Jump to content
SoWhat?

Bilder av brukere.

Recommended Posts

SoWhat?

Har dere kontroll på at bilder som blir lagt ut er av den som skriver at det er hen?

Hva om noen legger ut bilde av andre for tilbakemeldinger? 

Jeg syns det er veldig ansvarsløst av KG å godta tråder hvor bilder av privatpersoner blir lagt ut! Dette skjer virkelig ikke i andre forum og på nettsteder. Hva har dere å si til dette? 

Fortsetter under...

Catalina Culès

Enig, man vet jo aldri om noen legger ut bildet av for eksempel, en venninne eller kamerat. 

Beeblebrox

Var på vei å svare i en tråd i går angående det samme forleden dag, men den var stengt før jeg ble ferdig å skrive...

Jeg er ikke akkurat "pro-sensur", men på en annen så har jeg en uggen følelse av at når folk får legger fult bilde, ansikt/kropp/bruker, så gir det ekstremt gode muligheter for "de som bur under ei bru" å henge ut/mobbe folk, uten at det finnes lovverk på plass til å kunne gi de som skulle finne på noe sånt skikkelig på pukkelen 😕    

Skal få en pluss av meg TS, for dette er noe KG virkelig burde vurdere og ta en gjennomgang på :opplyser: 

SoWhat?
13 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Enig, man vet jo aldri om noen legger ut bildet av for eksempel, en venninne eller kamerat. 

Ja, det er akkurat det. Utrolig rart at dette er lov. 

SoWhat?
7 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Var på vei å svare i en tråd i går angående det samme forleden dag, men den var stengt før jeg ble ferdig å skrive...

Jeg er ikke akkurat "pro-sensur", men på en annen så har jeg en uggen følelse av at når folk får legger fult bilde, ansikt/kropp/bruker, så gir det ekstremt gode muligheter for "de som bur under ei bru" å henge ut/mobbe folk, uten at det finnes lovverk på plass til å kunne gi de som skulle finne på noe sånt skikkelig på pukkelen 😕    

Skal få en pluss av meg TS, for dette er noe KG virkelig burde vurdere og ta en gjennomgang på :opplyser: 

Håper de gjør det. Så strengt på visse områder, men å legge ut bilder man ikke aner om er brukeren selv, er lov. Det er helt feil syns jeg. 

loveli

Helt enig.

Jeg tenker også at enkelte burde skjermes mot seg selv, noen vet ikke hvor psyke de høres ut. Kjipt å ha slikt koblet opp mot seg på et stort forum hvor alle kan se.

Annonse

Beeblebrox
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Håper de gjør det. Så strengt på visse områder, men å legge ut bilder man ikke aner om er brukeren selv, er lov. Det er helt feil syns jeg.

På en måte så blir det jo veldig innskrenkende,  men på en annen måte så kan det jo være veldig ødeleggende for noen... KG er jo ganske ekstreme på noen områder, som du sier, så det er pussig at dette er "all good", i alle fall....

Egentlig ganske komplisert tema, men fortjener definitivt en gjennomgang. 

Anglofil

Hei

Viser til våre regler der det heter seg følgende:

Sitat

Brukerne er selv ansvarlige for innholdet de poster. Kvinneguiden kan ikke garantere riktigheten i innhold, dette er brukernes eget ansvar. Vi går ut fra at brukeren har de nødvendige rettigheter til innlegg som postes hos oss.

Med andre ord må man passe på hva man selv legger ut.

Når det er sagt: vi prøver å vise skjønn og "bruke hodet". Med andre ord: om noen skulle komme til oss og gi oss beskjed om at "hei, noen misbruker bildet mitt" eller lignende, ville vi ha fjernet dette. Det gjelder også i tilfeller hvor brukere poster bilder av seg selv og blir hetset. Vi prøver jo også å følge med på bilder for å sikre at de ikke bryter opphavsrett, men et er ikke alltid enkelt.

Så ja: bilder av en selv er lov, og nei, vi kan ikke vite at det faktisk er bilde av brukeren om brukeren hevder dette. Her må brukerne også ta et ansvar og følger de regler som er satt.

Jeg er dog enig i at dette er et svært komplisert tema.

Anglofil (teamleder)

SoWhat?
13 timer siden, Anglofil skrev:

Hei

Viser til våre regler der det heter seg følgende:

Med andre ord må man passe på hva man selv legger ut.

Når det er sagt: vi prøver å vise skjønn og "bruke hodet". Med andre ord: om noen skulle komme til oss og gi oss beskjed om at "hei, noen misbruker bildet mitt" eller lignende, ville vi ha fjernet dette. Det gjelder også i tilfeller hvor brukere poster bilder av seg selv og blir hetset. Vi prøver jo også å følge med på bilder for å sikre at de ikke bryter opphavsrett, men et er ikke alltid enkelt.

