Gå til innhold

Pusser dere alltid tenner morgen og kveld, uten unntak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 2 år som nå er syk. Droppet i dag tannpussen i dag morges, da alt var fælt og tannpuss er en liten kamp fra før av. Har hendt seg at jeg har droppet tannpussen før også under slike «omstendigheter,» men da kun én og annen gang. Går ikke to dager uten å pusse tenner, altså - for så vidt ikke én dag heller. 

Men så begynte jeg å tenke.. Vil dette kunne få store konsekvenser for senere? Skal sies at jeg er veldig konsekvent ellers, men så er det noen få dager i ny og né jeg gjør unntak.

Anonymkode: 4fcdd...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her pusser vi alltid tenner, Selv om man er syk. ☺️

Anonymkode: 4cf48...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pusset tennene om morgenen kanskje 10 ganger i hele mitt liv, og har aldri slitt med hull. Pusser alltid om kvelden da, det glemmer jeg ikke om jeg så er komatøs av sykdom eller alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved høy feber når barnet har sovnet for eksempel, eller hvis vi kjørte bil hjem seint, barnet sovnet og vi visste at barnet ville bli såpass våkent ved tannpuss at det ble vanskelig å sovne igjen, så droppet vi det.

Det skjedde kanskje maks to ganger i året.... Hvis man pusser to ganger om dagen i 365 dager blir det 730 tannpuss... Tviler sterkt på at det blir katastrofer av at det bare ble 728 istedenfor.... ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tamsi skrev:

Jeg har pusset tennene om morgenen kanskje 10 ganger i hele mitt liv, og har aldri slitt med hull. Pusser alltid om kvelden da, det glemmer jeg ikke om jeg så er komatøs av sykdom eller alkohol. 

Æsj

Anonymkode: ff19a...3fb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tamsi skrev:

Jeg har pusset tennene om morgenen kanskje 10 ganger i hele mitt liv, og har aldri slitt med hull. Pusser alltid om kvelden da, det glemmer jeg ikke om jeg så er komatøs av sykdom eller alkohol. 

Hvorfor har du ikke pusset om morgenen?

Selv om man ikke har matrester og det ikle blir hull, så har man ofte litt dårlig ånde selv om man ikke merker det selv. 

Anonymkode: 41cf2...70a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 2 år som nå er syk. Droppet i dag tannpussen i dag morges, da alt var fælt og tannpuss er en liten kamp fra før av. Har hendt seg at jeg har droppet tannpussen før også under slike «omstendigheter,» men da kun én og annen gang. Går ikke to dager uten å pusse tenner, altså - for så vidt ikke én dag heller. 

Men så begynte jeg å tenke.. Vil dette kunne få store konsekvenser for senere? Skal sies at jeg er veldig konsekvent ellers, men så er det noen få dager i ny og né jeg gjør unntak.

Anonymkode: 4fcdd...454

Jeg har flere ganger droppet det, ved sykdom/ekstremt trøtte barn/dårlig humør mm. Men regelen er tannpuss morgen og kveld. Og fluor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til overskriften: Ja. Ærlig talt.

Men tviler på at det får enorme konsekvenser å ikke pusse en sjelden gang eller to innimellom, så lenge man er nøye til vanlig :)

Anonymkode: 7e642...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke pusset om morgenen?

Selv om man ikke har matrester og det ikle blir hull, så har man ofte litt dårlig ånde selv om man ikke merker det selv. 

Anonymkode: 41cf2...70a

Har bare aldri klart å gjøre det til en vane, og det har aldri gitt meg noen problemer. Ingen tannleger har sagt noe, og ingen kjærester har noen gang sagt noe om ånde. Og vi vært rimelig brutale mot hverandre, sånn ærlighetsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 2 år som nå er syk. Droppet i dag tannpussen i dag morges, da alt var fælt og tannpuss er en liten kamp fra før av. Har hendt seg at jeg har droppet tannpussen før også under slike «omstendigheter,» men da kun én og annen gang. Går ikke to dager uten å pusse tenner, altså - for så vidt ikke én dag heller. 

Men så begynte jeg å tenke.. Vil dette kunne få store konsekvenser for senere? Skal sies at jeg er veldig konsekvent ellers, men så er det noen få dager i ny og né jeg gjør unntak.

Anonymkode: 4fcdd...454

Slapp av! En dag i ny og ne går helt fint. 

