Gå til innhold

Hvorfor er naboene til Utøya så imot et minnesmerke?


JuliaKepler

Anbefalte innlegg

Litt mellom linjene tror jeg det tilrettelegges for at dette stedet skal være den nye destinasjonen for "Hvite busser". Det var bare et inntrykk jeg fikk når jeg leste på Facebook nylig i forbindelse med 9 års dagen.

Det kan jeg godt skjønne naboene er skeptisk til.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HarryDotter
12 timer siden, Aintnofun skrev:

Det vet jo ikke du noe om. Man kan ikke bestemme hva folk skal føle.

Jeg vet utmerket godt hva steder, lukter og syn kan gjøre for å trigge gamle minner/traumer. For naboene vil synet av øya trigge minner HVER gang de ser bort dit. Takler de ikke det? Flytt! Det vil hjemsøke dem så lenge de bor der. Sånn fungerer sterke opplevelser som brenner seg fast på netthinnen. Så det vil ikke gjøre noen forskjell for dem med minnesmerke. Det vil ikke trigge dobbel angst. Et slikt minnesmerke er jo uansett noe som skal være som en slags symbol på at vi aldri skal glemme som nasjon. Altså noe for folket i sin helhet. Ikke bare for naboene. De bør innse at dette er større enn bare dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
28 minutter siden, Callisto83 skrev:

Litt mellom linjene tror jeg det tilrettelegges for at dette stedet skal være den nye destinasjonen for "Hvite busser". Det var bare et inntrykk jeg fikk når jeg leste på Facebook nylig i forbindelse med 9 års dagen.

Det kan jeg godt skjønne naboene er skeptisk til.

Hvorfor er de skeptiske til det? Er naboene til Auschwitz skeptiske til at leirene får stå?

22.juli på Utøya er vår "holocaust". Ikke like stort omfang selvsagt, men tross alt verdens værste og dødeligste terrorangrep begått av en mann. Om utøya blir et slikt reisemål med tiden, er det helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, HarryDotter said:

Hvorfor er de skeptiske til det? Er naboene til Auschwitz skeptiske til at leirene får stå?

22.juli på Utøya er vår "holocaust". Ikke like stort omfang selvsagt, men tross alt verdens værste og dødeligste terrorangrep begått av en mann. Om utøya blir et slikt reisemål med tiden, er det helt naturlig.

Vi skal ikke glemme 22. juli 2011 på Utøya, men vi må ikke dyrke dette heller. Det er en avveining her, mellom å respektere ofre og etterlatte og å oppmuntre folk som ønsker oppmerksomhet, type ABB.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Vi skal ikke glemme 22. juli 2011 på Utøya, men vi må ikke dyrke dette heller. Det er en avveining her, mellom å respektere ofre og etterlatte og å oppmuntre folk som ønsker oppmerksomhet, type ABB.

Mon tro om de tenkte slik da de gjorde hele Birkenau om til et minnesmerke?

Bare det å nevne 22.juli og Breivik kan trigge en ny idiot til å begå grusomheter. Bare det faktum at vi minnes hendelsen i media hvert år kan trigge psychoer.

Jeg tenker det er viktig og naturlig å minnes det som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter said:

Mon tro om de tenkte slik da de gjorde hele Birkenau om til et minnesmerke?

Bare det å nevne 22.juli og Breivik kan trigge en ny idiot til å begå grusomheter. Bare det faktum at vi minnes hendelsen i media hvert år kan trigge psychoer.

Jeg tenker det er viktig og naturlig å minnes det som skjedde.

At ABB er nazi-orientert, gjør ikke at Utøya kan sammenlignes med en konsentrasjonsleir. Det blir smått absurd for meg, i alle fall.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
4 minutter siden, T-Rex skrev:

At ABB er nazi-orientert, gjør ikke at Utøya kan sammenlignes med en konsentrasjonsleir. Det blir smått absurd for meg, i alle fall.

Jeg sammenligner ikke hendelsen på utøya mot nazisme direkte. Jeg påstår ikke at Breivik er nazist. Jeg sammenligner hendelsene i omfang og hvordan de har påvirket historien vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, HarryDotter skrev:

Hvorfor er de skeptiske til det? Er naboene til Auschwitz skeptiske til at leirene får stå?

