Jump to content
AnonymBruker

Hva innebærer egentlig et sunt kosthold og en sunn livsstil?

Recommended Posts

AnonymBruker

Normalt og variert kosthold uten for mye fett, sukker og salt. Alt med måte liksom. Litt aktivitet og hva som nå gjør deg fornøyd.

Anonymkode: b71aa...84c

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er oppvokst med det jeg selv vil kalle sunt kosthold: fisk tre ganger i uken, stort sett alle farsemiddager (f.eks fiskekaker og kjøttkaker) var hjemmelaget, hjemmebakt brød uten kunstige tilsetningsstoffer, alltid grønnsaker til middagen, lite bruk av saus, ingen bruk av ketchup (drukner smaken). Grøt, knekkebrød eller grovbrød til frokost og kvelds.

Nugatti og oboy var kun unntaksvis og det var kun lørdagsgodt. Når vi hadde stekt kjøtt eller koteletter så ble alltid fettet helt ut av pannen og synlig fett ble skjært av etter steking. Gryteretter ble alltid laget fra bunnen. Poteter, ris og pasta var tilbehør, ikke hovedingrediens. 

Søndagsmiddagen var ofte mektigere enn resten av uken. Aldri «boksemat». Hele familien på fjellturer, sykkelturer og spaserturer i marka. Når jeg var liten, satt jeg bakpå sykkelen til mamma. Mange spennende ekspedisjoner i skogen for å lete etter dyr og fugler sånn at jeg skulle se hvordan de så ut i virkeligheten. Måtte sykle/gå til skolen uansett vær. 

Digresjon: veldig sunt grunnlag, men så snart jeg flyttet for meg selv så gikk jeg amok i Toro, Findus og Grandiosa for det var så «eksotisk» for meg 🙈 Har fått skikk på kostholdet nå. 

Anonymkode: 24e4c...1dd

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo! :) Ts her.

Takk for mange forskjellige svar! 

Ser noen nevner "hva oldemor ville spist". Kan dere fortelle mer om hva som var vanlig kosthold fra den tiden? Hva ble spist til frokost, middag og kvelds? Hva med drikke? Var det forskjell på mat hos den vanlige nordmann og de med mer penger?

Anonymkode: 769b2...7ca

Hovedforskjellen er at de lagde alt fra bunnen av. Nå er jo veldig mye av det som spises noe som kommer fra fabrikker og som er av mye dårligere kvalitet enn den maten man lager selv. Og så spiste de ikke mellom måltidene. Drikke var enten vann eller kafffe (og en sjelden gang saft) - ingen ferdigkjøpte drikker som juice, iste, brus, sjokomelk, iskaffe, osv.

Anonymkode: 5f9db...812

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hovedforskjellen er at de lagde alt fra bunnen av. Nå er jo veldig mye av det som spises noe som kommer fra fabrikker og som er av mye dårligere kvalitet enn den maten man lager selv. Og så spiste de ikke mellom måltidene. Drikke var enten vann eller kafffe (og en sjelden gang saft) - ingen ferdigkjøpte drikker som juice, iste, brus, sjokomelk, iskaffe, osv.

Anonymkode: 5f9db...812

Jeg har aldri vært ordentlig tykk, men ganske rund i kantene hele mitt voksne liv. For et par år siden startet jeg og samboeren et prosjekt med å lage mat fra bunnen av. Bort med alle Toro-poser/ annen "pulvermat, ferdigretter, saft, brus, juice, o.l.  Vi tenkte ikke på vekten i det hele tatt, vi ville bare bli sunnere. Det har vi blitt, og helt automatisk har vi blitt slanke også 😁  (Nå fatter jeg virkelig ikke at jeg tidligere syntes pizza fra frysedisken og pastasaus av pulver var godt.... 😲)

Anonymkode: 54198...49c

Antiviruset
På 29.7.2020 den 19.38, AnonymBruker skrev:

For et normalt menneske som ikke ønsker å bli en fanatiker innenfor hverken kosthold eller trening. 

Mvh Forvirret.