Anonymkode: cc850...100

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten unntak. Har skjedd at vi har vært på sen besøk uten at det var planlagt og treåringen sovner i bilen på vei hjem. Er d planlagt, tar vi med tannbørsten 😊

Anonymkode: a7e06...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussar alltid morgon og kveld. Det skjer ikkje noko gale viss du droppar tannpussen ein sjeldan gang altså! Eg pussar likevel også ved sjukdom fordi eg tenker det er best å holde på rutinen. Tenker det kan bli vanskeligare å vere streng når ungen blir frisk igjen viss ein har droppa tannpussen ved feber el likn. 🙂 Men så er eg heldig og har ein treåring som ikkje har noko imot tannpuss, berre når ho er veldig trøytt, så her går det greitt. 🙂

Anonymkode: 07273...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Har latt være noen ganger. Som om han sovner før jeg rekker det eller ved omgangssyke og han gjerne brekker seg av tannpuss. Men utover det er det alltid tannpuss hver morgen og kveld selv om han er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, dere. Skal prøve å være enda mer nøye fremover, selv ved sykdom. Er bare ikke noe morsom å ta frem tannbørsten (som han ikke liker) når bare det å bytte bleie og kle på er kjipt fordi han virkelig ikke er i form. Har dog kanskje droppet tannpuss én gang på kvelden. Er som regel på morgenen det utgår om det skjer. 

Vet dere forresten når man kan begynne med fluor? Er det 3 år, eller kan man begynne før dette også?

Ts

Anonymkode: 4fcdd...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere. Skal prøve å være enda mer nøye fremover, selv ved sykdom. Er bare ikke noe morsom å ta frem tannbørsten (som han ikke liker) når bare det å bytte bleie og kle på er kjipt fordi han virkelig ikke er i form. Har dog kanskje droppet tannpuss én gang på kvelden. Er som regel på morgenen det utgår om det skjer. 

Vet dere forresten når man kan begynne med fluor? Er det 3 år, eller kan man begynne før dette også?

Ts

Anonymkode: 4fcdd...454

«Tannpuss med fluortannkrem gir tilstrekkelig tilskudd av fluorid for de fleste.

Barn og unge kan i tillegg benytte andre fluortilskudd etter individuell vurdering av tannlege eller tannpleier:

•hvis det oppstår et kariesproblem, eller

•hvis det er vanskelig å gjennomføre god tannpuss to ganger daglig 

For å få størst effekt bør fluoridtilskudd tas til andre tider enn tannpuss. «
 

«Aktuelt tilskudd for barn 3–6 år:

•Fluortabletter. De bør suges, ikke tygges og svelges raskt.

Når fluortabletter vurderes bør det tas hensyn til fluoridinnholdet i drikkevannet. Private borebrønner kan ha et høyt innhold av fluorid. Det bør tas vannprøver fra borebrønner som analyseres av et laboratorium.«
 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/helsefremmende-og-forebyggende-tannhelsetjenester-til-alle-barn-og-unge#barn-og-unge-kan-i-spesielle-tilfeller-benytte-fluortilskudd-i-tillegg-til-fluortannkrem-praktisk

Anonymkode: 5b579...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har droppa det de få gangene gutten har løpt på noe og fått hakk i tunga/leppa, og på julaften da han sovna på vei hjem og jeg bare skifta på ham og la ham i senga. Det utgjør nok ingenting i det store og hele 😊

Anonymkode: 72795...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg glemmer det om kvelden noen ganger. Spesielt hvis mannen ikke er hjemme, selv om det er jeg som ordner med det da også. Er ute av rutinen og går i glemmeboken. 

Morgenen er vi sløve på. 

Anonymkode: 1b2a9...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg «glemmer» det av og til. Ungen er 1,5 år, og pussing er en kamp, hun blir veldig våken av det, og ja, da kapitulerer jeg relativt ofte. Tror det går helt greit likevel. 

Anonymkode: ff496...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tamsi skrev:

Jeg har pusset tennene om morgenen kanskje 10 ganger i hele mitt liv, og har aldri slitt med hull. Pusser alltid om kvelden da, det glemmer jeg ikke om jeg så er komatøs av sykdom eller alkohol. 

Du har garantert dårlig ånde

Anonymkode: d7f77...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tamsi skrev:

Jeg har pusset tennene om morgenen kanskje 10 ganger i hele mitt liv, og har aldri slitt med hull. Pusser alltid om kvelden da, det glemmer jeg ikke om jeg så er komatøs av sykdom eller alkohol. 

Pusser du ikke tennene før du drar på jobb?

Anonymkode: 70b3d...ac8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...