, koker pølser, lager smoothie. Og sikkert mer, men interessen er ikke helt til stede alltid.

Anonymkode: 52469...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste det kommer an på er hva de er vant med å få lov til på kjøkkenet. Unger i den alderen kan lage hva som helst bare de lærer grunnleggende matlagningstekniker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8.5åring er så distre for tida at jeg ikke ønsker at hun skal bruke stekeovnen uten at jeg er hjemme/kommer snart hjem. (Er redd hun ikke skrur av eller tørrkoker ting).

Hun lager ting i mikroen til seg selv, ostesmørbrød, havregrynsgrøt osv. 

Anonymkode: 31c9a...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre flere si det samme! 

Min er også distre, og jeg ser for meg at hele huset brenner ned før jeg er hjemme! 

Likevel må de jo få begynne å lære engang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, thinkywinky skrev:

Godt å høre flere si det samme! 

Min er også distre, og jeg ser for meg at hele huset brenner ned før jeg er hjemme! 

Likevel må de jo få begynne å lære engang... 

Greit å begynne læringen nå  i sommer, i det som er igjen av ferien, da? 

Jeg skjønner redselen for barn + komfyr, og kokende vann. 

Mikro er litt tryggere, der er det tross alt en begrenset tid noe står på. Dere kan også installere komfyrvakt, som slår av komfyren om en plate blir stående på uten at det er noe oppå. 

Vår treåring lager seg helt fint minipizzaer selv, så det klarer en på 8-10 også (de kan varmes i mikroen, selv om de smaker litt bedre i steikeovnen). Polarbrød som bunn, ketchup eller kremost som saus, og så diverse kjøttpålegg og grønt oppå, og ost. 

Jeg laget middag en dag i uken på den alderen, men det tikk mye i toroposer, ja 😛 Steike kjøttdeig, og tilsette i en torogryte.. med salat til. 

Ellers laget jeg vel en del middagsomeletter. 

 

Anonymkode: 21776...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg også tenker. Greit å begynne læringen nå. Nå blir det jo sannsynligvis litt mer hjemmekontor, slik at barnet kan lage noe mens jeg sitter i et annet rom. Litt enklere å se at ingenting ligger og ulmer da. 

Siden matlaging aldri har vært noe jeg selv har interessert meg for har jeg ikke fått lært videre lidenskapen for dette. Men bedre sent enn aldri tenker jeg. Fortsatt lenge til barnet flytter hjemmefra, så vi skal nok få skikk på det til da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver og brødmat. 

Kaffi: 8 åringen vår serverer kaffi på sengen til mor og far hver helg 🥰

Toast 

 

Middagsmat har hun aldri blitt satt til å lage. 

Anonymkode: 263c0...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 11 kan steke seg en grandis,koke nudler og lage muffins😂

Anonymkode: 45791...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggerøre, nudler, og poseting. Mikropølser. 

Anonymkode: 8db8b...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke bruke ovn uten at vi er tilstede. De lager ostesmørbrød i mikro da. Evt varmer rester fra dagen før. Ellers brødskiver og slike ting. De lager sånne torokopper med nudler eller pasta,eller havregrøt med vann fra vannkoker..Når vi er hjemme derimot steker de seg pizza, ostesmørbrød ol i ovn. 

Anonymkode: b148e...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jentungen på ni har vært livredd varme plater siden hun kom borti en stekepanne for et par år siden (skulle helle i pannekakerøre), men hun kan lage pannekakerøre og er i ferd med å lære knottene på komfyren og hvordan man leser markeringene på den (skru på stekeovn til forvarming, skru på/av/ned/opp plata for meg). 

Neste skritt blir å sette pølser på kok til pølse med brød. Så tar vi det derfra. Komfyren er for øvrig foreløpig forbudt område når jeg ikke er hjemme. Jeg tviler på hun brenner ned huset, men om hun så bare brenner seg litt så lager hun vel ikke mat før hun er femti 😅

Anonymkode: 8347b...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
På 6.8.2020 den 10.38, Jerry Lee skrev:

Flesk og duppe.....    😉

Det er jo en veldig enkel rett.

;) Synes jeg ser mitt barn stå og lage det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...