Gå til innhold

Noen spørsmål om valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo har nylig hentet valp. Han har vært hos oss 2-3 dager. Han er utrolig flink til å gå på do ute, sove i eget bur om natten. Han har noen raptuser og blir ganske vill og vil helst bite og henge i våre klær, men vi forsøker å oppfordre han til å bite på leker, han er flink til dette ved litt avledning. Normal valpeatferd altså.

Det er bare to ting jeg forundrer meg på.. Ja han hopper opp og biter i klær og oss, vi stopper selvfølgelig dette, men han har ved en  del anledninger forsøkt å holde seg fast i ben eller arm for å jokke. Dette stopper vi også men syns det er litt merkelig. Er nok ikke hormonelt, heller relatert til stress kanskje? Opplever også at han biter seg mye i halen. Dette kan jo ikke være bra? Vi er ute med han flere ganger om dagen, er ikke trygge på å slippe han løs enda. Vi har gått litt tur med han for å få ut litt energi men vil jo ikke gå for mye, det skal en jo ikke med valp, da er vel raptusene bedre? Han er også velkommen til å ha raptuser i stua, men syns dette her med jokking og halebiting, biting i egne bein er litt merkelig. Dette er forresten vår første valp. Han er registrert i NKK og kommer fra en seriøs og dreven oppdretter. Kjøpet av valpen har vært planlagt i ett år, så tror ikke det er genene som forårsaker dette. Han er en italiensk mynde.

Anonymkode: ec8ec...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guri, må også nevne at han er litt over 8 uker

Anonymkode: ec8ec...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som du sier at jokking som regel kommer av stress. Det kan fort koke over for små valper. Biting i halen kan også komme av stress, hvis det ikke er for at han faktisk klør.

Dere kan gjerne aktivisere ham på en måte som roer ham ned når dette skjer (og evt før), så som tyggebein, fylt kong og ikke minst godbitsøk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig stress adferd hos valper.

Anonymkode: 1834e...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen valper blir fort overstimulerte, og det koker litt i toppen. Det man kan gjøre da er å gi rotrening. Litt hjernetrim, så søvn. Valper skal sove mye. (Nesten som en nyfødt baby. 

Vi gav en kong i bur, så sovnet han der tilsutt og fikk ro, samt ble vant til buret sitt. 

Anonymkode: 66b1d...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombo tur + mental stimuli vil sikkert gjøre susen. Og ro. Drive litt med godbitsøk og tren på enkle kommandoer, og gi rom til nok hvile.

Forøvrig, hvis han gjør ting på dere (jokker, biter osv) kan en fin løsning være å reise seg og gå ut av rommet med en gang hunden gjør det. Vent utenfor til han er rolig før du går inn igjen og setter deg. Begynner han ingen er det bare å reise seg og ikke gi noen form for oppmerksomhet (som å se på ham, si noe, ta på han), bare gå ut. Det skal ikke være moro å holde på sånn, og eier som bruker ord til å si nei mens de dytter er en fin lek. ;)

Anonymkode: d4995...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kombo tur + mental stimuli vil sikkert gjøre susen. Og ro. Drive litt med godbitsøk og tren på enkle kommandoer, og gi rom til nok hvile.

Forøvrig, hvis han gjør ting på dere (jokker, biter osv) kan en fin løsning være å reise seg og gå ut av rommet med en gang hunden gjør det. Vent utenfor til han er rolig før du går inn igjen og setter deg. Begynner han ingen er det bare å reise seg og ikke gi noen form for oppmerksomhet (som å se på ham, si noe, ta på han), bare gå ut. Det skal ikke være moro å holde på sånn, og eier som bruker ord til å si nei mens de dytter er en fin lek. ;)

Anonymkode: d4995...373

En valp på 8 uker trenger ikke tur og mental  stimuli.

Den trenger ro, nok søvn, mat, sosialisering og så mer søvn.

En overstimulert valp blir fort stresset.

Anonymkode: 1834e...23c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

En valp på 8 uker trenger ikke tur og mental  stimuli.

Den trenger ro, nok søvn, mat, sosialisering og så mer søvn.

En overstimulert valp blir fort stresset.

Anonymkode: 1834e...23c

Selvfølgelig trenger den tur og mental stimuli, men like naturligvis trenger den det på sitt nivå. Tur kan bety en tissetur i hagen. Mental stimuli kan bety 2 min med læring gjennom lek, å oppleve noe nytt, å øve på å ha på sele. Og så må den få tilstrekkelig med ro og å få hvile så hjernen får prossesert ting. Det er når de sover at bearbeidingen av alle inntrykkene skjer. Man skal selvfølgelig ikke jobbe for å slite ut en valp, de tar inn alt rundt seg. Samtidig skal man jo sørge for at de får læring på sitt nivå. Og så er det jo forskjell på en valp på 9 uker og en på 6 mnd. Min erfaring av folk rundt meg sin valpebehandling er at de er flinke med å gi ro og fred, men ikke så flinke til å følge opp læringen. Men klart, man skal ikke presse på med overstimulering heller. Alt er en balanse. 

