Gå til innhold

Urolig etter sosialt samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er flere som har det sånn: Nesten hver gang jeg er sammen med folk, sitter jeg med en følelse av at de er bedre enn meg. Alle andre fremstår så selvsikre og det virker som de har full kontroll på barneoppdragelse, de har mange venner, de stortrives på jobben og vet at de er gode der osv. Selv om de snakker om problemer som de har, så hjelper det ikke. Jeg blir alltid sittende igjen med følelsen av at jeg er en dårligere person på alle måter. Jeg har aldri hatt lett for å få venner, noe jeg føler mye på, jeg tenker mye på alt jeg gjør galt som forelder, jeg er ikke sikker på om jeg jobber med det jeg burde osv. Og etter å ha vært sammen med folk, får jeg en sånn urolig og stressende følelse og klump i magen, følelse av å være mislykket. 

Anonymkode: 5e739...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er det dårlig selvtillit gjør med en person. Det føles av og til så blodig urettferdig. Når du er oppvokst i en god og ressurssterk familie, får du sunn og god selvtillit og klarer deg veldig bra i voksenlivet. Men hvis omvendt, må du slite hele livet med å føle deg mindreverdig, annerledes og lite verdt- uansett hvor godt du ellers gjør det. Urettferdig !

Anonymkode: 51220...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte. Særlig om vi er litt flere sammen. Er jeg bare med én venninne føler jeg meg ofte bedre etterpå. Problemet mitt er at jeg kan få litt prestasjonsangst og klarer ikke slappe av og være helt meg selv. Jeg er også voldsom på å sammenligne meg selv med andre. Føler at alle andre jenter er penere, mer interessant og gøyere enn meg selv. I litt større grupper føler jeg meg som oftest litt utenfor dersom jeg ikke har en veldig nær venninne med som jeg kan støtte meg på. Jeg har endt opp med å unngå en del sosiale situasjoner, fordi det bare blir kjipt etterpå. Men føler jeg bare gjør meg selv en bjørnetjeneste. Jeg vokste opp som minstemann i en familie med tre søsken og følte meg ofte oversett der. Gjør det også den dag i dag. Hadde én bestevenn på skolen men ble litt fryst ut av «venninner». Oppvekst har alt å si for selvtilliten som voksen. 

Anonymkode: 5e9da...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det dårlig selvtillit gjør med en person. Det føles av og til så blodig urettferdig. Når du er oppvokst i en god og ressurssterk familie, får du sunn og god selvtillit og klarer deg veldig bra i voksenlivet. Men hvis omvendt, må du slite hele livet med å føle deg mindreverdig, annerledes og lite verdt- uansett hvor godt du ellers gjør det. Urettferdig !

Anonymkode: 51220...703

Ikke nødvendigvis...

Anonymkode: 2fd21...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...