Gå til innhold

Ungdommer jagget på moped i Sverige


Outlander

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Qodgy4/ungdom-forteller-om-politijakter-i-sverige-helt-sjokkerende
 

Etter å ha lest begge denne og den andre artikkelen hvor en ung gutt døde, skjønner jeg ikke vinklingen i artikkelen. Her er det tydelig unger gutter på trimmet moped som ikke stopper for politiet.  Har bare seg selv å takke når faktisk politiet ber de å stoppe så flykter de. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt todelt, selvfølgelig bør man kunne følge etter noen som stikker av for kontroll, men synes ikke politiet må få stoppet disse ungdommene for en «hver pris», de burde avbryte når de ser at risikoen blir for høy..

Dessuten sier de fleste av ungdommene at grunnen til at de ikke stopper er fordi de får panikk, det for meg betyr at 16 år gamle barn ikke har noe i trafikken å gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Trimmede mopeder blir ofte brukt til kriminelle handlinger, har sett eksempler på dette ved ran og lignende tilfeller.

Samtidig er det et problem når unge og uerfarne gutter på knapt 16 år, kjører rundt på disse, de bråker og ofte høres de på lang vei i boligfelt og tettsteder. Når en 16 åring i tillegg ser ut som en diger og voksen fyr, kan jeg ha forståelse for at politiet ikke gir seg før de har fått stoppet kjøretøyet.

Her er det foreldrene som har hovedansvaret, ikke politiet eller guttungene. Nesten alle 16 åringer bor hjemme, de får penger av mor og far og jeg er i tillegg ganske sikker på at mange av foreldrene gir faen i hva de kjører rundt på. I tillegg kjører de i vanlige klær, har foreldrene tenkt på konsekvensene av et fall på asfalten i treningsbukse og t-skjorte? Eller tenkt på hva som kan skje når ungene er ute midt på natta og kjører ulovlige kjøretøy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Dævendøtte said:

Trimmede mopeder blir ofte brukt til kriminelle handlinger, har sett eksempler på dette ved ran og lignende tilfeller.

Samtidig er det et problem når unge og uerfarne gutter på knapt 16 år, kjører rundt på disse, de bråker og ofte høres de på lang vei i boligfelt og tettsteder. Når en 16 åring i tillegg ser ut som en diger og voksen fyr, kan jeg ha forståelse for at politiet ikke gir seg før de har fått stoppet kjøretøyet.

Her er det foreldrene som har hovedansvaret, ikke politiet eller guttungene. Nesten alle 16 åringer bor hjemme, de får penger av mor og far og jeg er i tillegg ganske sikker på at mange av foreldrene gir faen i hva de kjører rundt på. I tillegg kjører de i vanlige klær, har foreldrene tenkt på konsekvensene av et fall på asfalten i treningsbukse og t-skjorte? Eller tenkt på hva som kan skje når ungene er ute midt på natta og kjører ulovlige kjøretøy? 

Helt enig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Outlander skrev:

Etter å ha lest begge denne og den andre artikkelen hvor en ung gutt døde, skjønner jeg ikke vinklingen i artikkelen. Her er det tydelig unger gutter på trimmet moped som ikke stopper for politiet.  Har bare seg selv å takke når faktisk politiet ber de å stoppe så flykter de. 

Det er en dårlig ide å stikke av fra politiet, men det forsvarer ikke politiets maktbruk i denne saken. Ulovlig trimmet moped er ikke alvorlig nok til så aggresiv handling fra politiet. Politiet hadde mest sannynlig registreringsnummeret og kunne avbrutt og oppsøkt ungdommen hjemme senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Lone Star Wolf skrev:

Det er en dårlig ide å stikke av fra politiet, men det forsvarer ikke politiets maktbruk i denne saken. Ulovlig trimmet moped er ikke alvorlig nok til så aggresiv handling fra politiet. Politiet hadde mest sannynlig registreringsnummeret og kunne avbrutt og oppsøkt ungdommen hjemme senere.

At personen stakk av fra politiet forsvarer derimot forfølgelsen. Da er det ofte noe mer som ligger bak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Buldre skrev:

At personen stakk av fra politiet forsvarer derimot forfølgelsen. Da er det ofte noe mer som ligger bak.

Det forsvarer at politiet fulgte etter og forsøkte å stoppe dem, men ikke voldsbruken. Politiet kunne nøyd seg med å ta registreringsnummeret og oppsøkt dem senere. Så lenge det ikke er fare for liv er det ingen grunn til at politiet skal gå så langt som de gjorde.

Endret av Lone Star Wolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 7.52, Outlander skrev:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Qodgy4/ungdom-forteller-om-politijakter-i-sverige-helt-sjokkerende
 

Etter å ha lest begge denne og den andre artikkelen hvor en ung gutt døde, skjønner jeg ikke vinklingen i artikkelen. Her er det tydelig unger gutter på trimmet moped som ikke stopper for politiet.  Har bare seg selv å takke når faktisk politiet ber de å stoppe så flykter de. 

Enig. De forårsaket det selv. Bare de som har noe skjule fra politiet og har gjort noe kriminelt flykter. Da er man skyldig i konsekvensene. Foreldrene har også sviktet selvfølgelig. Politiet gjør jobben sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Drizzt said:

Enig. De forårsaket det selv. Bare de som har noe skjule fra politiet og har gjort noe kriminelt flykter. Da er man skyldig i konsekvensene. Foreldrene har også sviktet selvfølgelig. Politiet gjør jobben sin.