22.juli på Utøya er vår "holocaust". Ikke like stort omfang selvsagt, men tross alt verdens værste og dødeligste terrorangrep begått av en mann. Om utøya blir et slikt reisemål med tiden, er det helt naturlig.

Nei! Holocaust er vårt holocaust! Industrialisert massemord av folkeslag man mente var mindre verdt, ofte med myndighetene i ryggen. Utøya er åsted for et av de verste terrorangrepene i nyere tid, men det er ikke vårt "holocaust".

Det er tydelig at det fortsatt er behov for Hvite busser - i Polen.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Akkurat nå, Callisto83 skrev:

Nei! Holocaust er vårt holocaust! Industrialisert massemord av folkeslag man mente var mindre verdt, ofte med myndighetene i ryggen. Utøya er åsted for et av de verste terrorangrepene i nyere tid, men det er ikke vårt "holocaust".

Det er tydelig at det fortsatt er behov for Hvite busser - i Polen.

Poenget mitt fløy minst 10 meter over hodet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HarryDotter said:

Jeg sammenligner ikke hendelsen på utøya mot nazisme direkte. Jeg påstår ikke at Breivik er nazist. Jeg sammenligner hendelsene i omfang og hvordan de har påvirket historien vår.

Jeg vil mer sammenligne hendelsen med skoleskytinger. ABB fant en egnet bevegelse for å få kanalisert hatet sitt og rette det mot noen. Jeg tror det kunne vært hva som helst, egentlig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Callisto83 said:

Nei! Holocaust er vårt holocaust! Industrialisert massemord av folkeslag man mente var mindre verdt, ofte med myndighetene i ryggen. Utøya er åsted for et av de verste terrorangrepene i nyere tid, men det er ikke vårt "holocaust".

Det er tydelig at det fortsatt er behov for Hvite busser - i Polen.

Her er jeg helt enig med deg. Holocaust og skytingen på Utøya er ikke sammenlignbare.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare sette opp en suvenir-kiosk i nærheten der man selger bilder av breivik, Knight's templar medaljer og lekefigurer til de minste av han iført politiuniform?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg ts.

Det jeg skal skrive nå vil sikkert virke provoserende på enkelte. Noen vil kanskje tenke at jeg fremstår lite empatisk eller lite forståelsesfull. Det er ikke meningen å være det, men jeg merker at min tålmodighet rundt dette spørsmålet begynner å ta slutt.

Jeg mener naboene bør slutte å klage. Jeg synes de er sutrete, og det begynner å bli vanskelig å føle empati med dem. De klager over et minnesmerke? Vel, tough luck altså. Stakkars mennesker, som må minnes de som døde.

Ja, mange av dem gjorde en meget viktig innsats med å redde liv. Det er det ingen tvil om. Men det gir dem ikke vetorett. I stedet for å gjøre det til et fint sted å minnes, gjør de dette til en kontroversiell sak, og de skaper dypere og dypere sår for de av oss som må leve med tragedien tett innpå kroppen.

Det er mange som skriver at "det finnes jo allerede et minnesmerke på Utøya". Ja, der er det et minnesmerke. Problemet med dette er at man faktisk må dra dit, noe som gjør at det oppleves utilgjengelig for mange. Ikke alle har ikke klart å "ta øya tilbake". Jeg er blant dem. Jeg har prøvd, men siste stopp for min del ble nettopp Utøyakaia. Og ja, jeg savnet et minnesmerke, der jeg sto og så over til Utøya, en øy jeg kjenner like godt som min egen bukselomme. 

Jeg begynner å bli lei nå. Nesten likegyldig. Jeg ønsker en slutt på debatten, den ene eller den andre veien. Det blir liksom aldri fred.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
3 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg vil mer sammenligne hendelsen med skoleskytinger. ABB fant en egnet bevegelse for å få kanalisert hatet sitt og rette det mot noen. Jeg tror det kunne vært hva som helst, egentlig.

 

3 timer siden, T-Rex skrev:

Her er jeg helt enig med deg. Holocaust og skytingen på Utøya er ikke sammenlignbare.

Det var derfor jeg skrev holocaust i anførselstegn. Jeg mener ikke utøya var likt, hverken i type hendelse, skala eller ringvirkninger som 2.verdenskrig holocaust. Jeg brukte det uttrykket for å sammenligne det i historisk perspektiv.

