Jump to content
AnonymBruker

Du som er ufør; hva bruker du på mat i mnd og hva spiser du på en dag?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg bruker ganske mye penger på mat pga jeg er kresen og aldri orker å spise det samme hver dag. Leter etter litt inspirasjon til kostholdet 😅

Anonymkode: e6435...0e2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ts her igjen

Np har jeg matbudsjett (inkluderer dagligvarer/hygiene osv) på 3500 i mnd bare for meg. 

Lager meg smoothie som lunsj ofte, så blir det alltid noe kjøtt til middag med litt grønt. 

Sliter med å finne noe frokost som frister og ikke blir dyrt i lengden. Kveldsmat er også litt vanskelig. 

Ikke så alt for glad i brødmat. 

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her igjen

Np har jeg matbudsjett (inkluderer dagligvarer/hygiene osv) på 3500 i mnd bare for meg. 

Lager meg smoothie som lunsj ofte, så blir det alltid noe kjøtt til middag med litt grønt. 

Sliter med å finne noe frokost som frister og ikke blir dyrt i lengden. Kveldsmat er også litt vanskelig. 

Har du prøvd kjøleskapsgrøt? Google det så kan du finne forskjellige oppskrifter😊 evt havregrøt med frukt/ bær. Du kan kjøpe frosne blåbær evt å varme i stekepanna. Ikke så dyrt, du varmer det du skal ha og sparer resten og det er godt på kjøleskapsgrøt og havregrøt 😊 

ellers syns jeg omelett/ eggerøre osv med litt grønt ved siden av kan være godt til frokost om en ikke vil ha brød😊 synes også knekkebrød er billig og godt. Vanlig husmann er slager hjemme her😊

Anonymkode: bf892...1d1

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her igjen

Havregrøt kokt på: ønsket mengde gryn, revet eple, litt rosin, smør, hakkede valnøtter (evnt. en ss peanøttsmør), vann el.melk.  Kjempegodt!

Ristet brød med pesto og pålegg (f.eks: kylling, omelett, ost, fiskepudding/ fiskekaker) Toppes med masse paprika el. andre grønnsaker).

Grove sunne vafler el. pannekaker: Ha en del grovt mel/ havregryn i røra og har du rester av potet kan du ta med det også. Revet rå gulrot er godt å ha i røra til vafler, og spinat bruker jeg mye i pannekaker (bruker frossen hakket spinat).

Tomatbønner og speilegg + litt stekte grønnsaker, f.eks løk og paprika.

Pasta/ pestosalat: Bland kokt småpasta med grønn pesto, strimlet løk (gjerne rødløk), og ruccolasalat. Tilsett mer hvis du ønsker, f.eks kjøtt/ kjøttdeig/ kjøttpålegg og/ eller de grønnsakene du liker best.

Anonymkode: c7eb6...dc8

Dillan

Ca 1500kr/mnd. 

Frokostblanding til frokost

2 skiver brød med smøreost eller crabstick til lunsj 

Middag i ukedagene: sei og poteter med amerikansk blanding, laks med ris og grønnsaker, pannekaker (for å få brukt opp melka før den går ut på dato), omelett med fetaost, pasta med vegetarboller , linsestuing, grønnsakssuppe eller andre supper uten kjøtt.

Middag i helgene: taco, kylling, lasagne 

Kveldsmat: to knekkebrød med smøreost 

Bruker mye billige varianter, og lager store porsjoner og fryser ned.

AnonymBruker

Mye kjøttdeig (følger med på tilbud og tar alltid en titt i kort holdbarhets-kjølen), mye egg (kjøper fra bonde til 40 kr for ett brett). Spiser ikke brød eller korn i det hele tatt. Ender på ca 1500 kr for en måned.

Omelett blir jeg aldri lei av. Lager gjerne en stor porsjon (kalles vel heller frittata i den formen) i ildfast form i ovnen av 20-25 egg + fyll som kan varieres i det uendelige. 150ºC i 1-2 timer (spørs hvor dyp form). Så har man flere måltider. Bare skjærer seg et stykke.

Anonymkode: 3bb66...7ce

Annonse

AnonymBruker

Sparetips: (Hvis noe av det nedenfor gjelder deg, da :))

Kutt ut frokosten, hvis du er blant de mange som kan leve uten, og vent med første næringsinntak til lunsj.

Lag matpakke til lunsj og til når du er ute og farter.

Kutt ut absolutt alt av potetgull/snacks, sjokolade, snop, osv. - kjempedyrt!

Drikk bare vann (gratis, og dessuten den aller beste tørstedrikken for kroppen), samt (usøtet) kaffe/te som du lager selv (veldig billig).

Ikke kjøp mellommåltider som rislunsj, skyr, go'morgen, energibarer, osv. Både unødvendig, usunt og dyrt. Vent til neste måltid, eller ha med matpakke.

Anonymkode: b7906...591

Muscae

Pleier ofte å lage en sen frokost, og da gjerne en suppe. Ikke særlig glad i frokost, men noe må en jo ha i seg. Grønnsakssuppe på pose, med biter av ferdiggrilla kylling, er veldig enkelt og godt. Skjærer opp på forhånd og har i fryseren og tar opp porsjonsvis.