Gå til innhold

Hvorfor er naboene til Utøya så imot et minnesmerke?


JuliaKepler

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/kultur/utoya-naboer-gjennomforer-sin-egen-helseundersokelse-1.15104435
 

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er så utfordrende for de? Jeg forstår at det var en traumatisk dag, men dette var et angrep først og fremst på AUF og ikke på disse naboene (selv om også de utsatte seg for fare ved å redde ungdommen). 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må jo være litt kjipt å bli minnet på det hver dag. Og da sier jeg ikke at det er noe bedre for de etterlatte. Men at man hver eneste dag skal tenke på at mange barn døde rett ved siden av er jo ikke så hyggelig.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problem med å forstå at det kan føles belastende. Naboer kan også ha utviklet traumer etter hendelsen, og da kan slike minnemarkeringer være traumepåminnere (triggere). Mange med traumer unngår triggere, og får veldig sterke reaksjoner om de utsettes for de. Om dette er tilfellet så har jeg stor forståelse for at de ikke ønsker å bli trigget daglig. Hjemme skal man være trygg, og om man blir trigget konstant så blir ikke stedet trygt lenger. På sikt kan det gir en forverring av helseproblemer.

 

 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse

Det er nok nå. Nå må minnesmerket komme på plass! Norge blir ikke det samme igjen, såret er der, et minnesmerke må på plass. Nå blir det ikke noe av det voldsomme snittet i Utøya skjønner jeg, og det er nok like greit, men en rasteplass med minnesmerke må få sin plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Det er nok nå. Nå må minnesmerket komme på plass! Norge blir ikke det samme igjen, såret er der, et minnesmerke må på plass. Nå blir det ikke noe av det voldsomme snittet i Utøya skjønner jeg, og det er nok like greit, men en rasteplass med minnesmerke må få sin plass. 

Det er ingen mangel på minnesmerker: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Minnesmerker_etter_22._juli-terroren

Vi trenger ingen turistfelle minnesmerke ved Utøya.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
38 minutter siden, Værre skrev:

Du kan jo tenke deg at du bor på ett sted og så får skjer det noe fælt. Også skal de bygges et minnemerke som vil minne deg på det fæle hver eneste dag. Synes ikke det er vanskelig å forstå. Vi har nok andre minnemerker etter 22 Juli spredt over hele landet. Ingen kommer til å glemme hendelsen. La nå naboene få leve i fred.

 

37 minutter siden, Aintnofun skrev:

Det må jo være litt kjipt å bli minnet på det hver dag. Og da sier jeg ikke at det er noe bedre for de etterlatte. Men at man hver eneste dag skal tenke på at mange barn døde rett ved siden av er jo ikke så hyggelig.

 

33 minutter siden, Nimorna skrev:

Jeg synes faktisk man må ta såpass hensyn til naboene at de kan ha minnesmerket et annet sted.

 

31 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har ingen problem med å forstå at det kan føles belastende. Naboer kan også ha utviklet traumer etter hendelsen, og da kan slike minnemarkeringer være traumepåminnere (triggere). Mange med traumer unngår triggere, og får veldig sterke reaksjoner om de utsettes for de. Om dette er tilfellet så har jeg stor forståelse for at de ikke ønsker å bli trigget daglig. Hjemme skal man være trygg, og om man blir trigget konstant så blir ikke stedet trygt lenger. På sikt kan det gir en forverring av helseproblemer.

 

 

 

Dersom naboene bare titter ut vinduet, vil de se utøya og bli minnet om det som skjedde. Et minnesmerke fra eller til vil på ingen måte trigge noen traume. Det er bare rør! Jeg sitter med et inntrykk av at naboene bare ønsker å være relevante i hele greia. De vil være med å fortelle Norge at de og sliter etter det de opplevde.

Jeg tviler ikke på at de og sliter med senskader. Men det minnesmerket vil IKKE skape noe værre minner enn synet av øya i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, HarryDotter skrev:

 

 

 

 

Dersom naboene bare titter ut vinduet, vil de se utøya og bli minnet om det som skjedde. Et minnesmerke fra eller til vil på ingen måte trigge noen traume. Det er bare rør! Jeg sitter med et inntrykk av at naboene bare ønsker å være relevante i hele greia. De vil være med å fortelle Norge at de og sliter etter det de opplevde.

