Gå til innhold

En drøm som gjentar seg hele tiden! Hva betyr det...er så rart.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer at jeg bor i et hus der jeg oppdager at huset har mange flere rom enn først antatt. Det er på en måte en skjult inngang til en leilighet i huset der tiden har stått stille. Når man går inn der er sengene oppredd og alle rom er møblerte, men der er gammelt, litt rått og noe fuktskader på et av rommene. Når jeg oppdager dette så blir jeg skremt (vet ikke hvorfor det føles skremmende) og går aldri inn der igjen og bare lukker det av igjen. Det føles også hjemsøkt ut der og jeg syntes det er ekkelt å være der samtidig som jeg syns det er veldig spennende å finne "hemmelige" rom i mitt eget hus. Men jeg prøver altså bare å glemme den delen av huset, men noen ganger hvis jeg får besøk i drømmen så viser jeg dem det og rer opp en seng der til dem. Drømmen er lik, rommene er like og huset er likt hver gang, men forskjellen er om jeg får besøk eller ikke. 

Denne drømmen har gjentatt seg kanskje 30 ganger. Og minnene fra drømmen dukker stadigvekk opp i hodet mitt. Syns det er en så merkelig drøm... 

Hva kan dette bety? 

Anonymkode: 1b34e...a66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tror du det betyr, da? Det er din drøm, Ts. Det er du som har valgt dette huset og rommet som symboler på bearbeidingen av hverdagslivets hendelser. Det er derfor drømmetyding funker så godt - du skaper drømmen, du skaper symbolikken, du vet hva den betyr. Hva betyr hemmelige rom for deg? Hva signaliserer dette huset for deg?

Anonymkode: 8de32...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du det betyr, da? Det er din drøm, Ts. Det er du som har valgt dette huset og rommet som symboler på bearbeidingen av hverdagslivets hendelser. Det er derfor drømmetyding funker så godt - du skaper drømmen, du skaper symbolikken, du vet hva den betyr. Hva betyr hemmelige rom for deg? Hva signaliserer dette huset for deg?

Anonymkode: 8de32...6e8

Jeg vet ikke.... det er vanskelig å si... jeg har en annen gjentagende drøm også og det er at jeg ikke rekker gymtimen på skolen (går ikke på skole lenger) og at alt bare er rot i bøker og at jeg ikke har kontroll på noenting. Den begynte å komme ca 6 år etter vgs. 

Anonymkode: 1b34e...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tyde en drøm er det bare du som kan gjøre da du kjenner din historie. Når det gjelder huset.. kan det være noe du har opplevd i barndommen eller i huset du vokste opp i som var uforutsigbart? eller som du ble skånet for? 
redselen for fuktskade rommet.. har du vært i et slikt type rom i barndommen som har virket skremmende? En dårlig følelse ang et slikt rom? Besteforeldre, naboer etc? Har du økonomiske bekymringer mtp fuktskade rommet? 
spenning med å finne nye rom.. kanskje du leter inni deg etter svar på noe? 
ofte handler det ikke om selve huset, men om følelsene dine. 
At du kommer forseint og det er kaos kan tyde på at du er redd for å gjøre feil. 
føle at du ikke strekker til. 
 

Anonymkode: b0cb0...fa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hvis huset er et symbol på deg selv, at du har flere sider ved deg, som du i ulik grad kjenner til/føler på. Du får stadig nye opplevelser. Fuktskadet rom kan jo være at du også har noen sårbare/vanskelige sider ved deg. At du rer opp for noen der kan jo bety at du enten vil åpne deg opp og vise disse sidene ved deg selv til andre...?

Anonymkode: 5186c...338

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres sikkert sprøtt ut, men jeg pleier å skrive brev til hjernen min når jeg får gjentagende drømmer, spesielt når det er mareritt. Gjentagende drømmer er slik jeg ser det underbevissthete som prøver å fortelle meg noe. Av og til skjønner jeg umiddelbart hva en drøm betyr, andre ganger er det tydelig at det bare er prosessering av helt vanlige hverdagslige greier og noen ganger skjønner jeg at drømmen er viktig, men skjønner ikke en dritt. Og de pleier å gjenta seg. Igjen og igjen. Min mest standhaftige drøm kom minst et par ganger i uka i over 25 år uten at jeg greide (eller ville?) forstå hva den prøvde å fortelle meg. Til slutt fikk jeg tips om å skrive brev til hjernen min og dermed prøvde jeg det og det funker utmerket. Drømmene endrer seg, blir klarere, får tydeligere symbolikk og fortsetter endringen helt til jeg forstår hva den forteller meg og forholder meg til det ved å aktivt handle, akseptere følelser jeg har, kognitivt huske fortrengte minner eller hva enn som er aktuelt i akkurat det tilfellet. 

