Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Er byene Manchester, Glasgow,Bordeaux og Firenze småbyer?

Recommended Posts

AnonymBruker

Synes dere det er riktig og omtale de fire byene Manchester, Glasgow, Bordeaux og Firenze som småbyer?

Anonymkode: da48e...748

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter norsk målestokk, nei.

Anonymkode: f8dfa...ff3

kylling1

Nei, det er storbyer. Oslo, derimot, blir en småby i sammenligning med for eksempel Firenze!

AnonymBruker
6 minutter siden, kylling1 said:

Nei, det er storbyer. Oslo, derimot, blir en småby i sammenligning med for eksempel Firenze!

Det bor jo fler i Oslo enn i Firenze... 

Anonymkode: 27611...38d

kylling1
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det bor jo fler i Oslo enn i Firenze... 

Anonymkode: 27611...38d

Det er stemningen. Har du vært der? Firenze er en fantastisk og levende by. Oslo derimot - not so much, ut over kanskje Aker brygge når det endelig er solskinn og fint vær i helgen og Karl johan frem til butikkene stenger... 

AnonymBruker
11 minutter siden, kylling1 skrev:

Du er klar over at Oslo er større enn disse byene ikke sant ?

Annonse

kylling1

Oslo er gigantisk i omkrets. Men det er mye skog og mye lavblokker. Ikke mye til sentrum og storbystemning, noe som er viktig i mitt hode for å definere en storby. Ta København for eksempel. Du har postnummer København som stort sett er bysentrum (a la Kvadraturen, Løkka, typ innenfor ring 2), og så har du omegnskommunene som til sammen heter Storkøbenhavn. Oslo er tilsvarende Storkøbenhavn og inkluderer veldig mye forsteder. Det er veldig lite storbypreg over det alle meste av Oslo - det er lange avstander fra det ytterste av Groruddalen, og livet foregår stort sett rundt det lokale senteret med en tur til Oslo sentrum bare for jobb eller en (veldig) sjelden middag. Tar du bort forstads-Oslo er det jammen ikke mye igjen altså.

AnonymBruker
1 minutt siden, kylling1 skrev:

Oslo er gigantisk i omkrets. Men det er mye skog og mye lavblokker. Ikke mye til sentrum og storbystemning, noe som er viktig i mitt hode for å definere en storby. Ta København for eksempel. Du har postnummer København som stort sett er bysentrum (a la Kvadraturen, Løkka, typ innenfor ring 2), og så har du omegnskommunene som til sammen heter Storkøbenhavn. Oslo er tilsvarende Storkøbenhavn og inkluderer veldig mye forsteder. Det er veldig lite storbypreg over det alle meste av Oslo - det er lange avstander fra det ytterste av Groruddalen, og livet foregår stort sett rundt det lokale senteret med en tur til Oslo sentrum bare for jobb eller en (veldig) sjelden middag. Tar du bort forstads-Oslo er det jammen ikke mye igjen altså.

Det er ikke du som definerer hva en storby er.

Definisjonen varierer mellom land, og langt frå alle skil mellom «by» og «storby». Det er ikkje berre folketalet som er viktig for kva ein reknar som storby, men også oppfatningar av slike byar som nasjonale eller internasjonale sentrum, og ein viss arkitektur, infrastruktur og levesett. I kulturen er storbyar blitt knytte til kjensler av framandgjering, men også moglegheiter og multikulturalisme.

kylling1
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke du som definerer hva en storby er.

Definisjonen varierer mellom land, og langt frå alle skil mellom «by» og «storby». Det er ikkje berre folketalet som er viktig for kva ein reknar som storby, men også oppfatningar av slike byar som nasjonale eller internasjonale sentrum, og ein viss arkitektur, infrastruktur og levesett. I kulturen er storbyar blitt knytte til kjensler av framandgjering, men også moglegheiter og multikulturalisme.

Har du lest hoved innlegget? Dette er et debattforum og TS spør: «synes dere at...». Synsing, ikke definisjon med andre ord.

Hvis du mener det er tilstedeværelsen av gettoer (multikulturalisme, fremmedgjøring) som definerer at noe er en storby får det være opp til deg. Når vi snakker arkitektur og ikke minst levesett er Firenze milevis foran Oslo på storbyskalaen mener JEG.

