Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for og få det finere?


Gjest MrTeddy29

Anbefalte innlegg

Gjest MrTeddy29

Jeg er ganske opptatt av og ha det fint i hjemmet.

Er glad i både moderne og gamle ting. Men som dere ser så har jeg ikke den største plassen i leiligheten min. 
Men jeg er ganske fornøyd med leiligheten, det er ikke det, men jeg er ganske sikker på at det er mye som kan bli forandret for at det skal se penere ut.

Ting som jeg vurderer og gjøre:

Male alle veggene på nytt,

Ny sofa, ny tv, få vekk det store kjøkkenbordet som pcen er på.  (Trim sykkelen er bare der foreløpig pågrunn av trening)

Mulig henge tven på veggen?
Nye gardiner,  Mulig nytt gulv da gulvet er ganske opprippet og stygt. Kanskje en taklampe med tanke på at det er nesten 3-4 meter opp (Høyt tak fordi dette var brukt som skole rom tilbake i tiden.

Har noen bilder som dere kan se.  Tips til bilder, kunst osv ?
Badet er ikke så utroligt mye jeg kan gjøre med tenker jeg.

Har sovealvkove men orker ikke og vise det fordi det er ikke så stort og ikke så mye og gjøre der inne

Bamsene kunne blitt fjerna, men de har en viss verdi for meg så derfor velger jeg og ha de der :)
Er 28 år, og liker og ha det fint rundt meg :)

 

 

 

 

Endret av MrTeddy29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bamser har ungen ting i stuen til en voksen mann å gjøre. Få de i det minste inn på soverommet om du må ha de fremme. 

Anonymkode: 89406...281

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bamser har ungen ting i stuen til en voksen mann å gjøre. Få de i det minste inn på soverommet om du må ha de fremme. 

Anonymkode: 89406...281

Allerede nevnt at jeg kunne ha fjerna di, men de står der pågrunn av en viss verdi i livet som jeg har mistet, så står der for en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje ha malt veggene i en litt mørkere farge for et lunere inntrykk. Kanskje noe ALA decoblue slik at du slipper å bytte ut sofaen din. Heng gardinene opp i takhøyde, se om du kan få malt noen av møblene istedenfor å bytte alle ut! 

Anonymkode: d5b2f...4cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har møbler som en gammel pensjonist. Det er ikke leiligheten til en som er "ganske opptatt av å ha det fint i hjemmet".

Du har lenestol fremfor tv'en av den typen stressless pensjonister har. Du har ergometersykkel stående i stua, fullt synlig. Du har en skjenk/vitrineskap i en stil som var populær på 80- og 90-tallet. Kan ikke helt se fargen på gardinene, men de ser lilla ut...huff.

Det solnedgangsbildet over pc'en er også noe en pensjonist ville hengt opp for 30-40 år siden.

Den stålampen ved enden av sofaen ved gardinene er også en type design og lampetype jeg ikke kan fordra utseendet på. Gammel stil. Kjøp ekte design på lampene, fresh opp litt.

Du er inne på disse tingene selv i listen din, ser jeg, og det er bra - virkelig noe du bør ta tak i.

 

Anonymkode: 2c52b...5fc

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MrTeddy29 skrev:

Allerede nevnt at jeg kunne ha fjerna di, men de står der pågrunn av en viss verdi i livet som jeg har mistet, så står der for en grunn.

Ja jeg skjønner det, kunne de ha blitt flytta til soverommet?

Jeg svarer kun fordi du ber om tips altså :)

Anonymkode: 89406...281

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skjønner det, kunne de ha blitt flytta til soverommet?

Jeg svarer kun fordi du ber om tips altså :)

Anonymkode: 89406...281

Joda, har ikke noe imot at folk spurte, spurte jo tross alt om tips :P Har ikke noen plass der inne og sette de, enten så må de stå der ellers må de ned i kjelleren. Skal jo være ærlig at det ser rart ut med bamser i stua til en voksen mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ha noe mer belysning? Det virker litt mørkt.

Med et mindre oc-bord og trimsyllel borte blir inntrykket mindre rotete :)

 

Noen få fine, store grønne planter hadde også gjort seg. Kanskje på badet også, det finnes planter som trenger veldig lite lys.

Ikke fjern bamsene når de står der av en grunn, det er din stue og skal gjenspeile deg.

Lykke til! :blomst:

Anonymkode: 64a16...38a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har møbler som en gammel pensjonist. Det er ikke leiligheten til en som er "ganske opptatt av å ha det fint i hjemmet".

