Gå til innhold

Folk som sutrer over ufrivillig barnløshet. Flere som synes det er latterlig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lei av sånne som deg jeg, som sutrer over at andre sutrer...

Anonymkode: ed188...ae6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som tidligere ufrivillig barnløs og nå med barn synes jeg dette er rart å lese. Jeg har også flyktningbakgrunn, så jeg vet en del om hvordan det oppleves. Hvis du ikke klarer å forstå at andre synes dette er tungt, så tenker jeg at du mangler grunnleggende empati. Jeg kan ikke helt se for meg at dere som kritiserer i denne tråden, har barn selv. Lengselen etter det å få barn, kan sammenlignes med lengselen etter et tapt barn. Det er ikke rom for rasjonalitet a la "folk dør i katastrofer, folk blir utsatt for overgrep" osv., i slike situasjoner. For meg er det å se sønnen min vokse opp det desidert største og viktigste i livet mitt, og jeg unner virkelig alle som vil ha barn, å få det.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det er teit å sutre og klage over slike ting, akkurat🤷🏼‍♀️ Men jeg tenker samtidig at det er en grunn til hvorfor du ikke får barn. Vi er nok mennesker på jorda, vi trenger ikke flere. Syns ikke noe om surrogati, ivf, sæd og eggdonasjon. Adopter eller bli fosterforeldre heller.

Anonymkode: 77e69...591

Norge er ikkje overbefolka enno. Sjølv om det er for mykje folk i verda, vil det ikkje seie at det ikkje trengst fleire her til lands. Når det gjeld adopsjon, er det ikkje så enkelt. Ventetida er svært lang, og det er ikkje så mange barn som treng adopsjonsforeldre som mange tror. Vi treng fleire forsterforeldre, det er sant. Men det er ikkje for alle. Fosterforeldre er man gjerne i ein kort periode, før barnet reiser. Så må man gjennom prosessen med å knytte seg til et nytt barn. Det er ein viktig jobb og er svært givande, sjølv om det er slitsomt  Eg kjenner fleire som er fosterforeldre, og det fungerer slett ikkje som ei erstatning for eigne barn. 

Anonymkode: c0389...4a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår ikke hvordan biologi fungerer skjønner jeg 

Anonymkode: 2cbb3...e33

Jeg vet ikke jeg, jeg studerer evolusjonbiologi. Så dette har jeg null peiling på, har aldri vært borti, og kommer aldri til å forstå på noe nivå. Eller er det deg? 😂

Anonymkode: a5237...800

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne innlegg som dette gjør meg lei meg. Hvis du i det hele tatt visste hvordan det føltes å være ufrivillig barnløs, og hvor mye enn må gå gjennom uten å få ønsket resultat så hadde du holdt kjeft. 

Det å få eget avkom er det høyeste en del mennesker ønsker seg. Det å oppleve at det ikke klaffer mnd etter mnd, så over flere år gjør noe med en som person. Det å stadig se at mensen kom denne gangen også, eller denne testen var negativ også. Eller så har de feks vært gjennom prøverør og hjelp til å få behandling uten at det klaffer. Ikke alltid de vet hva som er problemet eller. 

I tillegg kommer de såre følelsene fram innvendig hver gang noen rundt dem lykkes med å få barn. Det er ikke det at de ufrivillig barnløse ikke unner andre barn, men det minner dem om alt de ikke får til/ikke har. Det er også spm om skal ikke dere ha barn snart da? Selv om det er en privat sak, så forventer gjerne foreldrene til en i fruktbar alder at de før eller siden skal bli besteforeldre.

I tillegg kan det hende at den barnløse kanskje lykkes med å bli gravide en sjeldem gang men mister gang på gang. Da har du det som sårer i tillegg.

Jeg har mistet 4 ganger selv, og har slitt årevis med å bli gravid. Det er først nå i mitt 5 svangerskap  jeg ser ut til å ha lykkes siden jeg er i uke 29 nå, men jeg vet så inderlig godt hvordan det er å være ufrivillig barnløs og det unner jeg ingen. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke jeg, jeg studerer evolusjonbiologi. Så dette har jeg null peiling på, har aldri vært borti, og kommer aldri til å forstå på noe nivå. Eller er det deg? 😂

Anonymkode: a5237...800

Det spiller ingen rolle hva som er biologi eller ikke. Empati handler om en genuin omtanke for andre, og hva de føler, uansett hvor lite du selv kan relatere deg til situasjonen deres. Jeg kan for eksempel aldri tenke meg å ha husdyr, men jeg forstår virkelig at folk sørger når de mister et kjæledyr.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke jeg, jeg studerer evolusjonbiologi. Så dette har jeg null peiling på, har aldri vært borti, og kommer aldri til å forstå på noe nivå. Eller er det deg? 😂

Anonymkode: a5237...800

Ja det gjør du sikkert :) 

Anonymkode: 2cbb3...e33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke latterlig. For noen er det veldig sårbart og det er vanskelig å akseptere noe som man ikke får gjort noe med av personlige årsaker.

Anonymkode: 1de76...13c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange mennesker som er på flukt hver år. Mange mennesker som dør. Mange mennesker som mister foreldrene sine. Mange mennesker som blir utsatt for overgrep. Mange mennesker mister synet. Mange mennesker blir lamme.

Og noen rike mennesker i vesten sutrer over at de ikke får barn selvom alt annet er på plass. 

