Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for og få det finere?


Gjest MrTeddy29

Anbefalte innlegg

Her er ett par ting jeg ville gjort: 

Flytt pc/ arbeidsbord dit reolen står, så får du en litt adskilt kontorkrok.

Hvorfor er gardinene trukket for? Er det pga innsyn? Og kan det i såfall bedres ved å la sofa og tv bytte vegg?  Det ser fryktelig stusslig ut å stenge for vinduene på den måten. 

Anonymkode: 9c575...cc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MrTeddy29
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er ett par ting jeg ville gjort: 

Flytt pc/ arbeidsbord dit reolen står, så får du en litt adskilt kontorkrok.

Hvorfor er gardinene trukket for? Er det pga innsyn? Og kan det i såfall bedres ved å la sofa og tv bytte vegg?  Det ser fryktelig stusslig ut å stenge for vinduene på den måten. 

Anonymkode: 9c575...cc0

Bor i første etasjen i en blokk. Og sånn som ting er plassert, så ser de rett inn i privatlivet mitt eller hva jeg gjør på pcen, noe som jeg synes er litt privat.  Jeg liker og ha gardinene åpne, har det ofte. Men når jeg sitter på pcen så er de normalt sett lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tenkte jeg kunne tipse deg om hvordan du kan få et eksisterende møbel i gammel stil til å "forsvinne" mer - se denne annonsen og bildene fra stuen der en lutet furureol er malt samme farge som veggen og dermed dempes veldig:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=185805366

Alle som arbeider en del med PC bør ha en pult. Men den du har er for stor og for mørk for stuen din. Tenk gjerne et slikt alternativ: Micke fra Ikea (dog vil jeg ikke anbefale hvit bordflate - de blir fort stygge).

Istedenfor mørke og svarte møblere tenkt eik eller lignende trefarger. 

Selv kan jeg ikke fordra persienner eller lamellgardiner - jeg synes dessverre det er aldeles gyselig. Så jeg ville heller gått på leting etter lyse fine gardiner og hengt dem i taket. Trekk fra på dagtid slik at det slipper lys inn. Men gardinene bør bestemmes etter at du har avgjort hva slags materialer det skal være i resten av rommene.

Jeg ville også gått for taklampe. Selv har jeg prismelamper  - de gir et dekorativt lys. Jeg innser at det ikke er alles smak. Favorittbutikken min for lamper, Lampehuset har mye annet fint, her er eksempler:

Boolan

Kreta

Clint New

Polly

Jeg synes også Skeidar har mye fint i lamper til en noe rimeligere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg tenkte jeg kunne tipse deg om hvordan du kan få et eksisterende møbel i gammel stil til å "forsvinne" mer - se denne annonsen og bildene fra stuen der en lutet furureol er malt samme farge som veggen og dermed dempes veldig:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=185805366

Alle som arbeider en del med PC bør ha en pult. Men den du har er for stor og for mørk for stuen din. Tenk gjerne et slikt alternativ: Micke fra Ikea (dog vil jeg ikke anbefale hvit bordflate - de blir fort stygge).

Istedenfor mørke og svarte møblere tenkt eik eller lignende trefarger. 

Selv kan jeg ikke fordra persienner eller lamellgardiner - jeg synes dessverre det er aldeles gyselig. Så jeg ville heller gått på leting etter lyse fine gardiner og hengt dem i taket. Trekk fra på dagtid slik at det slipper lys inn. Men gardinene bør bestemmes etter at du har avgjort hva slags materialer det skal være i resten av rommene.

Jeg ville også gått for taklampe. Selv har jeg prismelamper  - de gir et dekorativt lys. Jeg innser at det ikke er alles smak. Favorittbutikken min for lamper, Lampehuset har mye annet fint, her er eksempler:

Boolan

Kreta

Clint New

Polly

Jeg synes også Skeidar har mye fint i lamper til en noe rimeligere pris.

Dette hjalp mye, tusen takk :) Skal ta dette til betraktning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MrTeddy29 skrev:

Dette hjalp mye, tusen takk :) Skal ta dette til betraktning :)

Gjør oppmerksom på at å male en slik reol er et helvete, som kanskje gjør det mer fristende å bytte ut istedenfor. Du må også bruke sperregrunn først om lys farge, ellers vil beisen trekke gjennom og gjøre at det blir misfarget. 