Du har lenestol fremfor tv'en av den typen stressless pensjonister har. Du har ergometersykkel stående i stua, fullt synlig. Du har en skjenk/vitrineskap i en stil som var populær på 80- og 90-tallet. Kan ikke helt se fargen på gardinene, men de ser lilla ut...huff.

Det solnedgangsbildet over pc'en er også noe en pensjonist ville hengt opp for 30-40 år siden.

Den stålampen ved enden av sofaen ved gardinene er også en type design og lampetype jeg ikke kan fordra utseendet på. Gammel stil. Kjøp ekte design på lampene, fresh opp litt.

Du er inne på disse tingene selv i listen din, ser jeg, og det er bra - virkelig noe du bør ta tak i.

 

Anonymkode: 2c52b...5fc

men om du leste hva jeg skrev så er jeg glad i ting som har moderne OG gamle ting. 

Jeg er også klar over at det står en trim sykkel der, allerede nevnt det også at den står der for en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ha det fint rundt seg, men det aller viktigste er at DU synes det er fint og at du trives der du bor! Kommer med noen generelle tips for å gjøre det litt koseligere og lunere i leiligheten, og binde det hele litt mere sammen.

Jeg synes leiligheten din ser mørk ut, så jeg ville først hatt fokus på å få inn litt mer lys. En slik uplight gir et veldig skarpt lys, jeg ville ha byttet den ut med en lampe i taket som kan gi mer lys til hele rommet, og komplementere med vegg- og bordlamper der det trengs. Kanskje bruker du den lave lampen på uplighten mye? Da kan en lampe på veggen samme sted være lurt.

Du har ulike farger på møbler/treverk i leiligheten, jeg ville ha prøvd å få disse til å harmonere litt bedre. Jeg ser at det er sorte bein på skrivebordet og at skapet er sort, så du kan for eksempel la disse være, og gjøre noe med de andre møblene. F.eks. kan du enkelt få et «nytt» skrivebord om du legger kontaktplast over. Både stuebordet og det trefargede skapet kan males, ikke nødvendigvis i samme farge, men i to ulike toner i samme farge – gjerne i noe som går sammen med den hvite skjenken. Da vil disse tremøblene ha en helhet over seg. Det er ikke så vanskelig å male møbler som man skulle tro!

De (afrikanske?) figurene som henger på veggen er fine, men jeg ville ha samlet de litt mere. Flytt den største dit den tv for døren henger, og heng den tv for døren sammen med de to på veggen. Da blir det mer helhetlig. Et tips ang bilder på veggen er at de bør henge i synshøyde. Mange menn (spesielt) henger bildene alt for høyt oppe.

Du må også velge deg ut en fargepalett, og ta gjerne utgangspunkt i noe du har som du ønsker å beholde. For eksempel har det bildet over skrivebordet mange varme farger, så en kald, blå vegg vil ikke bli veldig fint til det bildet tror jeg. Hvilke farger liker du? Jeg tror kanskje jeg ville ha sett på grønne eller okergule farger.

Som dame synes jeg både kontorstolen og stresslessen er mindre pene, men de er sikkert gode å sitte i. Hva med å henge et pledd over ryggen på kontorstolen, og finne et som passer i stresslessen (+en pute). Sjekk bruktbutikker etter gamle heklatepper, gjerne ensfarga som går godt sammen med de fargene du velger ellers. Bamsene synes jeg du skal la stå om du liker de, men sett de gjerne sammen, slik at de blir en slags helhet.

På kjøkkenet ville jeg ha hatt litt mere ting på kjøkkenbenken. Det skal ikke så mye til alltid! En fin brikke, en blomster (kanskje falsk om det ikke er vindu der?). Jeg har også en liten kurv med diverse krydder etc stående fremme. Det blir litt tomt og upersonlig når det er så lite på benken.

På badet: Kjøp en såpedispenser, og gjerne et tannglass som matcher. Sett de f.eks. på en trefjøl for å få inn noen naturelementer. Bruk en liten trekasse eller kurv til den nederste hylla, eller stapp rotet inn i skapet.

