Jump to content
AnonymBruker

Redd for å være mammapoliti - barn døde

Recommended Posts

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I 2019 døde 45 jenter og 69 gutter under ett år. Altså 114 barn under ett år døde i 2019. Det hadde blitt tonnevis av medieoppslag om alle dødsulykker hos barn skulle dekkes.

Anonymkode: 57597...07a

Har ikkje hatt tid til å leite opp statistikk. Er dette berre ulykker, eller inkluderer det sjukdom?

Anonymkode: c9a4f...373

Fortsetter under...

Anonymus Notarius
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I 2019 døde 45 jenter og 69 gutter under ett år. Altså 114 barn under ett år døde i 2019. Det hadde blitt tonnevis av medieoppslag om alle dødsulykker hos barn skulle dekkes.

Anonymkode: 57597...07a

Vil tro dødsfall også inkluderer sjukdom? Det blir selvsagt ikke medieoppslag av at barn dør av sjukdom, men fatale ulykker blir veldig ofte det jo.

Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har ikkje hatt tid til å leite opp statistikk. Er dette berre ulykker, eller inkluderer det sjukdom?

1 hour ago, Anonymus Notarius said:

Vil tro dødsfall også inkluderer sjukdom? Det blir selvsagt ikke medieoppslag av at barn dør av sjukdom, men fatale ulykker blir veldig ofte det jo.

Ikke meg dere spør, men Det må nok være alle dødsfall, der nesten allerede tilfellene skyldes sykdom. I følge dødsårsakregisteret var det kun 4 barn under 1 år som døde av ytre årsaker i 2018. Tallet for 2019 er nok ikke så veldig annerledes. 

Helgeline
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her illustrerer veldig godt det smertefulle faktum at små barn kan dø av nesten alt, helt plutselig. Man kan ikke gardere seg, ei heller kan man råde alle rundt seg bort fra «fare». 

Siden du bruker å sove på brystet til forelder som eksempel så gjør også jeg det. Om du fikk en snap fra foreldrene der barnet sov på brystet til far og tenkte: huff, dette ville ikke jeg ha gjort... men ikke advarte.

For deretter å få vite at barnet døde slik. 

og derfor mener at alle bør advare andre foreldre mot dette... feks..

Så er det vanskelige at feks premature barn oppfordres til å ligge «kenguru», for bedre helse. Hud mot hud vet vi er bra. 

Livet er et livsfarlig prosjekt og ikke alle barn overlever barndommen. Uten at foreldre har gjort noe «feil». Det bare ble fatalt for akkurat dem akkurat da.

Si gjerne fra om åpenbare farer, men generelt er det ganske vanskelig å forutsi hvem de ulykkelige blir.. 

For øvrig enig i at uten en forklaring av den konkrete situasjonen blir hovedinnlegget et litt rart innlegg uten særlig vekt. 

Anonymkode: c58ae...a36

Kunne stemt opp dette tusen ganger. Livet er farlig, og mye er styrt av tilfeldigheter. 
For over 100 år siden var det ikke uvanlig at barn døde. Hadde man en barneflokk på 4, var det normalt at ett eller flere av barna ikke vokste opp. I dag får folk færre barn, og det er ekstremt sjeldent at et barn mister livet, iallfall som følge av et ulykkestilfelle. 
Tror at tapet av et barn var en like stor katastrofe for våre forgjengere.

Men noe har endret seg; fra å være en mulighet man må ta i betraktning fra man er gravid, er det nå så sjeldent at et barn forulykker at det blir sett på som veldig spesielt. Få har opplevd det. Derifra er veien veldig kort til å lete etter noen å legge skylda på. Foreldrene i første omgang. 
Kan ikke fri meg fra å tenke at dette må være en tilleggsbelastning for knuste foreldre. Selv om det selvsagt er bra at barnedødsfall er mye sjeldnere nå enn før.

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 100%.

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Da håper jeg du kan fortelle hva denne vanlige feilen var. Ellers er jo hele tråden bortkastet. 

Anonymkode: 91121...8bb

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du, ts? 

Oi, du er innmari flink som klarer å holde deg oppdatert på alt vedrørende barn til enhver tid, og det er super bra at du informerer alle andre om alle feil de gjør til enhver tid! 

Du er en superhelt!! 

Var det det? 

For det er topp om en informerer om ting som faktisk er farlig, men som andre i tråden, tviler jeg på at alle dine bekjente er helt ubrukelig foreldre som ikke vet opp ned på ungen. 

Tror nok du burde ta deg litt i nakkeskinnet også. 

Anonymkode: e5b8b...c84

Du beviser poenget mitt i mitt tidligere innlegg. Umoden med stort mamma-ego og ute av stand til å lese.