Brevene kan se omtrent sånn her ut: 

"Kjære hjernen min, jeg er veldig glad for at du forvalter kunnskapen, minnene mine og følelsene mine så bra som du gjør. Jeg er takknemlig for at du lar meg huske, kunne og føle massevis av ting, men er også takknemlig for at du lar meg glemme ting som er vonde, om ikke med en gang, så i hvert fall med tiden. Men noen ganger tror jeg ikke jeg husker eller forstår alt du vil jeg skal vite og tenke på. Du har den siste tiden prøvd å fortelle meg noe nesten hver eneste natt ved å gi meg den samme drømmen igjen og igjen om den trygge vannbøffelen. Det er en sterk drøm og også en vakker drøm, men jeg må dessverre innrømme at jeg ikke forstår hva du prøver å fortelle meg med den. Jeg forstår ikke hva vannbøffelen symboliserer, jeg forstår ikke hvorfor den gløder og kjennes så trygg og kjent ut at jeg har lyst til å være veldig nær den mens jeg samtidig står på en klippe langt over og ser ned på den mens den sakte går ut i vannet og forsvinner. Og mens den forsvinner, glødende og lysende, kjenner jeg meg så glad at jeg nesten gløder selv. Drukner den eller bor den under vannet? Hvorfor blir jeg så glad av at den forsvinner? Hvorfor ser jeg ned på den og hvorfor er jeg så langt unna den når jeg bare vil være nære? Jeg forstår ikke drømmen og forstår dermed heller ikke det du vil jeg skal fortså eller vite. Kunne du prøvd å omformulere den litt? Bruke litt andre bilder og kanskje litt tydeligere symboler? Kanskje la meg forstå noe om vannbøffelen mens jeg er våken også, og ikke bare se den mens jeg sover? Jeg skjønner at du alltid gjør ditt beste og aksepterer hvis denne drømmen er alt du har å gi meg akkurat nå, men jeg blir likevel utrolig takknemlig dersom du du skulle klare å belyse temaet på en ny og kanskje til og med tydeligere måte. På forhånd takk, jeg er spent på hva jeg vil få se og oppleve i natt. Med hilsen Kari"

Det er godt mulig jeg er litt gal, men dette virker på meg og jeg slipper disse evigvarende drømmene som aldri vil gi seg og samtidig forstår jeg mer om meg selv. Jeg anbefaler deg og andre å prøve og se om det virker. Brevet kan se ut på hvilken som helst måte og noen av de jeg skriver er både sinte og frustrerte når det er snakk om mareritt. Poenget er at man skriver det man føler og at brevet må være ekte og komme fra hjertet, selv om det er kleint å skrive til seg selv som om man var en eller annen offentlig instans. Men det hjelper altså, jeg når vel på et eller annet vis inn til mitt underbevisste jeg og starter en form for kommunikasjon.

Anonymkode: 5bb2b...3bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kombinert med at du forteller om stress-drømmer (om gymtimene og rot i bøker etc) så kan dette rommet være symbol på at du ønsker deg mer plass til å være deg. Oppleves hverdagen din "trang", dvs full av plikter og lite muligheter til å utfolde deg? Kanskje du føler det er mye rot og kaos slik at du har behov for å komme inn i et rom som er ryddig og "gjort klart" til deg? Det fuktskadde kan representere tanken din om at du egentlig vet at du ikke kan være der, kan det være at du ønsker deg et sted/et roligere sted samtidig som du vet du ikke kan? 

 

Anonymkode: 255fd...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye jeg tror på drømmetyding, men at drømmer har en klar forbindelse til underbevisstheten er klart.

Jeg har troen på at drømmer often kan gjennspeile vår egen underbevissthet.

Siden drømmen gjenntar seg, så er det tydelig noe som står sterkt i din underbevissthet. Huset er normalt, du kjenner alle rom, på samme måte som at du vil si at du kjenner deg selv. 

Så er det noen «hemmelige» rom, dette tror jeg representerer det som er hemmelig eller skjult i ditt eget liv. Hemmeligheter eller tanker i underbevisstheten som ingen andre enn deg kjenner til eller vet om.