Holocaust er et åpent sår for hele verden. Derav minnesmarkeringene og guidede turer i leirene. Vi har dem ikke for å hylle nazistene. Vi har dem for å minnes grusomhetene og offrene som døde.

22.Juli er et åpent blødende sår for Norge som nasjon. Derav museum, minnesmerker og markeringer hvert år. Vi har dem ikke for å hylle høyre ekstremisme eller Breivik. Vi har dem for å minnes offrene og at slike grusomheter skjer når hat får næring.

 

Var det litt lettere å forstå sammenligningen nå? Eller må det utbroderes ytterligere?

Sluttpoeng: naboene bør ta seg sammen! De bør se at den øya har blitt noe mer enn bare en AUF ferieøy. Den er et minnesmerke i seg selv for hele nasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29

Synes egentlig ikke noe om og ha det. 

Ingen kommer til og glemme denne fæle katastroffen. Og naboene vil sikkert helst glemme hva som skjedde så livet demmes kan fortsette, for det var nok ille for dem også som så at de stakkars ungdommene som ble skøtet rett foran øyene demmes. 

Vi trenger ikke og gi ABB mere oppmerksomhet en det allerede er. Vi har allerede film om det, og folk legger blomster i oslo vær gang det er 22 juli.

Min mening iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, HarryDotter said:

Det var derfor jeg skrev holocaust i anførselstegn. Jeg mener ikke utøya var likt, hverken i type hendelse, skala eller ringvirkninger som 2.verdenskrig holocaust. Jeg brukte det uttrykket for å sammenligne det i historisk perspektiv.

Og du ser ikke at det er noe som ikke helt stemmer her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, SPOCA said:

Jeg er helt enig med deg ts.

Det jeg skal skrive nå vil sikkert virke provoserende på enkelte. Noen vil kanskje tenke at jeg fremstår lite empatisk eller lite forståelsesfull. Det er ikke meningen å være det, men jeg merker at min tålmodighet rundt dette spørsmålet begynner å ta slutt.

Jeg mener naboene bør slutte å klage. Jeg synes de er sutrete, og det begynner å bli vanskelig å føle empati med dem. De klager over et minnesmerke? Vel, tough luck altså. Stakkars mennesker, som må minnes de som døde.

Ja, mange av dem gjorde en meget viktig innsats med å redde liv. Det er det ingen tvil om. Men det gir dem ikke vetorett. I stedet for å gjøre det til et fint sted å minnes, gjør de dette til en kontroversiell sak, og de skaper dypere og dypere sår for de av oss som må leve med tragedien tett innpå kroppen.

Det er mange som skriver at "det finnes jo allerede et minnesmerke på Utøya". Ja, der er det et minnesmerke. Problemet med dette er at man faktisk må dra dit, noe som gjør at det oppleves utilgjengelig for mange. Ikke alle har ikke klart å "ta øya tilbake". Jeg er blant dem. Jeg har prøvd, men siste stopp for min del ble nettopp Utøyakaia. Og ja, jeg savnet et minnesmerke, der jeg sto og så over til Utøya, en øy jeg kjenner like godt som min egen bukselomme. 

Jeg begynner å bli lei nå. Nesten likegyldig. Jeg ønsker en slutt på debatten, den ene eller den andre veien. Det blir liksom aldri fred.

Jeg leser det du skriver, og jeg er uenig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg leser det du skriver, og jeg er uenig.

Det må du gjerne være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, SPOCA skrev:

Jeg er helt enig med deg ts.

Det jeg skal skrive nå vil sikkert virke provoserende på enkelte. Noen vil kanskje tenke at jeg fremstår lite empatisk eller lite forståelsesfull. Det er ikke meningen å være det, men jeg merker at min tålmodighet rundt dette spørsmålet begynner å ta slutt.

Jeg mener naboene bør slutte å klage. Jeg synes de er sutrete, og det begynner å bli vanskelig å føle empati med dem. De klager over et minnesmerke? Vel, tough luck altså. Stakkars mennesker, som må minnes de som døde.