Anonymkode: 2411a...d45

Annonse

Kenelz

Synes du skal informere dødsårsaken om du har barnets død på samvittigheten din.

Hvem vet? Kanskje du ville ha reddet liv her på KG? 

AnonymBruker
5 minutter siden, Kenelz skrev:

Synes du skal informere dødsårsaken om du har barnets død på samvittigheten din.

Hvem vet? Kanskje du ville ha reddet liv her på KG? 

Ja, det er mange som følger med på denne tråden. Det kan komme noe godt ut av dette, ts! ❤️

laviniabcn79
På 2.8.2020 den 8.41, AnonymBruker skrev:

Du er helt hysterisk. Bakovervendt er tryggest ved frontkollisjon, men ved påkjørsel bakfra er faktisk forovervendt tryggere. 
Hvis ungen sitter og kaster opp vil det være veldig distraherende for et noenlunde empatisk menneske. Vet du hva dom er skikkelig farlig? En distrahert sjåfør som har  minst halve fokuset bakover på den stakkars ungen som desperat brekker seg og hikster etter pusten, i stedet for hele fokuset på trafikkbildet og veien foran seg.

Det er mye tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn bakovervendt i en som kræsjer.

Dere som mener at man skal ignorere barn som blir så bilsyke at de kaster opp og tvinge dem til å sitte bakpvervendt til de er 7, er dere like kalde og jævlig hvis barna får omgangssyke? 

Fordi det er veldig trygt, selv om bakovervendt er noen få promiller tryggere. Dere får det til å høres ut som motsatsen til bakovervendt frem til skolealder = sitte fullstendig usikret.

Ja takk, gi meg gjerne tallene over hvor mange barn i Norge som dør hvert år fordi de sitter i godkjent forovervendt bilstol eller fordi de har sovet på brystet til mamma med hennes dyne over seg. 

Jeg synes det er mye verre å gi ungen nugatti og pepsi enn å ha den i et godkjent (!) forovervendt sete om alternativet er at stakkaren blir så kvalm at den kaster opp. 

Hvis forovervendt bilstol hadde vært så farlig og utrygt som dere skal ha det til hadde det neppe vært lov.

Derimot, ser du at noen sikrer ungen FEIL håper jeg man sier i fra. Hvis jeg har festet beltet på feil måte er det mest sannsynlig en feil jeg gjør, som jeg gjerne vil rette opp. Har jeg kjøpt et forovervendt sete er det derimot et valg jeg har tatt. Å kommentere at du ser jeg har festet beltet feil er som å si i fra at det sitter en veps på maten du skal til å ta en bit av. Å opplyse meg om at jeg har kjøpt et sete som er bittelitt mindre trygt enn testvinnerere, er derimot som å opplyse noen om at den brusen du drikker er ikke like sunn som vann, og den burgeren der kan gi deg livsstilsykdommer på sikt. Altså forskjellen på å si fra om noe potensielt farlig, og utidig innblanding fra en besserwissser.

Anonymkode: 8f16d...a86

Fy fader, dette var bra! ENIG!

AnonymBruker

Jeg hadde blitt svært glad dersom du sa fra til meg om noe jeg ikke burde gjøre. Jeg sier ifra selv om popcorn for eksempel. Barn under 5 år skal ikke ha dette. Jeg syns ikke feilen ligger hos deg, men andre som ikke tåler å bli fortalt at noe er feil. Det er bare trist. Folk burde vært mer ydmyke.

Anonymkode: 93e90...211

AnonymBruker

Er det alvorlige ting, syns jeg du kan si fra. Ikke bry deg om hva de kaller deg. Men det virker som du har sagt fra om veldig mye. Har alt vært livsnødvendig? 

Men til syvende og sist er det jo ikke ditt ansvar, og ikke din skyld om noe skjer. Du er ikke pålagt å si fra. 

Anonymkode: 85567...311

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt svært glad dersom du sa fra til meg om noe jeg ikke burde gjøre. Jeg sier ifra selv om popcorn for eksempel. Barn under 5 år skal ikke ha dette. Jeg syns ikke feilen ligger hos deg, men andre som ikke tåler å bli fortalt at noe er feil. Det er bare trist. Folk burde vært mer ydmyke.

Anonymkode: 93e90...211

Eg er av den lett hysteriske typen. Har unngått popcorn og har delt druer og cherrytomat på langs. Så fann eg ut at barnehagen serverer alt dette til toåringane. Utan at noko er delt opp. Det er ikkje mulig å unngå alle farar dessverre.

