klondrik Skrevet 11. april 2021 #101 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Bykjerne? Hva med Lørenskog sentrum? Triaden området? Senteret på Rasta? Eller forventer du bykjerne som i Oslo? Det er da ikke mulig. Jeg forventer ikke en bykjerne som Oslo, jeg forholder meg bare til fakta. En drabantby = tettsted uten bykjerne. Når alle boligprosjekt er ferdigstilt i Lørenskog sentrum så vil du ende opp med en drabantby på lik linje med Furuset, Grorud og Stovner, med tilgang til flere fine fasiliteter og marka i nærheten. Det er mye positivt med det, men på slike steder så må man også ta høyde for at det trekker inn de miljøene som ikke har råd til å bo andre steder. Det kan f.eks være sosiale tilfeller eller andre elementer som spiller inn, og man bør se både på de positiv og negative sidene før man gjør seg opp en helhetsvurdering. Endret 11. april 2021 av klondrik 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #102 Del Skrevet 11. april 2021 klondrik skrev (18 minutter siden): Lørenskog er på mange måter et fint sted men det som skjer nå, rundt og inne i sentrum begynner å ligne mer på drabantbyene, Furuset, Stovner og Grorudalen. Et sted med tett bebyggelse men uten bykjerne og dette gjør at verdien på boligene vil jevne seg ut på nivå med de andre drabantbyene. Jeg deler langt på vei analysen din. Men jeg tror at drabantbyene i Oslo kommer til å være mye mer attraktive enn Lørenskog på sikt. Lørenskog ligger lengre ut, har dårligere forutsetninger for kollektivtrafikk og legger opp til en mye høyere grad av fortetting i de områdene der det bygges leiligheter. Anonymkode: 07d4e...3d6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #103 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg deler langt på vei analysen din. Men jeg tror at drabantbyene i Oslo kommer til å være mye mer attraktive enn Lørenskog på sikt. Lørenskog ligger lengre ut, har dårligere forutsetninger for kollektivtrafikk og legger opp til en mye høyere grad av fortetting i de områdene der det bygges leiligheter. Anonymkode: 07d4e...3d6 Lørenskog har ikke dårlige forutsetninger for kollektivtrafikk. Bussen går døgnet rundt. Anonymkode: 1fe06...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #104 Del Skrevet 11. april 2021 klondrik skrev (21 minutter siden): Jeg forventer ikke en bykjerne som Oslo, jeg forholder meg bare til fakta. En drabantby = tettsted uten bykjerne. Når alle boligprosjekt er ferdigstilt i Lørenskog sentrum så vil du ende opp med en drabantby på lik linje med Furuset, Grorud og Stovner, med tilgang til flere fine fasiliteter og marka i nærheten. Det er mye positivt med det, men på slike steder så må man også ta høyde for at det trekker også inn de miljøene som ikke har råd til å bo andre steder. Det kan f.eks være sosiale tilfeller eller andre elementer som spiller inn, og det kan være lurt å se både de positiv og negative sidene før man gjør seg opp en helhetsvurdering. Hvorfor er det da mange "business folk" som bor på Røykås og Rasta? Har de ikke råd til å bo andre steder, tror du? Anonymkode: 1fe06...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 11. april 2021 #105 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor er det da mange "business folk" som bor på Røykås og Rasta? Har de ikke råd til å bo andre steder, tror du? Igjen, jeg forholder meg til fakta: beliggenhet og boligverdi. Det er en grunn til enkelte områder er billigere enn andre. Jeg snakket hverken om Rasta eller Røykås. Det er flere steder i Lørenskog som er trivelige. Endret 11. april 2021 av klondrik 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #106 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lørenskog har ikke dårlige forutsetninger for kollektivtrafikk. Bussen går døgnet rundt. Anonymkode: 1fe06...bc4 Ja, men de færreste har vel lyst til å basere seg på buss. Det er ganske sårbart å være avhengig av veinettet inn til Oslo. Har prøvd å reise Oslo-Lørenskog i rushtida med den bussen, og synes ikke at det var noe godt tilbud. Det tok i praksis mye lengre tid enn det som