Gå til innhold

69 kommuner fra hele landet er berørt av Hurtigruten-utbruddet


Den Sagnomsuste

Anbefalte innlegg

Alle de 544 om bord skal nå testes. Men kommuneoverlegen i Tromsø sier at de fortsatt ikke har fått kontakt med 40 av passasjerene.

Så langt er 34 personer bekreftet smittet etter to seilas med Hurtigsrutens MS «Roald Amundsen», som la til kai i Tromsø på fredag.

Personer fra alle norske fylker har vært om bord - og utbruddet berører hele 69 kommuner, ifølge FHI.

– Dette er allerede et stort utbrudd, og vi er bekymret for ytterligere spredning, skriver avdelingsdirektør Line Vold i Folkehelseinstituttet i en pressemelding.

 

Totalt - med passasjerer og mannskap - var det altså 544 personer om bord. De ber alle om å ta kontakt med kommunen der de oppholder seg.

– Smitte på denne typen cruiseskip er alvorlig, og vi jobber nå med å sikre at passasjerer og mannskap blir ivaretatt av helsetjeneste og kommunehelsetjeneste, skriver Vold.

Fortsatt ikke fått kontakt med alle

Tromsø kommune har ennå ikke fått tak i alle passasjerene.

 

– For en time siden var det ca 40 på siste seilaset som ikke fått kontakt med, sier kommuneoverlege Inger Hilde Trandem i Tromsø kommune til VG.

Hurtigruten opplyser at det var 209 passasjerer med på den første seilasen, og 177 på den andre. Nå skal alle testes. Og Kommunen jobber sammen med Hurtigruten og FHI med å få tak i alle.

Men av de rundt 40 som kommunen fortsatt jobber med å få kontakt med, kan altså være flere som er uvitende om at de skal være i karantene.

  • Hvor er de alle sammen? Det er rundt 60 passasjerer som er igjen i Tromsø etter det siste seilaset og er satt i karantene der. Det var 177 totalt, noe som vil si at 117 personer kan ha reist fra byen.

-- En av utfordringene kan være grupper der ikke alle kontaktene står oppført, det er også en del som ikke tar telefonen, sier Trandem. 

FHI har ansvar for å kartlegge alle passasjerer fra det første seilaset 17.-24.juli.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLoEgo/69-kommuner-fra-hele-landet-er-beroert-av-hurtigruten-utbruddet

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier ikke lenger 14 dager, jeg sier 7 dager fra fredag som var...

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du at vi skal svare på, egentlig? 

Selvfølgelig er hele landet berørt. Dette er helt som forventet. Grensene er åpne, folk reiser og fester som før Corona, og mange tar lett å det med smitteverntiltakene. 

Mannskapet og passasjerer kommer fra alle steder, de har trolig vært i land både her og der og kan har smittet lokalbefolkningen, og en hel del av dem av fått gå fritt rundt lenge etter at de kom hjem. 

Hva tenker man på når man tillater cruisebåter å kjøre på midt i en pandemi? Og passasjerene, trodde de liksom at de skulle være trygge for Corona på en cruisebåt av alle ting? Kjære vene. Dette er så naivt norsk at jeg får en flau smak i munnen av det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Jeg sier ikke lenger 14 dager, jeg sier 7 dager fra fredag som var...

Etter at du har sagt 14 dager i 3 mnd?

Anonymkode: 6d58b...60a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen kjente på face har delt poster ala: "Jeg var på hurtigrutens siste seilas, og tok buss videre fra Tromsø til Narvik. Alle som var på denne bussen bes av kommunelege om å teste seg...bla bla"...og dette er kun en av passasjerene!

-så her har nok mulig smitte bredt seg ukontrollert nå.

Anonymkode: 6e3e4...0c9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Here we go... OK. Runde to, forbered dere, folkens. 

Anonymkode: 5bbb8...cc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Jeg hadde forventet bedre. Så nå er det veldig mange som går rundt blant andre etter å ha vært på skipet. Norge som lå så bra an.... 

Men sånn går det når folk ikke tar ting på alvor. Vi burde ha lært etter første utbrudd og nedstenging. Men nei. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser noen kjente på face har delt poster ala: "Jeg var på hurtigrutens siste seilas, og tok buss videre fra Tromsø til Narvik. Alle som var på denne bussen bes av kommunelege om å teste seg...bla bla"...og dette er kun en av passasjerene!

-så her har nok mulig smitte bredt seg ukontrollert nå.

Anonymkode: 6e3e4...0c9

Ihvertfall veldig bra at vedkommende gir beskjed! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dumme egoistiske folk. 

Anonymkode: 7cb84...9b1

Hvorfor? De har tatt oppfordring fra myndighetene seriøst og feriert i eget land. 

Anonymkode: 9ec34...1af

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ihvertfall veldig bra at vedkommende gir beskjed! 

Veldig sant! :)

Anonymkode: 6e3e4...0c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bruker man maske overalt hvor det ferdes mange mennesker! Min maske forblir på! 

Anonymkode: a4310...ad2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ihvertfall veldig bra at vedkommende gir beskjed! 

Er nok svært mange som ikke vil gi beskjed og som vil holde helt kjeft pga. drittkasting fra det selvoppnevnte koronapolitiet. Og slik bidrar koronapolitiet til at smitten i større grad kan spre seg så de kan slå seg selv på brystet og si : 'Hva var det vi sa!' 

 

Anonymkode: 67226...1b6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok svært mange som ikke vil gi beskjed og som vil holde helt kjeft pga. drittkasting fra det selvoppnevnte koronapolitiet. Og slik bidrar koronapolitiet til at smitten i større grad kan spre seg så de kan slå seg selv på brystet og si : 'Hva var det vi sa!' 

 

Anonymkode: 67226...1b6

Jeg syns overhodet ingenting unnskylder å ikke gi beskjed. Det er feigt og det kan sette andre i fare.

Men å bli hetset når de gir beskjed og tester seg syns jeg ikke noe om. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at Hurtigruten ikke ga beskjed med en gang. Også dårlig av FHI,som bare rådet de til å sende karantene melding til passasjerene. Det skulle vært en ordre! Eller at FHI gjorde det selv. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er nok svært mange som ikke vil gi beskjed og som vil holde helt kjeft pga. drittkasting fra det selvoppnevnte koronapolitiet. Og slik bidrar koronapolitiet til at smitten i større grad kan spre seg så de kan slå seg selv på brystet og si : 'Hva var det vi sa!' 

 

Anonymkode: 67226...1b6

Hadde de ikke vært så jævla dumme i utgangspunktet hadde det jo ikke vært noe å bekymre seg for.

Anonymkode: ead9f...a25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde de ikke vært så jævla dumme i utgangspunktet hadde det jo ikke vært noe å bekymre seg for.

Anonymkode: ead9f...a25

Takk for at du bekrefter poenget mitt 👌

Anonymkode: 67226...1b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NorthernLight skrev:

Helt utrolig at Hurtigruten ikke ga beskjed med en gang. Også dårlig av FHI,som bare rådet de til å sende karantene melding til passasjerene. Det skulle vært en ordre! Eller at FHI gjorde det selv. 

Enig. Det er så mye sløvhet at det er helt tragisk. Og derfor er det så viktig at folk tenker selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at vi endelig får litt smitte igjen slik at vi kan bli ferdig med denne epidemien en gang

Anonymkode: 55680...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bra at vi endelig får litt smitte igjen slik at vi kan bli ferdig med denne epidemien en gang

Anonymkode: 55680...4bc

Krantz er tilbake!  

Anonymkode: a4310...ad2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...