Gå til innhold

Beroligende før tannlege. Ringe tannlege eller lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å be om Sobril før en tannlegetime jeg gruer meg til. Jeg har hørt at man bare får kjempesterke medisiner som feks valium hvis man får direkte fra tannlege, og det vil jeg ikke ha. 

Bør jeg ringe lege og be om Sobril? 

 

Anonymkode: 5a5c9...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sobril er sterkere enn valium vel? Jeg får vival av fastlegen. 

Anonymkode: 6c697...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sobril er sterkere enn valium vel? Jeg får vival av fastlegen. 

Anonymkode: 6c697...c37

Jeg vet egentlig ikke. Hadde inntrykk av at Sobril var "mildt", men kanskje ikke. Jeg får bare ringe og høre med både tannlege og lege til mandag kanskje. 

Anonymkode: 5a5c9...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet egentlig ikke. Hadde inntrykk av at Sobril var "mildt", men kanskje ikke. Jeg får bare ringe og høre med både tannlege og lege til mandag kanskje. 

Anonymkode: 5a5c9...3b4

Det kommer jo helt an på dosen.

Anonymkode: 61e01...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker vival fordi det virker raskt men går åså raskt ut av kroppen, sobril og valium sitter lenge og tror sobril må tas lenge før. Jeg kan justere dosen med vival noe jeg liker. Men problemet mitt er selve timen, kanskje du trenger noe som virker fra du står opp og som holder til bedøvelsen går ut osv, det må du tenke litt på 😊det har hjulpet meg så mye å ta noe beroligende. Bra om tannlegen åså veit at du tar noe, og ikke minst at du er så redd. 

Anonymkode: 6c697...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker vival fordi det virker raskt men går åså raskt ut av kroppen, sobril og valium sitter lenge og tror sobril må tas lenge før. Jeg kan justere dosen med vival noe jeg liker. Men problemet mitt er selve timen, kanskje du trenger noe som virker fra du står opp og som holder til bedøvelsen går ut osv, det må du tenke litt på 😊det har hjulpet meg så mye å ta noe beroligende. Bra om tannlegen åså veit at du tar noe, og ikke minst at du er så redd. 

Anonymkode: 6c697...c37

Les deg opp på Vival du 😅

Halveringstid

Voksne: 20-50 timer.

 Absorpsjon

Cmax etter 30-90 minutter, med store individuelle forskjeller.

Anonymkode: 18561...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker vival fordi det virker raskt men går åså raskt ut av kroppen, sobril og valium sitter lenge og tror sobril må tas lenge før. Jeg kan justere dosen med vival noe jeg liker. Men problemet mitt er selve timen, kanskje du trenger noe som virker fra du står opp og som holder til bedøvelsen går ut osv, det må du tenke litt på 😊det har hjulpet meg så mye å ta noe beroligende. Bra om tannlegen åså veit at du tar noe, og ikke minst at du er så redd. 

Anonymkode: 6c697...c37

Vival er det samme som valium.

Anonymkode: 4af93...a9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp på Vival du 😅

Halveringstid

Voksne: 20-50 timer.

 Absorpsjon

Cmax etter 30-90 minutter, med store individuelle forskjeller.

Anonymkode: 18561...a34

Dette er hva fastlegen min sier om vival  og hva jeg åså har erfart. 

Anonymkode: 6c697...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sobril er sterkere enn valium vel? Jeg får vival av fastlegen. 

Anonymkode: 6c697...c37

Nettopp på grunn av at du på kvinneguiden vil få slike (feil) svar vil jeg råde deg til å heller ta opp dette spørsmålet med tannlegen eller fastlegen din,ts.

Lykke til hos tannlegen! 

Endret av Mitral
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vival er det samme som valium.

Anonymkode: 4af93...a9a

Nei, det et i samme familie men er mere lillebroren. Sånn fikk jeg det forklart. 

Anonymkode: 6c697...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det et i samme familie men er mere lillebroren. Sånn fikk jeg det forklart. 

Anonymkode: 6c697...c37

Lillebroren 😅 Du har sikkert fått 2mg, altså en mindre dose. Kunne liksågodt tatt en halv valium, 2,5 mg. Og det går på ingen måte fort ut av kroppen. 

Anonymkode: 18561...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det et i samme familie men er mere lillebroren. Sånn fikk jeg det forklart. 

Anonymkode: 6c697...c37

Det stemmer ikke. Virkestoffet i Vival, Valium og Stesolid heter Diazepam. Disse tre er da altså nøyaktig samme medikament, fra forskjellig produsent og kun navnet på varen skiller de tre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mitral skrev:

Det stemmer ikke. Virkestoffet i Vival, Valium og Stesolid heter Diazepam. Disse tre er da altså nøyaktig samme medikament, fra forskjellig produsent og kun navnet på varen skiller de tre. 

Ok... Så fastlegen min løy... 

Anonymkode: 6c697...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lillebroren 😅 Du har sikkert fått 2mg, altså en mindre dose. Kunne liksågodt tatt en halv valium, 2,5 mg. Og det går på ingen måte fort ut av kroppen. 

Anonymkode: 18561...a34

Jeg tar 10mg og dette er det fastlegen min fortalte meg, hvorfor skulle hun lyve? 

Anonymkode: 6c697...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tar 10mg og dette er det fastlegen min fortalte meg, hvorfor skulle hun lyve? 

Anonymkode: 6c697...c37

Les på felleskatalogen du, så vil du se at du tar feil. 

Anonymkode: 18561...a34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok... Så fastlegen min løy... 

Anonymkode: 6c697...c37

Eller du kan ha misforstått? Søk opp "Diazepam" på felleskatalogen.no

Valium fins feks bare i styrken 5 mg, Vival og Stesolid tabletter i styrken 2mg eller 5mg, men det er likevel akkurat samme medikament da alle tre kun inneholder diazepam. Bare i forskjellig styrke. Blir det samme som Paracet 500mg og Panodil 500mg, begge to inneholder Paracetamol men har forskjellig navn :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok... Så fastlegen min løy... 

Anonymkode: 6c697...c37

Jeg ville byttet fastlege...

Anonymkode: 5f2c1...34c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, ts: det kan være en del penger å spare på å få resept på premedikasjon (beroligende) hos fastlegen din. Spesielt hvis du skal ha flere behandlinger hos tannlegen. Premedikasjon pr. os (pr.os = via munnen, altså tablett) ligger på alt fra 550kr og oppover hos tannlegen ser jeg på prislister nå. Det kan jo fort bli litt hvis du skal ha flere timer, eller har såpass tannlegeskrekk at du må ta om kvelden før behandling også. Jeg har det sånn, det er ikke så greit. Kanskje kjenner fastlegen deg også bedre enn tannlegen gjør og at dere derfor sammen kan finne det medikamentet og den bruksmåten som passer deg best? Det er jo sterke medisiner, så det kan jo være litt ekstra trygghet for deg å snakke med fastlegen om det? :) Dette er en kjent "problemstilling" for fastlegen, du blir å få god hjelp der selv om det ikke er fastlegen som skal utføre selve tannbehandlingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare å gi tannlegen beskjed om at du har fått premedikasjon før timen, dersom det er fastlegen som skriver det ut til deg.

Anonymkode: c8c31...906

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...