sto på rutetabellen. Og når det er lagt opp til en stor økning i innbyggertallet i Lørenskog, blir det enda mer press på busstilbudet. Tog- og T-bane er en bedre løsning når man skal transportere store folkemengder, men Lørenskog vil alltid ligge «lenger ut» enn drabantbyene i Oslo. Anonymkode: 07d4e...3d6 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 11. april 2021 #107 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg deler langt på vei analysen din. Men jeg tror at drabantbyene i Oslo kommer til å være mye mer attraktive enn Lørenskog på sikt. Lørenskog ligger lengre ut, har dårligere forutsetninger for kollektivtrafikk og legger opp til en mye høyere grad av fortetting i de områdene der det bygges leiligheter. Jeg tror du kan ha rett, det er et stort minus når forutsetningene for kollektivtrafikk ikke er optimal selv om man har tilgang 24/7 Endret 11. april 2021 av klondrik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #108 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja, men de færreste har vel lyst til å basere seg på buss. Det er ganske sårbart å være avhengig av veinettet inn til Oslo. Har prøvd å reise Oslo-Lørenskog i rushtida med den bussen, og synes ikke at det var noe godt tilbud. Det tok i praksis mye lengre tid enn det som sto på rutetabellen. Og når det er lagt opp til en stor økning i innbyggertallet i Lørenskog, blir det enda mer press på busstilbudet. Tog- og T-bane er en bedre løsning når man skal transportere store folkemengder, men Lørenskog vil alltid ligge «lenger ut» enn drabantbyene i Oslo. Anonymkode: 07d4e...3d6 T-bane har ofte signalproblemer, forsinkelser eller andre ting. Ikke bedre enn buss. Anonymkode: 1fe06...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #109 Del Skrevet 11. april 2021 klondrik skrev (17 minutter siden): Jeg tror du kan ha rett, det er et stort minus når forutsetningene for kollektivtrafikk ikke er optimal selv om man har tilgang 24/7 Enig. Jeg tenker at Lørenskog på mange måter kan sammenlignes med Rykkinn. I Rykkinn er det også lagt opp til busspendling. Det var opprinnelig planer om en T-bane, men de ble kansellert. Boligområdene i Rykkinn fremstår som mer gjennomtenkte, og mindre fortettet enn det som bygges i Lørenskog nå. Slik jeg ser det, har Lørenskog ett stort håp når det gjelder kollektivtrafikk. Dersom den eksisterende toglinja mellom Lørenskog og Oslo frigjør større kapasitet til lokaltog, vil det gjøre Lørenskog mer attraktivt for pendlere. En måte å realisere dette på kunne være å legge om godstogtrafikken i Oslo-området, f.eks. ved å flytte godstogterminalen på Alnabru ut til Gardermoen. Men med unntak av Venstre, er alle de politiske partiene imot den idéen. Det er litt leit - det kunne definitivt gjøre Lørenskog og Strømmen mer attraktive som boligområder. Anonymkode: 07d4e...3d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #110 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Enig. Jeg tenker at Lørenskog på mange måter kan sammenlignes med Rykkinn. I Rykkinn er det også lagt opp til busspendling. Det var opprinnelig planer om en T-bane, men de ble kansellert. Boligområdene i Rykkinn fremstår som mer gjennomtenkte, og mindre fortettet enn det som bygges i Lørenskog nå. Slik jeg ser det, har Lørenskog ett stort håp når det gjelder kollektivtrafikk. Dersom den eksisterende toglinja mellom Lørenskog og Oslo frigjør større kapasitet til lokaltog, vil det gjøre Lørenskog mer attraktivt for pendlere. En måte å realisere dette på kunne være å legge om godstogtrafikken i Oslo-området, f.eks. ved å flytte godstogterminalen på Alnabru ut til Gardermoen. Men med unntak av Venstre, er alle de politiske partiene imot den idéen. Det er litt leit - det kunne definitivt gjøre Lørenskog og Strømmen mer attraktive som boligområder. Anonymkode: 07d4e...3d6 Lørenskog er stor og noen områder ER attraktive uansett hva noen prøver å si her. Anonymkode: 1fe06...bc4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 11. april 2021 #111 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Slik jeg