Gå til innhold

Matvarer som mangler «motpart»! Fyll gjerne på med eksempler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, ti10 skrev:

Det er noe med at ordet "varm" får en bjelle til å ringe i hjernen din. "Nå kan du VARME den frosne kroppen din med VARM kakao!".

De selger mer med et positivt ladet adjektiv, enten det er "varm", "nystekt" eller "fersk" osv. 

Vi skjønner hvorfor. Men det er like fullt smør på flesk.

«Lunken kaffe, lunken kakao og vafler stekt i går til salgs!»

Anonymkode: 15c04...81e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.8.2020 den 8.50, Rant skrev:

Kom og kjøp "varme pølser" eller "varm kakao". Helt unødvendig med den beskrivelsen. 

 

For å ikke glemme ferske brød.

Anonymkode: a8668...2f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppskrifter på suppe eller gryter: Serveres med godt brød.

Som om jeg ville servert det med fælt brød...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha😂 Kul tråd.

Min farmor sier alltid «gå i skapet og hent godt smør». Altså tine meierismør. Synes det er ille å oppbevare det i vanlig skap over lengre tid også, blir fort harskt, men tror ikke alle merker det. Er ellers enig i at det er best romtemperert😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, every woman said:

I oppskrifter på suppe eller gryter: Serveres med godt brød.

Som om jeg ville servert det med fælt brød...

Ja!!

Synes også bruken av ordet «litt» er spesielt. 

Server med «litt smør», dryss på «litt sukker», server med «litt salat», server brødet med «litt varm sjokolade ved siden av». 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blid sild🐟 "insert snacks"-mykt og fælt

Anonymkode: 9ff38...ec2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
På 2.8.2020 den 9.33, AnonymBruker skrev:

Go og mager mangler en dårligere og fetere variant.

Anonymkode: 1dd28...b14

Jeg er litt uenig i det. Go' og mager har i alle fall en svært dårlig feilmerket variant som heter ovnsbakt. Den er bare "pføy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Morsom tråd.

"Hjemmelaget" ... I motsetning til ...?  "Bortelaget"?

Og når vi vet at det slett ikke er "hjemmelaget" ("hjemme" på Meny eller hos Nora er ikke hjemme) hva burde egentlig alternativet bli?

Så har du "med smak av" champagne, frukt, cola, osv. Hva blir motparten? "Uten smak av ..."?

Nytrukket kaffe - i motsetning til inntørket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2020 den 16.51, kvinneguide skrev:

De selger også noe som heter sæter-smør. Industriprodusert smør selger nok ikke like godt, så da er vel meierismør motparten til sæter-smøret.

Mistenker forøvrig at sætersmøret også er kjernet i et meieri. Det er nok bare lureri akkurat som Noras "hjemmelagde" syltetøy.

det stemmer. det er bare saltinnhold som er ulikt for meierismør og sætersmør. 

Anonymkode: 3a750...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Morsom tråd.

"Hjemmelaget" ... I motsetning til ...?  "Bortelaget"?

Og når vi vet at det slett ikke er "hjemmelaget" ("hjemme" på Meny eller hos Nora er ikke hjemme) hva burde egentlig alternativet bli?

Så har du "med smak av" champagne, frukt, cola, osv. Hva blir motparten? "Uten smak av ..."?

Nytrukket kaffe - i motsetning til inntørket?

Hensikten med tråden er egentlig ikke noen av de eksemplene du nevner her (kanskje delvis med unntak av det med kaffe) selv om mange har utvidet det til å gjelde alt mulig, hvilket for så vidt er helt greit.

Om man ser på åpningsinnlegget, så var eksemplene der «Ekte majones», hvor den åpenbart manglende motparten er «Falsk majones».

Og nevner man at et pålegg er «vårt fineste», så må det jo også være noe som er dårligst, men hva det nå enn er, så har det ikke fått en tilsvarende merkelapp.

At noe er hjemmelaget spiller på at det ikke er fabrikkprodusert (noe Nora hjemmelaget ironisk nok selvsagt også er), så «bortelaget» er ikke noe som dermed «savnes».

