Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Bergen - hva bør vi se og gjøre? Hvor bør vi spise og drikke. Og hvor kan vi handle interiør og klær?

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei, kjæresten min og jeg drar på en liten spontan ferietur til Bergen neste uke, og i den anledning lurer vi på om noen her har noen gode tips til hva vi bør se, hvor vi bør spise og drikke, hvor vi bør handle og hva vi bør oppleve?

Vi har planlagt å være der i rundt fem dager, og ingen av oss har vært der før. Vi er begge i slutten av 20-årene og vi er glade i å spise god mat og drikke godt øl. Vi liker nok aller best «laidbacke» barer og puber, men et sted med et godt sider- og ølutvalg er et stort pluss. Vi er spesielt glade i «internasjonal mat», men vi har hørt at Bergen er hjem til en rekke gode restauranter innenfor flere kjøkken, så er det noen spesielle man bør avlegge et besøk?

Vi er også interessert i møbler, interiør og mote. Er det noen gode nisjebutikker på dette området som anbefales?

Vi er også glad i museer, kunst og kulturaktiviteter generelt. Noen «skjulte skatter» som bør avlegges et besøk?

Vi leker også med tanken på å ta en dagsutflukt. Ingen av oss har førerkort, men vi har skjønt at det går ulike båtturer som kan være hyggelige. Er det noen som utmerker seg?

Vi gleder oss veldig til tur, og håper at noen her har noen gode Bergen-tips på lur😊

Anonymkode: 08f32...b04

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skal dere kjøpe møbler på ferie?

Anonymkode: 96382...5e7

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal dere kjøpe møbler på ferie?

Anonymkode: 96382...5e7

Hei, jeg har ingen umiddelbare planer om å kjøpe møbler på ferie, men ettersom jeg er interessert i, og jobber med møbler og interiør så liker jeg alltid å sjekke ut butikker som fører møblelprodukter. Så. Hadde du noen tips?

Anonymkode: 08f32...b04

AnonymBruker

Det ligger en high-end møbelforretning i krysset Veiten-Markeveien. Husker ikke navnet. Ellers er det Bolia i Vaskerelven og Illums i Strandgaten. 
Jeg liker å spise indisk på Maharaja og i området Skostredet er det mye små barer som nok passer for dere. Folk og Røvere liker jeg. 

Anonymkode: c908d...97f

AnonymBruker

Anbefaler kode - museet, haakons hall og fløyen eller Ulrikken som utflukt (feks gå deler av veien). Likte også tur på Nordnes, som kan kombineres med bading.

Anonymkode: 763ef...75a

AnonymBruker

Når det gleder barer med godt øl/ciderutvalg så må dere sjekke ut Henrik øl & vinstove, over 50 typer på tapp samt en helt del på flaske. Baran er et annet sted med svært omfangsrik drikkemeny, og mye man ikke finner andre steder. Ellers kan Vinyl anbefales for både øl og cider, men de har også mye gode drinker.

Matanbefalinger; burger på Royal Gourmetburger & Gin, Bien Snackbar eller Inside. Pizza på Pergola (hvis dere får fint vær er bakgården der superkoselig), italiensk på Ruccola, etiopisk på Horn of Africa eller Lucy, thai på Siam Ratree, mer tradisjonelle retter på Bryggeloftet, kaffe og bolle på Godt Brød, hjemmelaget is på Hallaisen, brunsj på Bergen Brunsj. Cornelius sjømatrestaurant kan absolutt være noe å sjekke ut om dere har tid, råd og interesse. 

Hvis dere ikke har vært i byen før anbefaler jeg den klassiske turen med å ta Fløybanen opp og gå ned igjen til sentrum (tar ca en time å gå ned). Så er det vel obligatorisk å gå på Bryggen, gå gjerne opp med Mariakirken (kikk inn om der er åpent) og ta Øvregaten til bake. Anbefaler også en tur på Nygårdshøyden og i Nygårdsparken, jeg syns i alle fall det er fint der. Bergen Kaffebrenneri ligger ved Puddefjorden så det er mulig å få seg en kopp kaffe, og da kan dere også få sett minibystranden i Bergen. Nordnes er også verdt en vandretur hvis dere liker å gå, gå over Klosteret ut mot akvariet, koselig park på enden der og fin utsikt. 

Møbler og interiør er ikke helt min greie, men det ligger i alle fall en butikk dere kan sjekk i Skostredet, Slettevoll og Bolia ligger nesten ved siden av hverandre ikke langt fra byparken, og den ab over nevner tror jeg dessverre er nedlagt. 

Kode har visst ikke så godt besøk i år, så der kan dere sikkert få museet for dere selv omtrent. Jeg liker godt Bryggens Museum, Sjøfartsmuseet og de nyåpnede naturhistoriske samlinger hos UiB. 

Dagsturer har jeg ikke så god oversikt over, men vet det går båtturer til Skjerjehamn, Mostraumen eller Rosendal som du kan sjekke ut.

Anonymkode: 925b9...f12

Annonse

AnonymBruker

Ting på bryggen har dill og dall på interiørfronten. Illum har vel blitt nevnt, mens Black White studio og Berle ligger en liten busstur unna. 

http://www.black-white.no

https://www.berlebergen.no

For italiensk mat: Villani i Skostredet. Koreansk: Kogi i Nygårdsgaten. Sushi: enten Nama eller Red Sun (de har også gode dumplings). Desverre synes jeg de indiske i sentrum ikke holder helt mål (foretrekker Arti på Danmarksplass), men det har visst kommet en ny en like ved Fløibanen jeg hører skal være bra. 

Lervig bryggeri har en egen pub like ved Magnus Barfot kino, Lucky. 

Husk regntøy og paraply! 

Anonymkode: 045f0...d38

AnonymBruker

Heim på Bryggen skal også ha diverse interiørdill.Heim

Anonymkode: cc794...0ab

AnonymBruker

Rusle en tur på bryggen også inne mellom bryggehusene, masse gøye småbutikker der bla. 

https://www.gunvor.no/

Rusle rundt og se etter gatekunst, Bergen har masse kule saker på vegger hist og her. Hør med disse om de muligens kan gi tips om hvor dere bør gå/sykle.

http://www.gategalleriet.no/

Når det gjelder klesbutikker er det mye av de vanlige kjedene, men innimellom finnes noen gøye butikker som er verdt et besøk.

https://www.instagram.com/explore/locations/308464665/norway/bergen-hordaland/twisted-bergen/?hl=nb

https://pepperstores.com/

https://www.t-michael.com/

Ta gjerne bybanen til Wergeland og stikk innom Nawaz pakistansk restaurant, fantastisk mat. Rett over veien finner dere Cafe Ambrosia som har god atmosfære.  Hoggorm i Nygårdsgaten har Pizza og Østers.

Henrik er allerede nevnt, ellers så er Folk & Røvere et greit sted for en ettermiddags øl.  De fleste stedene kan du lete opp på Facebook.

Om dere skulle være så heldige med været at dere kan ta en utepils, da kan USF, Verftet være et godt sted og nyte havbris og øl.

God tur!

Anonymkode: a5aa6...23d