Gå til innhold

Redd for å være mammapoliti - barn døde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får stadig snaps av venner på biltur hvor jeg ser barna er feil sikret, små babyer i "utrygge" sovemiljø, teppe over vogn på en varm sommerdag, barn under året som spiser ting de ikke burde spise, osv. Det meste av dette er jo gjort av uvitenhet, og er ikke direkte farlig der og da kanskje, men ved særlige hendelser har det et potensiale til å være farlig. Jeg pleide å være den som ga beskjed, på en hyggelig måte, om ting som kunne være skadelig for barn. De siste årene har dette blitt tatt dårlig imot av flere, og jeg har vegret meg for å si noe i frykt for å støte noen. Har også plukket opp at jeg blir kalt mammapoliti, og har derfor holdt igjen ved de fleste anledninger hvor ting ikke er direkte farlig.

Dessverre fikk jeg nylig en tilsvarende snap, begynte å formulere et svar om at de kanskje ikke burde gjøre det akkurat på den måten. Men feiget ut i siste liten og sendte ikke denne. Barnet døde kort tid etter. Jeg får vondt inn i sjelen av at jeg ikke sa noe, og brydde meg mer om hvordan jeg ble oppfattet enn at et barn skulle ha sikre rammer rundt seg. Dette var noe mange kunne gjort feil, typ ikke strammet beltet nok eller lagt barnet i babynest om natten. Men det endte da fatalt for dette barnet. 
 

Jeg oppfordrer alle til å bry seg, på en fin måte. Vi har et kollektivt ansvar for våre små, og vi bør kunne lære av hverandre. Heller si i fra en gang for mye enn for lite, så får du i hvert fall sove godt om natten. Det kommer ikke jeg til å gjøre på lenge.

Anonymkode: 1eb2b...fd8

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde i alle fall ikke si fra om alt du mener er feil. F.eks om et barn spiser ting det ikke burde spise... melkeprodukter før 10 mnd f.eks er ikke noe som kan ta liv av en unge på 8 mnd. 

Anonymkode: d9053...c0d

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vondt å lese TS. Husk at du har ikke noe skyld i det som skjedde, selv om det kanskje føles sånn. Og du har helt rett, vi har alle et ansvar

Anonymkode: e4aa2...58f

  • Liker 28
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier ifra om farlige ting, typ teppe foran vogna, ikke drops til ettåringer, ingen sikring ved fjellskrent/foss, ikke sette dem i varm bil etc.. 

Jeg hadde nok blitt hatet om jeg stadig skulle sagt ifra om alt jeg mener er feil, selvom det er fra helsenorge feks. 

Samtidig synes jeg at det er en uting at man skal bli furt fordi noen andre bryr seg om barna dine. Hadde noen fortalt meg eller gitt meg råd, så hadde jeg blitt takknemmelig, men samtidig en følelse av at jeg failer.. Og da er det mange som blir ufine, og det burde vi bare legge fra oss. 

Synes det er fint at du sier ifra jeg, men kanskje innskrenke til livsfarlige ting. 

Men bare et spm..hvorfor ikke babynest om natten? 

Anonymkode: 86c4f...bf1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde i alle fall ikke si fra om alt du mener er feil. F.eks om et barn spiser ting det ikke burde spise... melkeprodukter før 10 mnd f.eks er ikke noe som kan ta liv av en unge på 8 mnd. 

Anonymkode: d9053...c0d

Det gjør jeg selvsagt ikke, og jeg snakker ikke om ting jeg mener er feil. Men ting som kan være farlig. Om noen serverer nugatti og cola til en 6mnd gammel baby så har ikke jeg noe med det.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du ikke hadde vært så overivrig til å plukke på småting kunne du sagt fra når det virkelig gjaldt. Nå har du lært. 

Anonymkode: 5df37...8ff

Dette var nok noe som kunne blitt kalt for "småting". 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg selvsagt ikke, og jeg snakker ikke om ting jeg mener er feil. Men ting som kan være farlig. Om noen serverer nugatti og cola til en 6mnd gammel baby så har ikke jeg noe med det.

Dette var nok noe som kunne blitt kalt for "småting". 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Når du har plukket på småting i årevis vil ingen uansett ta deg seriøst 

Anonymkode: 5df37...8ff

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite at det du så var grunnen til at barnet døde? Krybbedød trenger ikke å være fordi barnet sov i babynest, det kan bare muligens øke risikoen noe. Men dersom det er eneste måte å få babyen til å sove, så velger jo foreldre selv dette. Ingen liker mammapoliti, men akutte farer skal man si fra om. Feks alene i varm bil, teppe foran vogn en varm dag osv.

Anonymkode: 2f6eb...0fe

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si hva som skjedde? Hva gjorde disse foreldrene? Synes det er skummelt å høre slikt?Kanskje noen kan lære av det. Jeg hadde blitt glad om noen sa hvis jeg gjorde noe galt det er stor forskjell på det og noen som skal leke bedreviter.