ser det, har Lørenskog ett stort håp når det gjelder kollektivtrafikk. Dersom den eksisterende toglinja mellom Lørenskog og Oslo frigjør større kapasitet til lokaltog, vil det gjøre Lørenskog mer attraktivt for pendlere. En måte å realisere dette på kunne være å legge om godstogtrafikken i Oslo-området, f.eks. ved å flytte godstogterminalen på Alnabru ut til Gardermoen. Men med unntak av Venstre, er alle de politiske partiene imot den idéen. Det er litt leit - det kunne definitivt gjøre Lørenskog og Strømmen mer attraktive som boligområder. Det kan hende større kapasitet på lokaltoget hadde hjulpet litt men likevel synes jeg det er trist å se tettbebyggelsen som er planlagt i sentrum av Lørenskog når vi ser hvor langt etter de ligger med kollektivtilbudet. Problemet ligger ikke bare hos alle tettstedene rundt Oslo, hovedproblem er selve Oslo som har alt for trange flaskehalser inn til sentrum. Strømmen ser jeg på som et eneste stort kjøpesenter der de aller fleste bruker bilen inn, for så å kjøre ut igjen uten å legge igjen et øre til hyggelige sammenkomster. Endret 11. april 2021 av klondrik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tso_jd Skrevet 11. april 2021 #112 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig. Jeg tenker at Lørenskog på mange måter kan sammenlignes med Rykkinn. I Rykkinn er det også lagt opp til busspendling. Det var opprinnelig planer om en T-bane, men de ble kansellert. Boligområdene i Rykkinn fremstår som mer gjennomtenkte, og mindre fortettet enn det som bygges i Lørenskog nå. Slik jeg ser det, har Lørenskog ett stort håp når det gjelder kollektivtrafikk. Dersom den eksisterende toglinja mellom Lørenskog og Oslo frigjør større kapasitet til lokaltog, vil det gjøre Lørenskog mer attraktivt for pendlere. En måte å realisere dette på kunne være å legge om godstogtrafikken i Oslo-området, f.eks. ved å flytte godstogterminalen på Alnabru ut til Gardermoen. Men med unntak av Venstre, er alle de politiske partiene imot den idéen. Det er litt leit - det kunne definitivt gjøre Lørenskog og Strømmen mer attraktive som boligområder. Anonymkode: 07d4e...3d6 Litt usikker på hvorfor du mener at dagens frekvens på lokaltogene på L1-linja ikke skulle være attraktivt for pendlere? Togene går jo hvert kvarter og bruker 17-20min til Oslo S fra stasjonene i Lørenskog (altså til forveksling likt mange av t-banens linjer). Hvordan 20 minutter køfri jobbreise med sitteplass og uten bytte overhodet skulle være uattraktivt for oss som "pendler" dette strekket, forstår jeg virkelig ikke. Hvis du av en eller annen grunn er avhengig av enda hyppigere avganger enn dette , så frykt ikke, dette vil komme når nytt togspor etableres i Brynsbakken i 2025. Endret 11. april 2021 av tso_jd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #113 Del Skrevet 11. april 2021 Lørenskog er en forlengelse av Oslo øst. Smidig reisevei hvis man jobber i Oslo men ikke har råd til å bo der. Men jeg ville ikke ha bodd der selv. Anonymkode: 9792c...918 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #114 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): T-bane har ofte signalproblemer, forsinkelser eller andre ting. Ikke bedre enn buss. Anonymkode: 1fe06...bc4 Du mener toget, og nettopp toget er det mange bruker i Lørenskogområdet. I Oslo går tbanen og det er veldig sjeldent noe feil med signalanlegg til dette transportmiddelet. Har brukt tbanen i over 25år og husker ikke sist det var noe problem med den. Tar tog 3 ganger i året og alle gangene var det noen problemer og forsinkelser. Ser det ofte på nyhetene også. Anonymkode: 29c48...f15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #115 Del Skrevet 11. april 2021 tso_jd skrev (2 timer siden): Litt usikker på hvorfor du mener at dagens frekvens på lokaltogene på L1-linja ikke skulle være attraktivt for pendlere? Togene går jo hvert kvarter og bruker 17-20min til Oslo S fra stasjonene i Lørenskog (altså til forveksling likt mange av t-banens linjer). Hvordan 20 minutter køfri jobbreise med sitteplass og uten bytte overhodet