Til slutt så vil jeg gjenta at det er DU som skal trives der! Les rådene du får, ta til deg de du er enige i og drit i resten. Det er da ingen av oss som svarer her som skal bo hos deg, så hvordan du har det er helt opp til deg. Og så vil jeg anbefale å ta en tur på bruktbutikk når du ser etter ting, det er mange skatter å finne der. Det er også lurt å bli litt bevisst på hva som er din stil, men det tar lang tid å komme frem til det. Jeg er interiørinteressert, men har brukt mange år på å fundere frem og tilbake angående hva jeg liker – og jeg er neppe i mål. Vi blir jo litt påvirket av trender, selv om jeg absolutt ikke har noe moderne stil.

Lykke til!

 

Anonymkode: acc46...f13

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med menn og triste møbler? 

Men ok, siden du spør:

Det viktigste er at det er rent og ganske ryddig, og det er det hos deg, ser det ut som. 

Du trenger et teppe på gulvet, ihvertfall! Helst et ensfarget et. 

Det brune skapet bør skyves ut fra veggen, så det står midt mellom veggen og kjøkkendøra. Da ser det mindre malplassert ut. 

Personlig fordrar jeg ikke stresslesser, spesielt ikke i skinn. De ødelegger all stil! 

Vanskelig å få særlig stil med både treningssykkel og gamingpult i stua, da. Men sånn er det jo bare, kan ikke kun tenke stil heller, du skal jo leve der! 

Ville hengt gardiner fra tak til gulv. 

Byttet ut teppet med stjerner med et ensfarget i ull. I det minste mer diskré mønster. 

Malt veggen bak sofaen i en mørkere farge og fjernet det oransje bildet og hengt opp et stort nytt mer moderne, så stort som mulig. Kan kjøpes på Ikea billig, trenger ikke være kunst. 

Lampa di gir et fint lys, men den er stygg. Belysning er kjempeviktig! Helst i småpunkter, ikke taklampe! Men noe som lyser oppover, som den du har, er fint (men din minner om tante Magdas). Lamper som kan settes på hyller eller gulv er fint. Hva med de papirlampene fra Ikea? De gir fin stemning! 

Kjøkkenet er ok som det er. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrTeddy29
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å ha det fint rundt seg, men det aller viktigste er at DU synes det er fint og at du trives der du bor! Kommer med noen generelle tips for å gjøre det litt koseligere og lunere i leiligheten, og binde det hele litt mere sammen.

Jeg synes leiligheten din ser mørk ut, så jeg ville først hatt fokus på å få inn litt mer lys. En slik uplight gir et veldig skarpt lys, jeg ville ha byttet den ut med en lampe i taket som kan gi mer lys til hele rommet, og komplementere med vegg- og bordlamper der det trengs. Kanskje bruker du den lave lampen på uplighten mye? Da kan en lampe på veggen samme sted være lurt.

Du har ulike farger på møbler/treverk i leiligheten, jeg ville ha prøvd å få disse til å harmonere litt bedre. Jeg ser at det er sorte bein på skrivebordet og at skapet er sort, så du kan for eksempel la disse være, og gjøre noe med de andre møblene. F.eks. kan du enkelt få et «nytt» skrivebord om du legger kontaktplast over. Både stuebordet og det trefargede skapet kan males, ikke nødvendigvis i samme farge, men i to ulike toner i samme farge – gjerne i noe som går sammen med den hvite skjenken. Da vil disse tremøblene ha en helhet over seg. Det er ikke så vanskelig å male møbler som man skulle tro!

De (afrikanske?) figurene som henger på veggen er fine, men jeg ville ha samlet de litt mere. Flytt den største dit den tv for døren henger, og heng den tv for døren sammen med de to på veggen. Da blir det mer helhetlig. Et tips ang bilder på veggen er at de bør henge i synshøyde. Mange menn (spesielt) henger bildene alt for høyt oppe.

Du må også velge deg ut en fargepalett, og ta gjerne utgangspunkt i noe du har som du ønsker å beholde. For eksempel har det bildet over skrivebordet mange varme farger, så en kald, blå vegg vil ikke bli veldig fint til det bildet tror jeg. Hvilke farger liker du? Jeg tror kanskje jeg ville ha sett på grønne eller okergule farger.

Som dame synes jeg både kontorstolen og stresslessen er mindre pene, men de er sikkert gode å sitte i. Hva med å henge et pledd over ryggen på kontorstolen, og finne et som passer i stresslessen (+en pute). Sjekk bruktbutikker etter gamle heklatepper, gjerne ensfarga som går godt sammen med de fargene du velger ellers. Bamsene synes jeg du skal la stå om du liker de, men sett de gjerne sammen, slik at de blir en slags helhet.

