Gå til innhold

«Katter er verdens mest ubrukelige dyr»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katter er ikke «ubrukelige» dyr, men katteeiere er ubrukelige kjæledyreiere. 
 

På lekeplassen her vi bor er det konstant fullt av kattedritt. Katteeieren nekter å plukke opp, for «det er jo ikke deres katt som har bæsjet». Dette kan de for det første ikke vite, og for det andre har nok deres katt driti ned andres hager og bed såpass mye at det er fair at de tar en tørn med hundeposen. Men neeeei, da, det er vi som ikke har katt som må plukke dritten deres ut av lekeplasser og våre bed 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: fcc6c...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik er ikke min katt i alle fall. Han velger alltid meg over mat, selv om han ikke har spist hele dagen(vært ute). Han er ekstremt kosesjuk og ligger på meg og maler i vei hele dagen, gir meg våte kyss gjør han også. Jada, han er ubrukelig. Han dreper dreper han edderkoppene i huset, han bare ligger og røyter på sofaen min og forlanger kos hele dagen. Men jeg elsker han, han er min vesle baby. Og jeg tror virkelig at søsteren vil elske sin lille pelsbaby.

Anonymkode: 7cf91...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SPOCA said:

 

Husdyr er jo generelt ikke bruksdyr (vel, kan jo være, kommer an på treningen selvfølgelig), men katter i sin har vært viktige, deriblant i en rekke kriger hvor de har vært brukt til å fange mus osv. Dagens katter jakter jo de også, om de får muligheten, men hvor nyttig det er kan diskuteres.

 

Faktisk er det en del forskning som viser at kontakt med dyr reduserer stress og reduserer risikoen for en del livsstilssykdommer, så de er faktisk ganske nyttige. Selv om dette også gjelder for hund så er det fortsatt gjeldende at katter er nyttige for menneskers helse :)

 

https://www.firbentterapi.no/dat-fysisk-og-psykisk-helse

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter ble spredd over hele verden fordi de er nyttige for mennesker, de var selvfølgelig mannskap på skip som rotte- og musefangere. Det at de holdt mat- og kornkammere fri for gnagere var en så viktig egenskap at de ble dyrket som hellige en periode. 

Og det er bare tull at katter ikke knytter seg til menneskene sine, jeg har vokst opp med katt og de har alle sammen kommet for å hilse når flokken kommer hjem. Katten til foreldrene mine kjenner meg, med en gang jeg er innenfor døren kommer hun løpende med knekk på halen for å hilse, og så vil hun at jeg skal løfte henne og gi henne kos. Så begraver hun ansiktet mot halsen min og maler som en gal. Katten til en kollega følger barna hennes til og fra skolebussen, det betyr mye for den yngste hennes, som er veldig beskjeden og usikker og helst vil være med mamma hele tiden. 

Om vi skal snakke unyttige kjæledyr så vil jeg si at undulater og marsvin scorer lavere enn katter. I vill tilstand har de selvsagt sin naturlige og viktige rolle i økosystemet, men som tamme burdyr er de ikke spesielt nyttige. De er veldig søte og sjarmerende, og selvsagt er det selskap i dem, men du dresserer liksom ikke undulaten til å hente avisen eller marsvinet til å trekke slede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 17 år og noe uvitende.

Katter har for mange en beroligende og terapautisk effekt på psykisk helse. Katter er blant annet er selskap og kan bidra til økt trivsel. 

Jeg syns det er nok til å stor nytteverdi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Hvis man kan litt om katt og kjenner katten sin så forteller katten deg mye. Den er glad når du kommer og den sier faktisk "hei" til deg. En katt er også avhengig av eieren sin, ikke bare for mat. Men kos, nærhet, trygghet osv. De er glade i eierne sine.

Det er de som ikke kan noe om katt som sier sånt som broren din.

Anonymkode: 63a7c...a4f

helt enig. min blir superglad når jeg kommer hjem. han har masse personlighet.  kjenner du katten din og språket så er det et svært givende dyr å ha i hus.

Anonymkode: 58f1b...e55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både hund og katt, og jeg vil jo si at katten er mye mer nyttig enn hunden. 