Anonymkode: bdd62...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mørkt, og brunt og traust. Hadde kjøpt ny sofa, man kan få en del billig nå som alle skal pusse opp. Og så er jeg glad i litt planter her og der, bilder/kunst på veggene. På desenio. Com kan du lage din egen bildevegg, det har jeg gjort og så bytter jeg ut bildene etterhvert som jeg finner noen jeg liker bedre her og der. Men bare for å få noe helhetlig på veggene. De har 30% rabatt gående nå. Er sikker på de har noen plakater som ikke er så feminine. 

Og kanskje du kunne funnet noe annet som minner deg om det samme som bamsene gjør og så heller legge de bort. 

Anonymkode: ef440...153

Vet du om det er toll på desenio? :)

Anonymkode: 3fef0...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, MrTeddy29 skrev:

Bor i første etasjen i en blokk. Og sånn som ting er plassert, så ser de rett inn i privatlivet mitt eller hva jeg gjør på pcen, noe som jeg synes er litt privat.  Jeg liker og ha gardinene åpne, har det ofte. Men når jeg sitter på pcen så er de normalt sett lukket.

Ikke om det er du som ser ut. Med pult mot vinduet ville du også få pulten til å stå mer diskret plassert. 

Screenshot_20200801_160319.jpg

Screenshot_20200801_142915.jpg

Anonymkode: bdd62...4c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør oppmerksom på at å male en slik reol er et helvete, som kanskje gjør det mer fristende å bytte ut istedenfor. Du må også bruke sperregrunn først om lys farge, ellers vil beisen trekke gjennom og gjøre at det blir misfarget. 

Anonymkode: bdd62...4c8

Jeg har ingen problemer med å være enig i at det er mye arbeid. Men hvis TS liker denne typen møbler men dog ikke fargen samt at det i hans bolig er for dominerende er maling et alternativ - dog med ordentlig grunnarbeid først.

Selv hadde jeg ikke orket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør oppmerksom på at å male en slik reol er et helvete, som kanskje gjør det mer fristende å bytte ut istedenfor. Du må også bruke sperregrunn først om lys farge, ellers vil beisen trekke gjennom og gjøre at det blir misfarget. 

Anonymkode: bdd62...4c8

Har gjort det selv en gang :) Det var ikke verdt den innsatsen jeg lå ned i det. Måtte ta mange strøk og det tar enormt lang tid. Bær den reolen ut av stuen, knus den og kjør den på nærmeste miljøstasjon for brenning :)  Slike møbler har bare en liten verdi om det er gammelt og man har arvet det, men selv da skal det passe inn i det rommet man plasserer det i. Den reolen der er noe gammelt greie fra 1980 tallet tipper jeg som er beiset fra før. Det ser jo ikke ut i måneskinn uansett :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg har ingen problemer med å være enig i at det er mye arbeid. Men hvis TS liker denne typen møbler men dog ikke fargen samt at det i hans bolig er for dominerende er maling et alternativ - dog med ordentlig grunnarbeid først.

Selv hadde jeg ikke orket!

Ikke jeg heller. Har gjort det en gang, med en som var noe mindre. Aldri mer! 

 

Anonymkode: bdd62...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg har ingen problemer med å være enig i at det er mye arbeid. Men hvis TS liker denne typen møbler men dog ikke fargen samt at det i hans bolig er for dominerende er maling et alternativ - dog med ordentlig grunnarbeid først.

Selv hadde jeg ikke orket!

Jeg må si at det var grusomt å ha reolet i samme farge som veggen slik som Finn-annonsen. Da er hvitt mye bedre. Selv synes jeg at slike møbler får være som de er. De er finest slik :)

Anonymkode: 47e97...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at det var grusomt å ha reolet i samme farge som veggen slik som Finn-annonsen. Da er hvitt mye bedre. Selv synes jeg at slike møbler får være som de er. De er finest slik :)

Anonymkode: 47e97...8fc

Jeg ville aldri hatt reolen, malt eller umalt - men dette var et eksempel på hvordan løse et dominerende møbel slik at det blir mindre dominerende. Dette synes jeg var en god løsning i en fin farge. Smaken er som kjent delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg ville aldri hatt reolen, malt eller umalt - men dette var et eksempel på hvordan løse et dominerende møbel slik at det blir mindre dominerende. Dette synes jeg var en god løsning i en fin farge. Smaken er som kjent delt.