Ja, mange av dem gjorde en meget viktig innsats med å redde liv. Det er det ingen tvil om. Men det gir dem ikke vetorett. I stedet for å gjøre det til et fint sted å minnes, gjør de dette til en kontroversiell sak, og de skaper dypere og dypere sår for de av oss som må leve med tragedien tett innpå kroppen.

Det er mange som skriver at "det finnes jo allerede et minnesmerke på Utøya". Ja, der er det et minnesmerke. Problemet med dette er at man faktisk må dra dit, noe som gjør at det oppleves utilgjengelig for mange. Ikke alle har ikke klart å "ta øya tilbake". Jeg er blant dem. Jeg har prøvd, men siste stopp for min del ble nettopp Utøyakaia. Og ja, jeg savnet et minnesmerke, der jeg sto og så over til Utøya, en øy jeg kjenner like godt som min egen bukselomme. 

Jeg begynner å bli lei nå. Nesten likegyldig. Jeg ønsker en slutt på debatten, den ene eller den andre veien. Det blir liksom aldri fred.

Jeg har stor respekt for den tragedien du og andre på Utøya opplevde og fortsatt helt sikkert gjenopplever daglig, men det finnes andre ofre for terroraksjonene (for det var to av dem, men det nevnes nesten aldri lenger) enn akkurat de som befant seg i regjeringskvartalet og på selve Utøya den dagen. Naboer tok valg om hvem de skulle redde og hvem de bare skulle la dø mens de risikerte sitt eget liv, bekjente så biler med sine kjære i bli sprengt i filler, foreldre hørte barna sine ble drept på telefonen og hjelpemannskaper har møtt et verre syn enn de noensinne hadde kunnet forestille seg, for å nevne noen. Terrorangrepet på Utøya foregikk ikke i et vakum og jeg mener at også de andre gruppene som er dypt traumatisert etter hendelsene den dagen også må få ha en stemme og en mening. Jeg er generelt imot å sette folks traumer opp mot hverandre, men jeg skal i dette tilfellet være ærlig på at jeg mener de direkte ofrene for terroraksjonene har vært utsatt for det største traumet. Men det betyr ikke at andre som ble rammet ikke kan ha det vondt og kanskje slite like mye. Ikke alle mennesker tåler samme type eller like mye belastninger og alle har ikke hatt samme nettverk eller hjelp rundt seg. Og det var heller ikke alle på Utøya eller i regjeringskvartalet som opplevde det samme på kroppen selv om de ble fanget i samme hendelse(r).

Det jeg savner er en diskusjon om hva monumentet på Utøya er ment å være. Er det ment å være et sted for de overlevende og etterlatte å sørge ved, å vise respekt for de avdøde ved og å legge ned blomster ved? Er det ment å være et monument tilgjengelig for hele befolkningen? Skal det bli et yndet sted for fremtidige skoleturer slik de fleste andre monumenter er (og dette vil være av nasjonal interesse, ikke bare lokal)? Skal det settes opp fast transport for større mengder mennesker over til selve øya? Skal det settes opp guider? Skal det bli en turistattraksjon for busslaster fulle av capskledde japanere som knipser vilt før de snur uten å vise den minste respekt? Hvem skal plukke søpla etter turistene? Kommer det til å bli gitt tillattelse til andre "turistvennlige" tiltak som for eksempel kiosker? Vil det bli sett på som greit at lokalbefolkningen bruker området rundt og innimellom monumentet selv om det kan være berørte tilstede eller vil det møte kritikk? Hva er ment gjort for å stoppe dette fra å bli et sted Breiviks meningfeller valfarter til fra både inn- og utland? Kan du se at enkelte av disse problemstillingene kan berøre de som bor veldig nært?

Jeg sier ikke at jeg er imot monumentet, men jeg kan se hvorfor en del andre er det og hvor kritikken kommer fra. Og med tanke på alle spørsmålene i hvert fall ikke jeg har sett det bli tatt noen reell diskusjon på, er jeg  redd mange berørte vil bli skuffet og kanskje også sinte og provosert over hva monumentet vil bli sett på som og bli brukt til. Og ikke minst hvem enkelte dessverre vil komme dit for å vise sin respekt for. Jeg må også få påpeke at heller ikke alle de overlevende fra Utøya den dagen er enige i planene om dette monumentet. Det er dermed, etter min mening, ikke hundre prosent opplagt hvilken side man skal lytte mest til.

 

 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...