Gå til innhold

Dere som må ned 20-30kg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg er kraftig overvektig. Jeg har lipødem så mye av vekten ligger jo i hofter og lår. MEN jeg er jo også veldig stor i tillegg. Så jeg MÅ ned 20-30kg. Helst 30kg. 
jeg trenger tips og råd til dette. Jeg skal på overvektsklinikken om 1mnd, men jeg føler det haster å gå ned i vekt. Da også pga corona situasjonen, jeg er jo i faresonen om jeg blir smittet. Jeg er 160 høy og veier 103kg. 
jeg har tidligere forsøkt lavkarbo, men jeg blir dårlig (?). Jeg har nå i 1år forsøkt å trene mer og spise sunnere. Jeg har gått ned 1kg totalt.. det betyr jo tydeligvis at det jeg har gjort hittil ikke fungerer. Midjen er blitt noen cm mindre riktignok, men vekta viser ikke endring som samsvarer med dette. Så mulig jeg bare «ser» sånn ut? Ikke veit jeg, det jeg gjør fungerer ikke uansett. 
 

uansett, kom gjerne med tips og «triks» til å miste så mye i vekt. 
 

Anonymkode: 09e78...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan dårlig ble du på lavkarbo?

Svimmel, kvalm, hodepine, irritert/hissig?

Anonymkode: be0ae...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal stole mer på målebåndet enn badevekta, kroppen kan holde på mye vann etter syklus, inntak av salt og karbohydrater, stress osv. Husk også å veie deg på morgenen, gjerne fredager, etter dobesøk men før du spiser eller drikker noe. Mest pålitelig da.

Når det er sagt hadde ikke jeg heller noe suksess med lavkarbo(jeg gikk fra 90kg-60kg, jeg er 170cm). Så jeg gikk over til å veie maten og telle kalorier, og var mer aktiv alt etter hva kroppen tillot. Mitt beste råd er vel å ikke starte for hardt. Finn en ting du synes vil være lett å legge om, og start med det. Gjør det til en vane før du går løs på noe annet. Og så mye mer triks enn det er det dessverre ikke. Vel, du kan jo forsøke ting som å ikke la panna du laget maten i stå forran deg mens du spiser, lettere å forsyne seg med mer da. Bruk mindre tallerkener, ikke se på TV/whatever mens du spiser osv., dette er visst ting som har en psykologisk effekt. Skader nå ikke i alle fall.

Jeg vil også anbefale å planlegge i alle fall middagene en uke av gangen. Jeg spiser sunnere og mer variert da enn om jeg ikke gjør det. Jeg pleide også å planlegge hva jeg skulle spise neste dag, jeg la det inn i en kaloritelle app. Så unngikk jeg å spise for mye til frokost og lunsj og så ha alt for lite kaloribudsjett til kvelds eksempelvis. Men så lenge du teller så ser du jo litt selv. Jeg pleide også å lage store kvanta av magre gryteretter og fryse ned i porsjoner for å ha noe lettvint å bare tine om jeg var lat, kom av senvakt osv. Laget en med lammekjøtt og rotgrønnsaker og den var jo kjempemager og drit digg!

Det er mine beste råd men dette er så individuelt at man må nesten bare eksperimentere litt. Masse lykke til:)

Anonymkode: 4a89b...a2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned Lifesum og tell kalorier, alle kalorier. Hold deg på 1500 om dagen, og gjør det fast i feks 3 måneder. Jeg lover deg at du får resultater.

Anonymkode: 1d467...186

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Last ned Lifesum og tell kalorier, alle kalorier. Hold deg på 1500 om dagen, og gjør det fast i feks 3 måneder. Jeg lover deg at du får resultater.

Anonymkode: 1d467...186

Dette er omtrent det eneste som garantert virker - tell kalorier og hold nivået godt under det du forbrenner. Selv bruker jeg Yazio, den er nok omtrent lik som Lifesum, og det finnes en haug lignende apper. Det går også an å gjøre det på gamlemåten - lån en bok på biblioteket om kaloriinnhold i mat, les innholdsdeklarasjonene på alt, og skriv det ned i en bok. Jeg gjorde det forrige gang jeg slanket meg, for snart 20 år siden. Men app er mye enklere altså!

 

1500 kcal om dagen virker lite i starten, men du kommer raskt inn i det. Spis normal mat, men fokusér litt ekstra på ting som holder deg mett lenge (grønnsaker, proteiner som egg og rent kjøtt/fisk). Å kvitte seg med dårlige matvaner går nesten av seg selv når man teller kalorier, jeg har holdt på i 2 måneder og etter å omtrent aldri ha kaloribudsjett til sånne ting som potetgull og brus, så har jeg også mistet all lyst på det. 

Og få inn mosjon i hverdagen, helst noe du liker. Gå en tur hver dag. Skaff deg en innendørs tredemølle, sykkel, romaskin eller hva som helst, så du ikke har "en god grunn" til å droppe trening de dagene det er dårlig vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her :) 

takk for gode innspill! 
jeg blir kvalm, slapp og irritabel på lavkarbo. Hehe, føler det fungerer dårlig med 2 små barn. Minste er 1år, så det byr jo på utfordringer om jeg skal føle meg sånn i tillegg. Men jeg likte maten på lavkarbo da. Gikk ned 10kg sist jeg gikk på det. 
jeg har brukt lifesum appen, men jeg slurver så mye. Så må nok bli nøyere med å måle og veie maten jeg putter i meg. Er vel mye at jeg spiser sunt og fint på dagen, men så kommer kvelden og jeg mister kontrollen. Tror det har mye av skylda. Og at jeg har vært inaktiv siden minsten ble født, pga fødselsdepresjon. Nå starter hun i bhg, så kan håpe jeg kommer meg litt der også. Tenker det er ting som hjelper masse, bare det. 
spise litt mer ordentlig på dagtid også, så jeg ikke får En sånn enorm sult på kvelden 🤪

Anonymkode: 09e78...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg har gått ned godt over 30 kg det siste året. Det jeg har gjort er å telle kalorier. Jeg hadde en BMI på 40 komma noe når jeg startet og er nå nede i normalvekt. Har brukt gratisversjonen av lifesum til å telle kalorier. Synes den appen er lett å bruke. Videre begynte jeg med å gå turer i terrenget. Gikk fra 40-60 minutter hver dag de første ukene. Utover høsten ble turene adskillig lengre, men det var fordi jeg var på fjellet å plukket bær. I begynnelsen lå jeg vel på 1700 kalorier hver dag. Dette ble gradvis mindre etter som jeg mistet kilo. 

Sultfølsesen på kvelden kan ødelegge litt. Jeg hopper over frokosten og spiser derfor bare lunsj og middag. Det blir nesten som en type periodisk faste, men uten at jeg egentlig tenker at jeg faster. Ved å gjøre dette har jeg som regel noen kalorier igjen til kvelden dersom nøden blir stor. Får jo som regel lyst på noe godt på kvelden. Her gjelder det å finne noe snacks som ikke har for mange kalorier. Jeg føler selv at jeg får mest igjen for kaloriene dersom jeg spiser enkelte typer is (vær obs på at mange typer is er kaloribomber, andre typer kan du spise mye av uten at kaloriinnholdeet er altfor galt), popcorn eller bacongull. Sjokolade og smågodt holder jeg meg for det meste langt unna. Det eneste som er med popcorn, er saltinnholdet. Spis en pose popcorn på kvelden, så viser vekta minst 1 kg ekstra dagen etter. Vannet slipper taket etter et par dager da. Alternativt kan man jo ta seg en skikkelig treningsøkt der man får svettet mye. Det hjelper også når man skal kvitte seg med salt i kroppen :) 

Anonymkode: ec324...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Har samme som deg, like høy og veier underkant av 90 kg. Har også lipødem og noe som kalles Dercems (fettknøler).

 

For 10 år siden gikk jeg ned bra på lavkarbo, men var heltidsprosjekt som jeg ikke klarer holde idag over tid.

Det vil si, jeg er dårlig på å holde all sorts diett/trening/telling over tid....

 

Går til en dame som masserer lymfesystemet, men hjelper jo bare der og da på lipødemet… 

 

Har ikke noen råd og gi altså, men vil bare si du ikke er alene! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her :) 

takk for gode innspill! 
jeg blir kvalm, slapp og irritabel på lavkarbo. Hehe, føler det fungerer dårlig med 2 små barn. Minste er 1år, så det byr jo på utfordringer om jeg skal føle meg sånn i tillegg. Men jeg likte maten på lavkarbo da. Gikk ned 10kg sist jeg gikk på det. 
jeg har brukt lifesum appen, men jeg slurver så mye. Så må nok bli nøyere med å måle og veie maten jeg putter i meg. Er vel mye at jeg spiser sunt og fint på dagen, men så kommer kvelden og jeg mister kontrollen. Tror det har mye av skylda. Og at jeg har vært inaktiv siden minsten ble født, pga fødselsdepresjon. Nå starter hun i bhg, så kan håpe jeg kommer meg litt der også. Tenker det er ting som hjelper masse, bare det. 
spise litt mer ordentlig på dagtid også, så jeg ikke får En sånn enorm sult på kvelden 🤪

Anonymkode: 09e78...0cc

Jeg støtter virkelig forslag om lifesum appen over. Det er det eneste som virker på sikt. Ikke bare går man ned, men man lærer veldig mye om matvarer og kalorier, og ikke minst metthetsfølelse. 