Anonymkode: 769b2...7ca

Helt grunnleggende er en ting ekstremt viktig! ikke spis mer en du faktisk forbrenner og kroppen din lyger aldri. Legger du på deg har du feilet her! Går du ned i vekt eller holder den vekten du vil ha har du truffet. Så spise helt normalt, gjerne med mye frukt og grønnsaker. Det skader aldri noen. Bak inn litt fisk, kylling og magert kjøtt i menyen. Du kan faktisk ikke bomme. Trening er oppskrytt om du ikke har styr på kostholdet og det å spise rett antall kalorier. Det hjelper bare ikke, da må du trene enormt mye, noe de aller fleste av oss verken orker eller har tid til. Trene ja, det du liker og er lystbetont. Kosten blir alltid det viktigste uansett, variert normal kost, og mengde er mer en godt nok. De som er overvektige bommer på at de spiser for mye! Det er alltid slik, alltid! Har vært der selv og vet hva jeg snakker om. Litt underskudd på kalorier over lang tid? Vekten raser nedover. Så er trening og aktivitet for meg noe som holder kondisjon og styrke ved like og gjør ting mye lettere. Det kan aldri løse noen ting om jeg gafler i meg alt for mye kalorier, da måtte jeg være toppidrettsutøver.

-jk-
6 timer siden, Ardito skrev:

Aktivitet er viktig. Tror FHI sier 150min i uken med høy puls, hva du gjør er opp til deg, men finn noe du liker.

Hva er høy puls da? 60% av maks? 80% av maks? De fleste vil nok slite med å få inn 150 minutter med 80% av maks, 60% er litt mer oppnåelig.

Annonse

Antiviruset
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært ordentlig tykk, men ganske rund i kantene hele mitt voksne liv. For et par år siden startet jeg og samboeren et prosjekt med å lage mat fra bunnen av. Bort med alle Toro-poser/ annen "pulvermat, ferdigretter, saft, brus, juice, o.l.  Vi tenkte ikke på vekten i det hele tatt, vi ville bare bli sunnere. Det har vi blitt, og helt automatisk har vi blitt slanke også 😁  (Nå fatter jeg virkelig ikke at jeg tidligere syntes pizza fra frysedisken og pastasaus av pulver var godt.... 😲)

Anonymkode: 54198...49c

Med respekt å melde så hjelper ikke dette om du spiser for store mengder mat om det er hjemmelaget eller ikke. Brus? Med sukker er helt vanvittig, det inneholder enorme mengder kalorier som du skal slite stort med å forbrenne om du ikke trener ekstremt mye. igjen, tro at man bare kan lage alt fra grunnen av og spise så mye man vil stemmer bare ikke. Det sier seg i grunnen selv. Du har klart det fordi du også har et begrenset inntak. Jeg kan spise ferdigmat alle dager i året! Om mengden er riktig gjør det faktisk veldig lite. Tror nok de fleste næringseksperter sier at du får i deg de fleste stoffene du trenger også :) Men det er mye fett og salt i dette her, og det er nok ikke helt ideelt.

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sparsomt med kjøtt, ofte kun på søndager.  Øvrige dager kunne det være små kjøttstykker, f.eks i lapskaus, et suppebein som koktes i stykker i suppa eller fisk. Mye poteter og grønnsaker, veldig mye kål. Frokost og lunsj ganske likt som i dag, men mindre kjøttpålegg og mer ost. Havregrøt og egg. Folk tok jo mere vare på råvarene tidligere og utnyttet alt som fantes på det som ble slakta, lever og hjerte osv. 

Anonymkode: 22cf5...ac9

Sparsomt med kjøtt? Ikke for de på landet. Mine oldeforeldre var lutfattige bønder og de spiste det de kunne produsere selv, det de kunne fange selv og det de kunne høste selv. De hadde ikke råd til å kjøpe noe særlig mat. Så de spiste mye kjøtt, mye innmat, mye suppe kokt på bein, mye selvfanget fisk, selvjaktet dyr (til og med småfugler ble middag), melk/fløte, meierismør, egg, ost, mye poteter/kål/løk/gulrøtter/neper, frukt de kunne dyrke hjemme, bær de kunne dyrke hjemme, selvplukket bær fra naturen, selvplukket sopp fra naturen. Og kun krydret med salt og noen urter som vokser i Norge. Og husk at de hadde ikke kjøleskap eller fryser så alt måtte syltes, saltes, hermetiseres etc. De var sykt gode på sånt. Vi fant nylig hermetiserte glass med plommer Bestemor hermetiserte i 1981. Smakte som at de ble høstet og hermetisert i fjor!

