Gå til innhold

Hvorfor er naboene til Utøya så imot et minnesmerke?


JuliaKepler

Anbefalte innlegg

Gjest shalott

Et veldig godt innlegg fra Marihønepøne, som setter ord på mye av det jeg føler også.

For meg virker det som om dette er blitt et prestisjeprosjekt fra begge sider.  Uansett utforming eller plassering av minnesmerke ved Utøya, naboene vil ikke ha det.  Myndighetene på sin side ser ut til å tenke at det er akkurat dette minnesmerket som skal til for at de overlevende og etterlatte skal få det bedre, så viktig virker det å være å få det på plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

For en gigantisk turistmagnet dette blir..  Ba forresten de pårørende noengang om et slikt enormt område ?

Overrasker meg ikke om turister blir avkrevet en skyhøy billettpris...  inntekt AUF? 

Hadde lenge det inntrykket at man ville tone ned denne grusomme begivenheten, men det var kanskje bare deler av den.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 11.22, T-Rex skrev:

Jeg er litt bekymret for at voldsomme monumenter kan virke som en inspirasjon for andre som har et ønske om å gjøre seg bemerket på negativt vis (potensielle terrorister). ABB synes sikkert det er helt supert med alle monumentene.

Vesentlig poeng. Hovedmotivet hans for ugjerningene var jo å  få presseomtale og oppmerksomhet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 22.36, Nimorna skrev:

Jeg synes faktisk man må ta såpass hensyn til naboene at de kan ha minnesmerket et annet sted.

Ja, men på den annen side kan du si at med respekt for alle ofrene vil det være veldig rart å ikke ha et minnesmerke på stedet(eller i umiddelbar nærhet).
Dette er vel trolig den mest tragiske hendelsen i moderne fredstid og at det ikke skulle bli etablert et minnesmerke ville være høyst oppsiktsvekkende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LeneXCII skrev:

Ja, men på den annen side kan du si at med respekt for alle ofrene vil det være veldig rart å ikke ha et minnesmerke på stedet(eller i umiddelbar nærhet).
Dette er vel trolig den mest tragiske hendelsen i moderne fredstid og at det ikke skulle bli etablert et minnesmerke ville være høyst oppsiktsvekkende. 

Det er jo minnesmerke på utøya.

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Fru Solsikke skrev:

Det er jo minnesmerke på utøya.

 

Ja, men litt "kronglete" tilgjengelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner naboene godt. En ting er et minnesmerke man kan oppsøke når man føler behovet for det. Her er det et minnesmerke som blir en evig påminnelse om det grusomme som skjedde, som de ikke kommer unna, men må forholde seg til hele tiden. Jeg synes naboene fortjener å bli hørt, de er også berørt av tragedien fra før av, med sin betydelige innsats for å redde liv. Utøya er fortsatt like nærme hjemmene deres som det var i 2011, og det er vel påminnelse nok.   

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesmerket kan stå på selve Utøya, som AUF eier. Det er ingen grunn til å sette opp minnesmerker over hele landet, over en fryktelig hendelse som aldri vil bli glemt uansett.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesmerket blir jo en turistmagnet, for folk som ønsker å komme for underholdningens del. Det må jo være provoserende for noen som opplevde brutaliteten i dette at noen skal gjøre underholdning av det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 22.31, Værre skrev:

Du kan jo tenke deg at du bor på ett sted og så får skjer det noe fælt. Også skal de bygges et minnemerke som vil minne deg på det fæle hver eneste dag. Synes ikke det er vanskelig å forstå. Vi har nok andre minnemerker etter 22 Juli spredt over hele landet. Ingen kommer til å glemme hendelsen. La nå naboene få leve i fred.

Enig! Selv om det var et angrep på AUF er det nok av naboer som har opplevd helt jævlige ting, og som forståelig nok ikke vil bli påminnet det daglig. De har vel nok vonde flashbacks som det er. Det er forståelig at de heller vil fokusere på å skape gode minner rundt øya, så de sakte men sikkert klarer til best mulig grad å endre de vonde assosiasjonene til øya. Et synlig minnesmerke ødelegge for det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om vi liker at turister skal komme til å valfarte stedet eller ei så finnes det ingen måte vi kan forhindre det på nå med dette prosjektet. De kommer, tro meg. Kanskje var det også det initiativtagerne ønsket.