Jeg (igjen, jeg personlig, slik som det spørres om) synes ikke at gettoer har noe med dette å gjøre. Derimot synes jeg at størrelsen på bysentrum og livet i byen bør ha mer å si enn om det er en getto 10 km utenfor sentrum. Det er jo bare plassering av bygrensen som avgjør om gettoen er med i byen eller utenfor. Som København i eksemplet over - hadde du hatt samme opplegg i Oslo ville bygrensen ha gått langs ring 2.

AnonymBruker
25 minutter siden, kylling1 skrev:

Det er stemningen. Har du vært der? Firenze er en fantastisk og levende by. Oslo derimot - not so much, ut over kanskje Aker brygge når det endelig er solskinn og fint vær i helgen og Karl johan frem til butikkene stenger... 

Du har i alle fall ikke vært mye i Oslo! Bare «bønder» som velger seg Aker brygge og Karl Johan..

Anonymkode: dad24...8ef

kylling1
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har i alle fall ikke vært mye i Oslo! Bare «bønder» som velger seg Aker brygge og Karl Johan..

Anonymkode: dad24...8ef

Jeg skjønner iaf at å kalle folk for bonde og dermed konkludere at jeg er uviten og at mine meninger er idiotiske er et strålende eksempel på hersketeknikk (latterliggjøring). Kan du ikke hellere komme med et motargument siden dette er et debattforum? Eller slapp du opp for argumenter?

Bor i Oslo mellom ring 2 og ring 3 sånn i tilfelle du lurer - og byen er ikke akkurat verdens navle altså! 

Kjetil E
Posted (edited)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere det er riktig og omtale de fire byene Manchester, Glasgow, Bordeaux og Firenze som småbyer?

Glasgow og Manchester er absolutt ingen småbyer. Kjenner ikke særlig mye til Firenze og Bordaux. Men ut av det jeg vet er de vel ikke akkurat småbyer de heller.

Edited by Kjetil E

AnonymBruker
10 timer siden, kylling1 skrev:

Oslo er så mye mer enn Aker brygge ❤️  Jeg anbefaler en "Tour" fra Tjuvholmen til Sørenga. Veldig koselig å gå langs vannet, og du kommer forbi mange koselige steder du kan fylle tanken, jeg vil fremheve Vippa og Salt. Litt lenger øst har du Grünerløkka, Vulkan(med flott takterrasse) og bl.a. Blå. Prindsens have er en oase midt i byen hvor du kan slenge deg ned i en solstol, og få både mat og drikke. Ved Sentrum scene/ gamle Torggata bad er det stor uteservering og mathall, og et yrende liv. På Grønland er det alltid folk og god stemning, massevis av utesteder/ spennende restauranter, og prisnivået er lavere på denne siden av byen. Sagene og Torshov har også en del å by på.  I tillegg kan man ofte finne små litt bortgjemte perler hvis man beveger seg utenfor kjente løyper. Jeg er født og oppvokst i Oslo, men finner stadig noe nytt 😊   Ps: Grünerløkka er et av de stedene jeg synes er overbefolket til vanlig, men det er veldig koselig å ta seg en tur dit på søndager. De har nemlig masse søndagsåpne butikker + at det kanskje er mulig å få seg en pizza på Villa Paradiso uten å stå i laaang kø 😉

Anonymkode: 58aa9...188

Annonse

AnonymBruker

Jeg har vært samtlige steder.

Vil rett og slett kalle det byer. Verken småbyer eller storbyer. 

Byer med et relativt kompakt sentrum, slik at man kan rusle rundt, og få med seg det meste til fots. Så små nok for en hyggelig helgetur, og samtidig store nok til at det er nok å finne på. 

Anonymkode: fddd5...dae

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo er så mye mer enn Aker brygge ❤️  Jeg anbefaler en "Tour" fra Tjuvholmen til Sørenga. Veldig koselig å gå langs vannet, og du kommer forbi mange koselige steder du kan fylle tanken, jeg vil fremheve Vippa og Salt. Litt lenger øst har du Grünerløkka, Vulkan(med flott takterrasse) og bl.a. Blå. Prindsens have er en oase midt i byen hvor du kan slenge deg ned i en solstol, og få både mat og drikke. Ved Sentrum scene/ gamle Torggata bad er det stor uteservering og mathall, og et yrende liv. På Grønland er det alltid folk og god stemning, massevis av utesteder/ spennende restauranter, og prisnivået er lavere på denne siden av byen. Sagene og Torshov har også en del å by på.  I tillegg kan man ofte finne små litt bortgjemte perler hvis man beveger seg utenfor kjente løyper. Jeg er født og oppvokst i Oslo, men finner stadig noe nytt 😊   Ps: Grünerløkka er et av de stedene jeg synes er overbefolket til vanlig, men det er veldig koselig å ta seg en tur dit på søndager. De har nemlig masse søndagsåpne butikker + at det kanskje er mulig å få seg en pizza på Villa Paradiso uten å stå i laaang kø 😉

Løkka, Storgata og Grønland er søppelområder. Masse kriminalitet, narkotika og innvandrere. Bare hvite unge jenter som stemmer til venstre synes det er kult lenger. 