Anonymkode: 124f4...441

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Katter 😍» min» katt ❤️
 

deler ansvaret for en katt. Denne katten har valgt meg. Den kommer og går og får aldri mat

( den skal ha hovedbo hos den andre, men jeg har blitt pus sin avlastningssted da de har baby og en liten til, pluss hund 😳 Den kom innom en dag og så fortsatte den med det. liker å ligge på fang, maler og slikker på meg og gnir pannen mot hånden min 😍 Ja også  kommer den for å få sove  😂)

jeg er nok langt mer glad i den enn den er i meg.. men likevel.. 😉

var hundemenneske mest før denne pusen. Fine pusen ❤️

Anonymkode: 9592b...40d

det var slik jeg fikk den katten jeg har nå. den flyttet ut ifra naboen da de fikk baby. da ville den rett og slett ikke bo der mer. katter er følsomme dyr, ikke spesielt glad i endringer.  han blir kjempeglad når jeg kommer hjem fra jobb og er en skikkelig kosegutt. i går kilte kjæresten min meg på armen. da la katten seg imellom oss dytta armen min vekk fordi han ville bli klødd selv😄

Anonymkode: 58f1b...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Det sa broren min (17) i går da søsteren min sa hun ønsker katt. 
Han sa at vi mennesker tjener dem. De bor i huset vårt, får mat men liker ikke noe av det, ligger i seng og sofa å røyter, og bryr seg egentlig bare om mat. Om du dør er for dem likegyldig. En hund er somregel glad for at du kommer og er brukandes til diverse. 
Tenkte egentlig over det... er katter noe som naturen trenger? 

Anonymkode: cb9c5...7a9

Denne kommentaren minner meg om noe jeg hørte for noen år siden.

Hunden tenker: De jeg bor hos gir meg trygghet, kos, mat, vann og alt jeg trenger.  De må være Gud.
Katten tenker: De jeg bor hos gir meg trygghet, kos, mat, vann og alt jeg trenger.  Jeg må være Gud.

Menneskene tjener kattene, ingen tvil om det.

Katter er generelt sett ikke nyttedyr i dagens samfunn.  De er kjæledyr/familiemedlemmer, og har sin nytteverdi i det.

Anonymkode: 68f2b...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant, katter er ganske ubrukelege. Men denne tenåringen har jo ramla rett i den klassiske fella: alt skal liksom vere til for å vere nyttig for ein sjølv, elles har dei liksom ikkje livets rett. Vi som har kattar har jo glede av dei, ein kan ha glede av mykje som er ubrukeleg, som til dømes tv-serier, som heller ikkje er nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, sånne mennesker! Sånne katter han beskriver har jeg aldri opplevd. Han bør prøve å bo med katt før han uttaler seg. Jeg har hatt katt i 20 år og kan ikke trives uten.

Det er så mye selskap og godhet i en sånn liten pelsvenn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et typisk "tøffe seg"-utsagn fra en idiot på 17. Han vokser nok opp etterhvert. 

Anonymkode: deeb8...0bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bingeline skrev:

Det er jo sant, katter er ganske ubrukelege. Men denne tenåringen har jo ramla rett i den klassiske fella: alt skal liksom vere til for å vere nyttig for ein sjølv, elles har dei liksom ikkje livets rett. Vi som har kattar har jo glede av dei, ein kan ha glede av mykje som er ubrukeleg, som til dømes tv-serier, som heller ikkje er nyttig. 

Akkurat dette jeg prøvde å få frem i mitt innlegg!

Du klarte det på en bedre måte.

Anonymkode: 68f2b...81f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, vår katt fanger endel mus rundt låven. Ellers er han selskap, morsom, kosete og snill. Så han er godt brukanes på flere områder 😊 

Anonymkode: 8cef6...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er noe er av sjarmen med katter er jo nettopp den holdningen de har. De bryr seg katta, de kommer når de vil og går når de ikke gidder lenger. De skjønner hva du vil, men gjør det ikke hvis de ikke selv vil . En fantastisk overlegen hodning.

Hunder er ulv med Williams syndrom, needy, uselvstendige, kjempeglade for småting og ute etter anerkjennelse og vil gjerne please eieren. Misforstå meg rett , jeg har hatt hund og liker hunder. Men katter er overlegne og kule på en helt annen måte.

Men det beste med katter (og hunder) er at barn som vokser opp med dyr blir mer empatiske og har mer omsorg senere i livet. Å la barn vokse opp med et dyr gjør dem til triveligere voksne. God investering!

 

Anonymkode: 1087e...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bruke ordet selskap. De vil ha kos, når du er ei lei så kommer dem plutselig til deg, dem ser deg, dem vil være aktiv gå og komme inn. Det er to forskjellige ting å bo alene uten katt enn med katt. 