Via film har vi allerede fått én film hvor norske skuespillere går/flyr rundt og snakker gebrokkent engelsk med hverandre. Venter med gru på en kinesisk versjon. Men jeg innser nok en gang for alle at dette vi kanskje føler er kun vår egen tragedie også har blitt verdenshistorie. 

Endret av PITTY
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene hadde ikke laget oppstyr om det hvis det ikke hadde vært for at det virkelig er noe som trigger traumene deres. Og jeg forstår svært godt at de ikke vil ha masse turister dit. Jeg forstår dem som flytter derfra. Synes folk som på død og liv skal ha dette minnesmerket akkurat der, er egoistiske. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/29/2020 at 11:20 PM, HarryDotter said:

 

 

 

 

Dersom naboene bare titter ut vinduet, vil de se utøya og bli minnet om det som skjedde. Et minnesmerke fra eller til vil på ingen måte trigge noen traume. Det er bare rør! Jeg sitter med et inntrykk av at naboene bare ønsker å være relevante i hele greia. De vil være med å fortelle Norge at de og sliter etter det de opplevde.

Jeg tviler ikke på at de og sliter med senskader. Men det minnesmerket vil IKKE skape noe værre minner enn synet av øya i seg selv.

Om minnesmerket er der, vil folk dra dit for å besøke det og se det. Om det ikke er der blir det mer stille. Tenk deg at hver gang du som nabo er på butikken på sommeren og snakker med noen turister utenfor som spør om veien, så er det alltid for å dra til minnesmerket, -det blir alltid snakk om det som skjedde, hele tiden, det vil valfarte folk dit. Mens om det ikke er noe veldig spesielt minnesmerke der som "alle vil/må se" så vil det kun være folk som kommer nå og da, også er det ungdommen som kommer tilbake for AUF-sommerleirene igjen, og det er naturlig og greit. Jeg skjønner naboene godt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nå engang slik, skal du bygge noe på din egen eiendom, så må man sende it nabovarsel. Naboene skal bli hørt, de har rett til å uttale seg. Så om det skal bygges en stor greie, så kan de si sin mening. Så er det opp til godkjenning instansene å bestemme. 

At de gidder er det jeg tenker, om begge sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/kultur/kostnadene-mer-enn-tidoblet-for-22.-juli-minnested-1.15189610

Der det er en voldsom prislapp på minnestedet. Lurer litt på hvordan hverdagen med trafikken her, vil bli for de nærmeste naboene og tettstedet. 

Minnestedet skulle opprinnelig ligge på Sørbråten i Hole kommune, og det var den svenske kunstneren Jonas Dahlberg som vant konkurransen om utformingen i 2013. Stortinget bestemte da at selve kunstverket skulle koste 27 millioner kroner, mens planarbeidet og tilrettelegging av tomten med parkering og toaletter, skulle koste 13,5 millioner kroner. Altså til sammen 40,5 millioner kroner.

Men så ble den opprinnelige planen med minnested på Sørbråten ble skrinlagt, og utformingen av et nytt prosjekt startet på Utøyakaia.

Prislappen på et nasjonalt minnestedt økte da fra 40,5 til 500 millioner, det vil si at byggingen av minnestedet er mer enn ti ganger dyrere enn det prosjektet var opprinnelig.

Endret av Ann Mo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 22.29, JuliaKepler skrev:

https://www.nrk.no/kultur/utoya-naboer-gjennomforer-sin-egen-helseundersokelse-1.15104435
 

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er så utfordrende for de? Jeg forstår at det var en traumatisk dag, men dette var et angrep først og fremst på AUF og ikke på disse naboene (selv om også de utsatte seg for fare ved å redde ungdommen). 

Unnskyld meg, men hvis dette er slik ‘dere’ tenker er dere pinlig selvsentrerte. Man diskuterer ikke med slike... 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...