For egen del innså jeg raskt at anbefalingene om kalorier til frokost og lunsj lå alt for høyt for meg - på dagtid er jeg travel, og har egentlig ikke noe særlig matlyst. Så jeg la heller flere kalorier i kveldsmat. Men for deg kan det jo være motsatt, at det å spise mer tidligere vil føre til bedre metthetsfølelse på kvelden? Her må du bare prøve deg frem, det er ikke slik at man må følge kalorianbefalingene til hvert måltid. 

Et annet tips er å skille psykisk og fysisk sult. Når du har lyst på noe på kvelden - spør deg selv om du har lyst på et tørt knekkebrød, er svaret "nei" er det snakk om psykisk sult. 

Og trening er viktig! Helst skikkelig svette og puls. Det er så mye tull her inne om at "mat er kilo og trening er gram". Ja, om du kun ser på kalorier inn/ut. Men trening bidrar til økt muskelmasse, som øker forbrenning. Trening er i stor grad appetittregulerende. Trening gjør at man føler seg bedre innvendig. Trening gjør til at man blir litt strammere her og der, blant annet vil du se stor effekt på mageparti raskt, og med det øker motivasjonen for videre fremgang. 

Anonymkode: 37d0f...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Sjekk ut Spis deg fri. Jeg har gått ned rask og ikke hatt noen problemer. 

Anonymkode: 61407...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Tusen takk for gode innspill. Jeg tror jeg kan hive meg på knekkebrøddietten. Jeg må bare «detoxe» meg fra de usunne vanene jeg har noe, lære meg å elske å være mer aktiv og spise renere mat. Jeg gjorde det Jo før jeg fikk barn, så jeg håper jeg kan finne tilbake til det. 
Legen min har snakket om slankeoperasjon, men jeg vil være sikker på at jeg har prøvd alt en stund til. Før jeg tør å se mer på det feltet. 
veldig godt å se at jeg ikke er alene også ❤️ Jeg skammer meg veldig, over at jeg har latt meg selv forfalle slik. Jeg har en lang vei å gå, og den blir ikke kortere av at jeg venter på at den perfekte kroppen skal falle i fanget på meg. 
det er motiverende å se på mannen min som trener og spiser sunnere enn meg, han er jo veltrent. Så jeg har veldig lyst jeg også, nå som jeg krabber ut av det depressive hullet mitt 🤭

Anonymkode: 09e78...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste Let Loose. Det var noen som la ut link til det tidliger her ett sted på kg. Så meldte meg på. Veldig motiverende og masse god informasjon. Får en mail hver dag med tips og råd til tankesett og coaching i uka. Kiloene forsvinner fort og jeg er ikke noe særlig sulten.. 

Anonymkode: 38a73...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.7.2020 den 2.53, AnonymBruker skrev:

Hei! 
jeg er kraftig overvektig. Jeg har lipødem så mye av vekten ligger jo i hofter og lår. MEN jeg er jo også veldig stor i tillegg. Så jeg MÅ ned 20-30kg. Helst 30kg. 
jeg trenger tips og råd til dette. Jeg skal på overvektsklinikken om 1mnd, men jeg føler det haster å gå ned i vekt. Da også pga corona situasjonen, jeg er jo i faresonen om jeg blir smittet. Jeg er 160 høy og veier 103kg. 
jeg har tidligere forsøkt lavkarbo, men jeg blir dårlig (?). Jeg har nå i 1år forsøkt å trene mer og spise sunnere. Jeg har gått ned 1kg totalt.. det betyr jo tydeligvis at det jeg har gjort hittil ikke fungerer. Midjen er blitt noen cm mindre riktignok, men vekta viser ikke endring som samsvarer med dette. Så mulig jeg bare «ser» sånn ut? Ikke veit jeg, det jeg gjør fungerer ikke uansett. 
 

uansett, kom gjerne med tips og «triks» til å miste så mye i vekt. 
 

Anonymkode: 09e78...0cc

Ok. Jeg skal ned 50 kg og da vil jeg veie ca 100 kg som er trivselsvekten min. Har holdt på å prøve å gå ned i vekt ca 15 år.

Mitt beste råd til deg, etter 15 år med erfaring. 