Anonymkode: 258f9...bc4

AnonymBruker

Bordeaux er vel etter innbyggertall omtrent som Oslo. Selve bykjernen er ganske liten, med masse forsteder rundt, samt en nyere bydel. Mange kan vel oppfatte Bordeaux som liten om de bare har tuslet rundt i den gamle delen. Men det er den sjette største byen i Frankrike - så nei ingen småby.

Anonymkode: 8f8e2...554

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bordeaux er vel etter innbyggertall omtrent som Oslo. Selve bykjernen er ganske liten, med masse forsteder rundt, samt en nyere bydel. Mange kan vel oppfatte Bordeaux som liten om de bare har tuslet rundt i den gamle delen. Men det er den sjette største byen i Frankrike - så nei ingen småby.

Folketallet i Bordeaux er 254,436 altså den er mindre en Bergen

Litt morsomt når folk på KG kaller Manchester, Glasgow, Bandeaux og Firenze storbyer og Oslo en liten by når Oslo er større enn alle disse byene.

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folketallet i Bordeaux er 254,436 altså den er mindre en Bergen

Litt morsomt når folk på KG kaller Manchester, Glasgow, Bandeaux og Firenze storbyer og Oslo en liten by når Oslo er større enn alle disse byene.

Ikke om du tar med forstedene til Bordeaux, da er Bordeaux større med 1,1 mill innbyggere. Så det du skriver blir litt misvisende, skal vi la være å ta med de som bor rundt bykjernen i Oslo også? Da blir det omtrent som Bordeaux. Vestre Aker, Alna, Mortensrud, Østensjø osv osv blir rimelig likt som forstedene til Bordeaux, bare at i Oslo kalles der bydeler mens i Bordeaux forsteder. 

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke veldig fan av å løpe rundt blant narkomane på Grønland og Tøyen, deler av Løkka og langs Akerselva altså. Ja det er mye folk der, men det er ofte ikke akkurat hyggelig med mye kriminalitet i bybildet synes jeg. 

Nye havnepromenaden er fin ja. Bjørvika, Operaen, Sørenga, Tjuvjomen, nye deichman og Munch - det kommer seg. Sagene og Torshov må du lete litt og reise langt fra sentrum - og det er jo ikke akkurat der det er mest sentrums-storbyliv? Blå har jeg vært, men ikke etter de fikk tatt skjenkebevillingen. https://www.aftenposten.no/osloby/i/16MrJ/derfor-vil-politiet-ta-skjenkebevillingen-fra-blaa

Jwg har ikke sagt at Oslo ikke er en by, eller at det ikke er noen steder å være, men jeg mener fortsatt at stemning og størrelse på bysentrum ikke er nok til å kalle det en STORby. Det skjer mye i Oslo om dagen, så kan hende det blir det om utbyggingen fortsetter, men ikke enda.

Anonymkode: 8c414...227

Kjetil E
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om du tar med forstedene til Bordeaux, da er Bordeaux større med 1,1 mill innbyggere. Så det du skriver blir litt misvisende, skal vi la være å ta med de som bor rundt bykjernen i Oslo også? Da blir det omtrent som Bordeaux. Vestre Aker, Alna, Mortensrud, Østensjø osv osv blir rimelig likt som forstedene til Bordeaux, bare at i Oslo kalles der bydeler mens i Bordeaux forsteder. 

Hvis du regner Oslos sammenhengende byområde. Altså sammenhengende bybebyggelse (Tror defen er ikke noe sted mer enn 50 meter mellom hus) Har Oslo drøyt 1 mill innbyggere. Det innbefatter Oslo minus Maridalen, Sørkedalen og marka. Samt Bærum, gamle Asker + Slemmestad og Liertoppen. Lørenskog, brorparten av gamle Skedsmo kommune, gamle Oppegård kommune samt Langhus i gamle Ski kommune.