 

Anonymkode: 97743...8f3

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig glad dersom noen hadde sagt i fra dersom jeg hadde gjort noe som var farlig med mine barn. 
 

Husker jeg leste et innlegg som var postet på fb en gang av en mor i USA som mistet barnet sitt i en bilulykke fordi barnet ikke satt bakovervendt i bilsetet. Denne moren skrev at hun ikke visste at små barn burde sitte bakovervendt før i ettertid, da det var for sent. Hun hadde tilfeldigvis postet et bilde av barnet i bilsetet sitt noen dager før ulykken, og hun skrev i innlegget at hun ønsket at noen hadde sagt noe. Alle kommentarene gikk på at barnet var «søtt» osv, ingen hadde turt å kommentere at barnet satt festet feil vei. 😢

Selv så jeg noen som hadde teppe foran barnevognen sin midt under den verste varmeperioden sommeren 2018. Og jeg sa ingen ting! Det plager meg fortsatt. Grunnen til at jeg ikke sa noe var fordi jeg traff på familien i døra på helsestasjonen. Jeg var på vei ut og forsøkte å kle på en motvillig unge, de kom inn og tok barnet ut av vogna si for å gå inn til sin time. Jeg nikket høflig «hei», men reagerte ikke på teppet foran vogna før de hadde gått inn, siden jeg opptatt med mitt eget barn og ikke særlig oppmerksom. Da de hadde gått inn gikk det opp for meg at de hadde hatt en baby bak teppet som hang foran vogna, men da hadde familien allerede gått inn til sin time med helsesøster. 😶

Ellers sa mannen min fra til en som hadde teppe foran åpningen på vogna en gang, men da fikk han beskjed om at det ikke var noe barn i vogna og at teppet kun hang til tørk. 

Anonymkode: 5732d...7a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si hva som skjedde? Hva gjorde disse foreldrene? Synes det er skummelt å høre slikt?Kanskje noen kan lære av det. Jeg hadde blitt glad om noen sa hvis jeg gjorde noe galt det er stor forskjell på det og noen som skal leke bedreviter.

 

Anonymkode: 97743...8f3

Jeg kan dessverre ikke utdype da foreldrene vil kunne kjenne seg igjen. Det var uansett noe som jeg antar mange gjør, uten å forstå hvorfor det er frarådet.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite at det du så var grunnen til at barnet døde? Krybbedød trenger ikke å være fordi barnet sov i babynest, det kan bare muligens øke risikoen noe. Men dersom det er eneste måte å få babyen til å sove, så velger jo foreldre selv dette. Ingen liker mammapoliti, men akutte farer skal man si fra om. Feks alene i varm bil, teppe foran vogn en varm dag osv.

Anonymkode: 2f6eb...0fe

Jeg vet det fordi foreldrene har delt dødsårsaken med dem rundt seg. Jeg er også helsepersonell, og vet at det jeg så kan være skadelig og i verste fall dødelig. Selv om det som oftest går helt fint.

 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvordan du vet nøyaktig hva som tok livet av barnet? Synes det er drøyt å mene at foreldrene gjorde feil her, med mindre du har fått vite detaljer om akkurat den hendelsen hvor barnet døde. Selv om man sikrer babyer riktig i bilen kan de dø i kollisjoner, selv om man kler dem riktig kan de få lungebetennelse og dø, osv osv. Babyer er sårbare, og alle foreldre vil noen ganger gjøre småting som kanskje ikke er ideelt i hverdagens stress. Det er bare en del av risikoen ved å være menneske, og man kan ikke sikre seg eller verden mot alt - verken ulykker eller tilfeller hvor man ikke har gjort alt 100% riktig.

Synes det er veldig merkelig å opphøye seg selv til en utenforstående "observatør" som finner feil hos andre. Vi reagerer alle på ting vi ser iblant, jeg har personlig snakket til en pappa som gjorde en livsfarlig forbikjøring senest nå i juli, men du høres jo ekstrem ut.  

Anonymkode: bf03b...7fe

Nå har jeg vel ikke opphøyet meg til noen observatør. Jeg er opptatt av sikkerhet, og da særlig mtp små barn som er avhengige av at andre tenker for dem. Derfor ser jeg gjerne ting andre ikke tenker over der og da. Nå er de tingene jeg ramser opp i innlegget eksempler over flere år. Jeg går da ikke daglig og pirker på alt mulig rart. 

Jeg mener heller ikke foreldrene "gjorde feil". De gjorde alt i beste mening, som de aller fleste foreldre gjør for sine barn. Jeg ville bare dele at jeg var dum som ble redd for å støte noen, i stedet for å tenke at barnets sikkerhet var det viktigste. Og at jeg håper andre lærer av min feil.

Anonymkode: 1eb2b...fd8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dessverre ikke utdype da foreldrene vil kunne kjenne seg igjen. Det var uansett noe som jeg antar mange gjør, uten å forstå hvorfor det er frarådet.