Til slutt er det rommet som gir deg et ubehag, eller som skremmer deg. Dette tolker jeg som at det er en del av deg, som du er redd for å utforske. At det er en del av deg, eller dine føleleser som du lukker inne, og at du er redd for å kjenne på eller ta stilling til de følelsene.

Hva det betyr, er det du som vet. Men for meg høres det ut som drømmen din reflekterer at du enten har noen følelser eller en side av deg selv som du ikke ønsker å konfrontere. At du har noen følelser du legger lokk på og ikke ønsker å kjenne på.

Det er hva jeg tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Begge drømmene du forteller om har jeg også! Både med skjulte rom, og om skole hvor jeg surrer til noe. Det med huset som var hjemsøkt var utrolig rart, da det samme huset jeg drømmer om, også var det. Men jeg hørte høy stemme fra et gjenferd i tillegg, så det var veldig skremmende. I den siste drømmen derimot så turde jeg gå gjennom rom jeg ikke hadde turd før, og det var soverom og mange opptredde senger. Pluss flotte bad.

Jeg måtte tenke nå om jeg hadde skrevet HI 🤣 men det har jeg jo ikke gjort, og alle detaljer er jo ikke like da men. Noe så rart! Jeg har lest at hus handler om en selv, så jeg har tenkt at det dreier seg om sider ved seg selv en oppdager. Kanskje ting en har fortrengt eller noe. Eller evner en har som en ikke vet helt om.

Det med skolen er kanskje noe vi skal lære, men så glipper det litt? At det kanskje vil ta litt tid, eller at det er noe vi ikke vil ta ordentlig tak i. Dette er noe av det rareste jeg har lest her på KG. Tenk å drømme så likt, og ikke bare en drøm, men to! 

Anonymkode: 281a2...46e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne drømmen, med noen forskjeller. Som gjentar seg. Mitt hus er derimot ganske kaotisk og rotete. Jeg har en kjeller hvor det spøker. Denne kjelleren har vann som renner ned over veggene. Jeg prøver å sove der men tør ikke. Det er et skummelt gammelt rom. Det er også en dør der og jeg er så redd for hva som befinner seg bak.

Har prøvd å tolke drømmen min og så langt tror jeg drømmen handler om meg og mitt eget følelsesliv. Huset er meg. Livet mitt er rotete. Kjelleren er nok den dypeste delen av meg og det er et sted jeg har det vondt. Vann = følelser. Jeg vet jeg må være modig og eie den delen av meg men er ikke klar for det enda. 

Opplever at gjenferdet kanskje er en annen versjon av meg selv (en død versjon?). Huset bærer også preg av at noen har bodd der før meg. En kvinne som minner meg om meg selv. Huset endrer seg derimot litt fra gang til gang men i drømmen er det det samme huset fordet.

Sist jeg hadde denne drømmen mye var da jeg gjennomgikk mye endringer i livet mitt. Enden på et forhold og begynnelsen på et nytt. Usikkerhet og utrygghet og en del nye følelser og ting jeg måtte kjenne på.

Anonymkode: 78d35...04f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drømmer om hus, pleier det å  være tolkning som å oppdage nye sider eller veier om seg selv. 

Anonymkode: 2152f...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Når jeg drømmer om hus, pleier det å  være tolkning som å oppdage nye sider eller veier om seg selv. 

Anonymkode: 2152f...cdc

Nye rom i et hus*

Anonymkode: 2152f...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre enn meg som haater når folk begynner å fortelle hva de drømte i natt? Andre sine drømmer er utrolig kjedelig å høre om. 

Anonymkode: edc66...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt denne drømmen opp gjennom livet. Hjemsøkte rom. Ser aldri noen gjenferd, bare føles ekkelt når jeg er i disse rommene. Jeg vet at hus i drømme symboliserer meg selv. Nye rom jeg oppdager må følgelig bety nye - eller gamle - sider ved meg selv som jeg ikke bruker lenger eller som jeg kan ta i bruk. Jeg har aldri helt skjønt hvordan denne følelsen av gjengangere skal tolkes. Er det et drømmesymbol på fortrengte følelser?

Det siste året har jeg drømt at jeg finner fine nye rom - "jøss, vi har faktisk flere rom innenfor denne døren her som vi aldri bruker. Hvorfor bruker vi ikke dem? Vi har jo bodd her i mange år nå. Men huff, det føles ikke trygt her. Jeg vil ikke være her inne."