På kjøkkenet ville jeg ha hatt litt mere ting på kjøkkenbenken. Det skal ikke så mye til alltid! En fin brikke, en blomster (kanskje falsk om det ikke er vindu der?). Jeg har også en liten kurv med diverse krydder etc stående fremme. Det blir litt tomt og upersonlig når det er så lite på benken.

På badet: Kjøp en såpedispenser, og gjerne et tannglass som matcher. Sett de f.eks. på en trefjøl for å få inn noen naturelementer. Bruk en liten trekasse eller kurv til den nederste hylla, eller stapp rotet inn i skapet.

Til slutt så vil jeg gjenta at det er DU som skal trives der! Les rådene du får, ta til deg de du er enige i og drit i resten. Det er da ingen av oss som svarer her som skal bo hos deg, så hvordan du har det er helt opp til deg. Og så vil jeg anbefale å ta en tur på bruktbutikk når du ser etter ting, det er mange skatter å finne der. Det er også lurt å bli litt bevisst på hva som er din stil, men det tar lang tid å komme frem til det. Jeg er interiørinteressert, men har brukt mange år på å fundere frem og tilbake angående hva jeg liker – og jeg er neppe i mål. Vi blir jo litt påvirket av trender, selv om jeg absolutt ikke har noe moderne stil.

Lykke til!

 

Anonymkode: acc46...f13

tusen hjertelig takk for tipsene, det der hjalp mye og veldig konstruktiv fin kritikk ❤️ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MrTeddy29 skrev:

tusen hjertelig takk for tipsene, det der hjalp mye og veldig konstruktiv fin kritikk ❤️ :)

Hun hadde rett i mye, spesielt det med å samle de afrikanske tingene, det bør du helt klart gjøre! Men styr unna taklampe, de ser ofte kule ut, men gir trist lys! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips: 

Gulvteppe under sofa og sofabord. Det luner, og deler stuen opp i soner, noe som er viktig siden du har så mye i den. 

Bytt ut de gardinene! Kjøp lameller, lift, persienner, hva som helst annet den de du har.

Selg den lenestolen på Finn, den skriker ungkarsbule. Hvis du liker gammel stil, kjøp heller noe sånn: https://www.theblacknotes.de/366-strandmon-ikea-lenestol-finn-no-2731.html

Kjøp grafikk hos lokale kunstnere eller på Finn, styr unna solnedganger, elger og «pene landskap».

Ikke ha sofapute oppå sofaryggen, det er det bare gamlinger som har. 

Du må gjerne like den gammeldagse reolen på kjøkkenveggen, men den skriker også gamling. Jeg ville byttet den ut, eventuelt malt den samme farge som veggen så den stikker seg mindre ut.

Sløyf løperen på stuebordet. Sett en vase med friske blomster og et par (te)lysestaker der istedenfor.

En stor grønn plante ved vinduet hadde gjort seg.


 

Anonymkode: f0df6...e3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Møblene er tunge og mørke, gammelmodig. Ut med gardiner, må du ha det? Eventuelt helt hvite.

Nytt gulv, ville hatt noe lysere. Og skrivemåten, skifte ut med en mindre og mer diskré.

Ang interiør så er det moderne med store, runde  speil på veggen. Det kan være fint i et rom som ikke er så stort.

Anonymkode: 7d158...548

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komme langt med å ommøblere. For eksempel ville jeg flyttet bordet med pc på kortveggen der skapet med bamser står, om det er plass og mulig. Skapet ville jeg satt der skjenken står nå og flyttet  skjenken til veggen med ergosykkel. Ideelt sett hadde jeg nok sett om jeg fant ett møbel som kunne erstatte både skjenk og skap. Jeg ville også dratt sofa lengre inn i rommet og satt lenestolen ved vinduet. Lampa ville jeg flytta til andre siden av sofaen slik at du får bedre belysning i hele rommet. Nå står den også lyser med i vindushjørnet. Bytt også til gardiner som er lange nok. Du finner 3 m lange gardiner på Ikea, du kan forkorte de selv enten ved å bruke strykelim eller rett og slett tråkle for hånd. Du kan gjerne investere i en fin gulvmatte i ull eller sisal når du er der. 1-2 store og fine grønnplanter vil også skape liv. 