 

Anonymkode: 20873...642

Det finnes alltid noen som har det verre, og vi har alle våre problemer og utfordringer.
En døvblind person vil neppe ha problemer med å forstå at en blind person med hørselen i orden synes det er utfordrende å ha mistet synet sitt. En person som er lam fra halsen og ned forstår sikkert også at det kan være grunn til sutring over å være lam fra livet og ned.
Det handler ikke om hvem som har lov til å sutre fordi de har det ille nok, men om medmenneskelighet og empati. Noe sier meg at du mangler en god del av dette. Det synes jeg du kan sutre over, for det er synd på sånne som deg.

Anonymkode: 7753f...133

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mange mennesker som er på flukt hver år. Mange mennesker som dør. Mange mennesker som mister foreldrene sine. Mange mennesker som blir utsatt for overgrep. Mange mennesker mister synet. Mange mennesker blir lamme.

Og noen rike mennesker i vesten sutrer over at de ikke får barn selvom alt annet er på plass. 

 

Anonymkode: 20873...642

Og til tross for alt dette, så må du opprette en tråd og sutre om at folk sutrer? 

Anonymkode: 4c35d...bc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det, men så er eg også ganske sutrete som person 😁

Anonymkode: c0389...4a9

Ja, kva sutrar du over på ein vanleg kvardag, tru?

Anonymkode: 55e76...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kva sutrar du over på ein vanleg kvardag, tru?

Anonymkode: 55e76...faf

Såpass mykje at det truleg vil bli rekna som avsporing og difor kjem til å bli moderert bort. Best å overlate det til fantasien,med andre ord. 😄

Anonymkode: c0389...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Beklager jeg falt for fristelsen for å provosere. Satte det veldig på spissen. 

Ha en fin dag alle sammen.

Anonymkode: 20873...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Helgeline skrev:

Ikke latterlig i det hele tatt. Er jo litt det å formere seg som er meningen med livene våre, sånn biologisk sett.

Instinkter sitter dypt, og det å være ufrivillig barnløs er et traume på lik linje med de andre du ramser opp.

Må vel legge til jeg langtfra mener barnløses liv er meningsløse, før noen hopper på meg.

Jeg forstår at det er vondt å ikke kunne bli gravid. Men det er IKKE et traume på lik linje med det Ts ramser opp. Man er trygg, man er ikke i fare. Folk bør lese seg opp før de bruker ordet traume i tide og utide. 

Jeg forstår at folk ønsker seg barn, det er et instinkt i de fleste av oss. Det jeg ikke forstår er når de «kaster bort» store deler av livet på dette prosjektet, gir aldri opp, lar kroppen gå gjennom masse hormonkurer og blir fortvilet hver måned det ikke går, par går fra hverandre fordi alt handler om dette mislykkede prosjektet osv, i årevis, ofte flere ti-år. Da ville jeg heller søkt hjelp for å legge det bak meg, slik at jeg klarer å fokusere på at livet mitt er ganske bra, og nok, slik det er. Kan fylles med andre ting osv. 

Anonymkode: b2027...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg forstår at folk ønsker seg barn, det er et instinkt i de fleste av oss. Det jeg ikke forstår er når de «kaster bort» store deler av livet på dette prosjektet, gir aldri opp, lar kroppen gå gjennom masse hormonkurer og blir fortvilet hver måned det ikke går, par går fra hverandre fordi alt handler om dette mislykkede prosjektet osv, i årevis, ofte flere ti-år.

Anonymkode: b2027...b32

Så først sier du at du forstår, men så forstår du ikke allikevel? Når nøyaktig er fristen ute for å prøve å få barn, mener du? Altså hvor grensa mellom at det er greit, siden det er et instinkt (dine ord), til å bli "bortkasta"? De som er i denne situasjonen tenker ett forsøk av gangen, ett år av gangen - kanskje er barnet rett rundt hjørnet - hvorfor skal man ikke prøve? De ønsker ikke å fylle livene sine med noe annet enn barn. Det er vel opp til dem om de ønsker å gå gjennom hormonbehandlingene knytta til ivf. De er tatt vare på av helsepersonell som vurderer og gir råd ut ifra de forutsetningene de har, og de fleste lykkes jo faktisk.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, hvis jeg ymter frempå om det, så får jeg som regel beskjed om å holde kjeft og trives. Flott med validering, ass..... 

Anonymkode: 73abc...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp! Navlebeskuende og idiotisk.

Anonymkode: 57e18...5d2

Empati eier du ikke så mye av forstår jeg. 

Anonymkode: 3d033...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt å legge seg opp i hva andre "sutrer" over. Ja, det skjer masse forferdelig i verden, helt klart. Men det vil ikke si at man ikke skal ta sin egen sorg på alvor.  Man kan ikke gå rundt og sørge over alle andre hele tiden, da blir man jo gal. 

For noen er ønske om barn såpass sterkt, og det er selvfølgelig vondt om man ikke får oppleve det man ser på som "meningen med livet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke jeg, jeg studerer evolusjonbiologi. Så dette har jeg null peiling på, har aldri vært borti, og kommer aldri til å forstå på noe nivå. Eller er det deg? 😂

Anonymkode: a5237...800

Det at man studerer noe betyr ikke nødvendigvis at man er god i det... 

Anonymkode: 3d033...b6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...