Jeg vet det fordi foreldrene har delt dødsårsaken med dem rundt seg. Jeg er også helsepersonell, og vet at det jeg så kan være skadelig og i verste fall dødelig. Selv om det som oftest går helt fint.

 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Vel. Nå har du strengt tatt muligheten for å dele en advarsel med mange samtidig, og ikke bare enkeltpersoner. Dersom mange gjør denne feilen så er kanskje advarslene rundt dette underkommunisert?

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nomore82 skrev:

Vel. Nå har du strengt tatt muligheten for å dele en advarsel med mange samtidig, og ikke bare enkeltpersoner. Dersom mange gjør denne feilen så er kanskje advarslene rundt dette underkommunisert?

Det er bare å følge rådene fra helsenorge, trygg trafikk og lub, så er man i hvert fall sikret for dette og tilsvarende. 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har plukket på småting i årevis vil ingen uansett ta deg seriøst 

Anonymkode: 5df37...8ff

Dette. Jeg har tror uansett ikke på at et barn «døde» pga noe du ikke sa ifra om. For alt du vet så kan det ha vært andre årsaker bak, sykdom mm. Foreldre er ikke pliktet til å kringkaste ALT om deres barns helse.

Anonymkode: c4296...5de

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite at det du så var grunnen til at barnet døde? Krybbedød trenger ikke å være fordi barnet sov i babynest, det kan bare muligens øke risikoen noe. Men dersom det er eneste måte å få babyen til å sove, så velger jo foreldre selv dette. Ingen liker mammapoliti, men akutte farer skal man si fra om. Feks alene i varm bil, teppe foran vogn en varm dag osv.

Anonymkode: 2f6eb...0fe

Enig.

Anonymkode: c4296...5de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare å følge rådene fra helsenorge, trygg trafikk og lub, så er man i hvert fall sikret for dette og tilsvarende. 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Joda. Men når du allikevel antar at mange ikke følger rådene så høres det for meg ut som om noe som er underkommunisert.

Det er mange ting folk gjør av vane som er farlig, uten at en forstår hvorfor. Ofte begrunnes det med "det gikk bra sist".

Samtidig er det og mye som gjøres i dag som for mange år siden hadde blitt ansett som hysterisk. For eksempel redningsvest i båt(gi deg a - han Ola kan da svømme!) eller bilbelter(vi tar i mot Ola om vi kræsjer - og setet er jo så mykt uansett). Og selv om vi VET farene rundt drukning og kollisjoner i bil så er det FORTSATT en del foreldre som lar ungene gå uten redningsvest eller ikke sikrer de i bilen.

Så joda, vi trenger fortsatt påminnelser om at enkelte ting er risikabelt og at en tar en unødvendig stor risiko ved å ikke følge rådene som burde være allment kjente.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt veldig glad dersom noen hadde sagt i fra dersom jeg hadde gjort noe som var farlig med mine barn. 
 

Husker jeg leste et innlegg som var postet på fb en gang av en mor i USA som mistet barnet sitt i en bilulykke fordi barnet ikke satt bakovervendt i bilsetet. Denne moren skrev at hun ikke visste at små barn burde sitte bakovervendt før i ettertid, da det var for sent. Hun hadde tilfeldigvis postet et bilde av barnet i bilsetet sitt noen dager før ulykken, og hun skrev i innlegget at hun ønsket at noen hadde sagt noe. Alle kommentarene gikk på at barnet var «søtt» osv, ingen hadde turt å kommentere at barnet satt festet feil vei. 😢

Selv så jeg noen som hadde teppe foran barnevognen sin midt under den verste varmeperioden sommeren 2018. Og jeg sa ingen ting! Det plager meg fortsatt. Grunnen til at jeg ikke sa noe var fordi jeg traff på familien i døra på helsestasjonen. Jeg var på vei ut og forsøkte å kle på en motvillig unge, de kom inn og tok barnet ut av vogna si for å gå inn til sin time. Jeg nikket høflig «hei», men reagerte ikke på teppet foran vogna før de hadde gått inn, siden jeg opptatt med mitt eget barn og ikke særlig oppmerksom. Da de hadde gått inn gikk det opp for meg at de hadde hatt en baby bak teppet som hang foran vogna, men da hadde familien allerede gått inn til sin time med helsesøster. 😶

Ellers sa mannen min fra til en som hadde teppe foran åpningen på vogna en gang, men da fikk han beskjed om at det ikke var noe barn i vogna og at teppet kun hang til tørk. 

Anonymkode: 5732d...7a7

Bakovervendt bilstol skal barn aller helst sitte i til de er i skolealder. Men dette driter åpenbart halvparten av Norges befolkning i, inkl. Enkelte kjendiser som burde gå frem som forbilder innenfor dette mtp unge og uerfarne foreldre.

Anonymkode: c4296...5de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...