 

 

Anonymkode: d4995...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig trenger den tur og mental stimuli, men like naturligvis trenger den det på sitt nivå. Tur kan bety en tissetur i hagen. Mental stimuli kan bety 2 min med læring gjennom lek, å oppleve noe nytt, å øve på å ha på sele. Og så må den få tilstrekkelig med ro og å få hvile så hjernen får prossesert ting. Det er når de sover at bearbeidingen av alle inntrykkene skjer. Man skal selvfølgelig ikke jobbe for å slite ut en valp, de tar inn alt rundt seg. Samtidig skal man jo sørge for at de får læring på sitt nivå. Og så er det jo forskjell på en valp på 9 uker og en på 6 mnd. Min erfaring av folk rundt meg sin valpebehandling er at de er flinke med å gi ro og fred, men ikke så flinke til å følge opp læringen. Men klart, man skal ikke presse på med overstimulering heller. Alt er en balanse. 

 

 

Anonymkode: d4995...373

Og når valpen allerede viser stress atferd, så er åpenbart at den trenger mer ro. Ikke tur og mental stimuli.

Anonymkode: 1834e...23c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kong fylt med mat er en god ide. Da får den brukt hjernen (for å finne ut hvordan den skal få ut maten), og slikking er også noe hunder gjør når de skal roe seg ned. Kjøp inn et par kong, fyll de med mat og legg de i fryseren. Da kan dere gi det til valpen etter tur når den skal roe seg ned. Ut på tur, stopp gjerne og tren litt på enkle, basic ting som sitt, gi lapp osv. Da får den både tur og litt hjernestimuli (spesielt siden den blir bedt om å fokusere samtidig som den er ute i den store, veldig spennende verden). Gi kong når dere kommer inn. Valpen kan jo få maten sin i en kong istedenfor en skål? 

Anonymkode: 66632...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha han masse inne, utetid er kun dotid, om du vil spasere litt med han er det max 10 minutter til han blir 12 uker, og da vil han kanskje gå noen få meter og bruke resten av tida på å lukte, spise ALT han ser (fy faen så mange gråsteiner jeg måtte lirke utav kjeften før han svelget dem). 

Vår sov SÅ mye de første 4 ukene, det overrasket veldig, hadde ikke lest nok om søvn på forhånd. Det føltes ut som dagene bare var intervaller på spise/drikke-ut og tisse-inn og leke(20 min på disse 3)-sove i 2 timer, om og om igjen, og så sov han hele natta gjennom. Og han måtte få litt hjelp til å slappe av og sove nok. Etterhvert klarte han ikke sove i stua, det er for lyst om dagene, og det at jeg går rundt var spennende for han vil være klar om det skal komme besøk, eller om vi skal ut eller om jeg finner på noe hundetrening. Så jeg begynte å følge litt med, ta han med på soverommet og skru av lyset og ligge i senga med han et par timer. Nå er han 5 måneder og det hender jeg fremdeles tar han på rommet og skrur av lys. 

Vår jokket for første gang på valpesenga si da han nærmet seg 4 mnd etter å ha lekesloss med den i mange minutter. I det siste har det vært oftere, og for det meste på hvite tekstiler. Vi tar vekk det han jokker på og gir beskjed om at det ikke et bra og så gir han seg. Leker ofte med han, har alltid hatt i bakhodet at han ikke må få være den dominerende i leken. Så når vi lekesloss eller hva jeg skal kalle det, så prøvde han å holde armen min mellom sine armer, men jeg var kvikk å skyve han vekk og avbryte leken. Og jeg har måtte gjøre det 3-4 ganger til etter det, nå virker det som han vet at leken slutter da så han har ikke prøvd det. Og enda ikke jokket på mennesker. 

Valpen vår elsker å bare bli snakket til, gjerne mens vi stryker lett bak ørene, på sidene av ryggen eller halsen, ikke klapp hunden rett oppå hodet, nakken eller ryggen, dette kjennes ikke godt. Stryk heller lett med baksiden av 2 fingre på sidene der det er muskler og ikke bare skjelett. Så rolige stunder der vi prater positivt og stryker roer han veldig. 

Anonymkode: bc2ac...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update og flere spørsmål: 

Vi har kong og griseører men kongen blir han lei av etter 30 sek og griseøret leker han med og hopper etter. Han roer seg ned når vi gir han godbiter fra hånd da. Han har roet seg ned nå de siste to dagene. Sikkert litt overveldet over alt som har skjedd, komme til oss, tenker jeg. 