Hvis man absolutt skal male må man unngå samme farge som vegg. Spesielt i dette tilfellet. Jeg brakk meg av det :P Ja det er den. Derfor håper jeg at ts ikke bare følger strømmen men velger hva han selv synes er pent. Liker han reolen umalt, ja så beholder han den! Han må bare jobbe litt med å få hele stua til å se mer gjennom ført ut :)

Anonymkode: 47e97...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man absolutt skal male må man unngå samme farge som vegg. Spesielt i dette tilfellet. Jeg brakk meg av det :P Ja det er den. Derfor håper jeg at ts ikke bare følger strømmen men velger hva han selv synes er pent. Liker han reolen umalt, ja så beholder han den! Han må bare jobbe litt med å få hele stua til å se mer gjennom ført ut :)

Anonymkode: 47e97...8fc

Vi får være uenig da. Jeg ville heller malt bakveggen i den rustrøde fargen enn å la reolen fremstå slik den gjør nå - alt for stor og dominerende i en liten stue.

Men TS: Skal jeg være helt ærlig ville alle reolene hos deg fått reisepass av meg unntatt den lave. Jeg ville BARE hatt lave fordi rommet er så lite som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller. Har gjort det en gang, med en som var noe mindre. Aldri mer! 

 

Anonymkode: bdd62...4c8

Male slike møbler tar ekstremt lang tid ja, og det er mye pirk. Skal det se fint ut må det også tas innvendig på dører og skap. Så kommer det et skrap i malingen ser du den gamle fargen igjennom. Det kreves også et godt håndlag, med rett type rulle og pensel for å få de slette og gode overflatene. Selv de som har god erfaring med å male slikt sliter med å få det pent. Aldri mer om jeg går løs på en slik oppgave heller, selv om min reol til slutt ble pen. Så er fargen nå utdatert, så den går rett på dyngen ved neste oppussingsprosjekt av stue. Motiverer meg selv til dette nå, og går nok ikke i gang med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest tråden, men ser du har fått mange råd. 

Ikke fjern gardiner. Bytt de gjerne ut og trekk de fint tilsides, men tekstiler er kjempeviktig for akustikken.

Og for min del ikke skru tv-en på veggen. De jævla skruehullene er pyton om man vil ommøblere litt.

 

 

Anonymkode: 81083...a36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Blondie65 skrev:

Vi får være uenig da. Jeg ville heller malt bakveggen i den rustrøde fargen enn å la reolen fremstå slik den gjør nå - alt for stor og dominerende i en liten stue.

Men TS: Skal jeg være helt ærlig ville alle reolene hos deg fått reisepass av meg unntatt den lave. Jeg ville BARE hatt lave fordi rommet er så lite som det er.

Størrelse er ikke hovedproblemet her. Dette er en liten hybel. 

Den serien som er benyttet som reol under tv er en rimelig serie fra IKEA. Noe jeg definitivt hadde foretrukket fremfor å male den 80-talls. Finnes i både hvit og brunsvart, og både med og uten glass i dørene. 

Screenshot_20200801_163556_no.finn.android.jpg

Screenshot_20200801_163628_no.finn.android.jpg

Anonymkode: bdd62...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning for opbevaring i stedet for skapene kan være å lage en lang hylleløsning langs hele langveggen som både har plass til tv (eller henge den på veggen) og gir masse hylle- og skapplass. Om du vil ha nytt har jeg inntrykk av at Bestå fra Ikea gir mange muligheter til individuell tilpasning. Ikke veldig spennende, men nøytral og ikke alt for dyr og de færreste blir fornærmet over å se et Bestå møbel i huset ditt..  Alternativ om du liker stilen, så kan du se på vintage skjenker på Finn.no. Da kan du få noe mer individuelt og det trenger ikke koste skjorta selv om du må regne med å lete litt. En slik løsning gjør at du har plass til spisebord/arbeidsbord på andre siden og det er jo kjekt å ha plass til en middagsgjest?

Og ikke gå for nøytralt! Vis litt mot og prøv ut litt mønster og farger, spesielt i tekstiler og tepper som er relativt enkle å bytte ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Få bort gutte / gamer rommet. Ser ut om om det bor en ungdom der. 

Få lyset inn. Skaff deg grønne planter. Tenk lyst, skandinavisk og ut med alt det mørke av møbler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...