Så katt gjør hjemmet til en trivselarena med katt. 

Anonymkode: 5bcf4...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 30.7.2020 den 10.12, Gliffy skrev:

Faktisk er det en del forskning som viser at kontakt med dyr reduserer stress og reduserer risikoen for en del livsstilssykdommer, så de er faktisk ganske nyttige. Selv om dette også gjelder for hund så er det fortsatt gjeldende at katter er nyttige for menneskers helse :)

 

https://www.firbentterapi.no/dat-fysisk-og-psykisk-helse

Litt usikker på hvorfor du siterer meg. Jeg skrev med tanke på jakt. Og hvis du leser litt lenger ned skriver jeg også at de er nyttige, nettopp mye pga dette du nevner.

Jeg er altså enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, SPOCA said:

Litt usikker på hvorfor du siterer meg. Jeg skrev med tanke på jakt. Og hvis du leser litt lenger ned skriver jeg også at de er nyttige, nettopp mye pga dette du nevner.

Jeg er altså enig.

Ja, jeg skulle ha presisert at jeg mente det som en tilleggsopplysning til ditt innlegg, beklager litt utydelig kommunikasjon fra meg der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine merker om jeg er her eller ikke. Så de blir glad når jeg kommer hjem og sturer når jeg drar. 
De er også en kløpper på å ta insekter, slik at jeg slipper å dra frem støvsugeren. 
Om vinteren så ligger de på føttene mine og holder meg varm. Trenger ikke varmeflaske om vinteren, når jeg har 2 fluffy pelsdotter liggende under dyna og holder føttene mine varme. 

Kattene er mange ganger så kos enn det hunden er, på dagtid. På kvelden så er hunden kos, på dagen er kattene kos. Hunden gir meg en helt annet glede enn det kattene gjør. En hund kan ikke erstatte en katt for meg, eller motsatt. Jeg hadde aldri klart å velge enten eller, jeg elsker både hund og katt på to forskjellige måter. Fordi de fyller hvert sitt tomrom i livet og sammen så utfyller de hverandre godt. 

Katter blir ofte som du former dem til. Om du aldri gir den kjærlighet og kos som kattunge, aldri løfter dem opp. Så blir de folksky, kalde og lite kos. Mine har fått nærhet og kjærlighet fra dag 1 og de har blitt deretter. 
Min erfaring er at hunnkatter og tisper er generelt bitchy, kalde og avvisende, men kos på sine premisser en sjelden gang. De bestemmer når, hvor, hvordan og hvor lenge. Mens hannkatter og hannhunder er full fart, sprell, tull og tøys, kos og glede. Og mye hormoner, leven, til tider stress og frustrasjon i tenårene men alle ender opp som gamle, kosete og litt sære gubber til slutt. 
Så klart, dyr er individuelle uavhengig av kjønn, så du kan fint finne en kald og avvisende hannkatt og en hyper og kosete hunnkatt, men min erfaring er at det er generelt slik blant kjønn på dyr. Så om du ønsker en rolig og kald pyntegjenstand, gå for en hunnkatt, ønsker du deg en katt-katt som gir deg noe, gå for hannkatt. 

Anonymkode: 38575...cc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17-åringer er jo ofte verdensmestere, i alle fall i generaliseringer og tro på egen kunnskap/intellekt, så det er fritt frem å overse slike ting. :) Hvis man tar en mer observerende rolle kan tenåringer være ganske underholdende sånn sett.

 

Jeg hadde hund og katt samtidig. Katten lærte samme triks som hunden, hun lærte seg flere ord enn hunden, hun gikk tur med oss hver dag, men var langt mindre masete, hjelpesløs og avhengig av meg. Det mange ikke vet, eller bryr seg om, er at katter også kan trenes, og man kan bygge et språk seg i mellom. Min katt snakker til meg slik katter vanligvis snakker til moren sin (det er ikke mjauing, det er mer vibrasjoner med lyd). Jeg vet hva hun ber om pga. tonefall, intensitet, lydnivå og kroppsspråk, f.eks i går når hun ventet på meg utenfor butikken, da ville hun gå "den lange runden" hjem igjen. Hun har gitt meg så mye glede og underholdning. ❤️ Dess mer du legger i det, dess mer får du igjen.

Anonymkode: 89ae7...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...