Anonymkode: fef32...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig! Jeg har også en veldig lignende drøm. Hadde den igjen for et par dager siden og tenkte veldig på hva den kunne bety. Hos meg er det forskjellige hus/leiligheter hver gang. Men alle har skjulte rom og trapper opp og ned og hit og dit og til og med rom man ikke kan komme til (det er ikke trapper eller ganger dit). Jeg synes også rommene er spennende på en måte, men også ekle og skumle, og jeg misliker at jeg på en måte ikke har kontroll på hjemmet mitt. Tror det er stikkordet for meg, jeg liker å ha kontroll og tror den symboliserer ukjente ting og perioder i livet mitt som er litt kaotiske. Når jeg var yngre hadde jeg samme drømmen, men da drømte jeg om huset til besteforeldrene mine og sånt, nå drømmer jeg om fremmede hus. Utrolig rart.

Anonymkode: 57ebd...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende drøm! Når du skriver at du rer opp til gjester i disse rommene, så tenker jeg at det kanskje handler om hva du viser av deg selv til andre? Noen aspekter ved deg som kanskje er litt hemmelig?

Når jeg var liten drømte jeg om flykrasj hele tiden! Ikke at jeg var ombord, men jeg var vitne til det. Om igjen og om igjen. I en bok jeg leste, sto det at flykrasj drømmer betød "Få deg mer jordnære idealer".

Det stemte godt for meg, for jeg ville bli Magica Fra Tryll når jeg ble stor haha.

Anonymkode: 87c9a...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå fikk jeg helt gåsehud. Jeg har også hatt denne drømmen over flere år, noenganger ofte og andre ganger med flere års mellomrom. Dette huset har mange rom, litt rotete inndelt, labyrint aktig. Den ene delen av huset er "no go", der bor noe farlig og ondt. Jeg vet hvilkne rom som er ok å sove i, hvilkne som er for nærme den onde delen. Det er en vond og stressende drøm, for jeg er alltid redd for å bli tatt av det som bor i den onde delen av huset.

Huff, håper det er lenge til jeg drømmer denne igjen, får en uggen følelse bare av å skrive om det. 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer og noe sånt. Iform av at jeg har hybler jeg har glemt. Må rydde der. 
nye rom i huset jeg bor i.
Ofte mye rot der. Rot fra mannen min sitt liv  livet som tidligere gift eller da han var singel  

Et loft eller deler av huset mitt som jeg ikke visste om. Med trang plass og mange brennende stearinlys. 

 

  Flere etasjer i huset jeg bodde i før. 
flotte bad, og soverom.

Lik. Partert feks, og gravd ned i kjellern, eller hagen haha uff. 

Fornemmelse av spøkelser. Noen ganger aggressive pågående spøkelser. Opplever dem som strøm/støt i drømmen. Elektrisitet i lufta som tyder på spøkelser. Huff så mye rart. 

Anonymkode: 63ced...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, LatersBaby skrev:

Nå fikk jeg helt gåsehud. Jeg har også hatt denne drømmen over flere år, noenganger ofte og andre ganger med flere års mellomrom. Dette huset har mange rom, litt rotete inndelt, labyrint aktig. Den ene delen av huset er "no go", der bor noe farlig og ondt. Jeg vet hvilkne rom som er ok å sove i, hvilkne som er for nærme den onde delen. Det er en vond og stressende drøm, for jeg er alltid redd for å bli tatt av det som bor i den onde delen av huset.

Huff, håper det er lenge til jeg drømmer denne igjen, får en uggen følelse bare av å skrive om det. 🙄

Det du egentlig bør gjøre er å gå inn i rommet og be "den onde" bare komme. Det onde kan representere noen sider av deg selv som du ikke aksepterer. Den onde trenger en god klem egentlig, han vil gjerne bli dradd fram i lyset. :) Prøvd da vel - og fortell oss hvordan det gikk! :Nikke:

Anonymkode: fef32...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også drømt om å være i for mitt tilfelle fra før kjente hus, feks besteforeldres, barndomshjem etc, hvor jeg finner nye rom. Har drømt sånn siden jeg var liten. Men kan bare huske at det har vært spennende å finne disse nye (i mine drømmer små) rommene, litt sånn dukkestueaktige rom. Så ender det som regel med at jeg innser at rommene ikke eksisterer, om det er i våken tilstand eller i drømme er jeg litt usikker på.

Anonymkode: 54212...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...