Gå til innhold

Pusser dere alltid tenner morgen og kveld, uten unntak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener dere seriøst at dere pusser tennene selv om barnet har 40 i feber, er i elendig form, og har feks halsbetennelse? Det er det siste jeg tenker på å presse barnet mitt til når det er såpass dårlig. Almenntilstanden avgjør for meg om det blir tannpuss under sykdom. «Vanlig» forkjølelse med litt feber og slapp, pusser så lenge barnet godtar det. Sengeliggende og elendig form, sover store deler av dagen osv. dropper tannpuss. Han er tre år, vært på tannlegen ca 6 ganger pga fall og slått løs tenner et par ganger, kontroll med mer. Da han slo tennene, ble jeg rådet til å ikke pusse de i 14 dager. Det skulle jeg ikke stresse over, for tennene tåler såpass så lenge man ellers har god rutine og pusser to ganger hver dag. Gjaldt og ved sykdom. Så slapp helt av, synes heller synd på barna som må pusse tenner når de er skikkelig dårlig. Hadde ikke maktet selv hadde jeg hatt 40 i feber og vondt i hele kroppen; det siste jeg orker da er å pusse tennene.

Anonymkode: 6b0a8...c29

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har garantert dårlig ånde

Anonymkode: d7f77...3af

Det får du bare tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper tannpuss for barn toppen 5 ganger i året, kanskje, når det er spesielle omstendigheter. Så lenge det er såpass sjelden er jeg ikke bekymret for tannhelsa.

Anonymkode: 0654a...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uproblematisk å ikke pusse de få gangene barnet er sykt. Men pusser selvsagt morgen og kveld så ofte som mulig. Personlig pusser jeg også alltid morgen og kveld uansett hvor sliten jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 2 år som nå er syk. Droppet i dag tannpussen i dag morges, da alt var fælt og tannpuss er en liten kamp fra før av. Har hendt seg at jeg har droppet tannpussen før også under slike «omstendigheter,» men da kun én og annen gang. Går ikke to dager uten å pusse tenner, altså - for så vidt ikke én dag heller. 

Men så begynte jeg å tenke.. Vil dette kunne få store konsekvenser for senere? Skal sies at jeg er veldig konsekvent ellers, men så er det noen få dager i ny og né jeg gjør unntak.

Anonymkode: 4fcdd...454

Nei... det hender vi glemmer det faktisk 😛 
En og annen helgemorgen da vi er late som få så kommer vi på utpå dagen at ingen har pusset tennene til barna.
Ved sykdom pleier vi gjøre som normalt, men jeg skjønner tanken din, er alt annet en kamp så kanskje tannpussen ikke må tas akkurat da. Men kanskje litt senere? og iaf før natta. Om det får konsekvenser eller ikke er vanskelig å vite. Jeg tror ikke det, men kan komme an på tennene sånn generelt det. Mens de har melketenner er vel det viktigste å skape en god rutine for at tannpussen skal tas morgen og kveld, og den ryker jo ikke selv om det er noen få unntak. Man skal selvsagt ikke ha masse hull i melketennene heller altså! Men det er vel sjelden noe stort problem iom at små barn sjelden spiser mye godis, drikker brus etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Tamsi skrev:

Jeg har pusset tennene om morgenen kanskje 10 ganger i hele mitt liv, og har aldri slitt med hull. Pusser alltid om kvelden da, det glemmer jeg ikke om jeg så er komatøs av sykdom eller alkohol. 

Æsj, håper du er ukysset. Dårlig ånde og fargelagt tunge, ææsjj

Anonymkode: 15f67...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Tja, tror kanskje vi skipper en tannpuss i uka i snitt, per unge... I dag for eksempel droppet eldste tannpuss fordi lillesøster hylte sånn at jeg glemte hele greia. Mulig vi pusser tennene nå etter lunsj da. ;) Lillesøster droppet tannpuss i går kveld fordi vi kom hjem fra ferie kl 23 i går kveld og hun hylte og skrek sånn av utmattelse. 