«Med smak av champagne» osv. viser at det kun er en kunstig smak. Som den gamle brusen «Brus med sitronsmak», eller «Melk med jordbærsmak». Inneholder verken henholdsvis sitron eller jordbær, men som regel en ester (aroma) med nokså tilsvarende smak.

Når det gjelder Nytrukket kaffe, så er det til forskjell fra for eksempel presskannekaffe, eller Nescafé. Men dette eksempelet er ikke så verst, for som du er inne på er det unødvendig å ha med ordet «ny», det kunne holdt med «trukket kaffe», og man hadde jo ikke tilbudt dette om den var trukket for lenge, lenge siden. Så her kan man si at «hva da med gammeltrukket kaffe?»

Anonymkode: 15c04...81e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havsalt -i motsetning til det mindre kjente ferskvannssaltet?

Bunnpris selger gårdsegg- en motsetning fra husegg? (Jeg skjønner at de prøver å skille seg fra industri, men det "ingen" som leverer egg til butikkjeder uten å drive industrielt.

Farris er jo festlig.  Vanlig farris har en naturlig smak av feks lime. Bris har kun smak av lime 🤣 (den er jo sin egen motsetning, så passer ikke inn her, men litt festlig at den ene utgaven får den andre til å høre kunstig ut)

 

 

Anonymkode: 4233b...c8c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Blondie65 skrev:

Morsom tråd.

"Hjemmelaget" ... I motsetning til ...?  "Bortelaget"?

Og når vi vet at det slett ikke er "hjemmelaget" ("hjemme" på Meny eller hos Nora er ikke hjemme) hva burde egentlig alternativet bli?

Så har du "med smak av" champagne, frukt, cola, osv. Hva blir motparten? "Uten smak av ..."?

Nytrukket kaffe - i motsetning til inntørket?

Skal en være ærlig er jo "smak av" "smakløst produkt tilsatt kunsting smak"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Havsalt -i motsetning til det mindre kjente ferskvannssaltet?

Bunnpris selger gårdsegg- en motsetning fra husegg? (Jeg skjønner at de prøver å skille seg fra industri, men det "ingen" som leverer egg til butikkjeder uten å drive industrielt.

Farris er jo festlig.  Vanlig farris har en naturlig smak av feks lime. Bris har kun smak av lime 🤣 (den er jo sin egen motsetning, så passer ikke inn her, men litt festlig at den ene utgaven får den andre til å høre kunstig ut)

 

 

Anonymkode: 4233b...c8c

Motsetning til havsalt er Steinsalt og navnene beskriver to ulike metoder for å utvinne salt på.

Anonymkode: aaee4...9fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/2/2020 at 10:01 AM, AnonymBruker said:

Det finnes jo falsk majones, nemlig vegansk majones. 

Anonymkode: 7a04b...ff4

Nei.

Er det ikke egg så er det ikke majones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2020 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Vi har ellers kjøtt/fisk som det markeres at er «eldhusrøkt». På øvrig røkt kjøtt/fisk bær det presiseres «røkt, men dessverre ikke i eldhus».

Anonymkode: 15c04...81e

Tørr jeg tippe at her er det en reel forskjell. Eldhusrøkt er røkt sånn det skal gjøres. Mens det som heter røkt i mange tilfeller kun er tilsatt røyk. Uten at det har hengt i røyk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Citpensacola skrev:

Nei.

Er det ikke egg så er det ikke majones.

Ja netopp da er den falsk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig skulle jeg ønske de solgte Pleb (Plebeier) iskrem. Føler ikke at en av min lave kaste fortjener Royal iskrem

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kjetil E skrev:

Tørr jeg tippe at her er det en reel forskjell. Eldhusrøkt er røkt sånn det skal gjøres. Mens det som heter røkt i mange tilfeller kun er tilsatt røyk. Uten at det har hengt i røyk.

Er nok det, men da burde det ikke vært tillatt å kalle det røkt.

Anonymkode: 15c04...81e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok det, men da burde det ikke vært tillatt å kalle det røkt.

Anonymkode: 15c04...81e

Det kan nok godt være. Kan ikke si jeg vet særlig mye om den måten å gjøre det på. Var bare et innslag på TV jeg så for flere år siden hvor man snakket om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...