Thyra
Posted (edited)
På 2.8.2020 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet kaster opp skal man kjøre til siden før man gjør noe uansett hvilken vei barnet sitter. 

Anonymkode: 877ad...8d2

På 2.8.2020 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Da svinger du av og stopper bilen. Håper da virkelig ingen snur seg rundt og ordner opp med oppkast mens de kjører uavhengig om ungen sitter forover- eller bakovervendt. 

Anonymkode: 6c606...d93

Dere trodde ikke at jeg mente sjåføren skulle tørke oppkast mens hn kjørte?? 

Men man kan faktisk bli distrahert selv med begge hendene på rattet og blikket på veien. 

Edited by Thyra

Annonse

AnonymBruker
På 1.8.2020 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Jeg får stadig snaps av venner på biltur hvor jeg ser barna er feil sikret, små babyer i "utrygge" sovemiljø, teppe over vogn på en varm sommerdag, barn under året som spiser ting de ikke burde spise, osv. Det meste av dette er jo gjort av uvitenhet, og er ikke direkte farlig der og da kanskje, men ved særlige hendelser har det et potensiale til å være farlig. Jeg pleide å være den som ga beskjed, på en hyggelig måte, om ting som kunne være skadelig for barn. De siste årene har dette blitt tatt dårlig imot av flere, og jeg har vegret meg for å si noe i frykt for å støte noen. Har også plukket opp at jeg blir kalt mammapoliti, og har derfor holdt igjen ved de fleste anledninger hvor ting ikke er direkte farlig.

Dessverre fikk jeg nylig en tilsvarende snap, begynte å formulere et svar om at de kanskje ikke burde gjøre det akkurat på den måten. Men feiget ut i siste liten og sendte ikke denne. Barnet døde kort tid etter. Jeg får vondt inn i sjelen av at jeg ikke sa noe, og brydde meg mer om hvordan jeg ble oppfattet enn at et barn skulle ha sikre rammer rundt seg. Dette var noe mange kunne gjort feil, typ ikke strammet beltet nok eller lagt barnet i babynest om natten. Men det endte da fatalt for dette barnet. 

Jeg oppfordrer alle til å bry seg, på en fin måte. Vi har et kollektivt ansvar for våre små, og vi bør kunne lære av hverandre. Heller si i fra en gang for mye enn for lite, så får du i hvert fall sove godt om natten. Det kommer ikke jeg til å gjøre på lenge.

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Jeg vil råde deg til ikke tro dette handler om deg. Du kan sove godt om natten selvom noen bruker babynest eller ikke sikrer barna optimalt. Utrolig tragisk hvis et barn nylig døde. Tragisk for barnet, for foreldrene, for alle de pårørende. Du har ingen ting med det å gjøre, du er ikke involvert. Det hadde du ikke vært hvis du hadde sagt noe heller. Alle kan ikke gå rundt og være mammapoliti på heltid, det er ikke vårt ansvar. Heller ikke ditt. 

Anonymkode: 4da40...1fe

Geirfuglen
På 1.8.2020 den 10.05, AnonymBruker skrev:

Om du ikke hadde vært så overivrig til å plukke på småting kunne du sagt fra når det virkelig gjaldt. Nå har du lært. 

Anonymkode: 5df37...8ff

Jeg synes dette er veldig hardt. Hva er småting? Det er vanskelig å gjøre en sånn vurdering. Å ha et teppe over vogna har lav risiko for å være skadelig, men hvis skaden først skulle skje, kan den ha svært alvorlige konsekvenser. Den eneste gangen jeg har sagt fra om noe, var det det, og det ble veldig dårlig mottatt. Så jeg sier ikke noe lenger, og tenker faktisk at det i hovedsak ikke er mitt ansvar, og at jeg må ta ansvar for mitt barn i stedet. Jeg er utrolig opptatt av risiko selv (har en jobb som består av beredskap, internkontroll, avvikshåndtering osv.), og blir selvsagt påvirket av det. Og likevel skjedde noe alvorlig med barnet mitt. Vi har aldri noen garanti, og jeg tror vi skal tenke oss nøye om før vi sier noe da veldig mange tar en kalkulert risiko, f.eks når de snur bilstolen for tidlig eller bruker hjemmesydde babynest med høye «vegger».

Du kan ikke ta dette på din kappe, TS. Gode tanker.

AnonymBruker
På 1.8.2020 den 10.05, AnonymBruker skrev:

Om du ikke hadde vært så overivrig til å plukke på småting kunne du sagt fra når det virkelig gjaldt. Nå har du lært. 

Anonymkode: 5df37...8ff

Dårlig bilsikring og teppe over vognen er jo ikke småting.

Anonymkode: 3f519...1ac