Jeg tviler ikke på at de og sliter med senskader. Men det minnesmerket vil IKKE skape noe værre minner enn synet av øya i seg selv.

Det vet jo ikke du noe om. Man kan ikke bestemme hva folk skal føle.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Værre skrev:

Du kan jo tenke deg at du bor på ett sted og så får skjer det noe fælt. Også skal de bygges et minnemerke som vil minne deg på det fæle hver eneste dag. Synes ikke det er vanskelig å forstå. Vi har nok andre minnemerker etter 22 Juli spredt over hele landet. Ingen kommer til å glemme hendelsen. La nå naboene få leve i fred.

Helt enig i dette. Naboene bør få slippe å ha minnesmerket så nær seg, de har nok ikke hatt det lett de heller på mange måter. Jeg skjønner ikke hvorfor dette minnesmerket ikke kan stå et annet sted? 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sitronmelisse skrev:

Det er nok nå. Nå må minnesmerket komme på plass! Norge blir ikke det samme igjen, såret er der, et minnesmerke må på plass. Nå blir det ikke noe av det voldsomme snittet i Utøya skjønner jeg, og det er nok like greit, men en rasteplass med minnesmerke må få sin plass. 

Du gjentar og gjentar at "Nå må minnesmerket komme på plass!", men påstanden din mangler en begrunnelse

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimorna skrev:

Jeg synes faktisk man må ta såpass hensyn til naboene at de kan ha minnesmerket et annet sted.

Jeg tror det har vært forslag om å sette opp et  minnesmerke oppe på en rasteplass ved Europaveien. Ingen dårlig ide, også med tanke på at det blir mer tilgjengelig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, clyde skrev:

Helt enig i dette. Naboene bør få slippe å ha minnesmerket så nær seg, de har nok ikke hatt det lett de heller på mange måter. Jeg skjønner ikke hvorfor dette minnesmerket ikke kan stå et annet sted? 

Tanken er nok å ha minnesmerket på selve åstedet, og jeg forstår det, men jeg tenker likevel at man må ha forståelse for naboene som var direkte berørt av terroren.

 

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg tror det har vært forslag om å sette opp et  minnesmerke oppe på en rasteplass ved Europaveien. Ingen dårlig ide, også med tanke på at det blir mer tilgjengelig.

Det er sant. Det ville ikke vært synlig for beboerne, og de besøkende ville fått fred og ro.
Naboene burde blitt involvert i mye større grad enn de har blitt, så denne takken virker bare hul.

Sitat

 

– Jonas Dahlberg har fått i oppdrag av departementene å utforme en takk til naboene og velforeningen på Sørbråten. Hva det bil bli gjenstår å se, men Sanner og jeg skal møte dem etter påske for å snakke om hva det kan se ut som, sier hun.

Leder Maria Holtane-Berge i Utstranda vel har følgende å si om planen.

– Den «takken» hadde vært å velge et annet sted for minnesmerket.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstneren er i hvert fall ærlig, det skal han ha. Men jeg er dypt uenig. Vil han markedsføre egoet sitt med et kontroversielt kunstverk, kan han finne en annen måte og et annet sted å gjøre det på.
 

- Et minnested som etterstreber at alle kommer overens, en form for stillhet, reduserer det som skjedde, og kan bidra til å omstendigheter kan bli glemt. Jeg er overbevist om at formålet med et nasjonalt minnested skal være å hedre dem som mistet livet, ved å insistere på å fortsette en felles samtale om hva som skjedde. Og samtalen i seg selv, selv om den til tider blir ubehagelig, er det som på sikt kan fungere som behandlingen av traumer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åstedet er Utøya, så hvorfor fergeleiet skal være et digert monument skjønner ikke jeg. Er det behov for å markere stedet terroristen dro fra og ofrene dro fra? Det er allerede laget et flott minnested på Utøya som er selve åstedet. Ellers er det mange minnesteder rundt om i landet. 

Jeg tror det har gått prestisje i saken og det er øst ut penger på planlegging og forslag allerede, så det kommer nok. 

Naboene gjorde en kjempeinnsats i redningsarbeidet, så jeg synes de fortjener å bli hørt i denne saken. 

Uberørt natur opprører ingen. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt bekymret for at voldsomme monumenter kan virke som en inspirasjon for andre som har et ønske om å gjøre seg bemerket på negativt vis (potensielle terrorister). ABB synes sikkert det er helt supert med alle monumentene.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...