Man kan da være et moralsk og ikke-krominelt menneske og fortsatt ikke ønske å ha noe med politiet å gjøre. Forestilling om at alle som vil unngå politiet er kriminelle er vel like riktig/feil som tidligere tiders forestilling om at kun religiøse er moralske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bag skrev:

Man kan da være et moralsk og ikke-krominelt menneske og fortsatt ikke ønske å ha noe med politiet å gjøre. Forestilling om at alle som vil unngå politiet er kriminelle er vel like riktig/feil som tidligere tiders forestilling om at kun religiøse er moralske.

Hva vil da være grunnen for den moralske og ikke-kriminelle personen å flykte fra politiet og rutinekontroll? Dumhet? Ikke bra nok.

Her ekskluderer jeg personer med mentale lidelser eller kognitivt svekket i en eller annen grad som påvirker evnene å forstå og bedømme en situasjon adekvat. De kan motsette seg kontroll av helt andre grunner, ikke fordi de har noe å skjule. Men for oss, andre, forventes det at vi ikke aktivt bidrar til å utsette oss selv for farlige situasjoner.

I det man motsetter seg rutinekontroll, er man automatisk ansvarlig for konsekvensene. Det er hverken skadelig, farlig eller brysomt å bruke et par minutter for å svare på spørsmål eller vise legitimasjon. Politiet har rett til å sjekke alle og enhver både ved mistanke og som rutinekontroll og vi, vanlige borgere, bør samarbeide. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Drizzt said:

Hva vil da være grunnen for den moralske og ikke-kriminelle personen å flykte fra politiet og rutinekontroll? Dumhet? Ikke bra nok.

Her ekskluderer jeg personer med mentale lidelser eller kognitivt svekket i en eller annen grad som påvirker evnene å forstå og bedømme en situasjon adekvat. De kan motsette seg kontroll av helt andre grunner, ikke fordi de har noe å skjule. Men for oss, andre, forventes det at vi ikke aktivt bidrar til å utsette oss selv for farlige situasjoner.

I det man motsetter seg rutinekontroll, er man automatisk ansvarlig for konsekvensene. Det er hverken skadelig, farlig eller brysomt å bruke et par minutter for å svare på spørsmål eller vise legitimasjon. Politiet har rett til å sjekke alle og enhver både ved mistanke og som rutinekontroll og vi, vanlige borgere, bør samarbeide. 

Veldig enig, skal et samfunn fungere så må man innfinne sg med at noen har myndighet til å bestemme og kontrollere. Med dette følger at politiet kan be om å få snakke med deg og sjekke om alt er "i henhold".

I min ungdom hadde jeg et utseende ("min stil") som avvek fra normalen, og det var helt normalt at politi og tollere ville ta en ekstra prat. Siden jeg hverken brukte narkotika eller bedrev annen kriminell virksomhet ble det som regel en kort og trivelig prat for begge parter. Kan ikke si jeg følte meg nevneverdig krenket heller....  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lampe1
På 31.7.2020 den 22.06, Lone Star Wolf skrev:

Det er en dårlig ide å stikke av fra politiet, men det forsvarer ikke politiets maktbruk i denne saken. Ulovlig trimmet moped er ikke alvorlig nok til så aggresiv handling fra politiet. Politiet hadde mest sannynlig registreringsnummeret og kunne avbrutt og oppsøkt ungdommen hjemme senere.

Dette virket åpenbart kriminelt, og skjønner at politi prøvde å stoppe dem.

Politiet trenger støtte, også når de ikke gjør perfekte vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lampe1 skrev:

Dette virket åpenbart kriminelt, og skjønner at politi prøvde å stoppe dem.

Politiet trenger støtte, også når de ikke gjør perfekte vurderinger.

Når politiet bryter loven skal vi ikke støtte dem, de kunne som sagt oppsøkt dem senere hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
4 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

Når politiet bryter loven skal vi ikke støtte dem, de kunne som sagt oppsøkt dem senere hjemme.

Det kunne vært mer seriøs kriminalitet de drev med. Politiet må få gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Lampe1 skrev:

Det kunne vært mer seriøs kriminalitet de drev med. Politiet må få gjøre jobben sin.

I rettsstater er man uskyldig til det motsatte er bevist, altså måtte politiet være sikre før de tydde til slik maktbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
2 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

I rettsstater er man uskyldig til det motsatte er bevist, altså måtte politiet være sikre før de tydde til slik maktbruk. 

Ungdommen adlød ikke politiet. Det er i seg selv kriminelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lampe1 skrev:

Ungdommen adlød ikke politiet. Det er i seg selv kriminelt.

Det forsvarer ikke slik maktbruk som politet stod for, så lenge de ikke utgjorde noen trussel mot andre skal ikke politiet bruke vold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
3 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

Det forsvarer ikke slik maktbruk som politet stod for, så lenge de ikke utgjorde noen trussel mot andre skal ikke politiet bruke vold.

Dette er i grenseland. Politiet må kunne bruke vold for å hindre lovbrudd.

I dette tilfellet var voldsbruken overdreven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...