Gå til innhold

Har du troen på at du skal klare vektnedgangen denne gangen?


JuliaKepler

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned i vekt 2-3 ganger tidligere, etter graviditet etc, men prøvd flere ganger enn det. 
Jeg har stort sett skjønt når jeg kommer til å klare det og når jeg har prøvd sånn halvveis

Jeg skal ned 7 kg og nå har jeg en veldig bra følelse på at jeg kommer til å klare det i løpet av 8- 10 uker. 

Hva med dere? Har dere troen på dere selv denne gangen?

Endret av JuliaKepler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter 15 år skal jeg operere meg. Jeg har tro på at jeg skal klare å gå ned 50 kg.

Anonymkode: db8f0...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg går ned i vekt, så ja, det tror jeg skal gå fint :) Jeg vet hva kroppen min krever for å holde seg på trivselsvekt, men med kronisk sykdom og skade har jeg måtte tilpasse en del rundt det. Tviler ikke på at jeg kommer i mål og at jeg kan holde meg der til jeg eventuelt får barn ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Syns egentlig ikke at selve vektnedgangen er spesielt vanskelig. Det er det å holde seg der etterpå som er utfordrende.

Anonymkode: 6db31...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ganske sikker på at jeg klarer det. Problemet blir å være der etterpå over lang tid. 

Anonymkode: cfb43...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Syns egentlig ikke at selve vektnedgangen er spesielt vanskelig. Det er det å holde seg der etterpå som er utfordrende.

Anonymkode: 6db31...08a

Vil du fortelle hva du synes er vanskelig med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er noe med denne pandemien som gjør at jeg er 100% bestemt på å klare å gå ned og holde vekten. Har gått ned 15 kg siden januar, og har 18 kg til før jeg er i mål. 

Mindre distraksjoner og sosiale sammenkomster med masse mat. Mer fokus på overvekt som risokofaktor for å bli alvorlig syk. 

Anonymkode: 4782c...d1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, addict skrev:

Vil du fortelle hva du synes er vanskelig med det? 

Å holde fokus når man har kommet i mål. Hodet mitt er skrudd sammen slik at jeg blir ekstremt fokusert når jeg har et konkret mål. F.eks ned 15 kg. Da avviker jeg ikke en mm fra den planen, og går ned 15 kg. Når jeg er ferdig så er jeg på en måte i mål, og flytter fokus over på noe annet.
 

Så kommer hverdagen, og mye av min utfordring med vekt ligger på dårlig planlegging av måltider, og mye tid på jobb.  Da har jeg lett for å velge dårlige løsninger, som en pose boller på vei fra et møte til et annet, eller noe annet usunt jeg drar med meg i farten. Da kan jeg også gå frem til 17-18:00 uten å spise, men spiser alt for mye når jeg først setter meg ned.

Så for å holde på vektnedgangen må jeg bli flinkere til å planlegge, ta med meg lunsj på jobb osv.

Anonymkode: 6db31...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å holde fokus når man har kommet i mål. Hodet mitt er skrudd sammen slik at jeg blir ekstremt fokusert når jeg har et konkret mål. F.eks ned 15 kg. Da avviker jeg ikke en mm fra den planen, og går ned 15 kg. Når jeg er ferdig så er jeg på en måte i mål, og flytter fokus over på noe annet.
 

Så kommer hverdagen, og mye av min utfordring med vekt ligger på dårlig planlegging av måltider, og mye tid på jobb.  Da har jeg lett for å velge dårlige løsninger, som en pose boller på vei fra et møte til et annet, eller noe annet usunt jeg drar med meg i farten. Da kan jeg også gå frem til 17-18:00 uten å spise, men spiser alt for mye når jeg først setter meg ned.

Så for å holde på vektnedgangen må jeg bli flinkere til å planlegge, ta med meg lunsj på jobb osv.

Anonymkode: 6db31...08a

Eller kanskje jobbe med grunnen til overvekten? 😊 Kanskje det blir lettere å holde vekten hvis du går mer i dybden til hvorfor du tar dårlige valg? 

 

Jeg spør av nysgjerrighet altså, og ikke a hovenhet. Er selv ca i mål og det neste for meg er å holde. Det går veldig bra, men det er selvfølgelig et fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, addict skrev:

Vil du fortelle hva du synes er vanskelig med det? 

Jeg har veldig lett for å legge på meg. Men har tidligere alltid trent mye, da er det jo lettere å holde vekta. Men nå er jeg kronisk syk, og det er ikke lett å få trent. Og jeg ser at skal jeg holde vekta, så blir det ikke noe godteri, ikke ris, pasta, potet osv. Det blir et ganske strengt kosthold framover. Og tidligere så har det sklidd veldig sakte ut. Man starter med å kose seg litt, så blir det gradvis oftere. Og det har stort sett tatt noen år før jeg har gått opp igjen. Og jeg elsker is, sjokolade og potetgull. Det kan jeg jo bare glemme.

Anonymkode: cfb43...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, addict skrev:

Eller kanskje jobbe med grunnen til overvekten? 😊 Kanskje det blir lettere å holde vekten hvis du går mer i dybden til hvorfor du tar dårlige valg? 

