Gå til innhold

Hvordan forberede seg på graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på folat, multivitamin og magnesium. Har ellers forsøkt å endre kostholdet ved å spise sunnere og har kuttet ut ting som alkohol, koffein mv. Tipper det sikkert blir en løsning der jeg kun drikker/spiser slikt under mensen og i påvente av blådager hvor det er sjanse for graviditet, dersom prøvingen vil ta lang tid. I tillegg har jeg begynt å tracke syklusen min i appen flo, som jeg også vil bruke som et verktøy for å bli gravid ift. eggløsningsoversikt.

Jeg ønsker imidlertid å forberede meg enda bedre og lære mer. Hva gjør dere som forbereder dere? Kanskje noen tips til bøker, podcaster, nettsider, artikler eller gode tiltak?

Masse lykke til ❤️ 

 

 

Anonymkode: 5da9c...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde ingenting annet enn å ta folat, vitaminer og eggløsningstester. Gikk raskt nå da jeg ble gravid i pp2. Sist graviditet tok lenger tid, så da ble det temping også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å prøve å leve som normalt og ikke fokusere for mye på prøvingen. Man vet aldri hvor lang tid det tar. Mange blir uventet skikkelig skuffet og lei seg når mensen kommer istedet for positiv test. Det er også fort gjort å bli hengt opp i eggløsning og dagene frem til man kan teste, tolke alle symptomer. Man kan rett og slett bli litt småsprø, enda man aldri hadde trodd man skulle bli sånn. Ville også vært mentalt forberedt på at ting kan ta tid selv om man begge er friske og raske. Her brukte vi nesten et år med prøving på begge barna. 

Anonymkode: c0659...4cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kloke svar! Det er litt vanskelig i starten når alt er nytt og spennende, men skal absolutt forsøke å ikke ha et for stort fokus på det etter noen sykluser. Skjønner godt at man blir skuffet og kanskje redd når ting tar tid. Men akkurat nå vil jeg bare lese noen bøker og få oversikt slik at jeg føler meg trygg på at jeg er forberedt ❤️ 

Anonymkode: 5da9c...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, gratulerer med å ha startet prøvingen! 😃 Det er veldig spennende, og jeg kjenner veldig godt igjen følelsen av å ville dypdykke ned i informasjon. 
 

Jeg kjøpte et par bøker når vi begynte prøvingen og var veldig fornøyd med «På vei» av Gro Nylander. Den har en del om tiden før positiv test også. 
 

I tillegg hang jeg ganske mye i både prøvedagbøker og graviddagbøker her på KG. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det anbefaler jeg også! Å lese andres prøverdagbøker og bli kjent med dem som er i samme situasjon som deg. Jeg har vært på forum i årevis og lært ALT jeg kan via det, og faktisk fått venner for livet der ♥

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips du har fått over her! Så spennende at dere har blitt prøvere 😊 Et helt annet tips jeg vil komme med, går mer på om du kommer til å ønske å holde graviditet hemmelig, og om du i såfall er i en situasjon hvor venner eller andre vil reagere på hvis du plutselig ikke drikker alkohol. I såfall kan det være lurt at du, for eksempel ved neste anledning for alkohol takker nei, og at du gangen etter takker ja (med mindre du da har blitt gravid). For da ser omgangskretsen at du kan takke nei uten at det betyr graviditet 😅 Jeg varierer egentlig i utgangspunktet mye på om jeg drikker/ikke drikker, og synes det er en uting at andre skal tolke mitt alkoholinntak. Men så er det sånn det er, og da kan det være greit å komme dem i forkjøpet 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips er å prøve å leve som normalt og ikke fokusere for mye på prøvingen. Man vet aldri hvor lang tid det tar. Mange blir uventet skikkelig skuffet og lei seg når mensen kommer istedet for positiv test. Det er også fort gjort å bli hengt opp i eggløsning og dagene frem til man kan teste, tolke alle symptomer. Man kan rett og slett bli litt småsprø, enda man aldri hadde trodd man skulle bli sånn. Ville også vært mentalt forberedt på at ting kan ta tid selv om man begge er friske og raske. Her brukte vi nesten et år med prøving på begge barna. 

Anonymkode: c0659...4cc

Sant nok, men annerledes når man går på letrozol. Da har man ikke så mange sjanser... 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 10.05, Amatariel skrev:

Ja det anbefaler jeg også! Å lese andres prøverdagbøker og bli kjent med dem som er i samme situasjon som deg. Jeg har vært på forum i årevis og lært ALT jeg kan via det, og faktisk fått venner for livet der ♥

Tusen takk for veldig gode svar alle sammen. ❤️ 

Jeg skal se om de har boken "på vei" av Gro Nylund på storytell eller biblioteket. Babyverden var en veldig fin nettside og jeg skal se podcastene.

Har dere noen gode tips til babydagbøker det er spennende å følge nå? Jeg regner med det vil si at noen lager et emne på kvinneguiden som de kaller babydagbok og oppdaterer litt om hvordan prøvingen og graviditeten går ogsånt.

Anonymkode: 5da9c...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for veldig gode svar alle sammen. ❤️ 

Jeg skal se om de har boken "på vei" av Gro Nylund på storytell eller biblioteket. Babyverden var en veldig fin nettside og jeg skal se podcastene.

Har dere noen gode tips til babydagbøker det er spennende å følge nå? Jeg regner med det vil si at noen lager et emne på kvinneguiden som de kaller babydagbok og oppdaterer litt om hvordan prøvingen og graviditeten går ogsånt.

Anonymkode: 5da9c...bb1

Definitivt jordmor Siri podcasten 

Anonymkode: f2cce...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer forresten på hva dere bruker under prøvingsfasen? F.eks appen flo, eggløsningstester, natural cycles, babyplan digital termometer. Gode erfaringer? :-) 

Anonymkode: 5da9c...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med prøvingen! Vi er i gang vi også.

Jeg bruker appen Flo. Startet med engang jeg sluttet på p-pillene for å få mer nøyaktig oversikt syklus. Og startet på Folat. 

annet enn det så prøver jeg å nyte prøvetiden og livet som barnløs. Plutselig blir det full baluba fra morgen til kveld! Hehe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.8.2020 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Har dere noen gode tips til babydagbøker det er spennende å følge nå? Jeg regner med det vil si at noen lager et emne på kvinneguiden som de kaller babydagbok og oppdaterer litt om hvordan prøvingen og graviditeten går ogsånt.

Prøverdagbøker er her og graviditetsdagbøker er her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...