Ærlig svar fra meg altså, ser ut som vi er dårligst i klassen her. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener dere seriøst at dere pusser tennene selv om barnet har 40 i feber, er i elendig form, og har feks halsbetennelse? Det er det siste jeg tenker på å presse barnet mitt til når det er såpass dårlig. Almenntilstanden avgjør for meg om det blir tannpuss under sykdom. «Vanlig» forkjølelse med litt feber og slapp, pusser så lenge barnet godtar det. Sengeliggende og elendig form, sover store deler av dagen osv. dropper tannpuss. Han er tre år, vært på tannlegen ca 6 ganger pga fall og slått løs tenner et par ganger, kontroll med mer. Da han slo tennene, ble jeg rådet til å ikke pusse de i 14 dager. Det skulle jeg ikke stresse over, for tennene tåler såpass så lenge man ellers har god rutine og pusser to ganger hver dag. Gjaldt og ved sykdom. Så slapp helt av, synes heller synd på barna som må pusse tenner når de er skikkelig dårlig. Hadde ikke maktet selv hadde jeg hatt 40 i feber og vondt i hele kroppen; det siste jeg orker da er å pusse tennene.

Anonymkode: 6b0a8...c29

Jeg gjør det både med barnet og meg selv. Har selv erfart at halsen blir verre ved å droppe tannpuss. 

Anonymkode: 15f67...2af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, håper du er ukysset. Dårlig ånde og fargelagt tunge, ææsjj

Anonymkode: 15f67...2af

Tenker jeg stoler mer på mine tre siste tannleger og fire siste langvarige (og brutalt ærlige) kjærester, enn på en fisefin gjeng anonyme på kg.

Kysser i snitt minst hundre ganger om dagen jeg, og det har jeg gjort de siste 8 årene. Vet ikke hva dere andre gjør som mugner i kjeften så fort, sikkert noe a la det samme som de som får fett hår etter 4 timer fordi de dusjer for ofte. Nå gidder jeg ikke mer av denne tråden, det var ikke dette ts lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Ja, vi pusser alltid. Han er 3,5 år nå, og jeg tror det har skjedd to ganger at han ikke har pusset på kvelden fordi han sovnet i bilen og vi bar ham i seng, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener dere seriøst at dere pusser tennene selv om barnet har 40 i feber, er i elendig form, og har feks halsbetennelse? Det er det siste jeg tenker på å presse barnet mitt til når det er såpass dårlig. Almenntilstanden avgjør for meg om det blir tannpuss under sykdom. «Vanlig» forkjølelse med litt feber og slapp, pusser så lenge barnet godtar det. Sengeliggende og elendig form, sover store deler av dagen osv. dropper tannpuss. Han er tre år, vært på tannlegen ca 6 ganger pga fall og slått løs tenner et par ganger, kontroll med mer. Da han slo tennene, ble jeg rådet til å ikke pusse de i 14 dager. Det skulle jeg ikke stresse over, for tennene tåler såpass så lenge man ellers har god rutine og pusser to ganger hver dag. Gjaldt og ved sykdom. Så slapp helt av, synes heller synd på barna som må pusse tenner når de er skikkelig dårlig. Hadde ikke maktet selv hadde jeg hatt 40 i feber og vondt i hele kroppen; det siste jeg orker da er å pusse tennene.

Anonymkode: 6b0a8...c29

Vanskelig å meine noko om, sidan jenta mi berre er 3 enno og ikkje har vore  sjuk, utover lett forkjølelse. (Bank i bordet 🙂)

Eg pussar alltid tennene mine, også da eg fekk vannkoppar med 40 i feber som voksen og det føltes som eg var døden nær. Får ikkje sove med upussa tenner. Men det er jo annleis for barn. Syster mi brakk seg av halsbetennelse da ho var lita, så forstår at dette kan bli vanskelig ja. 

Anonymkode: 07273...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene pusser tenner morgen og kveld i hverdagen. Nå i ferien blir det stort sett bare kveld, er litt ute av rutinene. Har også droppa tannpuss noen få ganger når ungene har vært skikkelig syke.

Selv pusser jeg alltid tenner om kvelden og stort sett om morgenen. Men også jeg merker at det er lettere at morgenpussen sklir ut i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har garantert dårlig ånde

Anonymkode: d7f77...3af

Det er slett ikke sikkert, jeg hadde en kjæreste som kun pusset om kvelden og han hadde aldri dårlig ånde. Hull hadde han heller aldri hatt. 

Anonymkode: c6aab...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusser alltid tenner morgen og kveld og så gjør mine barn.

Det er endel av normal daglig hygiene.

Anonymkode: 7e439...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...