 

Jeg spør av nysgjerrighet altså, og ikke a hovenhet. Er selv ca i mål og det neste for meg er å holde. Det går veldig bra, men det er selvfølgelig et fokus. 

Jeg vet jo grunnen til overvekten, 90% av tiden prioriterer jeg jobb over mat, og mat fungerer bare for å bli mett. Når jeg først spiser så spiser jeg for mye og for kjapt. Så jeg vet at nøkkelen er planlegging, og jeg faktisk må tenke at det er viktig og betyr noe.

Det er ikke alltid det er noen dypere grunner enn det for overvekt.

Anonymkode: 6db31...08a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig lett for å legge på meg. Men har tidligere alltid trent mye, da er det jo lettere å holde vekta. Men nå er jeg kronisk syk, og det er ikke lett å få trent. Og jeg ser at skal jeg holde vekta, så blir det ikke noe godteri, ikke ris, pasta, potet osv. Det blir et ganske strengt kosthold framover. Og tidligere så har det sklidd veldig sakte ut. Man starter med å kose seg litt, så blir det gradvis oftere. Og det har stort sett tatt noen år før jeg har gått opp igjen. Og jeg elsker is, sjokolade og potetgull. Det kan jeg jo bare glemme.

Anonymkode: cfb43...ab8

Takk for at du deler erfaringer 😊 jeg er uenig i at du bare må glemme det, men jeg kjenner meg igjen i at man må passe på. Jeg har gått ned ved å spise ca det jeg vil på lørdager og ved anledninger men diett ellers, så jeg vil tro at det er mulig ved vedlikehold også. Og gleder meg til å trene igjen slik at man får enda mer rom. Det er en utrolig stor frykt å gå opp igjen, så det er nyttig med andres innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo grunnen til overvekten, 90% av tiden prioriterer jeg jobb over mat, og mat fungerer bare for å bli mett. Når jeg først spiser så spiser jeg for mye og for kjapt. Så jeg vet at nøkkelen er planlegging, og jeg faktisk må tenke at det er viktig og betyr noe.

Det er ikke alltid det er noen dypere grunner enn det for overvekt.

Anonymkode: 6db31...08a

Kan også legge til at jeg I perioder ikke prioriterer å ta tak i det fordi det ikke er viktig for meg. Det er rett og slett andre ting som er viktigere enn kropp og vekt, og da er det det som blir prioritert.

Anonymkode: 6db31...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo grunnen til overvekten, 90% av tiden prioriterer jeg jobb over mat, og mat fungerer bare for å bli mett. Når jeg først spiser så spiser jeg for mye og for kjapt. Så jeg vet at nøkkelen er planlegging, og jeg faktisk må tenke at det er viktig og betyr noe.

Det er ikke alltid det er noen dypere grunner enn det for overvekt.

Anonymkode: 6db31...08a

Nei det trenger det ikke å være, men jeg har ikke erfaring med å være normalvektig eller å holde et normalt spisemønster så jeg bare spør 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har troen denne gangen, det bare føles annerledes. Jeg har for første gang funnet meg i at ting tar tid og at det ikke bare handler om å være normalvektig. Det handler om å lytte til kroppen og høre etter hva den vil. Aldri følt det på den måten før, det har alltid vært "JEG SKAL BLI SKINNY OM 5 MÅNEDER" og hvis jeg "driter" meg ut en gang så mistet jeg all motivasjon. Men ikke nå, det er jeg 110 % sikker på. Uansett om jeg hadde drept to plater sjokolade så er jeg helt sikker på at jeg hadde fortsatt å jobbe med gode vaner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja.. Jeg har forsøkt å gå ned 5-10 kg i tre år nå. Problemet har vel vært at jeg ikke vil det nok, og at jeg lar meg distrahere av andre ting og "glemmer" at jeg skal ned i vekt. Mye taler derfor for at jeg ikke vil klare det denne gangen heller. På den annen side lærer jeg stadig mer om meg selv og hva som skal til for at jeg skal kunne gå ned i vekt og bli der. Jeg skal også bli flinkere til å minne meg selv på både at jeg skal ned i vekt, og hvorfor det er noe jeg ønsker. Derfor tror jeg at jeg skal kunne legge til rette for en varig vektnedgang denne høsten, og at jeg skal klare å bli på målvekten etter det.

(Må sjekke denne tråden innen utgangen av året - fingers crossed😅)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet, og tenkt på vektnedgang i 4 år nå (etter siste svangerskap), alltid bare klart 4- 5 kilo i løpet av disse årene, å så gitt opp.

Men i april bestemte jeg meg. Så nå er jeg endelig nede på vekten jeg hadde før siste svangerskap. 

Men føler at det er nå jobben begynner. Slankinga gikk raskt og effektiv egentlig, når jeg bare hadde fått tenkt igjenom hvorfor jeg handler som jeg gjør.

Anonymkode: 2dd7f...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Ja jeg har troa. Har gått ned i vekt tidligere uten de store problemene, men gått opp etter to svangerskap og ikke minst to permisjoner med frislipp av usunn mat... Har noen halvhjertede forsøk bak meg også, så jeg kjenner på meg at jeg ikke gir meg denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har troen på at jeg klarer vektnedgangen, problemet for meg er ikke å gå ned, men å holde seg der nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...