skulle være uattraktivt for oss som "pendler" dette strekket, forstår jeg virkelig ikke. Hvis du av en eller annen grunn er avhengig av enda hyppigere avganger enn dette , så frykt ikke, dette vil komme når nytt togspor etableres i Brynsbakken i 2025. Man får ikke sitteplass i rushen... Anonymkode: 29c48...f15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #116 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du mener toget, og nettopp toget er det mange bruker i Lørenskogområdet. I Oslo går tbanen og det er veldig sjeldent noe feil med signalanlegg til dette transportmiddelet. Har brukt tbanen i over 25år og husker ikke sist det var noe problem med den. Tar tog 3 ganger i året og alle gangene var det noen problemer og forsinkelser. Ser det ofte på nyhetene også. Anonymkode: 29c48...f15 Jeg mener t-bane og problemer med t-bane i Oslo. Anonymkode: 1fe06...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #117 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener t-bane og problemer med t-bane i Oslo. Anonymkode: 1fe06...bc4 Jaha, du er ikke veldig kjent med det skjønner jeg... Du mener ikke oppriktig at det er mer feil med tbanene enn togene? Når du anbefaler å ta tog (folk i Lørenskog tar toget) over tbane (folk i Oslo tar tbanen) pga singalfeil tror jeg du burde sjekke ut statistikk. Anonymkode: 29c48...f15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #118 Del Skrevet 12. april 2021 tso_jd skrev (12 timer siden): Litt usikker på hvorfor du mener at dagens frekvens på lokaltogene på L1-linja ikke skulle være attraktivt for pendlere? Togene går jo hvert kvarter og bruker 17-20min til Oslo S fra stasjonene i Lørenskog (altså til forveksling likt mange av t-banens linjer). Hvordan 20 minutter køfri jobbreise med sitteplass og uten bytte overhodet skulle være uattraktivt for oss som "pendler" dette strekket, forstår jeg virkelig ikke. Hvis du av en eller annen grunn er avhengig av enda hyppigere avganger enn dette , så frykt ikke, dette vil komme når nytt togspor etableres i Brynsbakken i 2025. Ja, jeg kjenner linja godt. Men med den befolkningsøkningen som legges til grunn i Lørenskog og Strømmen bør det legges opp til ekspresstog og økt kapasitet raskt. Eller tror du kanskje at det er ubegrenset kapasitet på disse togene? Når man kjører 95% av godstogtrafikken i Norge på samme linje, legger det noen begrensninger. Dessuten kan arealene på Alnabruterminalen omdisponeres. Det er tåpelig å bruke så store arealer på industriområder når det er så stor boligmangel i Oslo. Anonymkode: 07d4e...3d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tso_jd Skrevet 12. april 2021 #119 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man får ikke sitteplass i rushen... Anonymkode: 29c48...f15 Har til dags dato aldri opplevd å måtte stå fra Fjellhamar i rushtiden. Ikke i nærheten en gang. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tso_jd Skrevet 12. april 2021 #120 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, jeg kjenner linja godt. Men med den befolkningsøkningen som legges til grunn i Lørenskog og Strømmen bør det legges opp til ekspresstog og økt kapasitet raskt. Eller tror du kanskje at det er ubegrenset kapasitet på disse togene? Når man kjører 95% av godstogtrafikken i Norge på samme linje, legger det noen begrensninger. Dessuten kan arealene på Alnabruterminalen omdisponeres. Det er tåpelig å bruke så store arealer på industriområder når det er så stor boligmangel i Oslo. Anonymkode: 07d4e...3d6 Siden du kjenner denne linja så inngående, må jo kapasitetsøkningen fra 2025 være gammelt nytt for deg, skjønner det. Nå er jeg usikker på hvor du reiser fra/til med L1, men noen av oss er så enkelt skrudd sammen at vi til og med er fornøyde med sitteplass 10 av 10 ganger og 20-30 min køfri reisetid til jobb uten bytte. Hvis du synes pendlerlivet på L1 blir i overkant ukomfortabelt, både nå og i fremtiden, vær glad du tydeligvis ikke har erfaring med daglig bruk av f.eks Østfoldbanen eller 20-bussen i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå