Gå til innhold

Søskenflokker med flertall av et kjønn . Stemmer det at det alltid er 50% sjangs hva man får ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner eller vet du om noen med svært mange av det ene kjønnet barn ? Hvor mange hadde de ?  Jeg undrer litt på det fenomenet 

Det sies jo at menn lager like mange av hvert kjønn sædceller.  Men stemmer det alltid ? Jeg er jenta etter 6 gutter.  Pappa har 5 brødre og 2 søstre . 3 av brødrene følger samme mønster med stort flertall av gutter . 4 gutter+1 jente, 3 gutter, og 4 gutter +2 jenter  . 2 av mine brødre har 3 gutter hver  . 

Stor guttefamilie med andre ord. Kan man da anta at mennene i familien min rett og slett lager flere gutteceller enn jenter? Blir jo spekulasjon uansett. Men undrer hvorfor det er mulig når det egentlig skal være 50/50 sjangs hva man får. 

Anonymkode: 958bf...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner eller vet du om noen med svært mange av det ene kjønnet barn ? Hvor mange hadde de ?  Jeg undrer litt på det fenomenet 

Det sies jo at menn lager like mange av hvert kjønn sædceller.  Men stemmer det alltid ? Jeg er jenta etter 6 gutter.  Pappa har 5 brødre og 2 søstre . 3 av brødrene følger samme mønster med stort flertall av gutter . 4 gutter+1 jente, 3 gutter, og 4 gutter +2 jenter  . 2 av mine brødre har 3 gutter hver  . 

Stor guttefamilie med andre ord. Kan man da anta at mennene i familien min rett og slett lager flere gutteceller enn jenter? Blir jo spekulasjon uansett. Men undrer hvorfor det er mulig når det egentlig skal være 50/50 sjangs hva man får. 

Anonymkode: 958bf...543

Det er nok 48/ 52 prosent sjanse for å få jente eller gutt hos de fleste. Noen menn har imidlertid lite gutte eller jentesædceller, og derfor mindre sjanse for å få et av kjønna. Så en dokumentar om dette. Ei dame fikk barne gutter. De testet sæden til mannen og han hadde nesten ingen jentesædceller i det hele tatt

Anonymkode: 0d225...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en søskenflokk som består av 6 gutter. Tenker jo at i utgangspunktet har man 50% sjanse for gutt hver gang men hva er oddsen for at alle 6 gangene er det guttesædcellen som «vinner»? Er det bare tilfeldigheter eller er det sånn at noen produserer flere kjønnsceller av det ene slaget enn det andre? Spent på hva du får av svar. 

Anonymkode: 644ff...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nå fikk eg flashback fra en krangel med naturfag læreren min 🤣 jeg mente det var 50,50 siden man enten fikk en jente eller en gutt, hehe, og i teorien stemmer det, men han hadde en lang avhandling om gener ol, at det spiller mye inn, så hva dine foreldre og andre i slekten har fått er en grei indikasjon på hva du selv får.. MEN, dette stemmer jo ikke alltid..  Min mor fikk tre jenter, min mormor fikk 2 gutter og 4 jenter min søster fikk 2 jenter og en gutt mens jeg selv har 2 gutter 🤪 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på det kjenner jeg svært få som har søsken av et annet kjønn. Min mann har 2 brødre, jeg har selv en søster. Kjenner mange som er 2 jenter, 3 jenter, 2 brødre, osv. Men det kan jo være tilfeldig.

Anonymkode: 97afe...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er 51% sjanse for gutt og 49% for jente. 

Men ved flere barn så øker sannsynligheten for å få det kjønnet man har fra før. 

Anonymkode: 9f066...a87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er 51% sjanse for gutt og 49% for jente. 

Men ved flere barn så øker sannsynligheten for å få det kjønnet man har fra før. 

Anonymkode: 9f066...a87

Noen menn leverer rett og slett flere sædceller av det ene kjønnet. 