Anonymkode: ec8ec...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sover i bur på soverommet om natten. Ellers er han inntil oss hele tiden. Det er selvfølgelig greit, han har akkurat kommet til oss. Har jo behov for etter hvert at han kan være litt mer selvstendig. Typ å kunne gå på toalettet eller gjøre litt husarbeid uten at han følger etter. Føler det er litt avgrensende å ha han i soveburet da det blir litt for adskilt og sikkert vanskelig for han å venne seg til. Er det kanskje en ide å ha en valpegård i stua også da? Så han er med oss uten ligge oppå oss? Eller kanskje bare tilvenne han til å kunne været i soveburet? 

Anonymkode: ec8ec...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En liten update og flere spørsmål: 

Vi har kong og griseører men kongen blir han lei av etter 30 sek og griseøret leker han med og hopper etter. Han roer seg ned når vi gir han godbiter fra hånd da. Han har roet seg ned nå de siste to dagene. Sikkert litt overveldet over alt som har skjedd, komme til oss, tenker jeg. 

Anonymkode: ec8ec...8b0

Man må ofte 'lære' noen hunder å like kong. Ikke legg mat i den første gang, men bare smør litt leverpostei eller peanøttsmør på innsiden (hva enn han liker best), eller kanskje litt våtfor. Noe skikkelig digg, I hvertfall, så han forstår greia. Dere kan jo også stenge han inn i buret når dere gir han kong. Da er kongen det eneste han kan holde på med. Etterhvert som han forstår hva kong er og hva han skal gjøre med den, så kan dere begynne å fylle den litt mer med mat, også etterhvert fryse ned også. 

Anonymkode: 66632...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med griseøre og kong i buret. Vi har hatt leverpostei inni. Vi kommer ikke til å gi opp, han er ikke glad i buret, ja vi har trent en del men er alltid litt urolig i starten, litt usikker. Så sovner han og våkner 3-4 timer senere og gir beskjed om at han må på do.

Anonymkode: ec8ec...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg også forundrer meg over: Det står overalt at eg så liten valp må tisse hver annen time. Det stemmer gjerne på dagtid for oss, men han gir ikke beskjed om at han må på do på natten før etter 4.5 timer. Han legger seg vel sånn tolv på kvelden og piper igjen klokken fire, halv fem. Burde jeg vekke han i to-tiden og ta han med på do?😳

Anonymkode: ec8ec...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg også forundrer meg over: Det står overalt at eg så liten valp må tisse hver annen time. Det stemmer gjerne på dagtid for oss, men han gir ikke beskjed om at han må på do på natten før etter 4.5 timer. Han legger seg vel sånn tolv på kvelden og piper igjen klokken fire, halv fem. Burde jeg vekke han i to-tiden og ta han med på do?😳

Anonymkode: ec8ec...8b0

Jeg hadde valpen i senga. Hun ble urolig da hun måtte på do, så da tok jeg med henne ut. Hun pep aldri, ble bare litt urolig og skifta liggestilling og sånn så jeg våkna. Da var jeg ut i 2-3 tiden, så i 5-6 tiden. 

Mulig valpen egentlig må på do tidligere, men ikke sier ifra før det virkelig presser på. 

 

Anonymkode: 66632...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg også forundrer meg over: Det står overalt at eg så liten valp må tisse hver annen time. Det stemmer gjerne på dagtid for oss, men han gir ikke beskjed om at han må på do på natten før etter 4.5 timer. Han legger seg vel sånn tolv på kvelden og piper igjen klokken fire, halv fem. Burde jeg vekke han i to-tiden og ta han med på do?😳

Anonymkode: ec8ec...8b0

Dette kommer helt an på hunden, noen hunder klarer å si ifra fra start, mens andre holder seg for lenge, men det merker dere nok forskjell på.

Jeg ville hvertfall ikke vekket valpen med mindre dere får et problem med at den tisser inne om natta. De trenger ro og hvile de også. Så lenge dere alltid går ut med en gang den piper (uten at det skjer noe annet gøy enn dobesøk), så er jo bare dette en del av at valpen lærer å si ifra, som er praktisk.

Valpen vår lagde faktisk ingen lyd på 10 timer første natta i hus 😮 bare sov, var såklart ikke planen å la det gå så lenge, men vi trodde jo han kom til å pipe... Men han sa ifra hvis han trengte det, og det gjør han fortsatt. Tydeligvis god blærekontroll på vår fra dag 1...

Anonymkode: 66b1d...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kontakt med oppdretter? Det kan være verdifullt å få info og innspill fra noen som kjenner rasen godt. 

Anonymkode: 1834e...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi opplever litt av det samme da ifht toalettbesøk😂bare redd han holder seg og glemmer å si ifra eller ikke tør. Bare redd jeg påfører han nyrerelatert problematikk.

Anonymkode: ec8ec...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...