Ikke stress, skynd deg ikke, glem alle kurer, legg bort panikk, dette kommer til å ta tid. ØV DEG PÅ Å SPISE OG KJENNE ETTER NÅR DU EGENTLIG IKKE TRENGER MER. KJENNER DU DEG METT SÅ STOPPER DU - HA SOM MÅL Å IKKE SPISE OPP ABSOLUTT ALT - LA NOE LIGGE IGJEN PÅ TALLERKENEN - ØV DEG PÅ Å KASTE LITT MAT HVER GANG. Dette må øves på. Dette er noe du kan bli kjent med. 

Hilsen mann.

 

Anonymkode: a71f3...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg skal ned 50 kg og da vil jeg veie ca 100 kg som er trivselsvekten min. Har holdt på å prøve å gå ned i vekt ca 15 år.

Mitt beste råd til deg, etter 15 år med erfaring. 

Ikke stress, skynd deg ikke, glem alle kurer, legg bort panikk, dette kommer til å ta tid. ØV DEG PÅ Å SPISE OG KJENNE ETTER NÅR DU EGENTLIG IKKE TRENGER MER. KJENNER DU DEG METT SÅ STOPPER DU - HA SOM MÅL Å IKKE SPISE OPP ABSOLUTT ALT - LA NOE LIGGE IGJEN PÅ TALLERKENEN - ØV DEG PÅ Å KASTE LITT MAT HVER GANG. Dette må øves på. Dette er noe du kan bli kjent med. 

Hilsen mann.

 

Anonymkode: a71f3...f62

Hvorfor øve på å kaste mat? Hvorfor ikke øve på å lage mindre mat i utgangspunktet? Å kaste mat er jo ikke noe man skal holde på med foran småbarna. 

Anonymkode: cb6e1...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rådet jeg har er å slutte å lage unnskyldninger for deg selv.

Litt tough love her, men innleggene dine er gjennomsyret av unnskyldninger. Og for all del, skjønner at du har dine utfordringer som gjør det vanskelig, men det har de fleste. Det du må lære deg er å gjøre ting til tross for disse utfordringene. 
Noen dager er tøffere enn andre, men ikke la de tøffe dagene utvikle seg til å bli uker og måneder. Det er lov å feile, det er lov å spise over budsjett, det er lov å spise drittmat, men ikke la det forplante seg til dagene etterpå. Og ikke straff deg dagen etterpå. Ny dag, nye muligheter. Begynner på 0. 

Det som virker for meg er å telle kalorier. Du har så små barn at de ikke lar seg påvirke negativt av det. Du trenger ikke telle for alltid, men det er greit å få en noenlunde oversikt. Og tell alt. Ikke juks. 
For all dietter fungerer også kjempebra, men for meg så er det et normalt levelig kosthold som fungerer. Jeg vil ikke leve et liv der jeg takker nei til restaurantbesøk med venninner, middagsinvitasjoner, vinkvelder fordi det ikke passer inn i dietten min. 
Jeg har også funnet ut at om jeg lever etter dietter sprekker jeg relativt fort.
Det som også fungerer for meg er periodisk faste 8:16, men igjen, alle må finne ut hva som fungerer for de. 

Vi har jo også flere tråder her som kan være greie å melde seg med på, bare for å ha noen å ventilere til, og ha en forpliktelse/oversikt over egen nedgang. 

Anonymkode: dfb56...24b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg skal ned 50 kg og da vil jeg veie ca 100 kg som er trivselsvekten min. Har holdt på å prøve å gå ned i vekt ca 15 år.

Mitt beste råd til deg, etter 15 år med erfaring. 

Ikke stress, skynd deg ikke, glem alle kurer, legg bort panikk, dette kommer til å ta tid. ØV DEG PÅ Å SPISE OG KJENNE ETTER NÅR DU EGENTLIG IKKE TRENGER MER. KJENNER DU DEG METT SÅ STOPPER DU - HA SOM MÅL Å IKKE SPISE OPP ABSOLUTT ALT - LA NOE LIGGE IGJEN PÅ TALLERKENEN - ØV DEG PÅ Å KASTE LITT MAT HVER GANG. Dette må øves på. Dette er noe du kan bli kjent med. 

Hilsen mann.

 

Anonymkode: a71f3...f62

Jeg tror egentlig dette er oppskriften på å ikke klare det... Du må bestemme på forhånd hva og hvor mye du skal spise, for metthetsfølelsen og øyemål/posjonsstørrelse er helt på bærtur. Følg gjerne en kostplan eller appen Lifesum. Kjøp inn bare det du skal og bør spise. Ikke spis noe mellom måltidene. Kun en liten posjon middag, ikke lag eller putt på tallerkenen mer enn du skal spise.