Anonymkode: 9f066...a87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at mannens sæd avgjør kjønn. Som det ble sagt lenger oppe i feeden, nemlig at mannen har et visst antall jente- og guttesædceller.

Anonymkode: 35d0e...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort undersøkelser som viser at ved flere barn så øker sannsynligheten for å få flere barn av samme kjønn. Har dere to døtre fra før så er sannsynligheten større for at også tredjemann blir en jente.

Selvfølgelig er det mannens sæd som bestemmer kjønnet; kvinnens eggcelle har bare x-kromosomer. 

Anonymkode: 15ff4...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til av store søskenflokker:

6 gutter (ett tvillingpar)

5 gutter

5 jenter og 2 gutter

2 jenter og 4 gutter

3 jenter og 2 gutter

4 jenter (ett tvillingpar)

 

Anonymkode: 787d8...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og eksen fikk 6 gutter og 2 jenter. Jeg og mine søsken var 3 jenter og 1 gutt( så overvekt av jenter), og eksen og hans søsken var 4 gutter og 3 jenter(nokså jevnt fordelt altså). Så i aller nærmeste slekt ikke noen voldsom tendens som skulle tilsi overvekten av gutter vi fikk.

Anonymkode: 90a90...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen øker for samme kjønn jo fler msn har, men det er alltid størst sjans for gutt ut ifra ssb sin artikkel om saken.

Anonymkode: 90997...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til to menn, han ene har 9 gutter med en mor til hver...sjømann. :P 

Han andre har 5 jenter med en dame. 

 

Ene oldemora mi hadde 7 gutter og 6 jenter, eller omvendt går i surr.

Og den andre hadde 3 jenter og 7 gutter... Stakkars damer, begge døde ved siste fødsel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligheten for å få samme kjønn på nytt øker litt for hver gang, men mye mindre enn mange tror. Har man ingen barn er det 51% sjanse for gutt som øker til ca 52,5% sjanse hvis man har fire gutter fra før. Det er med andre ord mer eller mindre helt tilfeldig at noen får rene gutte-/jenteflokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa... å lese denne tråden gjorde meg jo klokere 🙄😂

Anonymkode: 3f64b...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en onkel som fikk 6 jenter. 
 

Min søster har 3 jenter og 1 gutt. Jeg har 2 gutter. Min mor fikk 2 jenter og 2 gutter. 
 

Jeg tror alt er ganske tilfeldig. Helt opptil når det er eggløsning. Jentesædceller overlever lengre enn guttesædceller. Så hvis man har sex litt før eggløsning så er sannsynligheten for at det blir jente større osv. 
 

Jeg dveler ikke over det akkurat selv om jeg ønsker meg jente en dag. Elsker sønnene mine mer enn alt uansett. 

Anonymkode: 93cca...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjønn avhenger av fars gener. En indikasjon er å se på fars linja. Altså Fars far, fars bestefar, far oldefar osv. Noen fars linjer produserer kun gutter, mens andre kun jenter. Kvinners gener har noe å si, men generelt sett mindre og si enn det menn har. På morssiden burde en også se på fedrene og ikke mødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine oldeforeldre fikk en overvekt av jenter (9jenter og 3gutter, som jeg vet om. ). 

Barna deres (mine besteforeldre) fikk en overvekt av  4-6gutter og 1-2 jenter i hver familie. 

Mine foreldre, deres søsken og søskenbarn har mest jenter. Det vanlige er 3 jenter og en gutt. 

Vi i vår generasjon har en overvekt av gutter igjen. 

Det er sikkert tilfeldig, men syns det er litt artig. 

Anonymkode: 11d2d...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en søskenflokk på 7 stk med meg. 6 gutter og jeg er den eneste jenta 😂 jeg har selv fått 2 jenter så spent på hva den siste blir når den tid kommer ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 2 naboer i ei bygd. Den ene hadde 5 gutter, den andre 6 jenter.  Så sa den ene til den andre, "enn om vi to byttet kjerring".

Det siste utsagnet vet jeg ikke om er sanning, eller en vandrehistorie.

Anonymkode: e2afa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...