Mal gjerne om du vil. Personlig ville jeg frarådet veldig mørke farger, det kan bli tungt og trenger mye og god belysning. Jeg ville nok tenkt litt på hva slags møbler du liker og hva du vil ha av gardiner før du maler. Det er nemlig enklere å finne en god veggfarge som passer interiøret enn omvendt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet ditt, og ikke minst; eier eller leier du? Du har f.eks. et ganske lite kjøkken, ville ikke blitt altfor dyrt å kjøpe et enkelt, nytt kjøkken på IKEA med integrerte hvitevarer (kjøleskapet kan du jo beholde).

For å være brutalt ærlig er «stilen» helt krise, gammel ungkar anno 1987, og ikke på en kul, retro måte. Du har eklektisk, og så har du stilkrasj, det er en fin linje mellom de to.

Start med å kaste ut alt av tekstiler og pynt, det er det siste du tar inn for å fremheve stilen du har valgt, ta tilbake det som passer inn når du har funnet ut av de store tingene (bamser er lov når de betyr noe for deg, men finn en morsom måte å vise dem frem på ☺️). Som noen sa, samle like ting på ett sted. Skal du ha gardiner bør de gå helt ned til gulvet, jeg ville heller hatt persienner el., men det er jo en smakssak. Uansett ikke lilla! 

Kast ut den store sjenken, den lille hvite er fin. Kast ut den sorte hylla og det store gamingbordet, kanskje finn et bord som kan slås ut og også brukes som spisebord? Du trenger ikke både PC-skjerm og TV, finn noe som funker som begge deler og heng på veggen. Må du ha både gamingstol og stressless? Bygg takhøy oppbevaring av grunne kjøkkenmoduler, bruk gjerne like fronter på kjøkkenet og i stua. Liker du bildet ditt, eller det har stor affeksjonsverdi, kan du bruke fargene der som inspirasjon, er det bare et tilfeldig bilde kaster du det ut. Bruk Pinterest, masse gode ideer der, lag ditt eget moodboard med bilder av løsninger du liker, fargepaletter etc.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så trodde jeg det var leiligheten til en gammel enslig mann.

Du bør fornye litt og få en mer gjennomført stil hvor ting matcher. Alt ser tilfeldig ut i leiligheten, som om ting er kasta inn. Det gir et lite gjennomført og rotete inntrykk. 

Anonymkode: 89406...281

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har møbler som en gammel pensjonist. Det er ikke leiligheten til en som er "ganske opptatt av å ha det fint i hjemmet".

Du har lenestol fremfor tv'en av den typen stressless pensjonister har. Du har ergometersykkel stående i stua, fullt synlig. Du har en skjenk/vitrineskap i en stil som var populær på 80- og 90-tallet. Kan ikke helt se fargen på gardinene, men de ser lilla ut...huff.

Det solnedgangsbildet over pc'en er også noe en pensjonist ville hengt opp for 30-40 år siden.

Den stålampen ved enden av sofaen ved gardinene er også en type design og lampetype jeg ikke kan fordra utseendet på. Gammel stil. Kjøp ekte design på lampene, fresh opp litt.

Du er inne på disse tingene selv i listen din, ser jeg, og det er bra - virkelig noe du bør ta tak i.

 

Anonymkode: 2c52b...5fc

Er ikke alle som liker den typiske nordiske stilen eller slavisk følger trenden sekund for sekund... Hvis han synes det er fint bør han ha det slik!

Jeg ville absolutt ha malt veggene ja. Anbefaler deg å gå innom en butikk som kan hjelpe deg å finne fargen du liker. Selv liker jeg lyse farger best. Veggene dine ser ganske trist ut så ville også ha hengt opp flere malerier. Finn er ypperlig. Er enig med noen andre om å samle de afrikanske veggpynten mer.

Leiligheten din er ganske liten. Vurdert vegghengt TV? Siden du har en liten leilighet er også taklampe et bra valg, og så kan du ha et kafebord der lampa di står.

Gardinene var ikke så pene. Ville hengt de høyere. Etter du har malt veggene ville jeg ha valgt en annen gardin som står i stil til fargen ellers i stua.

Jeg liker kjøkkenbordet ditt og lurer på hvor du har fått tak i det 😄

Har du noen andre steder du kan ha treningssykkelen din? Har du virkelig behov for den sorte stolen?

Hvis du vil ha en gjennomført stil og du skal kjøpe inn nye ting ville jeg ha tenkt på hvilke farger som passer sammen. Ikke kjøp sofa først. Ville også ha kjøpt et gulvteppe som passer din stil, og fargene du velger å ha i stua. Eklektisk men gjennomført! Som noen andre også har nevnt så bør du også kjøpe noen grønne planter :)

Anonymkode: 47e97...8fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...