Anonymkode: 1d467...186

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ØV DEG PÅ Å SPISE OG KJENNE ETTER NÅR DU EGENTLIG IKKE TRENGER MER. KJENNER DU DEG METT SÅ STOPPER DU - HA SOM MÅL Å IKKE SPISE OPP ABSOLUTT ALT - LA NOE LIGGE IGJEN PÅ TALLERKENEN - ØV DEG PÅ Å KASTE LITT MAT HVER GANG. Dette må øves på. Dette er noe du kan bli kjent med. 

Anonymkode: a71f3...f62

For meg blir dette feil i utgangspunktet.

Hvorfor har man så mye mat på bordet at det er mulig å overspise? Hvorfor har man usunn mat i skapene som man kan forsyne seg av for å dekke psykisk sult og sug?

Vi setter opp en matplan hver søndag, og ukeshandler. Avviker aldri fra handlelista. Handler aldri ellers. Det vi har av lager hjemme er ting som havregryn, knekkebrød, hermetikk, litt fryst kjøtt og frosne grønnsaker. Ikke masse usunn mat, uten en plan og mening. 

Så i dag visste jeg at det var en smoothie til frokost (med frø og gryn, så er mettende nok). Omelett med mye grønnsaker til lunsj. Epler, gulrøtter eller riskaker er tilgjengelig mellommat. Og til middag er det laksefilet på grillen. Det er kjøpt inn 400 gram laks, en agurk, og det kokes nok poteter til en passe stor potetsalat. (to personer). Da er vi akkurat passe mette. 

Har man denne vanen inne går det også fint på besøk, og på restaurant. For man er rett og slett vant til å føle seg passe mett. 

Anonymkode: 37d0f...c36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg skal ned 50 kg og da vil jeg veie ca 100 kg som er trivselsvekten min. Har holdt på å prøve å gå ned i vekt ca 15 år.

Mitt beste råd til deg, etter 15 år med erfaring. 

Ikke stress, skynd deg ikke, glem alle kurer, legg bort panikk, dette kommer til å ta tid. ØV DEG PÅ Å SPISE OG KJENNE ETTER NÅR DU EGENTLIG IKKE TRENGER MER. KJENNER DU DEG METT SÅ STOPPER DU - HA SOM MÅL Å IKKE SPISE OPP ABSOLUTT ALT - LA NOE LIGGE IGJEN PÅ TALLERKENEN - ØV DEG PÅ Å KASTE LITT MAT HVER GANG. Dette må øves på. Dette er noe du kan bli kjent med. 

Hilsen mann.

 

Anonymkode: a71f3...f62

Ta heller mindre porsjoner i stedet for å kaste mat. Det er viktig å kjenne etter om man er mett, og da skal man jo ikke spise mer, men å ha som prinsipp at noe mat skal ligge igjen er ikke en sunn tankegang. Det er typisk spiseforstyrret tankegang. 

Anonymkode: 0c054...946

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på 5:2. Det fungerer veldig bra for meg, jeg er ikke så nøye på at det er akkurat 500 kcal på "faste"dagen, dvs jeg teller ikke kcal, spiser kun middag men passer på at jeg ikke spiser stor porsjon og at det ikke er uhorvelig kaloririk mat.
 

Jeg synes det er en stor fordel hvor lett det er å forholde seg til 5:2, slik jeg opplever det i hvertfall. Det var tøft de første ukene, men nå har jeg begynt å venne meg til det og spiser mindre de andre 5 dagene også. Dette fungerer bra for meg fordi jeg begrenser meg egentlig ikke de andre dagene (det har bare kommet av seg selv) og jeg slipper å fokusere så mye på at jeg driver med slanking. Nå er dette blitt enslags rutine. 

Jeg nærmer meg overgangsalderen og merker at det går ikke helt så fort å kvitte seg med kiloene som for noen år siden. Jeg har gått ned 6 kg på 3 måneder, men jeg har fra starten av bestemt meg for å fokusere på at dette er et maraton og ikke sprint og 6 kg i kvartalet blir faktisk til 24 kg i løpet av et år. Det hjelper meg å tenke slik. Og jeg begynner å merke litt forskjell allerede nå, så det er ikke slik at man må streve i ett år før man merker endring  😊
 

Uansett hva du velger, prøv å finne noe som DU trives med og føler at du kan leve med i lengden!  Lykke til! 🤗🍀

 

Anonymkode: 91318...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...