Gå til innhold

Viktig forskningsprosjekt om psykisk helse og antidepressiva under graviditet og etter fødsel


Angela Lupattelli

Anbefalte innlegg

Hei! 

Mitt navn er Angela Lupattelli, og jeg er forsker ved Universitetet i Oslo. 

Jeg skriver i forbindelse med HEALTHx2 forskningsprosjekt om mental helse og antidepressive medisiner i periode rundt svangerskapet. Undersøkelsen er finansiert av Norges Forskningsrådet.  

Hovedformålet med undersøkelsen er:

1)   å skaffe nyttig kunnskap om kvinners beslutningsvansker når det gjelder bruk av antidepressive legemidler under graviditet og ved amming; 

2)   å hjelpe kvinner med å ta informerte beslutninger om behandlingen med antidepressive medisiner før, under, og etter svangerskapet;

3)   å prioritere legemiddel og kvinneforskning innen mental helse under graviditet og etter fødsel. 

Jeg ønsker derfor å invitere dere til å delta i undersøkelsen. Det vil ta deg ca. 15 minutter å svare på spørreskjemaet. 

Hvem kan delta? 

Alle kvinner som har vært gravid de siste 5 årene eller er nåværende gravid eller planlegger å bli gravid, og har samtidig fått tilbud om antidepressiv behandling i de siste 5 årene. 

Dere kan melde dere på undersøkelsen ved å logge dere inn via BankID/MinID. Mer informasjon om studien finnes her. 

Dere kan signere samtykkeskjema og delta i studien her. 

Alle som deltar i spørreundersøkelsen vil få mulighet til å være med i trekningen av 2 universale gavekort til en verdi av NOK 2500.

 

Jeg setter stor pris på deres bidrag i et så viktig forskningsprosjekt innen behandling av psykisk helse under graviditet og etter fødsel!

Hvis dere lurer på noe, det er bare å ta kontakt med meg via e-post ([email protected]) eller telefon (41 34 36 28) eller her i forumet. 

Mer informasjon om meg selv og min forskning er tilgjengelig her.

 

Tusen hjertelig takk! 

Med vennlig hilsen, 

Angela Lupattelli 

Endret av Angela Lupattelli
En lenk var feil. Ble rettet opp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for avsporinger. Trådstarter er firmabruker, og hovedinnlegget bryter ikke forumets regler. 

Søgni, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Søgni sier har TS fått tillatelse av Egmont Publishing, og er derfor merket som Firmabruker. Siden dette ikke lenger er synlig på mobil, skal jeg bekrefte det i slike tråder, men siden den ble postet på søndag fikk jeg ikke gjort det før nå.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et spennende prosjekt! Fyller ut undersøkelsen 😊 

Jeg går på lamictal, og den mister litt virkning når man er gravid. Dermed økte jeg dosen(i samråd med lege) for å beholde speilet. (Klarte aldri å komme meg opp på riktig verdi igjen før etter ammingen), men det er nå så. Ble fulgt opp nøye m ultralyd fra tidlig av for å følge med på evt ryggmargsbrokk, men forsto på helsevesenet at den sjansen var mikroskopisk. 

poenget mitt er: snakket med en bekjent som også gikk på lamictal da hun ble gravid, men Hun ble tatt sporenstreks av dem pga fare for fosterskade. Skummelt at det er så ulik praksis! 

Anonymkode: c3976...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk feilmelding når jeg klikket på lenken til undersøkelsen for andre gang (avbrøt første innlogging da jeg ville sjekke de andre linkene først)🤔

kom til en slags nettskjemaportal og da jeg klikket «logg inn» fikk jeg feilmelding fra ID-porten. 
sikkert fordi jeg lot være å bekrefte bank-ID-kodeordet, men ville nå bare gi beskjed. 
prøver igjen i morgen! 😊

Anonymkode: c3976...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et spennende prosjekt! Fyller ut undersøkelsen 😊 

Jeg går på lamictal, og den mister litt virkning når man er gravid. Dermed økte jeg dosen(i samråd med lege) for å beholde speilet. (Klarte aldri å komme meg opp på riktig verdi igjen før etter ammingen), men det er nå så. Ble fulgt opp nøye m ultralyd fra tidlig av for å følge med på evt ryggmargsbrokk, men forsto på helsevesenet at den sjansen var mikroskopisk. 

poenget mitt er: snakket med en bekjent som også gikk på lamictal da hun ble gravid, men Hun ble tatt sporenstreks av dem pga fare for fosterskade. Skummelt at det er så ulik praksis! 

Anonymkode: c3976...4fd

Jeg ble tatt av lamoctal da jeg forsøkte å bli gravid (ivf). Forferdelig feil av psykiater (in training) og det hele endte med at jeg fikk en forferdelig nedtur og aldri fikk barn. 

Anonymkode: f75b2...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og takk for positiv tilbakemelding om studien. Jeg setter stor pris på deres bidrag.

Jeg er enig med dere at dessverre er praksis noen ganger ulik. Jeg anbefaler tryggmammamedisin.no hvis dere trenger råd om medisiner under graviditet eller ved amming i fremtiden - de er veldig flinke, oppdaterte med forskningsfunn og kan mye om tema.  

 

**Når det gjelder innlogging til nettskjema: dette er lenke til selv skjema, kreves MinID innlogging:https://nettskjema.no/a/153380

 

Mer informasjon om studien er tilgjengelig her: https://www.mn.uio.no/farmasi/forskning/prosjekter/healthx2---brukermedvirkning-for-a-stotte-kvinners/HEALTHx2 - nytt forskningsprosjekt

Gi gjerne beskjed om du får fortsatt feil. Jeg testet lenken nå og virket greit. Nettlesere kan være en mulig grunn, men bør virke med Chrome, Safari, Explorer, ect.

 

Takk igjen for deres støtte og hjelp!

Beste hilsen, Angela Lupattelli

 

Endret av Angela Lupattelli
feil lenken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei, studien er nå avsluttet og det er ikke lengre muligå delta. Vi takker alle som bidro til vår forskning! 

Vennlig hilsen,

Angela Lupattelli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...