Det som er verdt å nevne er at de spiste tilnærmet ingenting vegetabilsk fett. Det er ikke noen særlige kilder til vegetabilsk fett som vokser i Norge. De spiste masse animalsk fett.

Vanlige retter var innmat i fløtesaus, sild og poteter, kompe, fårikål, lapskaus, velling.

https://snl.no/norsk_mat_og_matkultur

Jeg spurte faren min nylig om hvor mye frukt og bær han spiste i barndommen sin (født 1953). Farfar jobbet på fabrikk og de hadde ikke gård. De spiste bare det de kunne produsere i den lille hagen de hadde og plukke i naturen. Det var helt utenkelig å kjøpe frukt fra butikken, annet enn en appelsin hver til jul. De hadde noen epletrær, noen plommetrær, noen bringebærbusker. noen jordbærplanter, og ildkvede (som de laget gele av). Og så gikk de i naturen og plukket blåbær, multebær og tyttebær.

Anonymkode: 6556c...514

Antiviruset
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sparsomt med kjøtt? Ikke for de på landet. Mine oldeforeldre var lutfattige bønder og de spiste det de kunne produsere selv, det de kunne fange selv og det de kunne høste selv. De hadde ikke råd til å kjøpe noe særlig mat. Så de spiste mye kjøtt, mye innmat, mye suppe kokt på bein, mye selvfanget fisk, selvjaktet dyr (til og med småfugler ble middag), melk/fløte, meierismør, egg, ost, mye poteter/kål/løk/gulrøtter/neper, frukt de kunne dyrke hjemme, bær de kunne dyrke hjemme, selvplukket bær fra naturen, selvplukket sopp fra naturen. Og kun krydret med salt og noen urter som vokser i Norge. Og husk at de hadde ikke kjøleskap eller fryser så alt måtte syltes, saltes, hermetiseres etc. De var sykt gode på sånt. Vi fant nylig hermetiserte glass med plommer Bestemor hermetiserte i 1981. Smakte som at de ble høstet og hermetisert i fjor!

Det som er verdt å nevne er at de spiste tilnærmet ingenting vegetabilsk fett. Det er ikke noen særlige kilder til vegetabilsk fett som vokser i Norge. De spiste masse animalsk fett.

Vanlige retter var innmat i fløtesaus, sild og poteter, kompe, fårikål, lapskaus, velling.

https://snl.no/norsk_mat_og_matkultur

Jeg spurte faren min nylig om hvor mye frukt og bær han spiste i barndommen sin (født 1953). Farfar jobbet på fabrikk og de hadde ikke gård. De spiste bare det de kunne produsere i den lille hagen de hadde og plukke i naturen. Det var helt utenkelig å kjøpe frukt fra butikken, annet enn en appelsin hver til jul. De hadde noen epletrær, noen plommetrær, noen bringebærbusker. noen jordbærplanter, og ildkvede (som de laget gele av). Og så gikk de i naturen og plukket blåbær, multebær og tyttebær.

Anonymkode: 6556c...514

Og de hadde stort sett knallhardt kroppsarbeid de aller fleste, som forbrente de fleste kalorier de spiste. Fra gamle dager ser man sjeldent overvekt overhodet, unntaket er rike mennesker som  ikke jobbet selv, som fikk andre til å gjøre dette for seg.

Ardito
4 timer siden, -jk- skrev:

Hva er høy puls da? 60% av maks? 80% av maks? De fleste vil nok slite med å få inn 150 minutter med 80% av maks, 60% er litt mer oppnåelig.

Høy var upresist, men så høy at det er krevende å føre en samtale eller synge.