Så ja: bilder av en selv er lov, og nei, vi kan ikke vite at det faktisk er bilde av brukeren om brukeren hevder dette. Her må brukerne også ta et ansvar og følger de regler som er satt.

Anglofil (teamleder)

Nå er det ikke alle som er på KG, så et bilde kan ligge ute lenge før det blir oppdaget. Jeg skjønner ikke at dette skal være lov, men takk for svar

Høyeheler
Posted (edited)

Mange av de som legger ut bilder er anonyme brukere. Kunne det kansje være en idè, at Kg ikke tillater anonyme profiler å legge ut bilder mtp at de fleste trådstarterene er anonyme brukere.

Edited by Høyeheler
en tilføyelse

MyMichelle

Jeg forstår ikke hvordan man kan laste opp profilbilde. Prøvde noen ganger, men fikk beskjed om at det var for stort, for mange MB eller noe slikt. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å «krympe» bilder.

Når det gjelder bilder i tråder, synes jeg det hadde vært fint om en skulle sette inn link til hvor bildet er hentet fra, dersom det er fra en nettside. 

Høyeheler

Er bildet lagret på pcèn din vil du kunne gjøre forandringer på bildet i det prorammet bilde åpnes i. Der skal det være en meny.

Da skal kunne beskjærebildet( krympe det ) Der er en max str husker ikke hvor mange kb det er. Det skal komme frem når du prøver å lagre bildet. Max str på profilbildet er 0,12 mb

Edited by Høyeheler
Tillegg

Honey Dew
På 1.9.2020 den 0.12, MyMichelle skrev:

Jeg forstår ikke hvordan man kan laste opp profilbilde. Prøvde noen ganger, men fikk beskjed om at det var for stort, for mange MB eller noe slikt. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å «krympe» bilder.

Når det gjelder bilder i tråder, synes jeg det hadde vært fint om en skulle sette inn link til hvor bildet er hentet fra, dersom det er fra en nettside. 

Har du photoshop, er dette svært enkelt.

Annonse

jabx
På 1.8.2020 den 0.21, SoWhat? skrev:

Har dere kontroll på at bilder som blir lagt ut er av den som skriver at det er hen?

Hva om noen legger ut bilde av andre for tilbakemeldinger? 

Jeg syns det er veldig ansvarsløst av KG å godta tråder hvor bilder av privatpersoner blir lagt ut! Dette skjer virkelig ikke i andre forum og på nettsteder. Hva har dere å si til dette? 

Jo, det skjer også i andre forum eller nettsteder.

solmåneogstjerner
På 1.8.2020 den 14.32, SoWhat? skrev:

Det er egentlig ikke så komplisert. Dere kunne bare endret reglene til at det ikke er lov til å poste bilder av personer, bortsett fra hvis man legger ved link til et nettsted. 

Brukere kan klare seg selv om ikke de får legge ut bilder av seg selv her. Det finnes jo facebook og instagram. 

Dere kan jo tenke over det 😊

Jeg siterte feil. Det var til @Anglofil

Edited by solmåneogstjerner

Anglofil
2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er egentlig ikke så komplisert. Dere kunne bare endret reglene til at det ikke er lov til å poste bilder av personer, bortsett fra hvis man legger ved link til et nettsted. 

Brukere kan klare seg selv om ikke de får legge ut bilder av seg selv her. Det finnes jo facebook og instagram. 

Dere kan jo tenke over det 😊

Jeg siterte feil. Det var til @Anglofil

Hei

Jeg takker for innspillet og tar det med til videre diskusjon internt. :) 

Anglofil (teamleder)

askepotti
På 1.8.2020 den 0.46, loveli skrev:

Helt enig.

Jeg tenker også at enkelte burde skjermes mot seg selv, noen vet ikke hvor psyke de høres ut. Kjipt å ha slikt koblet opp mot seg på et stort forum hvor alle kan se.

Hvilke innlegg er det snakk om? Har ikke lest en eneste tråd her hvor folk har bilder av seg selv. 🤔

askepotti
På 1.8.2020 den 0.31, Beeblebrox skrev:

Hvilken tråd var dette? Har ikke sett tråder hvor folk har bilder av seg selv før.

youcancallmejune

Dette har jeg også tenkt en del på. Det kan jo være snakk om mobbing også. Noen legger ut et uflatterende bilde av en bekjent de vil drite ut, ber om tilbakemeldinger og terningkast og venter på responsen, for eksempel. 

Beeblebrox
6 timer siden, askepotti skrev:

Hvilken tråd var dette? Har ikke sett tråder hvor folk har bilder av seg selv før.

Det var den tråden som er slettet :opplyser: :fnise:

Edited by Beeblebrox